مراحل دریافت پروانه کسب در ایران

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها
مراحل دریافت پروانه کسب

چگونه پروانه کسب بگیریم؟

یکی از نخستین گام‌های راه‌اندازی بسیاری از کسب‌و‌کار‌ها بعد از انتخاب مکان مورد نظر، دریافت پروانه کسب است. جواز کسب و یا پروانه کسب در اصل مجوزی است که اجازه فعالیت به واحد کسب‌و‌کار شما را می‌دهد. این موضوع به منظم‌تر شدن مشاغل و کنترل آسان‌تر آن‌ها نیز کمک می‌کند. پروانه کسب می‌تواند به صورت موقت و یا به شکل دائم صادر شود.

برای چه مشاغلی نیاز به اخذ پروانه کسب وجود دارد؟ برای دریافت پروانه کسب چه مراحلی را باید طی کرد؟ مراحل صدور پروانه را از چه جایی باید شروع کنیم؟ در ادامه این مقاله از شبکه دانش فراپیام قصد داریم به چگونگی و مراحل دریافت جواز کسب و سوالاتی مانند سوالات بالا پاسخ دهیم.

برای چه مشاغلی باید پروانه کسب دریافت کنیم

برای شروع و ادامه فعالیت یک واحد صنفی باید مجوز یا پروانه کسبی از مراجع مربوطه دریافت شود. واحد صنفی معمولا شخصی حقیقی یا حقوقی است که مشغول به یکی از فعالیت‌های صنفی باشد یا در آن سرمایه‌گذاری کرده باشد. مشاغلی که در زمینه‌های تولید، تبدیل، خرید و فروش، توزیع و خدمات فعالیت دارند، جزء مشاغل و واحد‌های صنفی به‌شمار می‌آیند. به این ترتیب هر‌فرد و یا کسب‌و‌کاری بعد از مشخص کردن مکانی مناسب برای فعالیت خود باید به دنبال اخذ مجوز‌های لازم و پروانه کسب برای فعالیت خود باشد.


همچنین بخوانید : تفاوت اشخاص حقیقی و حقوقی


مراحل دریافت پروانه کسب

پروانه کسب

بعد از مشخص شدن مکان فعالیت می‌توانید نسبت به اخذ پروانه کسب اقدام کنید. زیرا یکی از ملزومات دریافت جواز کسب، مشخص کردن مکان فعالیت و ارائه مدارک مربوط به آن است. بعد از این مرحله باید یک درخواست کتبی برای پروانه مورد نظر خود تنظیم کنید.

بعد از ثبت درخواست شما و تایید اولیه موادر مورد تقاضا، از مکان مورد نظر برای فعالیت شما بازدیدی توسط کارشناسان به‌عمل می‌آید. کارشناسان توسط کمیسیون بازرسی اتحادیه صنف مربوط به شغل شما مشخص و ارسال می‌شوند. در نهایت بررسی‌های لازم انجام شده و مجوز مورد نظر صادر می‌شود.

فرایند و مراحلی که ذکر کردیم ممکن است خیلی کوتاه و ساده به‌نظر برسد. اما در واقعیت ممکن است این مراحل چندین بار تکرار شده و پروسه‌های مختلف نیاز به زمان داشته باشند. پس حتما زمان لازم برای طی این پروسه‌ها را باید جدی گرفته و با دقت بگذرانید.

احتمالا شما هم هنوز نمی‌دانید که برای دریافت پروانه کسب خود باید از چه نقطه‌ای شروع کنید و مراحلی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم شامل چه موارد و جزئیاتی می‌شوند. در ادامه مراحل را به صورت کامل و جزئی‌تر شرح خواهیم داد.

انواع پروانه کسب

پروانه‌های کسب معمولا به دو شکل موقت و دائم صادر می‌شوند. افراد و مشاغل می‌توانند بنا‌بر نیاز خود یکی از این دو نوع پرونه کسب را درخواست دهند.

پروانه‌های کسب دائم به صورت ۵‌ساله صادر می‌شوند. بعد از اتمام مدت اعتبار آن‌ها صاحب کسب‌و‌کار باید نسبت به تمدید جواز کسب خود اقدام کند. معمولا برای تمدید باید مجدد مدارک لازم ارائه شده و هزینه صدور پروانه پرداخت گردد.

پروانه کسب موقت فقط یک مرتبه صادر می‌شود و مدت اعتبار آن یک سال است. بعد از پایان یک سال اعتبار پروانه‌های موقت، در یک فرصت سی‌روزه که اتحادیه به واحد صنفی می‌دهد، صاحب واحد باید برای تبدیل پروانه موقت به دائم اقدام کند.

در این فرصت سی‌روزه مسئول واحد باید مدارکی را ارائه و فرآیند دریافت پروانه کسب دائم را طی کند. در غیر این‌صورت پروانه آن واحد باطل شده و ادامه فعالیت آن غیر‌قانونی به‌حساب می‌آید.

برای دریافت پروانه کسب از کجا شروع کنیم و چه مراحلی را طی کنیم

برای مطلع شدن از روند تشریفات اداری شغل خود بهتر است در ابتدا به اتحادیه مربوطه به کسب‌و‌کار خود مراجعه کنید. این کار باعث می‌شود تا از روند مسیر خود اطلاعات بیشتری پیدا کنید و سریع‌تر به مقصد برسید. بعد از این مورد بهتر است مراحل زیر را برای صدور و دریافت پروانه کسب خود طی کنید.

  1. درخواست کتبی خود برای صدور جواز کسب را ارائه کنید.
  2. درخواست خود را ثبت کرده و رسید آن را دریافت کنید. این رسید را برای مراحل بعدی و پیگیری کار خود به همراه داشته باشید.
  3. منتظر بازدید از محل کسب‌و‌کار خود باشید. بعد از بازدید گزارشی توسط کمیسیون بازرسی اتحادیه ارائه می‌شود.
  4. در این مرحله اتحادیه در حدود ۱۵ روز کاری نتیجه پذیرش و یا رد درخواست شما را اعلام می‌کند.
  5. بعد از این مدت شما حدود سه ماه زمان برای تکمیل مدارک و مستندات خود خواهید داشت.
  6. بعد از تکمیل مدارک به‌وسیله شما، اتحادیه در حدود ۱۵ روز کاری آینده جواز کسب شما را صادر می‌کند و شما می‌توانید برای دریافت پروانه کسب خود اقدام کنید.


همچنین بخوانید: بازاریابی چیست؟


شرایط دریافت پروانه کسب، چه مدارکی باید آماده کنیم

چگونه پروانه کسب بگیریم

یکی از اولین شرایطی که باید صاحبان کسب‌و‌کار به آن توجه کنند داشتن شرایط اولیه برای دریافت جواز کسب است. بعد از کنترل این شرایط بهتر است قبل از اقدامات اولیه نسبت به آماده کردن مدارک مورد نیاز اقدام شود. شرایط عمومی برای اخذ پروانه کسب عبارتند از:

  • داشتن ملک خاص برای واحد صنفی خود و یا داشتن اجاره‌نامه رسمی و معادل‌های آن که دارای اعتبار زمانی باشد.
  • گواهی اداره امور مالیاتی مبنی بر داشتن پرونده و کد مالیاتی
  • گواهی دوره آموزشی مرتبط با شغل خود از مرکز آموزش اصناف
  • تصویر کارت ملی و شناسنامه برای افراد ایرانی و کارت اقامت برای اتباع خارجی
  • ارائه کارت پایان خدمت و یا معافیت دائم برای متقاضیان مرد
  • تعدادی عکس ۳ در ۴

تعدادی از شرایط هم به صورت اختصاصی باید رعایت شود و مدارک لازم ارائه گردد که عبارت‌اند از:

  • گواهی صلاحیت فردی،انتظامی و ترافیکی از ناجا، که البته این مورد برای افرادی است که متقاضی دریافت پروانه کسب دائم هستند.
  • ارائه مدرک یک فرد حاضر در کسب‌و‌کار که مدرک دیپلم فنی و یا مدارک بالا‌تر دارد.
  • ارائه کارت معاینه پزشکی و گواهی بهداشت از مراکز بهداشتی و درمانی
  • برای مشارکت‌های مدنی و صدور پروانه کسب به نام یکی از شرکاء، حتما باید رضایت‌نامه محضری ارائه شود.

نکات و موارد مهم درباره پروانه کسب

درباره پروانه کسب حتما موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • در صورت گم کردن یا مخدوش کردن پروانه کسب، واحد صنفی شما باید مجددا نسبت به دریافت آن اقدام کند.
  • انتقال پرونده از شخصی به شخص دیگر امکان‌پذیر است و در صورت نیاز می‌توانید این کار را انجام دهید.

سخن آخر

برای شروع و یا ادامه کار در هر کسب‌و‌کاری نیاز به مجوز‌های قانوی وجود دارد. پروانه کسب یکی از مهم‌ترین مجوز‌ها است که در این مقاله سعی کردیم صفر تا صد مراحل دریافت پروانه کسب در ایران را مورد بررسی قرار دهیم. بهتر است برای اطلاعات دقیق‌تر درباره مسیر خود برای دریافت جواز کسب به اتحادیه مربوط به صنف خود نیز مراجعه کنید.

حتما به‌خاطر داشته باشید در زمان مقرر نسبت به تکمیل مدارک برای دریافت پروانه کسب خود اقدام کنید. برای تمدید پروانه هم در مهلت تعیین شده حتما موراد گفته شده را رعایت کنید تا کسب‌و‌کار شما دچار مشکلات قانونی نشود.

بیشتر بخوانید :


نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
1 دیدگاه
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
محمدرضا شایان
محمدرضا شایان
3 years ago

با سلام
مطالب مفید است ولی کافی نیست. سپاس

مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو