نگاهی به روند تکامل نرم افزار های مالی

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

نگاهی به روند تکامل نرم افزار های مالی

اساس تکنولوژی در جهت آسایش و رفاه انسان‌ها تعبیه شده است. بی شک نرم افزارهای پیچیده امروزی تاریخچه پیچیده و طولانی دارد و حاصل گام های متعدد و تلاش های دانشمندان مختلف در سراسر جهان است رویدادهای بسیاری در گوشه گوشه جهان روند توسعه کامپیوتر را پیش بردند معمولا توسعه نرم افزارها به دنبال توسعه زبان های برنامه نویسی رخ داده است. زبان های برنامه نویسی نیز به موازات سخت افزارها و کامپیوترها توسعه یافته اند.

قدیمی ترین نمونه عملی از برنامه نویسی به سال ۱۸۰۱ در کشور فرانسه توسط شخصی بنام جکارد برمی گردد. او یک دستگاه بافندگی طراحی کرده بود که می توانست اعمال خاصی از بافندگی را که روی کارت های سوراخ شده (Punched card) ثبت شده بودند به ترتیب انجام دهد.

در این دوره، برنامه نویسی به موازات ساخت ماشین های جدید توسط پاسکال، بابیج، شوالتز و … توسعه می یافت. برای حل هر مشکلی یک ماشین جدید ساخته می شد که چرخ دنده ها، سیم ها، میله ها و دستورات جدیدتری نسبت به قبل داشت.

در دهه ۱۹۴۰ اولین کامپیوتر الکترونیکی ساخته شد. حافظه محدود و سرعت بسیار پایین (به نسبت سرعت کامپیوترهای امروزی) از ویژگی های بارز کامپیوترهای الکترونیکی اولیه بودند.

در این سالها که به عصر اطلاعات معروف بود، اجرای برنامه ها در کامپیوترها مستلزم تنظیم کلیدها، سوییچ ها و اتصال سیم های مختلف بود که منطق برنامه را مشخص می کردند.

سال ۱۹۴۸ همزمان بود با ارائه تئوری ریاضی ارتباطات توسط کلود شانن اساس تئوری اطلاعات (Information Theory) را شکل داد این تئوری نحوه استفاده از منطق باینری (اعداد در مبنای دو، همان صفر و یک ها) در محاسبات نرم افزاری در کامپیوترها را بیان می کرد.

تز ارائه شده توسط شانن دنیای صفر و یک ها (باینری) که اساس و پایه کامپیوترهای الکترونیکی امروزی هستند را شکل داد. بعدها اولین کامپیوتر باینری در حین جنگ جهانی دوم توسط یک آلمانی بنام زوس ساخته شد.

اين تحول بنيادين بر تمامي عرصه هاي زندگي فرعي و اجتماعي مردم اروپا اثر گذاشت و مناسبات اقتصادي_ اجتماعي و سياسي جوامع اروپايي را دگرگون كرد و از طريق اين قاره به سراسر جهان راه يافت و آثار مفيد بسياري به جاي گذاشت.

بارزترين عرصه تحول ، قرار گرفتن ماشين در خدمت توليد بود كه شيوه توليد را از توليد دستي به توليد كارخانه اي متحول كرد

پيدايش و رشد كارخانه هاي بزرگ و كوچك با توانايي ساختن كالاهاي همسان به مقدار زياد، از يك سو به زوال صنايع دستي، روستايي و خانگي در مدت كوتاهي انجاميد و از سوي ديگر، رقابت بين كارخانه داران را ايجاد كرد.

در ابتدا به علت کوچکی کسب و کارها و هم چنین نبود فناوری ، نیاز آن چنانی به سیستم و نرم افزار حسابداری شرکتی جهت رسیدگی به امور مالی احساس نمی شد، اما رفته رفته با گسترش و ایجاد کارخانه ها و مراکز بزرگ خرید و فروش کالا ها و خدمات و … جای خالی سیستم هایی که بتوانند نیازهای مربوط به امور مالی این مجموعه ها را مرتفع نمایند به وجود آمد.

این موضوع باعث شد تا سازمان‌ها، شرکت‌ها و واحدهای تجاری احساس نیاز به سازوکار کنترلی قدرتمند برای مدیریت و اصلاح انحرافات خود در حوزه حسابداری را موضوعی اساسی برای ادامه بقای شرکت بدانند و برای استقرار آن در داخل شرکت خود با شرکت‌های ارائه دهنده نرم ‌افزارهای حسابداری همکاری‌ نمایند.

به طور دقیق نمی توان گفت که واقعا اولین برنامه حسابداری و مالی را چه کسی نوشته و نام آن چه بوده است. اما به جرات می توان گفت اولین نرم افزار حسابداری نوشته شده در ایران، در سال ۱۳۶۸ نوشته شده است اين نرم افزار حسابداری به زبان FoxBASE نوشته شده بود و نسخه های ابتدايی آن به زبان برنامه نويسی FoxPro بود. نرم افزار ACCفقط ثبت سند حسابداری و دفتر روزنامه و دفتر کل و دفتر تفضیلی و یک تراز آزمایشی ۴ ستونی داشت.

حجم اين نرم افزار حدودا ۰۹ / ۱ مگابايت بود و تنها روی يک ديسكت فلاپی جای می‌گرفت و به صورت رايگان در اختيار همگان قرار داشت. اين نرم افزار در حدود ۴ سال بسیار معروف بود و مورد استفاده شركت‌ها، افراد و سازمان‌های مختلفی قرار گرفت بود.

بعدها افراد حقیقی و حقوقی دیگری هم وارد عرصه تولید نرم افزار حسابداری شده و نرم افزار مالی جدیدی را تحت سیستم عامل DOS و ویندوز به بازار ارائه کردند در بین همه این نرم افزار ها، نرم افزار حسابداری فراپیام برای اولین بار در سال ۱۳۷۵ وارد بازار شد.

در ابتدا سارمانها نمی توانستند به نرم افزار ها یه صورت کامل تکیه کنند و بخش زیادی از کارها هنوز به صورت دستی انجام می شد ولی با پیشرفت علم حسابداری و برنامه نویسی، نرم افزارهای پیچیده تری به وجود آمدند که باعث سهل شدن رسیدگی به امور مالی شدند به نحوی که با وارد نمودن اطلاعات مالی مربوطه به این نرم افزار ها، کلیه فعالیت های مربوط به تجزیه و تحلیل داده ها روی آن ها صورت می گیرد و نیزخروجی ها بر اساس نیاز کاربر تامین می شد.

از آن سال ها تا به امروز نرم افزارهای حسابداری بسیاری وارد بازار شده اند که هر کدام به نوبه خود، مزایا و نواقصی داشته و مشتریان خاص خود را در بازار کار کسب کرده‌اند.. پدید آورندگان نرم افزارهای حسابداری سیستمهای خود را به چند دسته تخصصی تقسیم میکنند ،که مجموع این سیستمها یک سیستم متمرکز و یکپارچه مالی را تشکیل میدهد

سیستمهای یکپارجه موجب بهبود هماهنگی بین بخش های سازمان و افزایش کارایی فرآیندها میگردد و کاهش هزینه های عملیاتی نظیر کاهش هزینه های کنترل موجودی انبار، کاهش هزینه تولید، کاهش هزینه های بازاریابی و پشتیبانی را بدنیال دارد مزیت دیگری که از سیستم های یکپارچه در سازمان می توان انتظار داشت، تسهیل انجام روندهای روزمره و مدیریتی و دسترسی بهتر و سریعتر به داده ها میباشد و به این ترتیب مدیریت می تواند برای تصمیم گیری به سرعت به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشد و در نتیجه موجبات افزایش کارایی و بهروری را فراهم می آورد.

سخن آخر :

همراهان عزیز شما هم نیز حتما خاطرات زیادی از روند رو به رشد نرم افزار ها خصوصا نرم افزار های مالی دارید خاطرات خود را با ما در میان بگذارید.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو