ثبت اسناد حسابداری بیمه

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

ثبت سند حسابداری

حسابداری مفهومی آشنا برای بسیاری از افراد جامعه است. همه ما حسابداری را به عنوان علم و ابزاری در نظر می‌گیریم که ما را در محاسبه کردن دخل و خرج، بررسی هزینه‌ها و یا بررسی میزان سود و زیان یاری می‌کند. البته موارد گفته شده تنها کاربردهای ابتدایی و اولیه حسابداری هستند و در واقع علم حسابداری بسیار وسیع، گسترده و کاربردی است.

حسابداری کارکردهایی دارد که ممکن است بسیاری از افراد، حتی کسانی که سروکارشان با علم حسابداری زیاد است از آنها غافل باشند. به طور خلاصه علم حسابداری به ثبت، ضبط، اندازه‌گیری، طبقه‌بندی جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل، و تلخیص اطلاعات و رویدادها و معاملات مالی می‌پردازد.

در این مقاله از شرکت نرم افزاری فراپیام قصد داریم شما را با مفهوم بیمه و ثبت اسناد حسابداری بیمه آشنا کنیم. همان طور که می‌دانید افراد در ازای پرداخت مبلغ مشخصی پول به شرکت‌های بیمه، می‌توانند تعهد این شرکت‌ها را در قبال اموال خود به دست آورند. برای مثال اگر ضرر و زیان مالی متوجه این افراد بشود، شرکت‌های بیمه مربوطه طبق قانون موظف به پرداخت خسارت و زیان وارد شده به افراد تحت تکفل خود هستند.

اسناد حسابداری بیمه چیست و این اسناد چگونه ثبت می‌شوند؟

حسابداری چیست؟

اگر چه اکثر افراد جامعه کم و بیش با مفهوم حسابداری آشنا هستند و تعاریف متعدد و گوناگونی برای حسابداری وجود دارد؛ اما در ابتدای بحث قصد داریم شما را با مفهوم حسابداری بیشتر آشنا کنیم. زیرا حسابداری علم و حرفه‌ای است که در اکثر کسب و کارها نقشی پر رنگ و غیر قابل انکار دارد.

شاید ملموس‌تری تعریف در مورد حسابداری این است که حسابداری زبان مشترک موجود در مناسبات اقتصادی است که با داده‌ها و ارقام مختلف سر و کار دارد، در واقع حسابداری به نوعی زبان تجارت است و حسابدار کسی است که با تجزیه و تحلیل و بررسی گزارشات مالی، تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی یک کسب و کار ارائه می‌دهد.

هر کار آفرین یا صاحب کسب و کاری که طالب موفقیت در کار خود است، باید به نحوی از علم حسابداری بهره ببرد. حسابداری دارای چندین رشته تخصصی از جمله: حسابداری مالی، حسابداری بهای تمام شده ( صنعتی )، حسابداری مدیریت است.

آشنایی با مفهوم بیمه

انبار حسابداری

واژه بیمه برای ما آشنا است و ممکن است بارها و در موارد مختلف از کلمه بیمه استفاده کرده باشیم. برای مثال یکی از کارهایی که هنگام خرید خودرو انجام می‌شود بررسی وضعیت بیمه آن خودرو است. همه ما می‌دانیم که هدف از احداث شرکت‌های بیمه این است که متقاضیان در ازای پرداخت حق بیمه، بتوانند جبران ضرر و زیان احتمالی اموال خود را تضمین کنند.

در واقع شما به یک شرکت بیمه مراجعه می‌کنید و در ازای پرداخت مبلغ مشخصی به صورت ماهیانه یا سالیانه، بخشی از اموال خود را بیمه می‌کنید.

حال اگر در اثر حادثه‌ای اموال شما آسیب ببینند بیمه موظف به جبران ضرر و زیان وارد شده است. به همین دلیل است که خدمات بیمه طرفداران زیادی دارد و سالیانه افراد زیادی در زمینه‌های مختلف از خدمات بیمه استفاده می‌کنند.

از نظر حسابداری بیمه نوعی هزینه به حساب آمده و لازم است که در پایان دوره مالی بخشی از حساب بیمه که منقضی شده است در دفاتر حسابداری ثبت شود. همچنین ذکر این نکته ضروری است که است که بیمه شامل مالیات بر ارزش افزوده معادل (۹%) و مالیات تکلیفی معادل (۳%) است.

سند حسابداری چیست؟

یکی از مفاهیم مهمی که باید در زمینه حسابداری با آن آشنایی داشته باشید، سند حسابداری است. در واقع سند حسابداری شامل برگه‌ها و اوراقی است که اطلاعاتی پیرامون رویدادهای مالی ارائه می‌دهند. از این سندهای حسابداری اطلاعاتی تحت عنوان ثبت‌های حسابداری تنظیم می‌شوند.

با پیدایش نرم افزارهای گوناگون حسابداری، کار برای حسابداران راحت‌تر شد و اکنون بیشتر کارهای حسابداری از جمله ثبت سند حسابداری به کمک این ابزارها و نرم افزارها انجام می‌گیرد. ثبت اسناد حسابداری بیمه یکی از انواع ثبت سند در زمینه حسابداری است.

چرا ثبت سندهای حسابداری مهم است؟

یکی از مهم‌ترین کارهایی که در زمینه حسابداری انجام می‌شود، ثبت سندهای حسابداری و رویدادهای مالی است. در واقع ثبت اسناد حسابداری پایه و اساس حسابداری بوده و به عنوان سنگ بنای آن محسوب می‌شود. اگر ثبت اسناد حسابداری به درستی انجام نشود تمامی امور مربوط به حسابداری دچار آشفتگی و بی‌نظمی خواهد شد.

به وسیله ثبت سندهای حسابداری اسناد مالی جمع آوری شده و در آنها نظم و ترتیب ایجاد می‌شود. همچنین با انجام این کار از گم شدن اسناد مالی یا تغییر و دستکاری آنها جلوگیری می‌شود.  اگر یک کسب و کار به این موضوع یعنی ثبت اسناد حسابداری اهمیت ندهد، به احتمال زیاد در آینده دچار مشکلاتی در زمینه امور مالیات و … خواهد شد.

ثبت سند حسابداری چگونه است؟

همان طور که قبلا هم اشاره کردیم با روی کار آمدن نرم افزار مالی، این روزها اکثر امور حسابداری به کمک این نرم افزارها انجام شده و همین امر کار حسابداران را تا حدی راحت‌تر کرده است. برای ثبت اسناد مربوط به حسابداری مانند ثبت اسناد حسابداری بیمه نیز می‌توان اطلاعات مربوطه را در نرم افزارهای حسابداری وارد کرد.

اما اگر بخواهیم اسناد حسابداری مانند اسناد حسابداری بیمه را به صورت دستی ثبت کنیم، شکل T بهترین شکل و ساختاری استاندارد برای ثبت این گونه از اسناد است. به کمک این شکل تاثیر مبادلات مالی در دو حساب کاملا مشخص خواهد شد.

انواع ثبت‌های حسابداری مهم چیست؟

ثبت اسناد حسابداری انواع گوناگونی دارد و در این مقاله اگر چه هدف ما معرفی و بررسی ثبت اسناد حسابداری بیمه است؛ اما بهتر است با سایر انواع ثبت‌های حسابداری مهم آشنا شوید.

برخی از ثبت‌های حسابداری مهم عبارت است از: ثبت اسناد مربوط به شرکت خدماتی، ثبت اسناد مربوط به شرکت بازرگانی، ثبت اسناد مربوط به شرکت دولتی، ثبت اسناد مربوط به شرکت صنعتی، ثبت اسناد مربوط به شرکت پیمانکاری و همچنین ثبت اعتبارات اسنادی. که در ادامه این انواع ثبت اسناد را بیشتر توضیح خواهیم داد.

حساب‌های لازم برای ثبت اسناد حسابداری بیمه چیست؟

اکنون که تا حدی با مفهوم ثبت اسناد حسابداری و اهمیت آن آشنا شدیم، قصد داریم در مورد ثبت اسناد حسابداری بیمه بیشتر صحبت کنیم. اما قبل از هر چیزی لازم است با حساب‌های لازم برای ثبت اسناد حسابداری بیمه آشنا شویم و این حساب‌ها در دفترهای حسابداری و یا نرم افزار حسابداری ثبت شوند. این حساب‌ها عبارت است از:

  • کل (پیش‌پرداخت‌ها) معین
  • لازم است که در گروه بستانکاران یک حساب به عنوان بیمه آورده شود.
  • باید در دفاتر مربوط به حسابداری یا نرم افزارهای حسابداری حساب مالیات بر ارزش افزوده که معادل (۹%) است تعریف شود
  • باید درصد مالیات تکلیفی را از حساب بستانکاران کسر کنید.
  • همچنین باید دقت کنید که در موقع انقضا ثبت هزینه را فراموش نکنید.

حسابداری صدور بیمه نامه به چه صورت انجام می‌شود؟

ثبت اسناد بیمه

به طور کلی حق بیمه توسط مشتریان به سه صورت انجام می‌شود: نقدی، نقدی-اقساط و تمام اقساط. حال اگر حق بیمه به صورت نقدی انجام گیرد، حساب بانک بدهکار و حساب حق بیمه صادره – شخص ثالث، بستانکار خواهد شد. اما اگر حق بیمه به صورت نقدی-اقساط پرداخت شود، برای ثبت دریافت نقدی، حساب بانک بدهکار، حساب درآمد حق بیمه بستانکار می‌شود.

برای ثبت حسابداری تعهد، حساب بدهکاران بیمه (مطالبات) یا اسناد دریافتنی، بدهکار و حساب درآمد حق بیمه، بستانکار می‌شود. اما در صورتی که پرداخت حق بیمه به صورت تمام اقساطی صورت گیرد، حساب بدهکاران بیمه (مطالبات از بیمه گذاران) یا اسناد دریافتی بدهکار و حساب حق بیمه یا درآمد حق بیمه، بستانکار خواهد شد. در زمان وصول اقساط، حساب بانکی بدهکار و حساب بدهکاران بیمه یا اسناد دریافتنی بستانکار می‌گردد.

آشنایی با انواع هزینه‌ها در ثبت اسناد حسابداری بیمه

مهم‌ترین هزینه‌های موجود در ثبت اسناد حسابداری بیمه عبارت است از:

  • هزینه بیمه: هزینه‌ای است که شخص بیمه‌گذار باید بابت خرید بیمه نامه به شرکت بیمه پرداخت کند.
  • هزینه صدور: هزینه صدور شامل هزینه ‌های مرتبط با صدور بیمه نامه مانند: تبلیغات،بازاریابی،کارمزد و … است.
  • هزینه بیمه اضافی: این هزینه شامل مبلغی است که بیمه گذار بابت قبول ریسک یا خطر اضافی و یا تمدید بیمه نامه با سرمایه بیشتر به شرکت بیمه پرداخت می‌کند.
  • هزینه بیمه برگشتی: این هزینه شامل قسمتی از حق بیمه است که به دلایلی مانند فسخ بیمه نامه یا کاهش خطر ویا کاهش سرمایه ، به بیمه گذار برگشت داده می‌شود.
  • هزینه بیمه مازاد : این هزینه به علت موقعیت ویژه بیمه گذار از او دریافت می‌شود.
  • هزینه های کارشناسی بیمه: این هزینه شامل هزینه‌ای است که شرکت بیمه جهت ارزیابی مورد بیمه قبل از صدور بیمه نامه و همچنین پس از خسارت متحمل می‌شود.
  • هزينه‌هاي بيمه‌اي (عملياتي): این هزینه شامل مجموع يا تفاضل هزينه خسارت سهم نگهداري و هزينه (درآمد ) كارمزد و كارمزد منافع سهم نگهداري به علاوه خالص ساير هزينه‌هاي بيمه‌اي است.

ثبت حسابداری بیمه چگونه است؟

برای این که بتوانید روش‌های ثبت حسابداری بیمه را بهتر درک کرده و با مفهوم آن به خوبی آشنا شوید، سعی می‌کنیم که این مسئله را با ذکر یک مثال توضیح دهیم:

مثال: فرض کنید که در تاریخ اول خرداد ماه، قرارداد بیمه نامه‌ای توسط شرکت بیمه ایران صادر شده است. مطلوب است: الف) ثبت سند حسابداری خرید بیمه ب) ثبت سند پرداخت مبلغ بیمه ج) ثبت سند بیمه منقضی شده در پایان سال مالی. حال به منظور ثبت سند حسابداری خرید بیمه به شیوه زیر عمل می‌کنیم:

  1. پیش پرداخت/پیش پرداخت بیمه ایران (بدهکار)
  2. مالیات بر ارزش افزوده خرید (بدهکار)
  3. بستانکاران/شرکت بیمه ایران (بستانکار)
  4. اداره دارایی ۳% مالیات تکلیفی (بستانکار)

همچنین برای ثبت سند پرداخت مبلغ بیمه به شیوه زیر عمل می‌کنیم:

  1. بستانکاران/شرکت بیمه ایران (بدهکار)
  2. موجودی نقد/بانک (بستانکار)

و به منظور ثبت سند بیمه منقضی شده در پایان سال از شیوه زیر پیروی می‌کنیم:

  1. هزینه‌های اداری/بیمه ایران (بدهکار)
  2. پیش پرداخت‌ها/پیش پرداخت بیمه ایران (بستانکار)

ثبت اسناد مربوط به شرکت خدماتی چگونه است؟

حتما می‌دانید که شرکت‌های خدماتی به شرکت‌هایی گفته می‌شود که در عوض فروش کالاها و محصولات، به ارائه برخی از خدمات خاص می‌پردازند.

پس طبیعتا هزینه‌هایی که توسط این شرکت‌ها دریافت می‌شود نیز به خاطر ارائه این خدمات است. برای چنین شرکت‌هایی لازم است که ثبت سند حسابداری به صورت حرفه‌ای انجام گیرد.

به منظور اقدام جهت ثبت سند برای شرکت‌های خدماتی، باید بر اساس هر داد و ستد مالی و همچنین هزینه‌هایی که به منظور خرید وسایل پرداخت می‌شود اقدام شود. سرانجام بر همین اساس سود و درآمد حاصل تعیین شده و نیز ترازنامه‌ها براساس ثبت سند حسابداری انجام می‌شوند.

ثبت اسناد مربوط به شرکت دولتی چگونه است؟

برخی از شرکت‌ها به صورت خصوصی اداره و تاسیس می‌شوند؛ اما در مقابل برخی دیگر از شرکت‌ها جزو شرکت‌های دولتی به حساب می‌آیند. نکته مهم در مورد شرکت‌های دولتی این است که خود این شرکت‌ها به خودی خود به سوددهی نمی‌رسند و آنچه که به عنوان مخارج چنین شرکت‌هایی محسوب می‌شود بودجه تعیین شده از سوی دولت است.

به همین علت است که ثبت سند حسابداری این شرکت‌ها در بیشتر مواقع باعث ترازنامه منفی آنها می‌شود. از آنجایی که حساب‌های مربوط به شرکت‌های دولتی با بیت المال و اموال عمومی جامعه در ارتباط است، بنابراین لازم است که ثبت اسناد این شرکت‌ها و امور مربوط به حساب و کتاب آنها با وسواس و دقت خاصی انجام شود. پس می‌توان گفت که حساسیت کار در مورد شرکت‌های دولتی نسبت به سایر شرکت‌ها بیشتر است.

ثبت اسناد مربوط به شرکت بازرگانی چگونه است؟

ثبت اسناد مربوط به شرکت‌های بازرگانی نیز باید با حساسیت و دقت بسیار زیادی انجام شود. زیرا همان طور که می‌دانید شرکت‌های بازرگانی با امور پیچیده و دشواری که مربوط به صادرات، واردات و یا ثبت هزینه های مربوط به گمرک است سر و کار دارند.

به همین دلیل است که ثبت اسناد مربوط به شرکت‌های بازرگانی به صورت دستی انجام نشده و باید این کار حتما با نرم افزار حسابداری شرکتی انجام شود تا حسابدار از دقیق و صحیح بودن اطلاعات اطمینان کاملی حاصل کند.

ثبت اسناد مربوط به شرکت پیمانکاری چگونه است؟

شرکت‌های پیمان کاری به شرکت‌هایی گفته می‌شود که می‌تواند به صورت حقیقی و یا حقوقی فعالیت کرده و به منظور انجام امور خاصی مانند ساخت و ساز و یا تامین تاسیسات و تجهیزات با افراد یا ارگان‌های خصوصی و غیر خصوصی قرارداد ببندند.

طبیعی است که همانند سایر موارد گفته شده، ثبت اسناد مربوط به شرکت‌های پیمانکاری نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و لذا حسابدار باید ثبت اسناد مربوط به شرکت‌های پیمانکاری را با دقت زیادی انجام دهد؛ زیرا در غیر این صورت در آینده این شرکت‌ها به مشکلات زیادی بر خواهند خورد.

ثبت اسناد مربوط به شرکت صنعتی چگونه است؟

ثبت اسناد حسابداری در بیمه

شرکت‌های صنعتی در واقع به شرکت‌هایی اطلاق می‌شود که در زمینه تولید محصولات و کالاهای خاصی در حال فعالیت هستند. و در مورد ثبت اسناد مربوط به شرکت‌های صنعتی باید دقت کنید که از آنجایی که در شرکت‌های صنعتی شما با اسناد مختلفی مانند اسناد مربوط به خرید مواد خام و مواد اولیه، فروش محصولات تولید شده، هزینه‌های جاری شرکت، هزینه‌های مربوط به تولید و … سر و کار دارید؛ از این رو لازم است که ثبت اسناد مربوط به شرکت‌های صنعتی به صورت دقیق و کامل انجام گیرد.

ثبت اعتبارات اسنادی چگونه انجام می‌شود؟

یکی دیگر از انواع روش های ثبت سند حسابداری شامل ثبت اعتبارات اسنادی است. این گروه از روش‌های ثبت سند حسابداری نیز از اهمیت و حساسیت ویژه‌ای برخوردار هستند و لازم است با دقت بالایی انجام گیرند. در اصل در تمامی کسب و کارها ثبت اعتبارات اسنادی اهمیت بسیار زیادی داشته و باید حتما با دقت و حساسیت زیادی انجام گیرد.


همچنین بخوانید : اصول حسابداری چیست؟


چه کسانی باید با ثبت سند حسابداری آشنایی داشته باشند؟

بعد از تمام مطالبی که در مورد ثبت سند حسابداری در این مقاله گفته شد، اکنون ممکن است این سوال به ذهن شما بیاید که چه کسانی باید با ثبت سند حسابداری آشنایی داشته باشند؟

آیا آشنایی با سند حسابداری مانند ثبت اسناد حسابداری بیمه فقط به عهده حسابدار است؟ در زمینه حسابداری اصولی، ثبت اسناد حسابداری مانند ثبت اسناد حسابداری بیمه، یکی از موضوعات مهم و اساسی به حساب می‌آید. طبیعی است که اول از همه باید حسابداران با مفهوم ثبت سند حسابداری آشنا باشند.

اما بهتر است بدانید که علاوه بر حسابدار، صاحبان کسب و کارها هم باید با ثبت سند حسابداری تا حدی آشنا باشند تا بتوانند امور مربوط به حسابداری را با دقت زیادی انجام دهند. در این صورت یک شرکت یا کسب و کار به احتمال زیاد در آینده با مشکلات مالی زیادی روبه‌رو نخواهد شد.

استاندارد ۲۸ حسابداري بیمه چیست؟                                    

جهت تجويز روش‌هاى حسابدارى براى حق‌بيمه، خسارت و مخارج تحصيل بيمه‌هاى عمومى مستقيم و اتكايى و نیز درج اطلاعات اين دسته از فعاليتها در صورت‌هاى مالى شركت‌ها و مؤسسات بيمه، از استاندارد ۲۸ حسابداري بیمه استفاده می‌شود. همچنین ذکر این نکته الزامی است که الزامات ساير استانداردهاي حسابداري درصورتي براي فعاليت‌هاي بيمه عمومي كاربرد دارد كه توسط اين استاندارد جايگزين نشده باشد.

خلاصه مقاله و نتیجه گیری

علم حسابداری در اکثر کسب و کارها بسیار مهم و پر کاربرد است و کمتر کسب و کاری را می‌توانید پیدا کنید که بدون کمک گرفتن از اصول حسابداری بتواند به موفقیت برسد. در این مقاله سعی کردیم شما را با مفاهیمی مانند بیمه، اسناد حسابداری، ثبت سند حسابداری و ثبت اسناد حسابداری بیمه آشنا کنیم.

همچنین برای شما اهمیت ثبت اسناد حسابداری مانند اسناد حسابداری بیمه و چگونگی ثبت این اسناد را توضیح دادیم. و در پایان لازم است تذکر دهیم که ثبت اسناد مربوط به حسابداری از جمله اموری است که علاوه بر حسابداران یک شرکت باید صاحبان یک کسب و کار هم از آن اطلاع داشته باشند تا بتوانند موفقیت شرکت خود را تضمین کنند.

بیشتر بخوانید :


 

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو