سوزاندن و مسدود کردن کارت عابر بانک بعد از گم شدن

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

مسدود کردن کارت بانکی

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که کارت بانکی‌تان مفقود شده و یا به سرقت برود. در این زمان ممکن است بسیار دچار استرس شوید و همین موضوع سبب گردد تا نتوانید کار درست را انجام دهید. دقت کنید که در این زمان اولین کار این است که خونسردی خود را حفظ کنید و به فکر راه چاره باشید.

با توجه به اهمیتی که کارت‌های بانکی دارند، لازم است که در ابتدا به مسدود کردن کارت بانکی خود بپردازید. برای مسدود کردن اضطراری کارت بانکی یکی از راه‌هایی که وجود دارد، مراجعه به خودپرداز است. دقت کنید که روش‌های متفاوتی برای مسدود کردن اضطراری کارت بانکی عنوان می‌شود که در ادامه توضیحات کاملی را برای هر کدام از آن‌ها ارائه خواهیم داد.

اگر در خیابان هستید و دستگاه خودپردازی در آنجا وجود دارد لازم است تا به دستگاه‌های خودپرداز مراجعه کنید. دقت کنید که در دستگاه‌های خودپرداز خدماتی وجود دارد که با عنوان خدمات بدون کارت شناخته می‌شود.

امروزه اکثر افراد دارای یک یا چند کارت بانکی هستند که از آن برای خرید و پرداخت اجناس استفاده می‌کنند. کارت‌های بانکی مشکل حمل پول و خطراتی که مرتبط با حمل کردن پول می‌باشد را کاهش داده‌اند اما اگر شما ایمنی را رعایت نکنید ،ممکن است کارت بانکی تان مفقود شود و یا به سرقت برود که همین موضوع می‌تواند خطرناک باشد و آسیب‌هایی را به دنبال داشته باشد.

به عنوان مثال اگر رمز کارت خود را روی کارت بنویسید، در صورت به سرقت رفتن کارت ممکن است حساب شما توسط سارقین خالی شود. برای همین بهتر است رمز کارت را تنها در ذهن خود حفظ کنید و تا حد امکان رمز را در هنگام خرید شخصاً وارد دستگاه POS نمایید. دقت کنید که چندین راه برای حفظ ایمنی بیشتر کارت وجود دارد:

توصیه های ایمنی درباره کارت های بانکی

  • اگر خریدی انجام می‌دهید، لازم است تا رمز عبور خود را شخصا وارد کنید.
  • کارت و رمز عابر بانک را در اختیار دیگران قرار ندهید و اگر لازم است با کشیدن کارت بانکی وسیله‌ای را تهیه کنید بهتر است این کار را خودتان انجام دهید.
  • از نگهداری رمز عبور در کنار کارت جدا دوری کنید و حتما رمز کارت را در ذهن خود بسپارید.
  • هنگام برداشت وجه مواظب باشید فردی رمز شما را نبیند.
  • برگ رسید خود را به هیچ وجه در خودپرداز رها نکنید و حتما آن را از بین ببرید.
  • لازم است تا هر چند وقت یک بار، رمز عبور خود را تغییر دهید تا از دست سودجویان در امان باشید.
  • می‌توانید از کلمه عبورپویا چه برای رمز اول و چه برای رمز دوم استفاده کنید.

در ادامه ۷ روش برای مسدود کردن اضطراری کارت بانکی مفقود شده و یا حتی به سرقت رفته ارائه دادیم که امیدواریم برای شما کارساز باشد. البته دقت کنید که تا حد امکان پیش از مفقود شدن و یا به سرقت رفتن امنیت کارت خود را حفظ کنید.


همچنین بخوانید : فعال کردن رمز پویا بانک صادرات


لازم به ذکر است که حتماً شماره کارت به همراه تاریخ صدور وcvv2  کارت بانکی خود را به خاطر بسپارید چرا که در هنگام مفقود شدن می‌توانید سریع‌تر کارت بانکی‌تان را مسدود کنید .

کارت عابربانک چیست؟

نام دیگر کارت‌های بانکی، کارت عابر بانک و کارت نقدی است که این کارت‌ها در واقع، کارت‌های هوشمندی هستند که برای انجام عملیات های بانکی نظیر دریافت وجه، سپردن و انتقال وجه و دریافت اطلاعات حساب مثل گردش مالی در دستگاه‌های خودپرداز استفاده می‌شوند.

این کارت‌ها توسط بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری صادر می‌شوند و به همراه رمز عبور در پاکتی در اختیار مشتری قرار می‌گیرند. مشتریان همچنین می‌توانند از دستگاه خودپرداز برای تغییر رمز خود اقدام کنند و برای امنیت بیشتر لازم است تا هر چند وقت یکبار رمز خود را تغییر دهند.

البته از آنجا که این روزها خریدهای اینترنتی بسیار رونق یافته است لذا خدمات الکترونیک با استفاده از شماره کارت، رمز دوم cvv2 و تاریخ انقضای کارت انجام می‌شود.

با توجه به سیاست‌های جدید بانکی بیشتر رمز دوم بانک‌ها به صورت پویا شده و برای دریافت رمز دوم لازم است تا از طریق اپلیکیشن موبایل و یا پیامک اقدام کنید. البته تمامی این مراحل خطر به سرقت رفتن و خالی شدن حساب شما را به حداقل می‌رساند اما همچنان صفر نیست و اگر در این شرایط قرار گرفتید لازم است تا حتماً کارت خود را مسدود کنید .

۷ روش مسدود کردن کارت بانکی

سوزاندن کارت

  1. مسدود کردن کارت بانکی از طریق دستگاه‌های خودپرداز

در صورتی که مسدود کردن کارت بانکی از طریق خودپرداز برای شما راحت‌تر است و یا حتی در خیابان هستید و کارت بانکی خود را گم کرده‌اید و می‌خواهید سریعا برای مسدود کردن آن اقدام کنید، می‌‎توانید از دستگاه‌های خودپرداز برای این کار اقدام کنید.

در مرحله اول به نزدیک‌ترین عابر بانک مراجعه نمایید. دقت کنید که نیازی به در دست داشتن کارت نیست اما باید شماره کارت و رمز اول آن را حفظ باشید.

در دستگاه کارتخوان دکمه ثبت را فشار داده و سپس گزینه مسدود کردن کارت را انتخاب کنید. در این حالت لازم است تا شماره کارت خود را وارد کرده و پس از آن رمز کردن کارت خود را ارائه دهید .با انجام این مراحل کارت شما مسدود می شود. برای صدور مجدد کارت لازم است تا در ساعات اداری به بانک مورد نظر خود مراجعه کرده و برای درخواست مجدد کارت بانکی اقدام کنید. 

  1. مسدود کردن کارت بانکی از طریق وب سایت بانک

در صورتی که دسترسی به اینترنت دارید شما می‌توانید از وب سایت بانک خود برای مسدود کردن کارت بانکی‌تان اقدام کنید. برای این که بتوانید به صورت آنلاین و از وب سایت بانک مورد نظر خود برای مسدود کردن کارت تلاش کنید، لازم است تا واژه مسدود کردن کارت بانکی بانک مورد نظر خود مثلا مسدود کردن کارت بانکی بانک سامان را در گوگل وارد نمایید تا به این ترتیب وب سایت مورد نظر برای شما بالا بیاید.

سپس روی وب سایت کلیک کرده و با وارد کردن شماره کارت، cvv2، رمز دوم کارت و تاریخ انقضای کارت می‌توانید کارت بانکی خودتان را مسدود کنید.

  1. مسدود کردن کارت بانکی از طریق خدمات اینترنتی بانک

اگر اینترنت بانک دارید، یک راه حل دیگر برای مسدود کردن کارت، روبه‌روی شما است. برای مسدود کردن کارت بانکی از طریق اینترنت بانک لازم است تا پیش از این در بانک خود در این سیستم ثبت نام کرده باشید و سپس به سایت اینترنت بانک مراجعه کنید و از این طریق می‌توانید برای مسدود کردن کارت بانکی خود اقدام نمایید.

البته بعضی از بانک‌ها خدماتی ارائه می‌دهند که شما بدون نیاز به اینترنت و بدون نیاز به ثبت نام قبلی در اینترنت بانک می‌توانید برای مسدود کردن کارت بانکی اقدام کنید. توضیحات این فرآیند را در پاراگراف قبلی مطالعه کنید.

  1. مسدود کردن کارت از طریق موبایل بانک

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و استفاده مکرر از گوشی های هوشمند، این روزها، انجام برخی از خدمات بانکی توسط گوشی های هوشمند قابل اجراست. از جمله این خدمات می‌توان به انتقال وجه و یا اطلاع از گردش حساب و غیره اشاره کرد.


همچنین بخوانید : فعال کردن رمز پویا بانک ملت


معمولاً برای اینکه بتوانید از امکانات موبایل بانک اقدام استفاده کنید، لازم است تا پیش از این در بانک برای این سرویس ثبت نام کرده باشید. در صورتی که موبایل بانک را بر روی گوشی خود دارید، می‌توانید از طریق آن برای مسدود کردن کارت گم شده خود اقدام کنید.

  1. مسدود کردن کارت از طریق تلفن بانک

از روش‌هایی که می‌توان برای مسدود کردن کارت های بانکی استفاده کرد استفاده از تلفن بانک‌ها است. به این منظور لازم است تا شماره تلفن بانک مورد نظر خود را از اینترنت پیدا کنید و سپس با بانک‌ها تماس بگیرید .در این بخش ما تعدادی از شماره‌های گویای بانک‌ها را آماده کرده‌ایم و امیدواریم که مفید واقع شود.

  • شماره تلفنبانک بانک ها
  • تلفن بانک ملت ۸۱۳۲
  • تلفن بانک پارسیان ۸۴۸۴۱۰۰۰
  • تلفن بانک اقتصاد نوین ۸۴۲۹۲
  • تلفن بانک پاسارگاد ۸۲۸۹۱۹۹۹
  • تلفن بانک پست بانک ۰۹۶۰۴
  • تلفنبانک تجارت ۸۱۲۷۷
  • تلفن بانک رفاه (فراد)۸۵۲۵ ۰۲۱
    ۸۳۰۷ (۰۲۱)
  • تلفن بانک سامان ۶۴۲۲
  • تلفن بانک سپه ۶۴۰۵۸
  • تلفن بانک سرمایه ۸۲۵۴
  • تلفن بانک صادرات ۰۹۶۰۲
  • تلفن بانک صنعت و معدن۴-۲۲۲۶۰۲۷۲
  • تلفن بانک قرض الحسنه مهر ایران ۸۵۲۸ ۰۲۱
  • تلفن بانک کارآفرین ۲۳۶۴۰ (۰۲۱)
  • تلفن بانک کشاورزی ۲۲۹۰۱۵۰۰
  • تلفن بانک ملت ۸۱۳۲
  • تلفن بانک ملی ۲۷۸۴
    ۰۹۶۲۲
  • تلفن بانک سینا ۸۲۴۸۷
  • تلفن بانک مهر ۸۲۴۷۰
  • موسسه مالی واعتباری انصار ۰۲۱-۴۸۰۴۹
  1. مسدود کردن کارت از طریق شعبه بانک

ساده‌ترین، قدیمی‌ترین و رایج‌ترین راه برای سوزاندن کارت بانکی در زمان مفقودی کارت، مراجعه به شعبه بانک مورد نظر و درخواست برای سوزاندن کارت قبلی و صدور کارت بانکی و یا نقدی جدید است.

در صورتی که به بانک دسترسی سریعی دارید و مفقودی کارت در زمان اداری صورت گرفته است، می‌توانید از این روش بهره بگیرید اما در غیر این صورت لازم است تا هر چه سریع‌تر با استفاده از دستگاه خودپرداز و همراه بانک کارت و دیگر روش‌های ذکر شده، کارت بانکی سوزانده شود تا پس از گشایش بانک عامل درخواست صدور کارت جدید بانکی انجام شود.

غیر فعال کردن کارت مالی

  1. مسدود کردن کارت از طریق کد USSD

برخی از بانک‌ها نظیر بانک انصار ویژگی کد USSD را برای انجام خدمات بانکی ارائه می‌دهند که خود می‌تواند برای مسدود کردن کارت بانکی نیز کاربرد داشته باشد. به این منظور لازم است تا کد USSD بانک مورد نظر خود را داشته باشید و سپس با وارد کردن این کد و زدن شماره مسدودی کارت می‌توانید کارت مفقود شده خود را مسدود کنید.

از این مقاله آموزش انواع راه های مسدود کردن کارت عابر بانک مانند گوشی،شعبه و … را برای انواع بانک ها مانند بانک ملی، بانک ملت، بانک قوامین، بانک صادرات و … را بیان کردیم.امیدواریم این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

بیشتر بخوانید :


نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
2.7 6 رای ها
رتبه
guest
2 دیدگاه ها
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
بابک آذربایجانلو
بابک آذربایجانلو
2 years ago

سلام مسدود کردن از طریق پیامک؟؟

سعید محمد قاسمی
سعید محمد قاسمی
2 years ago

سلام عابربانکم گم شده میخام مسدودش کنم

مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو