کدام شاخه حسابداری بهتر است؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

بهترین شاخه حسابداری

این روزها، رشته حسابداری یک رشته تحصیلی محبوب به حساب می‌آید که بازار کاری خوبی دارد. مخصوصا در سال‌های اخیر، میزان علاقه‌مندی به این رشته بسیار‌ زیاد شده و مردم حسابداری را شغلی پول ساز با آینده‌ای درخشان می‌دانند.

اگر به این رشته کاری و تحصیلی علاقه‌مند باشید، مسلما پیش از انتخاب آن به عنوان رشته تحصیلی و شغل آینده خود با سوالاتی مواجه می‌شوید. برای مثال: شاید بخواهید بدانید که درآمد رشته حسابداری چقدر است؟

آیا خواندن حسابداری و کار کردن در این زمینه مشکل است؟ گرایش‌های مختلف رشته حسابداری چه گرایش‌هایی هستند؟ کدام شاخه حسابداری بهتر است و آینده شغلی واضح‌تر و بهتری دارد؟

آیا بازار کاری رشته حسابداری از رشته مدیریت مالی بهتر است؟ و… در این مقاله سعی داریم شما را با رشته حسابداری و شاخه‌های مختلف آن آشنا کنیم تا بتوانید تصمیم گیری بهتری درباره انتخاب آن به عنوان شغل آینده خود داشته باشید.

حسابداری چیست؟

برای حسابداری یک تعریف دقیق و جامع وجود ندارد و این واژه مفاهیم مختلفی را در بر می‌گیرد. با وجود تعاریف متعدد از این واژه، می‌توان گفت که تمامی مشاغل، کسب و کارها و سازمان‌ها در انجام خود به حسابداری نیاز دارند.

از گذشته تا به امروز، کلیه داد و ستدها و فعالیت‌های اقتصادی به استفاده از حسابداری وابسته بوده‌اند و در واقع بقا و ادامه فعالیت کسب و کارها به حسابداری وابسته است. ویکی پدیا حسابداری را زبان تجارت می‌داند و با استفاده از حسابداری می‌توان تمامی تراکنش‌های مالی را بررسی کرد و از شرایط اقتصادی کسب و کار آگاه شد.

حسابداری از سال ۱۴۹۴ تا به امروز به شکل مدرن آن وجود دارد و نخستین بار توسط فردی به نام پاچیولی به جهان معرفی شد. امروزه از اصول و قواعد ارائه شده توسط پاچیولی برای حسابداری استفاده می‌شود.

حسابدار کیست؟

فارغ از این که حوزه کاری یک سازمان، شرکت یا تجارت چیست، حسابدار را می‌توان یکی از مهم‌ترین اجزای هر کسب و کار دانست. مهم‌ترین کار حسابدارها، بررسی و تهیه لیستی از سوابق مالی سازمان‌های مختلف است. تمامی اطلاعات مالی متعلق به یک سازمان یا کسب و کار توسط حسابدار و با استفاده از نرم افزار حسابداری جمع آوری می‌شود.

مسئولیت کلیه تراکنش‌های مالی مربوط به مشتریان، طلبکاران، کارمندان، مدیران، سرمایه گذاران و سایر اجزای شرکت‌ها برعهده حسابدار است. حسابدارها کلیه اطلاعات مالی را ثبت کرده، از آن‌ها گزارش تهیه می‌کنند و این گزارشات را به شکل مرتب ارائه می‌کنند.

بازار کار رشته حسابداری

بازار کار حسابداری

پیش از آشنایی با رشته‌ها و گرایش‌های مختلف حسابداری بهتر است ابتدا با وضیت کلی این شغل و بازار کار آن آشنا شوید. شرکت‌های جدید همواره درحال به وجود آمدن هستند و روزانه شمار زیادی از آن‌ها به ثبت می‌رسند. با توجه به این که هر یک از این شرکت‌ها برای شروع کار خود به یک حسابدار نیاز خواهند داشت، می‌توان فرصت شغلی رشته حسابداری را مناسب و درخشان دانست.

به دلیل نیاز کلیه موسسات، سازمان‌ها، شرکت‌ها، تجارت‌ها و حتی فروشگاه‌ها به وجود و استخدام یک حسابدار خبره و کاربلد، در صورت فارغ تحصیلی شما از رشته حسابداری و داشتن مهارت کافی در انجام این کار و داشتن آشنایی کامل با بازار کاری این رشته، امکان ندارد که شما در آینده بیکار بمانید.

انواع گرایش‌ها و زیر شاخه‌های رشته حسابداری

گرایش‌های حسابدای را می‌توان به دسته‌های مختلفی تقسیم کرد و هر یک از این دسته‌ها ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند که در ادامه به بررسی تک تک آن‌ها خواهیم پرداخت. زیر شاخه‌های رشته حسابداری شامل موارد زیر هستند:

معرفی چند گرایش برتر حسابداری در بازار کاری

در ادامه چند گرایش از رشته حسابداری که بازار خوبی دارند را به شما معرفی می‌کنیم. این گرایش‌ها عبارتند از:

  • حسابرسی

حسابرسی یک فرایند دو مرحله‌ای برای بررسی صحت اطلاعات درج شده در حساب‌های مالی شرکت‌ها و موسسات مختلف است. دو مرحله مختلف حسابرسی توسط انواع مختلفی از حسابداران انجام می‌شوند. مرحله اول این حسابرسی‌ها توسط حسابداران ماهر داخلی که در استخدام شرکت هستند انجام شده و مرحله دوم حسابرسی‌ها توسط یک حسابدار ماهر و خبره از خارج از شرکت انجام می‌شود.

حسابدارانی که مرحله دوم حسابرسی را انجام می‌دهند، نباید از حسابداران داخلی شرکت یا موسسه باشند و توسط شرکت یا موسسه استخدام نشده باشند.

  • حسابداری صنعتی

چنان‌چه بخواهید در رشته حسابداری صنعتی تحصیل کنید، بهتر است بدانید که در آینده به استخدام صنایع و شرکت‌های صنعتی مختلفی در خواهید آمد و محل کار شما صنعت است. وظایف حسابدار که در رشته حسابداری صنعتی تحصیل کرده‌اند، قیمت گذاری کالاهای تولید شده در آن صنعت است. در واقع این حسابداران با مهارتی که دارند، قسمت تمام شده محصولات وارد شده به بازارها را تعیین می‌کنند.

  • حسابداری دولتی

افرادی که در رشته حسابداری دولتی تحصیل می‌کنند، آموزش‌هایی در رابطه با ثبت، طبقه بندی و بودجه بندی برنامه‌های دولتی می‌بینند که با استفاده از این مهارت‌ها می‌توانند در سازمان‌ها و ادارات دولتی به عنوان حسابدار شروع به کار کرده و به کنترل بودجه برنامه ریزی شده دولت برای انجام پروژه‌های مختلف بپردازند.

  • حسابداری مالی

حسابداری مالی یک شاخه از زیرشاخه‌ها و گرایشات رشته حسابداری است که به ارائه ترازنامه‌ها می‌پردازد. ترازنامه‌ها درواقع گزارشات سود و زیان مربوط به کلیه فعالیت‌های مالی یک سازمان هستند. افرادی که در رشته حسابداری مالی تحصیل می‌کنند، می‌توانند در قسمت‌های مختلفی مانند شرکت‌ها و موسسات تجاری و غیرانتفاعی فعالیت کنند.

  • حسابداری مالیاتی

حسابداری مالیاتی یکی از زیر شاخه‌ها و گرایشات رشته حسابداری است که تحصیل کردگان آن به محاسبه میزان مالیات بر درآمد شرکت‌های مختلف می‌پردازند. افرادی که در رشته حسابداری مالیاتی تحصیل می‌کنند باید برای استخدام به ادارات مالیاتی مراجعه کنند.

  • حسابداری مدیریتی

حسابداری مدیریتی یکی از جدیدترین زیر شاخه‌های رشته حسابداری است و تاثیرگذاری بالایی در تصمیم گیری و اجرای تصمیمات در آینده سازمان‌ها دارد. این نوع حسابداری از تصمیمات آینده سازمان پشتیبانی می‌کند و یک کار بسیار محرمانه در سازمان‌ها و شرکت‌ها به حساب می‌آید.

  • حسابداری بازرگانی

حسابداری بازرگانی یک شاخه از حسابداری است که به داشتن مهارت کافی در یکسری از مسائل مانند بورس، معاملات داخلی، گمرک، مکاتبات ادارای، ثبت و بایگانی، تنظیم اسناد مالی، کار با ماشین‌های اداری، معاملات داخلی و خارجی و… نیاز دارد. افراد تحصیل کرده در رشته حسابداری بازرگانی می‌توانند در شرکت‌های بازرگانی مشغول به کار شوند.

  • حسابداری منابع انسانی

حسابداری منابع انسانی در سه شاخه مختاف فعالیت می‌کند که این شاخه‌ها عبارتند از بخش شناسایی، بخش ارزیابی و بخش گزارش گیری. این نوع از حسابداری یک شیوه نوین حسابداری محسوب می‌شود و در کلیه سازمان‌ها و شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدیران با استفاده از حسابداری منابع انسانی می‌توانند تصمیمات آگاهانه‌تر و بهتری در رابطه با آینده سازمان بگیرند.

آیا تحصیل در رشته حسابداری خوب است؟

شاخه های حسابداری

حال که شما با گرایش‌ها و زیرشاخه‌های مختلف حسابداری آشنا شدید، ممکن است مردد باشید که آیا تحصیل در رشته حسابداری خوب است و بازار کار مناسبی دارد یا خیر؟ به طور قطع نمی‌توان در رابطه با خوب یا بد بودن رشته حسابداری قضاوت کرد و به شکل قطعی درباره بازار کاری آن نظر داد.

موفقیت در بازار کار رشته حسابداری، همانند هر رشته تحصیلی دیگری، در کنار تحصیلات دانشگاهی و آکادمیک به مهارت کاری و شناخت بازار نیز نیاز دارد. در واقع اکثر حسابدارهای بیکار، به علت نداشتن دانش کاربردی موفق به پیدا کردن کار نشده‌اند. برای یافتن شغل در رشته حسابداری لازم است که حسابدار پس از گذر از دوره‌های تحصیلی دانشگاهی، یک دوره مقدماتی به نام حسابداری کاربردی را طی کند.

این دوره با هدف افزایش مهارت حسابدار فارغ تحصیل شده در زمینه حسابداری مقدماتی امورات شرکت‌ها و سازمان‌ها برگزار می‌شود. به علت تفاوت زیاد تحصیلات تئوری با کار عملی در حسابداری، گذراندن چنین دوره‌های تکمیلی برای استخدام تحصیل کردگان این رشته ضروری است و به افزایش دانش فنی آن‌ها کمک می‌کند.

برای گذراندن چنین دوره‌هایی می‌توانید در موسسات و آموزشگاه‌های معتبری که در این حوزه فعالیت می‌کنند، ثبت نام کنید. البته به دلیل شیوع بیماری کرونا شاید شما علاقه‌ای به حضور در موسسات و آموزشگاه‌های حسابداری نداشته باشید.

در این صورت می‌توانید از دوره‌های غیرحضوری آموزشی استفاده کنید و از دانش بهترین اساتید در این زمینه و همچنین آموزش نرم افزار مالی بهره بگیرید تا مقدمات برای ورود شما به بازار کار فراهم شود.

کدام یک از رشته‌های مدیریت مالی و حسابداری بازار کاری بهتری دارند؟

اگر همچنان پس از انتخاب گرایش حسابداری مورد نظر خود در رابطه با تحصیل در آن مردد هستید و این سوال برای شما ایجاد شده است که آیا رشته حسابداری بهتر است یا مدیریت مالی، این قسمت از مقاله را حتما مطالعه کنید. شاید شما تصور کنید که برای مثال با تحصیل در رشته مدیریت مالی می‌توانید درآمد بیشتری داشته باشید و درآمد کسب شده شما در رشته حسابداری در آینده به این میزان خوب نخواهد بود.

اگر برای انتخاب بازار کاری میان رشته‌های مدیریت مالی و حسابداری مردد هستید، بهتر است بدانید که به دلیل نیاز تمامی موسسات، شرکت‌ها، تجارت‌ها و حتی فروشگاه‌ها به وجود یک حسابدار، بازار کاری حسابداری نسبت به سایر رشته‌های تحصیلی بهتر است و کمتر کسی را پیدا خواهید کرد که پس از فارغ تحصیلی از این رشته، بیکار باشد.

اما بهتر است به این نکته توجه کنید که شما با هر مدرکی و از هر رشته تحصیلی که فارغ تحصیل شود، چنان چه مهارت کاری لازم و کافی را نداشته باشید، نخواهید توانست در بازار کاری آن رشته به موفقیت‌های لازم دست پیدا کنید.

اما چنان‌چه در کنار دانش تئوری از مهارت عملی لازم در هر یک از رشته‌های تحصیلی مدیریت مالی و حسابداری بهره‌مند شوید، احتمال خیلی کمی وجود خواهد داشت که بیکار بمانید و در اکثر موارد می‌نوانید یک شغل خوب و مناسب برای خودتان پیدا کنید.

درآمد رشته حسابداری چقدر است؟

رشته حسابداری یکی از پر درآمدترین رشته‌های تحصیلی در کشور ما ایران است. کمتر رشته تحصیلی را می‌توانید پیدا کنید که به اندازه حسابداری از بازار کاری و درآمد خوبی برخوردار باشد.

اما همان‌طور که بارها و بارها ذکر کردیم، اگر تحصیل کردگان رشته حسابداری از دانش و مهارت عملی لازم برخوردار نباشند، نخواهند توانست در این رشته تحصیلی به موفقیت برسند یا شغل مناسبی برای خود پیدا کنند. برای یافتن شغل مناسب در رشته حسابداری، می‌توانید از دوره‌های آموزشی که توسط برخی از موسسات در زمینه حسابداری برگزار می‌شوند استفاده کنید.

موسسات برتر و معروفی که در زمینه پرورش حسابداران فعالیت می‌کنند، سالیانه تعدادی از دانش آموختگان برتر خود را به بهترین موسسات کاری جهت استخدام معرفی می‌کنند. همین موضوع می‌تواند یک راه مناسب برای به استخدام درآمدن شما باشد.

برای شروع کار در بازارهای کاری حسابداری به چه مهارت‌هایی نیاز خواهیم داشت؟

فعالیت در بازار کاری رشته حسابداری، همانند فعالیت در بازار کار سایر رشته‌ها، مستلزم وجود مهارت‌های ویژه‌ای است. حسابداران باید برای ورود به بازارهای کاری حسابداری در موارد زیر مهارت داشته باشند:

  • وجود مهارت‌های ارتباطی یکی از مهارت‌های بسیار مهم و لازمه فعالیت در رشته حسابداری است.
  • افرادی که به عنوان یک حسابدار فعالیت‌های خود را آغاز می‌کنند، باید مهارت و تجربه لازم را در رابطه با به کار گیری اصول و مفاهیم پایه‌ای حسابداری داشته باشند.
  • نرم افزار اکسل Excel یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین نرم افزارهای مورد استفاده در شغل حسابداری است.کاربرد اکسل در حسابداری بسیار زیاد است و حسابدار باید به طور کامل با این نرم افزار و نحوه اجرا و کار کردن با آن آشنایی داشته باشد.
  • داشتن تسلط کامل و کافی بر قوانین و اصول مالی و مالیاتی لازمه فعالیت حسابداران در بازارهای کاری است.
  • کلیه حسابداران باید با قوانین تامین اجتماعی و قانون کار آشنایی کامل داشته باشند.
  • حسابداران باید در حوزه ایجاد مستندات و رزومه سازی ماهر باشند.
  • کلیه افرادی که می‌خواهند به عنوان حسابدار مشغول به کار شوند، باید در رابطه با کار با اینترنت و نرم افزار ICDL اطلاعات و مهارت کافی داشته باشند.

سطوح مختاف فعالیت حسابداران

حسابداری

حسابداران می‌توانند در سطوح و جایگاه‌های متفاوتی فعالیت کنند. سطح کاری حسابداران و به تبع، میزان حقوق و مزایای دریافتی آن‌ها باهم متفاوت است. سطوح مختلف فعالیت حسابداران طیف زیر را شامل می‌شود:

  • حسابداران در سطح کارشناسی

حسابداران در سطح کارشناسی می‌توانند در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف به عنوان حسابدار، حسابرس، کارشناس امور مالی، مسئول حقوق و دستمزد، کارشناس ارشد مالی، کارشناس بودجه، حسابرس داخلی، پشتیبان نرم افزارهای تحلیلی مالی و… فعالیت کنند.

  • حسابداران در سطح سرپرستی

افرادی که به عنوان سرپرست حسابداری در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف فعالیت می‌کنند، می‌توانند هر یک از عنوان‌های رئیس حسابداری، سرپرست مالی، خزانه دار، حسابرس ارشد، کارشناس ارشد مالی، کارشناس ارشد بودجه، رئیس حسابداری پروژه و… را داشته باشند.

  • حسابداران در سطح مدیریتی

حسابدارانی که در پست‌های مدیریتی و به عنوان مدیر در سازمان‌ها فعالیت می‌کنند، به عنوان مدیر مالی و اداری، مدیر مالی و برنامه ریزی، مدیر مالی، رئیس حسابداری صنعتی، مدیر حسابرسی داخلی، رئیس حسابداری، سرپرست مالی و… مشغول به کار هستند.

خلاصه مقاله و نتیجه گیری

حسابداری یکی از آن دسته رشته‌های پردرآمد و پر طرفدار است که می‌تواند گزینه خوبی برای تحصیل باشد و یک آینده شغلی عالی را برای متقاضیان و تحصیل کردگان این رشته فراهم کند. البته برای فعالیت در رشته حسابداری لازم است که در کنار داشتن مدرک تحصیلی، حتما مهارت‌های عملی مربوط به این کار را کسب کنید و بدانید که در بازارهای کاری باید چگونه فعالیت کرد.

این رشته، گرایش‌ها و زیر شاخه‌های متعددی را شامل می‌شود و شما می‌توانید برحسب علاقه خود، یکی از آن‌ها را برای فعالیت کاری انتخاب کنید.

نمی‌توان به طور حتم گفت که کدام یک از این گرایش‌ها یک گرایش بهتر و پر درآمدتر برای فعالیت است؛ زیرا درآمد و میزان موفقیت شما در این رشته تنها به مهارت‌های عملی شما بستگی دارد. چنان چه مهارت‌های حسابدایق خود را در یکی از موسسات تخصصی حسابداری تکمیل کرده باشید و بتوانید با نرم افزار حسابداری شرکتی کار کنید، مسلما می‌توانید درآمد خوب و مناسبی را از طریق این رشته کسب کنید.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
4 1 رای
رتبه
guest
7 دیدگاه ها
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
فرشاد
فرشاد
2 years ago

من میخواهم حسابداری منابع انسانی یا مالی رو بصورت کاربردی یاد بگیرم .فوق دیپلم عمران دارم .چقدر زمان لازم برای یادگیری است تا بتونم بعدا در شرکتی خصوصی فعالیت کنم ؟و کارم رو بعنوان حسابدار انجام بدم البته زیاد حرفه ای نمیخوام بلکه تا حدی ک در شرکتی معمولی بتونم در قسمتی اداری با حقوقی متوسط و شاید بیست درصد بالاتر از کارگر استخدام بشم .؟میشه جواب بدین لطفا .و هزینه وزمان چقدر میبره برای یادگیری ؟؟

نازي
نازي
2 years ago

سلام به نظرتون شركت دردوره هاي حسابداري مالياتي بهتره يا حسابداري بخش عمومي؟؟كدوم بازار كار بهتري داره؟؟؟

مهدی
مهدی
2 years ago
پاسخ به  نازي

دولتی روش حساب نکن چون از اسمش معلومه باید زد و بند داشته باشی پخش عمومی بهتره چون دستت باز تره یعنی خیلی جاها میتونی کار کنی ولی بازم به این نظرات گوش نکن خودت تحقیق کن و نتیجه تحقیق رو خود بسنج ببین کدومش بهتره و و مهم ترین علاقه هست

kimia
kimia
2 years ago

واقعا عالی بود ولی ایکاش میگفتین باید رتبه کنکور چند بشه

امیرعلی
امیرعلی
2 years ago

سلام .

من هنوز اول راه هستم و به حسابداری خیلی علاقه دارم و موضوعی که منو خیلی نگران کرده اینه که میگن تا ده سال دیگه هوش مصنوعی جای حرفه حسابداری رو میگیره .
یعنی نرم‌افزار های حسابداری اینقدر پیشرفت میکنن که دیگه خوده صاحب کار ها میتونن باهاش کار کنن و دیگه نیازی به حسابدار ندارن .
لطفاً بهم بگین که این خبر حقیقت داره یا نه و اگر درسته کدوم زیر شاخه های حسابداری هستن که هوش مصنوعی نمیتونه توش نفوذ کنه …

خیلی ممنون بابت همراهی تون و سایت جامع و کامل تون …

تیم محتوای فراپیام
تیم محتوای فراپیام
2 years ago
پاسخ به  امیرعلی

سلام وقت بخیر و ممنون از همراهی شما.در خصوص پیشرفت چشمگیر هوش مصنوعی و تاثیرش بر خیلی از شغل ها بله شکی نیست.اما اینکه تا چه میزان و در کدام شاخه حسابداری می تواند تاثیرگذار باشد متاسفانه اطلاعاتی نداریم.

مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو