نرم افزار حسابداری بیمه

رضا خانی
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

در چند وقت اخیر، شعبه‌های متعدد بیمه‌های خصوصی را در کشور مشاهده ‌میکنیم. رشد این کسب و کار برای نمایندگان شعب، دارای پیچیدگی‌هایی است. به طور معمول نمایندگان بیمه دارای بازاریاب‌هایی هستند که مهارت‌های مذاکره و جذب مشتری را تقویت ‌می‌کنند و به علت این که صدور انواع بیمه، مراحل سخت و دشواری دارد و نمایندگان را بسیار درگیر ‌میکند و باعث ‌میشود که به قسمت حسابداری و مالی خود توجهی نکنند و دچار زیان شوند. علاوه بر این بخش زیادی از حسابداری‌های بیمه بر عهده شعبه ها و نمایندگی‌های آن است. برای تهیه نرم افزار حسابداری بیمه می‌توانید همین حالا با کارشنان حسابداری فراپیام تماس بگیرید. 

اما شناسایی و درک جریان‌های مالی سبب فهم عمیق از کلیه تراکنش‌های شرکت بیمه میشود و گام مهمی برای رسیدن به موفقیت مالی برای کلیه نمایندگان بیمه است برای موفق بودن در عملیات حسابداری بیمه ابتدا باید دانست که تفاوت چندانی با حسابداری ندارد.

 

بیشتر بخوانید: نرم افزار حسابداری پیمانکاری ساختمان

 

اما زمانی که جریان‌های مالی درک وشناسایی شوند ‌میتوان تراکنش‌های شرکت بیمه را به طور کامل متوجه شد و این نکته باعث موفقیت نمایندگان بیمه در حوزه مالی ‌میشود. در ابتدا باید این نکته را دانست که حسابداری بیمه با حسابداری تفاوت خاصی ندارد. 

 شخصی که دانشی در خصوص بیمه و نرم افزار حسابداری آن ندارد، باید پس از این که نرم افزار حسابداری بیمه را خریداری و نصب کرد، بتواند با این نرم افزار کار کند و بر آن تسلط پیدا کند تا امکان گرفتن تشخیص تمام ورودی ها و خروجی‌های مربوط به حسابرسی مالی بیمه را داشته باشد. 

یک نرم افزار حسابداری بیمه باید تما‌می آیتم‌های زیر را داشته باشد و به طور دقیق محاسبه کند تا مشکلی برای بیمه‌گزار و نمایندگان بیمه به وجود نیاید. 

هزینه صدور:  هزینه‌هایی که مربوط به صدرو بیمه است مانند هزینه کارمزد، بازاریابی، تبلیغات و.. را ‌می‌توان در این دسته قرار داد.
هزینه بیمه:  این هزینه همان مبلغی است که شخص بیمه‌گزار بر اساس قوانین و با توجه به شرکت بیمه باید به نمایندگان شعب ییمه پرداخت کند تا بیمه نامه صادر شود. 

 

بیشتر بخوانید: نرم افزار خدمات پس از فروش فراپیام

 

هزینه بیمه اضافی : این هزینه مربوط به مواردی ‌میشود که بیمه گر از بیمه گزار دریافت ‌می‌کند برای تمدید بیمه با سرمایه اضافه تر و یا آیتم‌های بیش تر بیمه و قبول ریسک در آن‌ها.
هزینه بیمه برگشتی:  مقداری از حق بیمه که به بیمه گزار پس داده ‌می‌شود به علت کاهش سرمایه و یا فسخ بیمه نامه 

هزینه بیمه عاید نشده و ذخیره حق بیمه: زمانی که نسبتی از بیمه نامه به طول مدت اعتبار بیمه نامه مربوط به دوره مالی بعد مرتبط باشد، حق بیمه ذخیره ‌میشود و انتقال آن به حساب درآمد سال بعد ‌می‌رود. 

هزینه بیمه مازاد : بیمه مازاد زمانی است که بیمه گزار نسبت به حق بیمه‌ای که برای رشته بیمه مربوطه پرداخت ‌میشود، هزینه بیش‌تری پرداخت کند.

هزینه بیمه شده (در بیمه اموال:  ( وسیله‌ای که بیمه ‌میشود، باید هزینه واقعی آن برآورد شود و یا بیمه‌ کننده موظف ‌میشود که در صورتی که حادثه‌ای پیش آمد به همان میزان به بیمه‌گزار پرداخت کند.
هزینه خسارت:  در صورت خسارت برای بیمه‌گزار، بیمه گر موظف است که با توجه به قرارداد بیمه نامه باید به فرد بیمه شده پرداخت شود.
هزینه‌های کارشناسی بیمه: شعب بیمه قبل از این که بیمه را صادر کنند ابتدا هزینه آن را ارزیابی کرده و به اطلاع بیمه گزار ‌می‌رسانند.

هزینه خسارت:  هزینه‌ای که در زمان حادثه، شرکت بیمه باید پرداخت کند هزینه خسارت است.


حسابداری صدور بیمه نامه

فردی که دارای نمایندگی بیمه است و با نرم افزار حسابداری بیمه کار ‌میکند باید بداند که حق بیمه را ‌میتوان به سه صورت پرداخت نمود: نقدی، نقدی اقساط و تماما اقساط

حق بیمه ای که به صورت نقدی پرداخت ‌میشود، پس از پرداخت مبلغ تعیین شده، بیمه نامه صادر ‌میشود و اگر حق بیمه به صورت اقساط و تماما اقساط باشد، شعب بیمه پس از دریافت ضمانت نامه ای مانند چک، مبلغ بیمه نامه را مطابق با شرایط بیمه به صورت اقساط، تقسیم ‌میکنند. 

 

بیشتر بخوانید: نرم افزار حسابداری تولیدی

ویژگی نرم افزار حسابداری بیمه

نرم افزار حسابداری بیمه دارای ویژگی متعددی است که عبارت اند از:

  • محاسبه سود بیمه نامه را ‌میتوان با این نرم افزار انجام داد.
  • شرکت‌های بیمه را ‌میتوان در این نرم افزار تعربف کرد.
  • تقسیم بندی و تفکیک بیمه گزاران، مشتریان، همکاران و سایر انجام پذیر است.
  • گزارش‌های مختلف مالی را ‌میتوان بر اساس استانداردهای حسابرسی و مالیاتی گرفت.
  • سرفصل‌های حسابداری به صورت تفضیلی شناور در نرم افزار حسابداری بیمه تعریف ‌میشود.
  • انواع حساب‌های بانکی در این نرم افزار قابل تعریف است.
  • تما‌میبیمه ها را ‌میتوان معرفی و دسته بندی کرد.
  • بازاریاب ها را برای ارائه خدمات بیمه ‌میتوان در این نرم افزار تعریف کرد.
  • ثبت و ویرایش انواع فاکتورهای خرید، فروش، مرجوعی بیمه نامه ها امکان پذیر است.
  • در زمان صدور بیمه امکان ثبت تسویه حساب بیمه گزار به صورت نقد، چک و یا اقساطی ‌میباشد. 
  • اسناد در حساب بیمه گزاران در هنگام ثبت فاکتور و دریافت و پرداخت وجه به صورت خودکار ثبت ‌میشود. 
  • پیام کوتاه به بیمه گزاران جهت یادآوری پایان بیمه نامه ارسال ‌می‌گردد. 
  • سود بیمه نامه را ‌میتوان در این نرم افزار محاسبه کرد.
  • سود فاکتور فروش بیمه را ‌میتوان با این نرم افزار حساب کرد.
  • انواع چک‌های بانکی و یا وجه نقد دریافتی از بیمه گزاران و… در این سیستم ثبت ‌میشود.
  • انواع چک‌های پرداختی و برگشتی و گردش آن ها در نرم افزار حسابداری بیمه ثبت ‌میگردد.
  • ‌میتوان از انواع بیمه نامه ها در تاریخ‌های مختلف گزارش گرفت.
  • لیست بیمه گزاران بدهکار و یا بستانکار در این نرم افزار ثبت ‌میشود. 
  • چاپ فاکتورها بر اساس فرم‌های مالیاتی قابل انجام است.
  • استفاده تحت شبکه از نرم افزار بیمه امکان پذیر است. 
  • پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات قابل انجام است.
  • نصب و راه اندازی آن رایگان است.
  • سود و زیان به صورت درصدی قابل مشاهده است.
  • از میزان فروش بیمه نامه ها ‌میتوان گزارش گرفت.
  • بایگانی مدارک برای نرم افزار حسابداری بیمه قابل فعال سازی است.
  • چندین صورت سود و زیان بر اساس بخش‌های مختلف دفتر بیمه را ‌میتوان در این سیستم تعریف کرد. 
  • بستن و انتقال حساب ها به صورت خودکار در پایان سال امکان پذیر است. 

امکانات نرم افزار حسابداری بیمه

نرم افزار حسابداری بیمه دارای امکانات بی شماری در بخش‌های مختلف است که دارای سه بخش مهم مدیریت، حسابداری و ارتباط با مشتریان ‌میباشد که هر بخش دارای ویژگی ها و امکانات مخصوص به خود است:

امکانات مربوط به حسابداری

در این بخش از نرم افزار حسابداری ‌میتوان میزان گردش حساب ها را با نمودار نشان داده و ارائه داد. هم چنین سود و زیان را به صورت درصدی ‌میتوان بررسی کرد و مطابق با استانداردهای اداره مالیات و دارایی گزارش هی متعددی را ‌میتوان گزفت.  زمان دقیق سررسید اقساط بیمه نامه‌های صادر شده با این نرم افزار یاد آوری ‌میشود. حساب‌های دفتر بیمه در پایان سال به صورت خودکار قابل انتقال و بسته شدن است.

 

بیشتر بخوانید: نرم افزار حسابداری صنعتی 

 

این نرم افزار تما‌می اطلاعات مربوط به حساب‌های بانکی را دریافت کرده و گردش حساب ها را با استفاده از نمودار‌های مختلف نشان ‌میدهد و نمایندگان شعب ‌میتوانند یک دید کلی نسبت به گردش حساب ها داشته باشند و داده‌های مختلف را تحلیل کنند. در حساباری باید تحلیل حساب ها به طور دقیق انجام گیرد زیرا تنها در این صورت ‌میتوان میزان ضرر و سود نمایندگان را متوجه شد. 

امکانات بخش ارتباط با مشتریان

در این بخش از نرم افزار حسابداری بیمه ‌میتوان به ماژول  SMS متصل شد و به راحتی با مشتریان خود ارتباط برقرار کرد. زمانی که ارتباط با مشتری به طور صحیحی انجام گیرد آن کسب و کار موفق ‌میشود و صنعت بیمه نیز از این قاعده مستثنی نیست.  با استفاده از این نرم افزار ‌میتوان زمان تمدید بیمه نامه ها و یا تاریخ سر رسید اقساط را به مشتریان یادآوری کرده و در مناسبت‌های مختلف برای آن ها پیامک‌های مناسبتی ارسال کرد.

بخش مدیریت نرم افزار حسابداری بیمه 

نرم افزار حسابداری بیمه به نمایندگان بیمه این امکان را ‌میدهد که مدیریت شعبه خود را به راحتی انجام دهند و اطلاعات مربوط به بیمه گزاران، همکاران، بیمه ها و حساب‌های دفتر خود را دسته بندی کنند و در تما‌میزمان ها به این اطلاعات دسترسی داشته باشند. مدیریت بخش نرم افزار حسابداری بیمه این امکان را به مدیریت ‌میدهد تا میزان دسترسی افراد به این نرم افزار و هم چنین اطلاعات مربوط به حساب‌های مالیاتی را مشخص کند.  این نرم افزار باعث ‌میشود که امور مربوط به مدیریت برای نمایندگان شعب بیمه آسان و راحت شود. نکته ای که این نرم افزار دارد این است که نصب آن آسان و بر روی اکثر سیستم عامل ها امکان پذیر است. هم چنین کار با آن آسان است و بدون دانش خاصی ‌میتوان با این نرم افزار کار کرد.

نویسنده: رضا خانی

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو