کد اقتصادی چیست و مراحل ثبت نام آن چگونه است؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

کد اقتصادی چیست و مراحل ثبت نام آن چگونه است؟

کد اقتصادی چیست

در دنیای تجارت مدرن، هر شخص با استفاده از مدرک تحصیلی، حرفه‌ی خود و همچنین با استفاده از قدرت مالی خویش، در صدد آن است که پس از طی کردن مراحل اداری و تکمیل پروسه‌های طولانی برای ثبت شرکت خود به صورت قانونی اقدام نماید.

اما این ثبت شرکت که این روزها “کد اقتصادی” نامیده می شود. این سوال را برای اکثریت افراد پیش می آورد که : اصلا کد اقتصادی چیست؟ چه اهدافی را دنبال می‌کند؟ راه‌های اقدام برای داشتن یک اقتصادی کدامند؟ و آیا این کد اقتصادی لزوما بعدها قابل استفاده است یا خیر؟

اگر این سوالات افکار شما را درگیر کرده و از خواندن متن‌های طولانی سردرگم شده‌اید، در ادامه می‌توانید از تمام شرایط برای داشتن یک کد اقتصادی، مراحل ثبت نام برای دریافت این کد به‌صورت دقیق و واضح آگاه شوید. 

کد اقتصادی چیست؟

امروزه فعالیت‌های اقتصادی در هر کشور با روش‌های مختلفی انجام می‌شود. حمایت از اشخاصی که به فعالیت های اقتصادی اشتغال دارند و همچنین نظارت بر فعالیت‌های اقتصادی و تجاری، مستلزم شناسایی افراد فعال در این زمینه است.

یکی از مزایای اخذ مجوز برای فعالیت‌های تجاری و پرداخت هزینه‌های دولتی به صورت مالیات و جلوگیری از رقابت و تلاش‌های ناسالم شرکت‌هایی است که تولیدات مشابهی دارند.

به همین منظور تمام افراد و شرکت‌ها ( اعم از خصوصی، غیر خصوصی و البته دولتی) پس از گذر از روند ثبت رسمی شرکت خودشان در قسمت تاسیس شرکت واداره مالیات و پس از درج آگهی ثبت شرکت در روزنامه‌ای تحت نظارت اداره مالیات، یک کد ۱۲ رقمی را دریافت خواهند کرد. که این کد ۱۲ رقمی شناسه شرکت یا درواقع شناسنامه شرکت آنها محسوب می‌شود.

این کد۱۲ رقمی یا شناسه ثبت شرکت که می تواند به فردی خاص و یا چند شریک یا حتی خود شرکت تعلق داشته باشد که به افراد یا شرکت‌ها این اجازه را می‌دهد که بتوانند تولید کالا داشته باشند و این کد ۱۲ رقمی را بر روی کالاهای خود نیز درج کنند.

چه اشخاصی مستلزم گرفتن کد اقتصادی هستند؟

کد اقتصادی

اشخاصی که موظف به گرفتن شماره اقتصادی هستند شامل:

کلیه اشخاص حقوقی که به تولید، مونتاژ، واردات و صادرات هستند و افراد یا شرکت‌هایی که به توزیع هر نوع کالا و یا خدمات اشتغال دارند و همچنین کلیه افراد شخصی که در امور فوق و مشاغلی که مجوز  کار از شرکت وابسته و زیربط دارای محل کسب و کار را دارا هستند واجدین شرایط داشتن یک شماره اقتصادی به‌شمار می‌آیند. شایان ذکر است که تنها یکی از شرایط فوق برای افراد جهت گرفتن کد ۱۲ رقمی اقتصادی کافی است.

مشاغل و فعالیت‌هایی که کد اقتصادی شامل آن‌ها می‌شود کدامند؟

کسب و کارهایی که برای ادامه‌ی کار خود باید کد اقتصادی در یافت کنند به چند دسته تقسیم می‌شوند:

  1. مشاغلی که کارشان لازمه‌ی گرفتن پروانه‌ی‌ کار سندی و همچنین فعالیت‌های اقتصادی است. مانند: داروخانه‌ها که مستلزم گرفتن مجوز از وزارت بهداشت شده اند و کسب و کار و فعالیت‌هایی مانند پیشه مرغداری که برای آنها گواهی فعالیت صنعتی توسط وزارت صنعت یا مجوزهای تجاری صادر شده است.
  2. شرکت‌هایی با فعالیت‌های تجاری مانند: دفترهای قرارداد یا كارگزاران یا مشاغل مشابه که بدون مجوز انجام می‌شود یا مشاغلی که در آن محل کسب و کار لزوماً با مجوز همراه باشد. حتی اگر این مکان‌ها به صورت دائمی یا اجاره ای در اختیار متقاضیان قرار داده شده است.
  3. بانک‌ها

برگه کد اقتصادی چیست؟

برگه چاپ شده کد اقتصادی که پس از طی کردن مراحل ثبت نام و اتمام کار به شما داده می شود شامل شماره اقتصادی در برگه ای است که کامپیوتر قبل از صدور کارت صادر می کندکه شامل تمام اطلاعات متقاضی، ازجمله هویت شخص و مالیات‌های پرداختی است. این برگه به عنوان رسید استفاده می‌شود که به شخص متقاضی ارائه شده و بعد توسط افسران پست گرفته و بایگانی می شود.

اسناد مورد نیاز برای افراد شخصی:

اسنادی که برای دریافت کد اقتصادی لازم است شامل: فرم اطلاعات، شناسنامه، کارت ملی (اصل و کپی) برگه بانکی، پروانه کسب یا سند موقعیت شغلی (رسمی وغیر رسمی) و سه قطعه عکس ۴ * ۳ است که در صورت داشتن شماره اقتصادی، پشت عکس نوشته شده است و درغیر این صورت موارد شناسایی در پشت آن درج می شود و همچنین فتوکپی کارت اقتصادی یا کلید کامپیوتر (برای دارندگان شماره اقتصادی) به بخش مالیات منطقه تحویل داده می شود.

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقوقی:

این اطلاعات مربوط به هویت، تبلیغات در روزنامه رسمی و برگه اصلی و فتوکپی کارت اقتصادی یا پادکست رایانه ای (برای دارندگان شماره اقتصادی) است. اشخاص حقوقی نیازی به عکس ندارند.

مراحل گرفتن کد اقتصادی

مراحل گرفتن کد اقتصادی
  • تکمیل مدارک: که در بالا اشاره شده است به تعداد دو نسخه که یکی به بخش تشکیل پرونده کد اقتصادی در اداره مالیات داده می‌شود و نسخه دوم نزد قسمت مستغلات اداره مالیاتی می‌‌مانند. تهیه این دو نسخه از پیش برای سریع پیش رفتن کارها اهمیت دارد.
  • مراجعه به اداره مالیات: که با توجه به مرکز اصلی معین می‌شود. در این مرحله مدیرعامل یا یکی از اعضای دارای امضا باید مراجعه کند چون طبق قانون جدید وکیل صلاحیت مراجعه ندارد. مدارک تکمیل شده باید به این اداره تحویل داده شوند.
  • بازرسی مدارک و ارجاع به قسمت مستغلات: که این کار با یک گواهی انجام می‌شود. پس از تشکیل پرونده اقتصادی کارشناس اداره مالیاتی یک معرفی‌نامه صادر می‌کند که با آن باید به اداره مستغلات رفته و پرونده تشکیل داد. در این مرحله باید به صحیح نوشتن آدرس توجه کرد زیرا اداره مالیات قصد دارد با گرفتن آدرس از محل شرکت، مالیات بر درآمد دریافت کند.
  • در نوبت قرارگرفتن برای بازدید کارشناس: پس از اینکه پرونده تشکیل شد در نوبت بازدید کارشناس مالیات قرار می‌گیرد. با توجه به آدرس درج شده در ثبت‌نام کد اقتصادی کارشناس به محل شرکت مراجعه می‌کند. این بازدید به‌صورت سرزده انجام می‌شود پس باید محل شرکت واقعی باشد. درواقع کارشناس قصد راستی آزمایی آدرس شرکت را دارد که گزارش بازدید را به اداره مالیات ارجاع می‌دهد.
  • دریافت پاسخ از اداره مستغلات تشکیل پرونده: در پاسخ به نامه پرونده مالیاتی، قسمت مستغلات نامه‌ای را مکتوب می‌کند با این مضمون که آدرس راستی آزمایی شده و صحت دارد. پس دریافت کد اقتصادی به شرکت بلامانع است. البته اگر محل شرکت صحیح نباشد مدیران درگیر مسائل جدیدی می‌شوند و باید راه‌هایی را طی کنند تا بتوانند این کد را بگیرند.
  • گرفتن کد اقتصادی: پس از گذراندن مراحل فوق یک کد ۱۲رقمی صادر می‌شود که انحصاری است و تنها به آن شرکت تعلق دارد. در صورتی که در هریک از مراحل مشکلی ایجاد گردد باید به یک وکیل مراجعه شود.

دریافت کد اقتصادی چه اهمیتی دارد؟

اگر شرکت قصد انجام قرارداد با هریک از شرکت و سازمان‌های بزرگ و کوچک را داشته باشد طرفین قرارداد از او کد اقتصادی را خواستار می‌شوند که اعتبار شرکت را معین می‌کند. در صورت عدم وجود این کد، قرارداد صورت نمی‌گیرد و مدیران منفعت شرکت را به خطر انداخته‌اند.

همچنین شرکت‌ها می‌توانند با داشتن این کد در مناقصات و مزایده‌ها شرکت کنند که البته شرکت برای حضور باید دارای گرید باشد. فعالیت‌های اقتصادی و شرکت در مناقصات متعدد به گرید شرکت می‌افزاید.گرید تنها به شرکت‌هایی که دارای کد اقتصادی هستند تعلق می‌گیرد. کارت بازرگانی نیز تنها به شرکت‌های دارای کد اقتصادی داده می‌شود.

وظایف حوزه های مالیاتی:

بخش و اداره مالیات ابتدا لازم است تا محتوای مورد نظر را در فرم اطلاعات هویتی با اسناد، به ویژه کپی شناسنامه آن‌ها را با اصل آن مطابقت دهدو در صورت انطباق کامل وعدم وجود فرم‌ها، فتوکپی و سند قانونی مهر و موم شده و پس از تکمیل موارد مربوطه صحت مطالب آن را تأیید می کند. سپس ، آن را برای تأیید به مرجع حسابرسی ارائه می دهد ، و حسابرسی پس از بررسی و اطمینان ، صحت محتوای سند را تأیید می کند و قسمت مشخص شده را امضا و مهر می کند.

هر شرکتی که قصد انجام معاملات بزرگ و دریافت منفعت را دارد باید یک کد اقتصادی دریافت کند. با این کد شرکت‌ها دارای یک شناسه انحصاری می‌شوند که آن‌ها را نزد دیگر شرکت‌‌ها دارای اعتبار می‌کند. برای گرفتن این کد مدیر عامل یا یکی از اعضای صاحب امضا باید به اداره مالیات مراجعه و محل شرکت خود را گزارش کنند. پس از آن یک کارشناس به محل شرکت به‌صورت اتفاقی فرستاده می‌شود که راستی‌آزمایی نماید. در صورت صحت اطلاعات کارشناس مجوز صدور کد اقتصادی را می‌دهد.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو