نرم ‌افزار تحت وب چیست؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

نرم افزار تحت وب

در بسیاری از مواقع پیش آمده است که شنیده باشید فلان نرم افزار تحت وب چنین ویژگی را دارد؛ اما شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که نرم‌افزار تحت وب (Web Based) چیست و چه ویژگی‌هایی برای آن در نظر گرفته شده است. با توجه به چنین موضوعی و همه‌گیری آن میان کاربران، تصمیم گرفتیم در این مقاله از شبکه دانش فراپیام به جواب این سوال بپردازیم و شما را با دنیای نرم‌افزارهای تحت وب یا Web Based آشنا کنیم و برتری آن‌ها را نیز نسبت به دیگر نرم‌افزارها از جمله نرم‌افزارهای ویندوز بیان کنیم؛ بنابراین اگر از علاقه‌مندان این دست از اطلاعات هستید، در ادامه با ما همراه باشید تا به خوبی با چنین موضوعاتی آشنا شوید.

بررسی چیستی نرم‌افزارهای تحت وب

نرم‌افزارهای تحت وب در واقع نرم‌افزار یا برنامه‌هایی به حساب می‌آیند که شما برای اجرا و استفاده از آن‌ها به یک مرورگر نیاز دارید. مرورگر مورد نیاز شما می‌تواند هر یک از مرورگرهای گوگل کروم، اکسپلورر، اینترنت، اپرا، فایرفاکس و دیگر مدل‌های مرورگر باشد.

به نوعی می‌توان گفت که اگر شما به یکی از مرورگرهای نام برده شده دسترسی داشته باشید، امکان اجرا و استفاده از برنامه یا نرم‌افزارهای تحت وب برای شما به راحتی و بدون ایجاد هیچ‌گونه محدودیتی مهیا می‌شود. نکته دیگری که باید در رابطه با نرم‌افزارهای تحت وب بدانید، این است که این دست از نرم‌افزارها یعنی نرم‌افزارهای تحت وب همانند نرم‌افزارهای تحت ویندوز نیازی به استفاده از CD یا دانلود کردن ندارند و حتی نیازی به آنکه نصب یا به‌روزرسانی شوند نیز نیست.

شاید پیش خود فکر کنید که نرم‌افزارهای تحت وب الزاما به اینترنت نیاز دارند و بدون استفاده از اینترنت، امکان استفاده از آن‌ها وجود ندارد. باید گفت چنین چیزی نیست و بود نبود اینترنت یا قطع و وصل شدن آن تاثیر چندان موثری بر استفاده شما از این برنامه‌ها نخواهد داشت. به نوعی می‌توان گفت منظور از تحت وب بودن، ارتباط بین کاربر و نرم‌افزار است که باید از طریق یک مرورگر صورت گیرد.

همچنین توجه داشته باشید که این ارتباط بسته به نوع نرم‌افزار مورد استفاده می‌تواند یک ارتباط محدود و در حد شبکه داخلی باشید و یا می‌تواند به بزرگی جغرافیایی اینترنت به نظر برسد که این موضوع به نرم‌افزار مورد استفاده شما بستگی دارد.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید دسترسی به نرم‌افزارهای تحت وب در مقایسه با نرم‌افزارهای ویندوز، سرعت و عملکرد بهتری دارد و شما می‌توانید به راحتی و بدون هیچ مشکلی با استفاده از هر وسیله‌ای که در اختیار دارید، مانند موبایل، تبلت، لپ‌تاپ و کامپیوتر و حتی تلویزیون‌های هوشمند که به مرورگر دسترسی دارند به این نرم‌افزارها دسترسی پیدا کنید. همچنین شما می‌توانید به این نرم‌افزارها در هر زمان و در هر محیطی دسترسی داشته باشید.

معایب استفاده از نرم‌افزارهای تحت وب چیست؟

در متن به این موضوع اشاره داشتیم که برای اجرای این نرم‌افزارها به اینترنت نیازی نیست؛ اما در واقع باید گفت که به طور کامل این‌چنین نیست و حتی این موضوع یکی از معایب نرم‌افزارهای تحت وب محسوب می‌شود.

در واقع باید گفت عدم پشتیبانی برنامه‌های تحت وب از حالت آفلاین، یکی از مشکلات این برنامه‌ها محسوب می‌شود که تا به حال راه‌حل‌های گوناگونی برای آن در نظر گرفته شده است، اما هیچکدام به صورت ۱۰۰ درصد مشکل را برطرف نکرده‌اند و گاهی اوقات این موضوع مشکلات گوناگونی را ایجاد خواهد کرد و شما را از استفاده نرم‌افزار منع می‌کند.

بررسی ۱۰ برتری نرم‌افزارهای تحت وب

ویژگی های تحت وب

در بخش قبل به بررسی معایب نرم‌افزار تحت وب پرداختیم و شما را از آن‌ها مطلع ساختیم؛ اما نکته‌ای که در رابطه با این نرم‌افزارها وجود دارد، این است که مزیت و ویژگی‌های مثبت بسیاری برای آن‌ها در نظر گرفته شده که شما باید از آن‌ها مطلع شوید. در ادامه تصمیم داریم ۱۰ مورد از برتری‌های این نرم‌افزارها را خدمت شما عرض کنیم تا با آن‌ها به طور کامل آشنا شوید. توجه داشته باشید که مزیت‌های این نرم‌افزارها بسیار بیشتر از معایب آن به چشم می‌خورند، به طوری که می‌توان از عیب آن چشم‌پوشی کرد.

دسترسی نامحدود

اولین مزیت و برتری که می‌توان برای نرم‌افزارهای تحت وب در نظر گرفت، دسترسی نامحدود افراد به این دست از نرم‌افزارها است. شما می‌توانید در هر مکان و در هر لحظه از شبانه‌روز به چنین برنامه‌هایی دسترسی پیدا کنید. همچنین شما با توجه به چنین ویژگی می‌توانید به تمام اسناد و اطلاعات خود دسترسی لازم را در لحظه داشته باشید، چرا که بسیاری از برنامه‌های تحت وب چنین کاربردی را برای شما دارند.

سادگی و راحتی استفاده از نرم‌افزارها

دومین برتری که برای نرم‌افزارهای تحت وب می‌توان در نظر گرفت، مربوط به سادگی و راحتی استفاده از نرم‌افزارها به حساب می‌آید. البته توجه داشته باشید که واژه راحت یک واژه کلی و با مفاهیم مختلف است، پس باید به طور دقیق و ریزتر به این موضوع پرداخت. منظور از راحتی دسترسی ۲۴ ساعت از ۳۶۵ روز به این نرم‌افزارها است؛ چرا که پایگاه مربوط به داده‌ها همیشه برای شما در دسترس خواهد بود و می‌توانید به راحتی با یک وسیله چون موبایل، تبلت و گوشی هوشمند به آن‌چه می‌خواهید دسترسی پیدا کنید. همچنین لازم به ذکر است که شما می‌توانید با حداقل‌ترین سیستمی که در اختیار دارید، به این نرم‌افزارها دسترسی داشته باشید.

سرعت بالا

یکی دیگر از مزیت‌ها و برتری‌هایی که می‌توان برای نرم‌افزارهای تحت وب در نظر گرفت، سرعت بالا به اجرا درآمدن نرم‌افزارها به نظر می‌رسد. شما می‌توانید در صورت نیاز، به‌راحتی به آنچه می‌خواهید دسترسی پیدا کنید؛ چرا که مشکلی در سرعت برای شما وجود نخواهد داشت و به‌راحتی می‌توانید آنچه می‌خواهید را پیدا و استفاده کنید.

نبود محدودیت در استفاده

شما می‌توانید با دسترسی به هر یک از مرورگرهای موجود، به نرم‌افزارهای تحت وب دسترسی پیدا کنید و هیچ محدودیتی در این راستا برای شما وجود نخواهد داشت. از جمله مرورگرهای مورد استفاده برای دسترسی به نرم‌افزارها را می‌توان Google Chrome، Mozilla Firefox، Internet Explorer، Opera Browser و … در نظر گرفت. توجه داشته باشید که نوع مرورگر و سیستم‌عامل شما، هیچ تاثیری بر اجرای نرم‌افزارها نخواهد داشت و همگی طبق آنچه هستند به اجرا در می‌آیند.

اعمال تغییرات و به‌روزرسانی‌ها

پنجمین برتری که برای نرم‌افزارهای تحت وب می‌توان در نظر گرفت، برخورداری این نرم‌افزارها از یک هسته پایدار است؛ بنابراین اگر کوچک‌ترین تغییراتی برای نرم‌افزارها ایجاد شود، تمام کاربران از آن‌ها مطلع می‌شوند و تغییر ایجاد شده را مشاهده می‌کنند.

مشخصات سخت‌افزاری

شاید برای شما سوال پیش آید که نرم‌افزارهای تحت وب به چه سخت‌افزاری نیاز دارند؟ و اگر سخت‌افزار مورد نیاز وجود نداشته باشد، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ در این راستا باید گفت که استفاده از نرم‌افزارهای تحت وب، به حداقل‌ترین مشخصات سخت‌افزاری نیاز دارند و شما می‌توانید با هر آن‌چه در دست دارید و با هر میزان سخت‌افزاری، این دست از نرم‌افزارها را به اجرا در بیاورید.

تنوع بالا برای طراحی نرم‌افزارها

امروزه شاهد آن هستیم که بسیاری از شرکت‌ نرم‌ افزاری در تلاش هستند تا نرم‌افزارهای تحت وب را ارائه دهند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به شرکت گوگل اشاره داشت. گوگل در تلاش است تا بخش UI وب اپلیکیشن ها را بهبود دهد؛ همچنین لازم به ذکر است که رقابت‌های بسیاری بین شرکت‌های نرم‌افزارهای تحت وب و تحت ویندوز وجود دارد که در تلاش هستند خود را بهتر از دیگری نشان دهند؛ اما با این وجود باید گفت از آن‌جایی که طراحی‌ها و تنوع‌ها در زمینه‌های نرم‌افزارهای تحت وب بیشتر است، این موضوع با پیشرفت‌های بسیاری روبه‌رو بوده و موفقیت‌های بیشتری را به دست آورده است.

توانا و مدرن بودن نرم‌افزارهای تحت وب

از آن‌جایی که نرم‌افزارهای تحت وب سرور و کلاینت‌های ویژه و خاصی هستند، طراحی متفاوت‌تری نیز نسبت به دیگر نرم‌افزارها دارند و از همین جهت شاهد آن هستیم که نرم‌افزارهای تحت وب در مقایسه با نرم‌افزارهای تحت ویندوز از توانایی بیشتری برخوردار باشند؛ همچنین توجه داشته باشید که از لحاظ مدرنیته نیز نرم‌افزارهای تحت وب جایگاه مناسب‌تری دارند.

نیاز نداشتن به نصب برنامه تحت وب

شاید با شنیدن اسم نرم‌افزار تحت وب به این فکر کنید که برای استفاده از نرم‌افزارها نیاز به نصب برنامه است؛ در حالی که این‌چنین نیست و شما برای استفاده از این نرم‌افزارها، نیازی به نصب آن‌ها برروی کامپیوتر یا سیستم شما نیست و همین‌که شما مرورگری بر روی سیستم خود داشته باشید، کفایت می‌کند و می‌تواند کار شما را راه بیندازد.

شما برای دسترسی به نرم‌افزارهای تحت وب تنها نیاز دارید تا صفحه مرورگر خود را باز کنید و در قسمت آدرس بار، آدرس سایت مورد نظر خود را وارد کنید تا صفحه ورود شما به نرم‌افزار مشخص شود.

عدم محدودیت در استفاده کاربران

توجه داشته باشید که نرم‌افزارهای تحت وب چند کاربرده هستند و استفاده از آن‌ها با محدودیت روبرو نیست و هر چند تعداد کاربر که بخواهند، می‌توانند از یک نرم‌افزار تحت وب استفاده کنند، بدون آن‌ که مشکلی برای آن‌ها پیش آید. همچنین از آن جایی که استفاده از این نرم‌افزارها بسیار ساده است و افراد می‌توانند در هر لحظه به آن دسترسی پیدا کنند؛ شاهد بالا رفتن سرعت و راندمان کار خواهیم بود.

نرم افزار تحت وب با نرم افزاری ابری

با توجه به ترویج تکنولوژی رایانش ابری «Cloud Computing» وجوه مشترکی بین این تکنولوژی و انواع نرم افزار تحت وب وجود دارد. به همین خاطر در اینجا به بررسی وجوه شباهت و تفاوت این دو می‌پردازیم. گفتیم که نرم افزار تحت وب، نرم افزاری است که بر بستر اینترنت قابلیت استفاده پیدا می‌کند. در واقع، برای استفاده از این نرم‌افزارها، نیازی به خرید سخت‌افزار یا هیچ تجهیزات دیگری نیست. بلکه صرفاً یک خطر اینترنت برای استفاده از یک نرم افزار تحت وب کفایت می‌کند. سیستم‌های ابری نیز به همین شیوه عمل می‌کنند. سیستم ابری، حافظه و تجهیزات ویژه‌ای را در اختیار کلیه کاربران در سطح وب قرار می‌دهد. کاربران می‌توانند با استفاده از این امکانات، نرم‌افزارهای موردنظر خود را نصب کرده و روی تجهیزات سخت‌افرای سیستم ابری، آن را اجرا نمایند (یا از یک برنامه وب آماده استفاده کنند). بنابراین نرم افزار تحت وب می‌تواند روی یک سرور ابری یا یک سرور اختصاصی ارائه شود.

انواع نرم افزار تحت وب

نرم‌افزارها، انواع مختلفی دارند. برخی از نرم‌افزارها مالی و برخی دیگر سرگرم کننده یا آموزشی هستند. بهرحال هر نوع نرم‌افزاری را می‌توان به‌صورت وب‌بیس ایجاد کرد. از جمله رایج‌ترین و بهترین نرم افزار های تحت وب می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • نرم افزار تحت وب حسابداری
  • نرم افزار فروشگاهی تحت وب
  • نرم افزار پخش و بازاریابی تحت وب
  • سیستم حضور و غیاب تحت وب
  • نرم افزارهای اتوماسیون تحت وب
  • نرم افزار انبارداری تحت وب
  • نرم افزار مالی تحت وب (بورس، فارکس، کریپتو، طلا و …..)
  • نرم افزار CRM تحت وب (مدیریت ارتباط با مشتری)

در بین گزینه‌های فوق، نرم افزار تحت وب حسابداری و انواع نرم افزار فروش تحت وب از کاربرد بالاتری برخوردارند. به غیر از آن‌ها، انواع سامانه تحت وب نیز می‌تواند برای اهداف مختلف سازمان‌ها و کسب‌وکارها ایجاد شود.

چه زمانی لازم است از نرم افزار تحت وب استفاده کنیم؟

فعالیت‌هایی مثل برنامه حسابداری تحت وب یا اجرای نرم افزار مالی تحت وب، گاهاً به سیستم‌های شبکه‌ای نیاز دارد. گاهی هم اجرای برخی از نرم‌افزارها به حافظه و پردازش بالایی نیاز پیدا می‌کند. وقتی تجهیزات یک شرکت نتواند پاسخگوی اجرای صحیح این نرم‌افزارها باشد، استفاده از نرم افزار تحت وب مورد توجه قرار می‌گیرد. در این‌صورت، تمام محدودیت‌های حافظه و نبود پردازنده‌های قوی در سازمان برای استفاده از نر‌م‌افزارهای اساسی آن‌ها محو خواهند شد. چراکه نرم‌افزارهای تحت وب با سرعت اجرا می‌شوند و اختلالات سیستمی را ندارند. همچنین افراد مختلف یک سازمان بدون نیاز به شبکه سازی در داخل سازمان، می‌توانند به آن نرم افزار متصل شوند. اما در این بین، صرفاً یک مشکل ایجاد می‌شود.

یکی از معایب نرم افزار تحت وب، اتصال اینترنتی است. اگرچه این نرم‌افزارها بدون اتصال قوی نت هم می‌توانند به خوبی عمل کنند. اما حداقل اتصالی باید در بین باشد. بنابراین سازمان‌ها و کسب‌وکارها برای استفاده از نرم افزار تحت وب، باید اتصال اینترنتی همیشگی را برقرار نمایند.

چطور می‌توان نرم افزار تحت وب داشت؟

نرم‌افزارهای تحت وب به دوصورت می‌توانند در اختیار افراد قرار بگیرند:

  • نرم افزار تحت وب سفارشی

افراد و کسب‌وکارها می‌توانند برحسب نیاز خود، یک نرم افزار تحت وب را سفارش دهند. آن‌گاه نرم‌افزار دقیقاً برحسب نیاز، سلیقه و سفارش آن‌ها طراحی می‌شود.

  • نرم افزار تحت وب آماده

نرم‌افزارهای آماده تحت وب، برنامه‌هایی هستند که گزینه‌های آماده‌ای برای یک فعالیت خاص دارند. افراد می‌توانند بدون نیاز به سفارش یا طراحی اختصاصی، از محیط این نرم‌افزارها بهره بگیرند. مثل نرم‌افزارهای تحت وب حسابداری آماده که می‌توانند بهترین نرم افزار حسابداری تحت وب هم باشند. 

جمع‌ بندی

همان‌طور که در این مقاله مطالعه کردید، اطلاعاتی را در رابطه با نرم‌افزارهای تحت وب در اختیارتان قرار دادیم و به شما گفتیم که می‌توانید به راحتی به این نرم‌افزارها از طریق مرورگرهایی که در اختیار دارید، دسترسی پیدا کنید. همچنین برای شما ۱۰ مورد از ویژگی‌های این دست از نرم‌افزارها را معرفی کردیم تا به خوبی با آن‌ها مطلع شوید و در صورت استفاده از آن‌ها بدانید که بهترین انتخاب‌ها را داشته‌اید. در آخر امیدواریم این مقاله نکات مناسبی را در اختیار شما قرار داده باشد و شما بتوانید از آن‌ها استفاده لازم را ببرید.

بیشتر بخوانید :


 

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
1 دیدگاه
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
ریحانه ربیعی
ریحانه ربیعی
2 years ago

ممنون از مقاله مفیدتون در ادرس زیر هم درباره نرم افزار مدیریت پروژه تحت وب صحبت شده است:

مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو