مالیات شرکت های زیان ده

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها
مالیات شرکت های زیان ده

مقدمه

شاید برای شما نیز سوال شده باشد که چه هنگام یک شرکت زیان ‌ده می‌شود؟

در جواب این سوال لازم است تا به شما بگویم که زمانی که میزان درآمد یک شرکت کمتر از هزینه اولیه‌ای باشد که خرج آن شده است می‌گویند شرکت زیان ده است.  نمی‌توان گفت که تمامی شرکت‌های زیان‌ ده شرکت‌هایی نوپا هستند، زیرا گاهی برخی از شرکت‌های قدیمی و باتجربه نیز با این بحران روبرو می‌شوند که در نهایت منجر به ورشکستگی آن‌ها می‌گردد.

حال با توجه به در نظر گرفتن این مسئله که امکان زیان ده شدن شرکت‌های نوپا و حتی قدیمی وجود دارد ما تصمیم گرفتیم در این مقاله از فراپیام برای شما توضیح دهیم که مالیات شرکت‌های زیان ده به چه شکل محاسبه می‌گردد.

چه عواملی باعث زیان ده شدن یک شرکت می‌گردد؟

همانطور که برای شما گفتیم عملکرد با ضرر زمانی رخ می‌دهد که بیشتر از مبلغ ورودی در کار خود هزینه کرده باشید. موضوعی طبیعی است که یک شرکت در ابتدای فعالیت‌های خود و قبل از وارد شدن به دوره‌های رشد کاری با اندکی ضرر در کار روبرو شود، اما اگر این روند ادامه پیدا کرد دیگر شما باید به عنوان صاحب یک شرکت و یا کسب و کار در نحوه عملکرد کسب و کارتان تغییراتی ایجاد کنید و یا اینکه از یک مشاوره در این راستا کمک بگیرید.


همچنین بخوانید : مالیات شرکت های تازه تاسیس


عوامل زیادی وجود دارد که می‌توانند دلیل اصلی زیان ده شدن شرکت شما باشند از جمله مدیریت نادرست، تجربه ناکافی، عدم استفاده صحیح از بازاریابی و هزاران عوامل دیگر.

 حال به منظور اینکه بفهمید که آیا شرکتتان در دوران ضرر دهی است یا نه تنها کافیست به نکات زیر توجه کنید.

مالیات
  • زمانی که پول کافی برای پرداخت صورت حساب‌های خود ندارید.
  • ·        زمانی که مانده بانکی شما منفی شده است و نمی‌دانید چگونه باید دوباره آن را مثبت کنید.
  • ·        زمانی که شما طبق پیش بینی‌های خود در کارتان پیش نمی‌روید و فروش کافی ندارید، به عنوان مثال اگر مدل کسب و کار شما به گونه‌ای است که باید روزانه ۱۰ فنجان قهوه بفروشید شما تنها می‌توانید به عدد فروش ۳ فنجان در روز برسید.

همچنین بررسی اظهارنامه‌های مالیاتی نیز یکی دیگر از راه‌هایی است که بر اساس اطلاعات ثبت شده در آن شما با خبر می‌شوید که آیا واقعا زیان‌ ده شده‌اید یا خیر. در ادامه مقاله به شما توضیح خواهیم داد که مالیات شرکت‌های زیان ده چگونه محاسبه می‌گردد.

مالیات شرکت‌های زیان ده

هنگامی که اظهارنامه‌های مالیاتی یک شرکت مشخص کند که یک شرکت وارد دوران زیان دهی شده است اداره امور مالیات روندی متفاوت را در محاسبه مالیات این گونه شرکت‌ها اتخاذ می‌کند. همانطور که در مقاله‌های قبلی فراپیام برای شما توضیح داده بودیم که اظهارنامه مالیاتی چیست لازم است تا دوباره ذکر کنم که اظهارنامه در حقیقت گزارشی از میزان درآمدها و خرج‌هایی است که شرکت در طول یک بازه زمانی مشخص انجام داده است و در نهایت باید این گزارش را به اداره امور دارایی ارسال کند.

اگر اظهارنامه مالیاتی تهیه شده از یک شرکت ثابت کند که آن‌ها در حال زیان دهی هستند اداره امور مالیات تا زمانی که دوباره شرکت بتواند به دوران سوددهی بازگردد از آن‌ها مالیاتی دریافت نخواهد کرد.

البته لازم به ذکر است که مأموران اداره امور مالیات به درستی اظهارنامه‌های ارائه شده توسط هر شرکت را بررسی می‌کنند تا از صحت یا عدم صحت آن مطلع گردند.

همچنین لازم است بدانید که اداره امور مالیات در صورتی به یک شرکت اجازه عدم پرداخت مالیات را می‌دهد که طبق اظهارنامه‌های مالیاتی متوجه گردد که عمده هزینه‌های شرکت در راستای پرداخت حقوق کارکنان یا تهیه لوازم مورد نیاز جهت کار و توسعه بوده است و اگر زمانی متوجه گردد که هزینه‌هایی که باعث ضرردهی شرکت شده است مربوط به هزینه‌های شخصی بوده است در این صورت اداره امور مالیات عذر آن‌ها را نمی‌پذیرد و دیگر ملزم به پرداخت مالیات هستند.

مالیات شرکت های زیان ده

نتیجه‌گیری

در این مقاله از فراپیام سعی کردیم تا به شما توضیح دهیم که مالیات شرکت‌های زیان ده به چه صورت محاسبه می‌گردند و همچنین به شما توضیح دادیم که یک شرکت چه زمانی زیاده گمارده می‌شود. به منظور اینکه بفهمیم یک شرکت در آستانه زیان دهی است یا نه باید ابتدا به اظهارنامه‌های مالیاتی که در بازه‌های زمانی مختلف توسط هر شرکت ثبت شده است مراجعه نماییم.

اگر در این اظهار‌نامه‌ها شواهدی مبنی بر این یافتیم که میزان درآمد فعلی از هزینه‌های صرف شده در راستای شرکت کمتر است نشان از شروع روند زیان دهی دارد. امیدواریم که مطالب ارائه شده در خصوص شیوه محاسبه مالیات شرکت‌های زیان ده مورد توجه شما  قرار گیرد.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو