همه‌ چیز درباره ثبت شرکت

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

ثبت شرکت

به منظور ثبت شرکت روش‌ها و قوانین زیادی وجود دارد. ممکن است گاها این قوانین و روش‌ها در منابع مختلف به شیوه‌های متفاوت‌تری ذکر شده باشند. ما سعی کردیم تا در این مقاله از شرکت نرم افزاری فراپیام اطلاعاتی به شما ارائه دهیم که تمامی جزئیات تاسیس شرکت در ایران را در اختیار شما قرار دهد. ما در ادامه این بخش شما را با انواع شرکت، هزینه‌ها و غیره آشنا خواهیم ساخت.

بنابر قانون اساسی شرکت از نظر لغوی به معنای شریک شدن و همدست شدن در کاری است. همچنین در لغت‌نامه دهخدا از شرکت تحت عنوان شریک شدن، انبار گشتن و مشارکت اتحادی چند نفر برای انجام کاری خاص تعریف شده است.

از نظر مفهوم حقوقی با توجه به مندرجات و موارد قانون مدنی و تجارت در ایران شرکت از اجتماع ۲ یا چند نفر به صورت شریک، سهامدار یا مؤسس در غالب یک قرارداد رسمی تشکیل شده است. به‌طور کلی این افراد در راستای رسیدن به اهداف مشترکشان در کنار همدیگر به فعالیت می‌پردازند.

در واقع شرکت یک نوع قرارداد است که اشخاص حقیقی و حقوقی بین خود آن را به امضا می‌رسانند. فرایند ثبت شرکت بر اساس چهارچوب‌های خاصی از قوانین معین شده است. قرارداد هر شرکت می‌تواند شامل قوانین بین اعضای داخلی و یا نحوه تعامل با افراد و یا شرکت‌های دیگر باشد.

انواع شرکت

به طور کلی شرکت‌ها به ۳ دسته تقسیم می‌شوند :

  1. انواع شرکت‌های ساختاری
  2. شرکت‌های تجاری
  3. شرکت‌های مدنی

۱:انواع ساختاری

از لحاظ ساختاری انواع مختلفی شرکت وجود دارد که به شرح زیر هستند. انواع شرکت‌های ساختاری عبارت‌اند از:

  • شرکت سهامی خاص
  • شرکت سهامی عام
  • شرکت با مسئولیت محدود
  • شرکت سهامی عام دو منظوره
  • شرکت سهامی‌محدود
  • شرکت سهامی با مسئولیت متناسب
  • شرکت تعاونی

 با این حال، فقط شرکت با مسئولیت محدود (LLC) و شرکت سهامی‌خاص در میان سرمایه‌گذاران محبوب‌اند ؛ زیرا این دو شرکت قوانین جامع‌تر و ساده‌تری دارند.

۲:شرکت تجاری

شرکت تجاری نوعی از شرکت است که تحت یکسری قوانین تجارتی تشکیل شده است. هدف از ایجاد این نوع شرکت‌ها سود‌آوری، منفعت و تقسیم سود آن میان اعضا است. کلیه‌ی فعالیت‌های این نوع شرکت‌ها در راستای رسیدگی به امور تجاری و بازرگانی شکل می‌گیرد.

به طور کلی شرکت‌های تجاری به ۷ نوع زیر تقسیم‌بندی می‌شوند.

  1. شرکت سهامی‌(مانند شرکت‌های سهامی خاص و عام)
  2. شرکت با مسئولیت محدود
  3. شرکت تضامنی
  4. شرکت مختلط غیر سهامی
  5. شرکت مختلط سهامی
  6. شرکت نسبی
  7. شرکت تعاونی تولید و مصرف

۳:شرکت‌های مدنی

شرکت‌های مدنی نوعی از شرکت هستند که از جمع یکسری مالکین متعدد در یک واحد مشترک به نحوه اشاعه تشکیل می‌گردد. شرکت‌های مدنی از تشکیل سهم الشرکه‌ی نقدی و غیرنقدی افراد حقیقی و حقوقی ایجاد می‌شود.

تفاوت این نوع شرکت‌ها با نوع تجاری در این است که مالکیت سرمایه به اشخاص حقوقی شرکت انتقال پیدا نمی‌کند. در واقع هر شخص به طور جداگانه مالک سرمایه‌ی خود است. در شرکت‌های مدنی تمامی امور به صورت مشارکتی اداره می‌شود.

 تعداد سهامداران

برای ثبت شرکت شما باید دارای تعداد مشخصی سهام‌دار باشید که حداقل این تعداد در بخش زیر آمده است.

  • حداقل سه سهامدار برای تأسیس یک شرکت سهامی خاص
  • پنج سهامدار برای تأسیس شرکت سهامی‌عام
  • دو سهامدار برای ایجاد یک شرکت با مسئولیت محدود و سایر اشکال شرکت

هزینه‌های ثبت شرکت

راهنمای ثبت شرکت

هزینه‌های ثبت شرکت نسبت به کاری که قصد انجام آن را دارید می‌تواند بسیار متفاوت باشد. در این قسمت برخی هزینه‌های ثبت شرکت آورده شده است.

  1. هزینه ثبت نام بر اساس سرمایه شرکت
  2. هزینه انتشار اعلامیه در روزنامه رسمی
  3. ‌هزینه‌های انتشار در روزنامه‌های تیراژ عمومی‌
  4. هزینه مهر مالیات بر گواهی سهام
  5. هزینه وکلا
  6. هزینه تمبر پستی و مالیاتی

انتخاب نام برای شرکت

انتخاب نام شرکت می‌تواند اندکی سخت باشد. در واقع انجام اینکار روش‌های خاص خود را دارد. نام شرکت شما باید در مرحله اول توسط اداره ثبت شرکت‌ها تایید گردد. اداره ثبت نام شرکت‌ها درخواست شما را در میان لیست سایر شرکت‌های موجود بررسی می‌کند.

این بررسی جهت خودداری از انتخاب نام مشابه شرکت‌های دیگر انجام می‌شود. لازم به ذکر است نام شرکت باید ۳ سیلابه (یعنی سه بخش داشته باشد) باشد. به عنوان مثال: دانش پژوهان صنعت

روند ثبت شرکت  

نکته مهم در روند ثبت نام شرکت‌ها این است که تعیین نام شرکت، تنها در شهر تهران انجام می‌شود. درواقع شرکت‌هایی که در سایر شهرها ثبت می‌شوند موظف‌اند تا جهت تعیین نام خود به تهران معرفی شوند. در صورت کامل بودن مدارک مربوطه آن‌ها و تحویل به اداره ثبت، ادامه روند ثبت نام‌شان انجام می‌شود.

در ادامه مراحل کارشناس اداره‌ی ثبت شرکت‌ها اقدام به تهیه‌ی پیش‌نویسی از آگهی ثبت برای شما می‌نمایند. در نهایت نتیجه این بررسی به متقاضیان ثبت نام یا یکی از شرکا یا وکلای رسمی‌شرکت تحویل داده می‌شود.

برای تعیین حق‌ درج آگهی مورد نظر باید به بخش نمایندگی روابط عمومی ‌مراجعه کنید. درصورتی‌ که کارشناس اداره ثبت، پیشبرد روند ثبت شرکت شما را نیازمند کسب مجوز از نهادهای دولتی بداند، شرکت را از مرجع مربوطه، استعلام می‌نمایند.

در واقع متقاضی موظف است تا مبلغی را که بابت حق‌ ثبت و حق‌ درج آگهی تعیین نموده‌اند، ‌به بانک و حساب معین شده واریز کند. پس از واریز هزینه باید فیش پرداختی را به واحد حسابداری ‌اداره، تحویل دهید. این واحد نیز وظیفه تایید واریزیه‌ها را به عهده دارد.

واحد حسابداری پرداخت شما را در ذیل برگه‌ی تقاضانامه، درج می‌نماید. شرکت شما بعد از تحویل دادن مدارک به واحد ثبت، تأسیس و تغییرات اداره‌ی ثبت، ثبت‌می‌شود. در این مرحله باید امضایی به منظور «برابر بودن ثبت با سند» ‌از طرف شرکا یا وکیل رسمی شرکت‌تان دریافت کنید.

در نهایت متقاضی باید یک نسخه از آگهی ثبت را به «واحد روابط عمومی» در اداره‌ی کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی و نسخه‌ی دیگر آگهی را به یکی از دفاتر روزنامه‌ی رسمی جمهوری اسلامی ایران تقدیم نماید.

با توجه به ماده‌ی ۶ نظامنامه‌ی قانون تجارت وزارت عدلیه و همچنین ماده‌ی ۱۹۷ قانون تجارت، در طی مدت یک ماه از تاریخ ثبت یک شرکت، باید خلاصه‌ی شرکت‌نامه و منضمات آن، توسط اداره‌ی ثبت در روزنامه‌ی رسمی ایران و یکی از جراید کثیرالانتشار مرکز اصلی شرکت به خرج خود شرکت، منتشر شود.

تشکیل هیئت مدیره
تشکیل هیئت مدیره برای شرکت‌های سهامی‌ خاص و عمومی امری کاملا ‌الزامی‌ است. با این وجود داشتن یک هیئت مدیره برای شرکت با مسئولیت محدود امری اختیاری است، اما باید یک مدیرعامل داشته باشید.
در مورد شرکت‌های سهامی‌، مدیران باید از میان سهامداران منصوب شوند. این امر برای شرکت‌هایی با مسئولیت محدود‌ الزامی ‌نیست. شرکت‌های سهامی ‌موظف به داشتن:

  • رئیس
  • نایب رئیس
  • هیئت مدیره

هستند. همچنین هیئت مدیره موظف است تا مدیر عامل را منصوب کند. اگرچه مدیرعامل نیازی به عضویت در هیئت مدیره ندارد. هیئت مدیره یک شرکت ممکن است متشکل از تبعه ایرانی یا تبعه خارجی باشد در واقع محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

نکته: داشتن حداقل دو حسابدار برای شرکت‌ها الزامی است.

مشارکت در نوع
مشارکت در نوع برای هر دو نوع شرکت‌‌های سهامی‌خاص و مسئولیت محدود امری مجاز است. در واقع از نظر تئوری سهم در نوع شامل موارد بسیار ارزشمندی است.

طبق قانون تجارت، کلیه کمک‌های غیرنقدی به شرکت‌های سهامی‌ خاص باید توسط یک کارشناس رسمی ارزیابی گردد. لازم است بدانید که سهامداران نمتوانند چنین کمک‌هایی را که بالاتر از ارزیابی کارشناسان رسمی است را بپذیرند. از طرفی در شرکت‌هایی با مسئولیت محدود، تمامی مشارکت‌های غیرنقدی باید توسط سهامداران ارزیابی شود.

محدودیت در انتقال سهام

معامله سهام شرکت‌های سهامی‌خاص هیچ محدودیتی ندارد، مگر اینکه از قبل در اساسنامه این شرکت‌ها محدودیتی پیش‌بینی شده باشد.

از طرفی انتقال سهام هر یک از شرکا در شرکت‌هایی با مسئولیت محدود منوط به رضایت سهامدارانی است که دارای سه چهارم سرمایه اصلی شرکت هستند. همچنین اگر تعداد آن‌ها از اکثریت برخوردار باشد. علاوه بر این‌ها انتقال سهم یک شریک در یک شرکت مسئولیت محدود تنها با تنظیم سند رسمی امکان‌پذیر است.
 

فروش سهام یک شرکت

براساس قانون‌های تعیین شده، شرکت‎‌های سهامی‌خاص می‌توانند سهامی با نام و یا ناشناس خریداری کنند. اگر سهام شرکت حاوی نام یک سهامدار خاص باشد، معامله باید در دفتر ثبت سهام شرکت ثبت شود. در این حالت قرارداد باید توسط طرفین امضا گردد.

همچنین باید پس ازتنظیم سند قرارداد بین سهامداران، مراتب به سمع و نظر اداره ثبت شرکت‌ها نیز برسد. شما می‌توانید به شکل نامه‌ای با عنوان مالیات تجارت سهام، قرارداد را به سمع و نظر اداره ثبت شرکت‌ها برسانید.

 فقط پس از انجام تمامی این رویه و تا پایان آن، عنوان سهامی، ‌با نام به شخص دیگری منتقل می‌شود. از طرفی اگر سهام یک شرکت ناشناس باشد؛ بنابراین نیازی به پرداخت مالیات و ثبت نام در اداره ثبت شرکت‌ها نیست. این سهام با دادن و گرفتن و پیش‌نویس بین دو طرف قابل معامله است.

همانطور که قبلاً گفتیم، انتقال سهام هر یک از شرکا در شرکت‌هایی با مسئولیت محدود منوط به رضایت سهامدارانی است که دارای سه چهارم (بخش اعظم) سرمایه اصلی شرکت هستند. انتقال سهام یک شریک فقط با تنظیم یک سند رسمی امکان پذیر می‌گردد؛ بنابراین، باید توسط اکثریت مذکور تنظیم و امضا شود. همچنین دو سهامدار باید به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنند تا معاملات خود را در قالب یک سند رسمی‌ ثبت نمایند.

 اسناد مورد نیاز برای ثبت شرکت

آموزش ثبت شرکت

از روزی که مدارک لازم برای ثبت نام را تهیه کردید، روند ثبت شرکتتان اغلب یک ماه طول می‌کشد. روش ثبت نام با پر کردن فرم درخواست آنلاین و سپس بردن مدارک به اداره ثبت شرکت‌ها آغاز می‌شود.
مدارک مورد نیاز برای ثبت نام براساس ماهیت سهامداران و همچنین ملیت آن‌ها ممکن است متفاوت باشد. اسناد کلی مورد نیاز برای یک شرکت عبارتند از:

  • اساسنامه شرکت
  • گواهی ثبت شرکت خارجی
  • آخرین گزارش مالی تایید شده شرکت
  • ارائه قرارداد نمایندگی با شرکت خارجی
  • کپی شناسنامه و کارت ملی ( درصورتی که نماینده شخص حقیقی باشد)
  • آخرین تغییرات شرکت ( در صورتی که تغییراتی در شرکت اصلی ایجاد شده باشد)
  • کپی مدارک ثبتی شامل: روزنامه رسمی، اساسنامه، آخرین تغییرات در صورتی که شخصی حقوقی باشد
  • اجزای مسؤولیت شركت خارجی
  • فعالیت شعبه در ایران تحت نام و با مسؤولیت شركت اصلی (مادر)
  • یک نسخه از کارت ملی و یک نسخه از شناسنامه.
  • اگر شریک ایرانی عضو هیئت مدیره شرکت باشد، گواهی عدم سو پیشینه لازم است.

سخن‌پایانی

براساس مندرجات قانون اساسی، هر شخص اعم از ایرانی یا خارجی که تصمیم به تشکیل شرکت در ایران دارد، حتما باید تقاضانامه‌ی خود را تسلیم مرجع ثبتی نماید.

 درغیراین صورت شرکت از طرف دولت ایران به رسمیت شناخته نمی‌شود و فعالیت آن غیرقانونی است. همچنین ممکن است به جزای نقدی، انحلال شرکت و ممنوعیت از فعالیت نیز محکوم شود.

امروزه ادارات ثبت شرکت‌ها تحت نظارت سازمان ثبت اسناد رسمی کشور قرار گرفته است. بهتر است بدانید که دیگر تمامی مراحل ثبت شرکت به صورتی اینترنتی درآمده است. شما فقط از سامانه‌ی اینترنتی ثبت شرکت‌ها می‌توانید این مراحل را پیش ببرید.

تقاضا کنندگان باید تمامی مدارک و تقاضانامه‌های مورد نیاز ثبتی خود را یا از طریق این سامانه و یا از طریق مؤسسات ثبتی به اداره ثبت تقدیم کنند.

سپس مدارک و تقاضانامه‌ها توسط کارشناس اداره‌ی ثبت با دقت بررسی می‌شوند. اگر پس از طی مراحل اداری از نظر قانونی مشکلی وجود نداشته باشند، شرکت تایید می‌شود. در این مقاله به بررسی نحوه ثبت شرکت در کشور ایران پرداختیم. همچنین انواع شرکت را نام بردیم و از لحاظ قانونی و عملکردی آن‌ها را بررسی کردیم. امیدواریم توانسته باشیم شما را برای ثبت شرکت راهنمایی کنیم.

بیشتر بخوانید :


 

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو