حقوق یک حسابدار در ماه چقدر است؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

حقوق حسابدار

در زمان کنکور، بسیاری از افراد معتقد هستند که حسابداری شغلی است که می‌تواند حقوق و دستمزد و موقعیت شغلی کافی برای همه افراد داشته باشد و همین موضوع سبب می شود که افراد به دنبال تحصیل در این رشته باشند لذا ما تصمیم گرفتیم تا در این مطلب در خصوص حقوق متعارف یک حسابدار در ماه صحبت کنیم. قبل از هر چیزی باید بدانید که حسابدار جایگاه ارزنده‌ای در هر واحد اقتصادی هر شرکت دارد.

وظایف حسابدار

حسابدار وظیفه مدیریت دخل و خرج، درآمدها و هزینه‌ها را دارد و کمک می‌کند تا یک شرکت بتواند از لحاظ مالی با کمترین مشکل رو به رو شود. حسابدار در هر شرکتی یکی از نقاط اصلی آن شرکت به شمار می‌رود چرا که تمام حساب های مالی توسط این شخص و به کمک نرم افزار حسابداری مدیریت می گردد.

از اصلی‌ترین وظایف هر حسابدار این است که بتواند معاملات شرکت‌ها را مدیریت کند و بر روی آنها نظارت داشته باشد. همچنین او باید به این موضوع توجه کند که تمامی معاملات شرکت از نظر قانونی درست باشد.

از جمله وظایفی که بر عهده حسابدار است می‌توان به بررسی فاکتورها و هزینه و همچنین تهیه لیستی از فاکتورها، کار با دیگر حسابداران، بررسی و سود و زیان شرکت، تهیه و پرداخت دستمزد کارکنان و بررسی درآمد و سود ماهیانه شرکت و رسیدگی به کارهای مالیاتی اشاره کرد.

هر شرکت برای خود چارت سازمانی در بخش حسابداری دارد که پایه و اساس هماهنگی و مدیریت سیستم حسابداری شرکت توسط این چارت هماهنگ می گردد.

افرادی که در این چارچوب حضور داشته باشند، هر کدام مسئولیت ویژه خود را دارند و نقش خاصی را در شرکت کسب می‌کنند. یکی از مهمترین این افراد در این چارچوب مدیر مالی است که به وضوح جایگاه آن مشخص است.

البته که هرچقدر شرکت بزرگ تر باشد، چارت سازمانی مربوط به آن نیز بزرگتر و بزرگتر می‌شود و اگر شرکت کوچکتر باشد چارت سازمانی مربوط به آن کوچک می‌گردد و حتی می‌تواند از یک شخص یعنی تنها یک حسابدار تشکیل شود.

حقوق یک حسابدار چقدر است؟

معمولاً با توجه به اطلاعاتی که توسط وب‌سایت‌های مختلف به دست آمده است، افرادی که به عنوان حسابدار در ایران فعالیت می‌کنند، معمولاً حقوق تعریف شده‌ای دارند که میانگین آن حدوداً ۴ میلیون و ۹۰۰ تومان است.

البته در کمترین حالت به ۲ میلیون تومان و در بیشترین حالت به ۱۰ میلیون تومان می‌رسد. این حقوق ها شامل حق مسکن، هزینه رفت و آمد و سایر موارد نیز می گردد. البته که حقوق حسابدار با توجه به تجربه و مهارت و جنسیت تغییر کرده و با توجه به قابلیت هایی که ارائه می دهد، می تواند افزایش پیدا کند.

اگر شما قصد فعالیت به عنوان حسابدار در شرکتی را داشته باشید، مطمئناً یکی از سوالات مهمی که برای شما به وجود می‌آید این است که حقوق مناسب حسابداری چقدر باید باشد. به طور مثال بسیاری از افراد می‌گویند که من حسابدار شرکت فلان هستم که در هفته فلان ساعت کار می کنم، با توجه به این موضوع حقوق من چقدر باید باشد؟

باید بگوییم که عوامل متفاوتی در حقوق حسابداران تاثیرگذار هستند. با شناخت این عوامل و رشد دادن این ویژگی ها در خود می توانید به حقوق قابل توجه خود برسید و به عنوان یک حسابدار حرفه ای در جایگاه شغلی خود فعالیت کنید.

عوامل موثر در حقوق حسابداران

 از عوامل مهم در حقوق حسابداران می‌توان به جغرافیا اشاره کرد. دستمزد فردی که به عنوان یک حسابدار عادی فعالیت می‌کند و یا فردی که به عنوان سرپرست حسابداری و یا مدیر مالی فعال است، متفاوت خواهد بود چرا که هر کدام از آنها عنوان شغلی متفاوتی دارند. معمولاً هزینه های زندگی در شهرهای مختلف ایران بسیار متفاوت است.

به طور مثال هزینه های زندگی در شهر تهران بیشتر از شهرهای شمالی کشور ایران است. این فاکتور در میزان حقوق دریافتی یک حسابدار تاثیرگذار خواهد بود.

البته منابع مورد نیاز در شهر شما نیز می‌تواند یکی از فاکتورهای مهم در تعیین حقوق حسابدار باشد. ممکن است در برخی از شهرها، دانشگاه آن شهر افراد زیادی را برای رشته‌های مالی تربیت کند و در نتیجه فارغ التحصیل رشته های مالی و حسابداری بسیار افزایش پیدا خواهد کرد لذا در این حالت منابع، بسیار بیشتر از نیازی است که در آن شهر وجود دارد و همین موضوع سبب می‌شود تا استعدادها به هدر رفته و منابع بسیار بیشتر از نیاز های درخواستی موجود در بازار باشد.

ممکن است در شهر دیگری نیز موقعیت شغلی وجود داشته باشد که خواهان زیادی دارد و همین موضوع سبب می‌شود که بسیاری از شرکت ها حقوق و درآمد افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند را افزایش دهند.

البته در سراسر ایران حقوق دریافتی برای همه مشاغل کلیدی یکسان است و معمولاً حقوق یکسان پرداخت می‌گردد البته که بسیاری از کارفرمایان در برخی از موقعیت‌ها، حقوق و مزایای بیشتری از تعرفه اعلامی وزارت کار به کارمندان خود پرداخت می‌کند و سبب می‌شود تا حقوق دریافتی از شرکتی به شرکت دیگر تفاوت پیدا کند.

تاثیر صنعت در میزان حقوق یک حسابدار

حقوق ماهانه حسابدار

برای هر صنعتی نیاز به وجود یک حسابدار وجود دارد و همین موضوع سبب می شود تا حقوق حسابدار با توجه به صنعت و کارفرما متغیر باشد.

به طور مثال حسابداری که در شرکت تکنولوژی و نرم‌افزاری کار می کند، ممکن است از کسی که در شرکت دیگری که سود چندانی ندارد، کار می‌کند، حقوق بیشتری دریافت کند و با توجه به موقعیت کارفرما در بازار میزان حقوق حسابدار نیز متفاوت خواهد بود.

استارت آپ ها نیز حقوق کمتری برای حسابداران خود نسبت به کسانی که در فضاهای رسمی تر و بزرگتر هستند، می دهند. مشتریان کارفرما نیز می‌توانند فاکتور مهمی در مقدار حقوق حسابدار باشد چرا که یک مدیر موفق برای یک بانک تجاری کمتر از یک مدیر سهام که در یک شرکت تخصصی کار می‌کند، حقوق می گیرد.

به طور کلی صنعت و کارفرما عمده تاثیر خود را در حوزه حسابدار می‌گذارند. بر اساس حساسیت کار یک شرکت نیز حقوق حسابداران می تواند متفاوت باشد.

تجربه و مدارک حسابدار

از دیگر مواردی که می‌تواند در حقوق حسابداران تاثیرگذار باشد، سال‌ها و تجربه‌ای است که یک حسابدار در شرکت های متفاوت کار کرده است چرا که مهارت و توانایی حسابدار با توجه به رضایت کارفرما های قبلی تا حدودی می تواند تعیین شود.

حسابداری که چهار سال تجربه کاری در شرکت بازرگانی دارد، مطمئنا تجربه کار با مسائل عمومی بازرگانی را پشت سر گذاشته و همین موضوع سبب می‌شود تا در مباحث پیچیده از جمله مسائل مالی و حسابداری با تجربه خود بتوانند مسائل را حل کرده و به مدیریت حسابداری فعالیت‌های خود بپردازد.

این فرد حسابدار معمولا حقوق قابل توجهی نسبت به فردی که برای اولین بار در شرکت بازرگانی شروع به فعالیت می‌کند و یا فقط تجربه کار در شرکت های محلی داشته است، دریافت می کند البته که معمولا این افراد می‌توانند در انواع شرکت ها با حوزه های متفاوتی، فعالیت کنند.

در مواردی که بر حقوق یک حسابدار تاثیر گذار است، مدارک و گواهینامه های تخصصی آن فرد می باشند که تاثیر هر نوع گواهینامه متفاوت است.

کسانی که دارای مدرک سی پی هستند معمولا ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر از کسانی که این مدرک را ندارند، می‌توانند حقوق دریافت کنند و در حسابداری عمومی شاهد گواهینامه ها و مدارک آموزشی متفاوتی هستیم که همین موضوع دریافتی هر حسابدار را متفاوت می‌کند.

دانشجویانی که در رشته mba فعالیت می‌کنند معمولاً ۵۰ درصد حقوق بیشتر از حسابداران عادی دریافت می‌کند و متخصصین حسابداری دولتی نیز درآمدشان تا ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت.

شرکت هایی وجود دارند که به دریافت گواهینامه های تخصصی اهمیت زیادی می دهند. به طور مثال حسابداران شرکتهای بورسی باید مدارک تخصصی در این حوزه را داشته باشند و همین موضوع سبب می‌شود که حقوق آنها متفاوت با حقوق حسابداران دیگر باشد.

البته که بسیاری از شرکت‌ها عنوان می‌کنند که استفاده از مزایای متنوع در جایگاه حسابدار می تواند سبب می‌شود تا فرد به شرکت شما پایدارتر باشد و امید بیشتری نسبت به کار خود داشته باشد .

تحصیلات و تاثیر در حقوق حسابدار

حسابدار با توجه به تحصیلات عالی می تواند حقوق بیشتری داشته باشد اما باید ببینیم که یکی از مدارک تحصیلی تا چه حد می‌تواند بر روی حقوق شما تاثیرگذار باشد.

حسابدارانی که دارای مدرک دیپلم هستند، حقوقی در حدود ۴ میلیون تومان دریافت می کنند. این درحالی است که حسابداری که دارای مدرک لیسانس می باشد، می‌توانند حقوق بیشتر، در حدود ۸ میلیون تومان دریافت کند.

حسابدارانی که دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند، معمولاً تا ۱۲ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند. افرادی که برای حسابداری در حوزه دکترا فعالیت می‌کنند، می‌توانند حقوق بسیار بالاتری داشته باشند. حقوق این افراد تا ۱۳ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند.

حال که بحث مدرک تحصیلی پیش آمد ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید آیا تحصیل در مدارک بالاتر از لیسانس برای کسب حقوق بیشتر ضروری است یا خیر؟ باید بگوییم که گروه‌های کارشناسی و مقاطع بالاتر از کارشناسی، هزینه زیادی برای تحصیلات دارد و هزینه آنها بین ۲۲ میلیون تومان تا ۶۰ میلیون تومان است و معمولاً دو سال زمان نیاز دارد که البته این کار یک سرمایه گذاری خوب در آینده شغلی شماست چرا که می‌تواند حقوق شما را از ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش دهد.

اگر در حال حاضر شاغل باشید نمی‌توانید توقع افزایش حقوق داشته باشید اما پس از اتمام تحصیلات خود و کسب مدرک شرایط شما توسط شرکتتان، علی الخصوص شرکت‌های دولتی، بررسی می گردد و سپس حقوق شما افزایش خواهد یافت. اگر تامین هزینه های تحصیل برای شما ساده باشد مطمئناً این سرمایه‌گذاری بر روی شما، می‌تواند در درآمد و آینده شغلی تان بسیار موثر باشد.

همچنین شما می توانید با یک سال کار کردن هزینه تحصیل خود را جبران کنید اما در نهایت توجه داشته باشید که مهارت و تجربه است که در افزایش واقعی حقوقتان تاثیر گذار تر خواهد بود.

استخدام حسابدار خوب

حقوق شغل حسابداری

دقت کنید که بسیاری از افراد هستند که در حوزه حسابداری تحصیلات خوبی دارد اما با توجه به این موضوع که آن‌ها تجربه کاری کافی در شرکت های متفاوت نداشتند لذا نمی‌توانند آن‌گونه که باید در حوزه فعالیتی خود موفق باشند، پس همین موضوع سبب شده تا کارفرمایان بیشتر از اینکه توجه خود را به سمت مدرک تحصیلی شما ببرند،  تجربه کاری شما را رصد کنند چرا که برای آنها این موضوع حائز اهمیت است.

حسابدار هر شرکت قلب شرکت را به دست می‌گیرد و اگر یک حسابدار، در کار خود اشتباه کند و حساب و کتاب های شرکت ها به هم بریزد، همین موضوع می‌تواند زیان‌های جبران‌ناپذیر را برای افراد به دنبال داشته باشد.

حسابدار معمولاً باید فرد مورد اعتماد باشد و به همین دلیل استخدام یک حسابدار خوب ممکن است یکی از بزرگترین مشکلات برای شرکت ها در هر زمینه‌ای باشد. لذا شما باید بتوانید در مصاحبه های خود به عنوان یک حسابدار خوب ظاهر شوید تا بتوانید با جلب اعتماد کار مورد نیاز خود را به دست بیاورید.

با توجه به تفاسیری که ارائه شد باید بگوییم که حقوق متعادل یک حسابدار با توجه به قوانینی که در سال ۹۹ تصویب شده است، در شرکت‌های دولتی به طور میانگین در حدود ۵ میلیون و ۵۰۰ تومان است. این در حالی است که در این شرکت‌ها بالاترین حقوق به میزان ۱۰ میلیون تومان می‌رسد.

حقوق حسابدار در شرکت های خصوصی به طور میانگین در حدود ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است  که تا ۷ میلیون و ۴۰۰ تومان افزایش پیدا می کند و البته حقوق یک حسابدار در شرکت های بین المللی به طور میانگین در حدود ۵ میلیون و ۶۰۰ تومان است که این حقوق تا ۱۱  میلیون و ۱۰۰ تومان متغیر می‌باشد.

بیشتر بخوانید :


نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو