مدیر مالی کیست و چه وظایفی دارد؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

مدیر مالی

در هر سازمان یا اداره‌ای سمت‌ها و سلسله مراتب مختلفی وجود دارند. هر یک از این سمت‌ها وظایف خاصی را بر عهده دارند و مسئولیت مشخصی را در آن شرکت برعهده دارند.

یکی از این سمت‌ها مدیر مالی است. اما مدیر مالی چه کارهایی انجام می‌دهد و چه مسئولیت‌هایی را در سازمان بر عهده دارد؟ این‌ها پرسش‌هایی هستند که ما در ادامه این مقاله از شرکت نرم افزاری فراپیام به آن‌ها پاسخ خواهیم داد. برای آشنایی بیشتر با سمت مدیر مالی در شرکت‌ها و مشاغل مختلف تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

مدیر مالی کیست؟

مدیریت مالی همواره به عنوان یکی از سمت‌های ارزشمند در مشاغل و کسب و کارهای مختلف به حساب می‌آید. مدیران مالی که در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف فعالیت می‌کنند، همواره به کسب و کار خود افتخار می‌کنند و موقعیت خود را قابل احترام می‌دانند. اما مدیر مالی کیست و چه کارهایی را انجام می‌دهد؟

با توجه به اسم مدیر مالی تشخیص کار و وظیفه این شخص کار مشکل نخواهد بود. همان طور که به نظر می‌رسد، مدیر مالی شخصی است که کار مدیریت، برنامه ریزی، کنترل و سازماندهی امور مالی را در شرکت‌ها انجام می‌دهد.

مسلم است که برای انجام چنین کارهایی، مدیر مالی باید تخصص و مهارت کافی داشته باشد و جزییات زیادی را مد نظر قرار دهد. به علت استقلال مدیر مالی در مدیریت امور مالی و منابع مالی کسب و کار، این شغل را می‌توان بسیار حساس و مهم دانست. به عبارت دیگر هیچ کسب و کاری بدون مدیریت مالی مناسب به موفقت نمی‌رسد.

نقش مدیر مالی در سود دهی کسب و کار چیست؟

چنان چه یک شرکت قصد استفاده از دارای‌های مختلف و انجام سرمایه گذاری روی دارایی‌های مختلف ثابت و جاری خود را داشته باشد، باید همه اقدامات خود را تحت نظر مدیریت مالی شرکت انجام دهد.

دارایی‌های جاری شامل سرمایه در گردش شرکت است که وظیفه نظارت بر آن، درست همانند دارایی‌های ثابت بر عهده مدیر مالی است. کیفیت نظارت مدیر مالی بر تمام این تصمیم گیری‌ها را می‌توان بر افزایش یا کاهش منابع مالی بسیار موثر دانست.

البته حوزه اختیارات مدیر مالی به همین موارد محدود نمی‌شود و او می‌تواند حتی در رابطه با سود سهام و سود خالص به دست آمده از سود سهام داران کسب و کار و سود انباشته شده نظارت کند.

این موارد نشان می‌دهد که وظیفه مدیر مالی بسیار سنگین و مهم است؛ چرا که او بر تمام امور و منابع مالی یک شرکت یا سازمان نظارت دارد و هیچ گونه فعالیت مالی بدون اطلاع او ممکن نخواهد بود.

چرا باید تمامی کسب و کارها با مدیران مالی همکاری کنند؟

شاید شما تصور کنید که می‌توانید کسب و کار خود را بدون نظارت مدیران مالی انجام دهید؛ اما با توجه به کارهایی که به عنوان وظایف اصلی این مدیران تعیین شده‌اند، استفاده از آن‌ها در کسب و کارهای اجتناب ناپذیر خواهد بود. تمامی مشاغل اگر قصد ادامه فعالیت‌های خود و باقی ماندن در بازارهای مالی را دارند باید بودجه مورد نیاز خود را برای انجام این کار تامین کنند.

بررسی‌ها و نظر سنجی‌های مورد نیاز برای تامین بودجه باید یکی از اولویت‌های هر کسب و کاری باشد و به طور مداوم انجام شود. به علاوه برای انجام این کارها شما به یک فرد متخصص در زمینه امور مالی نیاز خواهید داشت که این شخص همان مدیر مالی است. مدیر مالی با مهارت‌های خود مسئول ارائه بازده و سود هر سهم به مالک و سهام دار است.

او می‌تواند یک توازن و تناسب مناسب را میان بدهی‌ها، درآمدها و مبالغ پرداختی به سهام داران برقرار کند و با برنامه ریزی‌های دقیق و صحیح خود، مدیریت مالی شرکت را به بهترین نحو ممکن انجام دهد.

در واقع می‌توان گفت که تمامی مدیران ارشد شرکت‌ها و کسب و کارها با هدف بهره برداری بهینه، مناسب و حداکثری از منابع مالی برای همکاری با مدیران مالی اقدام می‌کنند.

مهم‌ترین وظایفی که یک مدیر مالی برعهده دارد چیست؟

در قسمت‌های قبلی ضمن ارائه توضیحاتی در رابطه با شغل مدیریت مالی شما را با برخی از وظایف این شخص تا حدودی آشنا کردیم؛ اما در این قسمت قصد داریم به طور اختصاصی به بررسی وظایف مدیر مالی بپردازیم و شما را بیشتر با کارهایی که این شخص برای کسب و کار شما انجام می‌دهد آشنا کنیم.

از آن جایی که برآورد هزینه‌ها و سرمایه ارتباط مستقیمی با افزایش میزان درآمد و سرمایه دارد، انجام این کار را می‌توان جمله اصلی‌ترین و مهم‌ترین وظایف مدیران مالی در کسب و کارهای مختلف دانست.

به عبارت ساده‌تر، مدیر مالی می‌تواند درآمد و سرمایه کسب و کار شما را از طریق مدیریت صحیح منابع مالی افزایش دهد و در عین حال مطابق با سرمایه فعلی شرکت نسبت به پرداخت هزینه‌های جاری اقدام کند. هر مدیر مالی با آگاهی از وضعیت مالی کنونی کسب و کار و اولویت بندی در زمینه رفع نیازهای مختلف می‌تواند برای رفع آن‌ها برنامه ریزی کند.

یک مدیر مالی بر اساس بررسی‌ها و تحلیل‌های مختلف می‌تواند ساختار سرمایه را تعیین کند. به طور کلی اصلی‌ترین مزیت استفاده از توانایی‌های مدیر مالی را می‌توان در بهینه سازی امور مالی دانست.

تامین منابع مالی توسط مدیر مالی چگونه انجام می‌شود؟

وظایف مدیر مالی

از دیگر وظایف مهم مدیران مالی می‌توان به تامین منابع مالی اشاره کرد. مدیر مالی با داشتن تسلط و دانش کافی در زمینه مدیریت مالی کسب و کارهای مختلف می‌تواند به راحتی راه‌های موجود برای تامین بودجه مورد نظر را شناسایی کند.

او می‌تواند بسته به شرایطی که هم اکنون بر کسب و کار حاکم است، نیازهای مالی را از طریق منابعی مانند دریافت وام از بانک‌ها، انتشار سهام و اوراق قرضه، بهره گیری از سپرده‌های عمومی و… برطرف کند.

سایر وظایف یک مدیر مالی چیست؟

از جمله دیگر وظایف و مسئولیت‌های اصلی یک مدیر مالی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نظارت بر نحوه سرمایه گذاری‌ها و تخصیص منابع مالی
  • تخمین درصد فروش کسب و کار و هزینه‌های مورد نیاز
  • تصمیم گیری درباره استفاده از سود خالص کسب و کار
  • مدیریت نقدینگی کسب و کار و منابع مالی موجود
  • پرداخت حق الزحمه و دستمزد کارکنان
  • انجام پیش بینی‌های مالی شرکت و کسب و کار
  • تهیه گزارش‌ها
  • تهیه صورت حساب‌ها و صورت‌های مالی با استفاده از نرم افزار حسابداری
  • تجزیه و تحلیل سمت و سو و گرایش‌های بازار کار
  • کنترل سود و هزینه‌ها و ایجاد تناسب بین آن‌ها

مدیر مالی در حوزه‌های مختلف بازار کار چه نقشی را برعهده دارد؟

شغل مدیران مالی به گونه‌ای است که در حوزه‌های کاری مختلف، وظایف مختلف را برای آن‌ها به همراه دارد و هرگز نمی‌توان مدیریت مالی برای همه مشاغل را یکسان دانست.

البته مدریت مالی در همه مشاغل بر پایه و اساس مواردی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد انجام می‌شود و همه آن‌ها در انجام کارهایی مانند مدیریت منابع، مدیریت مصرف، بالا بردن میزان سود و سرمایه، رسیدگی به وضعیت سلامت مالی دیگر کارکنان شرکت، بالا بردن بازدهی سرمایه گذاری، کاهش ریسک سرمایه گذاری، فراهم کردن زمینه مناسب برای دست یابی به اهداف بلند مدت و سایر موارد مشترک ما بین کسب و کارها با یکدیگر اشتراک دارند.

لازم به ذکر است که مدیر مالی از اعضای بسیار تاثیرگذار در هر کسب و کار است؛ چرا که او همکاری اعضای مختلف تیم را برای انجام کارهای مختلف مدیریت کرده و به نحوی ارتباط مناسبی را بین آن‌ها برقرار می‌کند.

یک مدیر مالی باید چه مهارت‌هایی داشته باشد؟

تمامی افرادی که به عنوان مدیر مالی فعالیت می‌کنند، باید بسته به شرایط محل کار و کسب و کاری که در آن فعالیت می‌کنند از مهارت‌های ویژه‌ای برخوردار باشند.

همچنین ابعاد کاری شرکت یا کسب و کار مورد نظر را می‌توان یکی از مهم‌ترین مواردی دانست که در میزان توانمندی و مهارت‌های مدیران مالی  تاثیرگذار است. به علت ارتباط بسیار نزدیک و تنگاتنگ مدیر مالی با مدیران ارشد کسب و کارها و حسابدارها، او باید مهارت‌های ارتباطی بسیار بالایی داشته باشد و حوزه اطلاعات خود را درباره تجارت گسترده‌تر کرده و به شکلی حرفه‌ای عمل کند.

البته افزایش دانش و تجربه به تنهایی برای کار کردن در سمت مدیر مالی کافی نبوده و این شخص باید روحیه مدیریتی و رهبری خود را تقویت کند.

کلیه مدیران مالی باید به لحاظ روحی و اخلاقی یک شخصیت برونگرا داشته باشند و بتوانند تاثیر زیادی بر اطرافیان خود اعمال کنند. مهارت‌های بالایی این مدیران در زمینه رهبری می‌تواند در زمینه اداره امور کنترل کلیه فعالیت‌های انجام شده در کسب وکار به آن‌ها کمک کند و موجب هدایت بهتر و موثرتر عملکرد آن‌ها توسط سایرین شود.

کلیه مدیران مالی باید از توانایی کافی برای تحلیل موقعیت و وضعیت کسب و کار و بازارهای مالی برخوردار باشند تا بتوانند بهترین استراتژی را برای افزایش سرمایه در پیش بگیرند. آن‌ها باید بتوانند بدون عجله و با صبر و حوصله کافی به امور مالی کسب و کار رسیدگی کنند تا درصد خطا به حداقل برسد.

توانایی ریشه یابی مشکلات از دیگر قابلیت‌هایی است که یک مدیر مالی باید از آن برخوردار باشد. همچنین او باید قادر باشد که پس از ریشه یابی این مشکلات، راه کارهای مناسبی را برای رسیدگی به آن‌ها پیدا کند.

این راه‌کارها باید در حد امکان ساده، کاربردی و موثر باشند. داشتن خلاقیت در زمینه حل مشکلات، یکی دیگر از ویژگی‌های تحلیلی مدیران مالی است که به فعالیت هر چه بهتر آن‌ها در بازارهای کاری کمک می‌کند.

علاوه‌بر موارد ذکر شده در قسمت قبلی، یک مدیر مالی قوی و حرفه‌ای باید از دانش کافی در زمینه‌های حسابرسی و حسابداری برخوردار باشد و از آیین نامه‌ها و مقررات تدوین شده به طور کامل اطلاع داشته باشد.

به طور کلی می‌توان این موارد را جزو مهارت‌های تخصصی مورد نیاز یک مدیر مالی حساب کرد. همچنین آگاهی از مفاد قراردادها و استفاده از آن‌ها برای استخدام نیرو از ویژگی‌های ضروری برای یک مدیر مالی است. البته مهارت‌های ریاضی و آشنایی با نرم افزارهای مالی و آماری و نحوه استفاده از آن‌ها از دیگر ویژگی‌های مهمی هستند که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.

مدیران مالی در چه محل‌هایی فعالیت می‌کنند؟

مدیر مالی کیست

عمده همکاری مدیران مالی با مدیران ارشد کسب و کارها و شرکت‌ها و بخش‌های تهیه کننده اطلاعات مالی و آمار و ارقام است. به طورکلی می‌توان گفت همه مشاغل به یک مدیر مالی نیاز دارند؛ در نتیجه مدیران مالی قادر هستند که در تمامی سازمان‌ها از جمله بخش‌های دولتی و خصوصی فعالیت کنند.

از جمله محل‌های فعالیت مدیران مالی می‌توان به شرکت‌های چند ملیتی، خرده فروشی‌ها، موسسات مالی و اعتباری، بانک‌ها، خیریه‎‌ها، تولیدی‌ها، دانشگاه‌ها و مشاغل عمومی اشاره کرد.

چگونه می‌توان مهارت خود را به عنوان یک مدیر مالی افزایش داد؟

تمامی افرادی که در حوزه مدیریت مالی تحصیل می‌کنند، آرزو دارند که به یک فرد متخصص و توانمند در این حوزه تبدیل شوند. چرا که مشاغل و کسب و کارهای مهم، مدیران مالی خود را از میان تواناترین مدیذان انتخاب می‌کنند و به همین علت، فرصت‌های شغلی بهتر در اختیار مدیران مالی ملهرتر قرار خواهد گرفت.

اما روش‌های افزایش مهارت و توانایی در زمینه مدیریت مال چیست و چگونه می‌توان به یک مدیر مالی که همه آرزوی همکاری با او را دارند تبدیل شد؟ در ادامه ما چند راهکار ساده را به شما می‌گوییم که با به کار گیری آن‌ها می‌توانید یک مدیر مالی موفق‌تر باشید.

  • اطلاعات خود را در زمینه فناوری بالا ببرید

امروزه فناوری بخش عمده‌ای از کسب و کارهای مختلف را به کنترل خود درآورده است؛ به طوری که در صورت عدم استفاده از آن در کسب و کار، یک خلا بسیار بزرگ احساس خواهد شد. یک مدیر مالی موفق باید با گذراندن دوره‌های مربوط به فناوری در جهت بهتر کردن رزومه کاری خود گام بردارد.

  • مدارک خود را بیشتر کنید

معمولا مدیران مالی باید حداقل یکی از دو مدرک لیسانس یا فوق لیسانس را داشته باشند؛ اما داشتن مدارک بهتر و بالاتر در زمینه‌های اقتصاد، امور مالی و مدیریت می‌تواند موجبات پیشرفت شما را فراهم کند و شما را بالاتر ببرد.

چگونه می‌توان مهارت‌های خود را در زمینه مدیریت مالی برجسته‌تر کرد؟

داشتن یک رزومه کاری مناسب و حرفه‌ای یکی از اصلی‌ترین مواردی است که مدیران مالی باید به آن توجه کنند. رزومه کاری می‌تواند بیانگر میزان مهارت و تجربه شما در زمینه مدیریت مالی باشد و در واقع تهیه آن به منظور نشان دادن توانایی‌های شما به کارفرما برای همکاری انجام می‌شود.

شما می‌توانید کارفرمای خود را با ارسال رزومه به صورت آنلاین یا ارائه آن به شکل حضوری با نحوه کار خود آشنا کنید. هر چه رزومه شما بهتر باشد و حرفه‌ای‌تر نوشته شده باشد، شانس شما برای دریافت کار بیشتر خواهد شد.

مهارت‌های مدیر مالی باید به چه شکلی در رزومه کاری نوشته شوند؟

رزومه کاری شما بیانگر مهارت‌های شما در حوزه شغلی مدیریت مالی است. اگر می‌خواهید یک رزومه عالی از مهارت‌های خود در حوزه مدیریت مالی بنویسید، به شما توصیه می‌کنیم که یک لیست از مهارت‌های یک مدیر مالی موفق را تهیه کنید و سعی کنید فعالیت‌های خود در رزومه کاری را مطابق با این لیست ذکر کنید تا رزومه شما حرفه‌ای‌تر شده و برای کارفرما جذاب‌تر باشد.

مدیر مالی باید چه مهارت‌هایی را در مصاحبه به نمایش بگذارد؟

اگر برای دریافت کار به عنوان یک مدیر مالی با شما مصاحبه شود، از شما خواسته می‌شود که درباره مهارت‌ها و توانایی‌های خود در این حوزه کاری صحبت کنید.

ارزیابی کارفرمایان از شما بر پایه و اساس همین توضیحات انجام می‌شود. برای پاسخگویی به چنین سوالاتی بهتر است که از قبل در ذهن خود یک سناریوی آماده تهیه کنید و صحبت‌های خود را چندین بار مرور کنید تا در روز مصاحبه بتوانید از خودتان تسلط و مهارت کافی نشان دهید.

چگونه می‌توان یک مدیر مالی شد؟ نحوه ورود به بازار کاری این شغل چگونه است؟

برای شروع فعالیت خود به عنوان یک مدیر مالی، شما باید حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز را داشته باشید. این مدرک می‌تواند مدرک تحصیلی کارشناسی در حداقل یکی از رشته‌های امور مالی، حسابدار، اقتصاد یا مدیریت مالی باشد.

با این وجود نباید فراموش کرد که امروزه بیشتر کارفرمایان به استخدام افرادی که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد در یکی از رشته‌های امور بازرگانی، امور مالی یا اقتصاد هستند تمایل بیشتری دارند. یکی دیگر از شرایط کار به عنوان مدیر مالی این است که حداقل پنج سال سابقه کاری در زمینه امور مالی در شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف را داشته باشید.

به علت حساسیت بالای این شغل در زمینه حفظ سرمایه و افزایش میزان آن، مدیران مالی باید قادر باشند که بخش‌های مالی مختلف را مدیریت کنند و استراتژی‌های دقیق و مناسبی را برای انجام کارهای شرکت ارائه کنند.

خلاصه مقاله و نتیجه گیری

در این مقاله از شبکه دانش فراپیام درباره شغل مدیریت مالی و حوزه اختیارات مدیر مالی با شما صحبت کردیم. از آن جایی که این شغل یک حرفه پر طرفدار و پر درآمد است، رقابت در آن بالا بوده و برای دریافت شغل بهتر، شما باید مهارت‌ها و توانایی‌های خود را در زمینه افزایش دهید.

مسلم است که تنها با داشتن دانش تئوری و بدون آگاهی از نحوه به کارگیری آن در بازار کاری مدیریت مالی، شما نمی‌توانید موفقیت زیادی را در این حوزه کسب کنید؛ در نتیجه توصیه ما به شما این است که در کنار داشتن تحصیلات دانشگاهی، توانایی‌های خود را از طریق فراگیری بیشتر در آموزشگاه‌ها و موسسات افزایش دهید و حتما با فردی که در این زمینه از دانش، تجربه و مهارت کافی برخوردار است کمک بگیرید.

اگر همواره در حال آموختن مهارت‌ها و توانایی‌های جدیدی در حوزه کاری خود باشید، مسلما روز به روز به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا خواهید کرد و می‌توانید جایگاه خود را در این کار مدیریتی ارتقا دهید.

بیشتر بخوانید :


نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو