عوامل تشویق مشتری برای شرکت در نظر سنجی

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

عوامل تشویق مشتری برای شرکت در نظرسنجی

تشویق مشتری

تشویق مشتری برای شرکت در نظرسنجی و دریافت بازخورد مناسب می­تواند به کیفیت بالای محصولات و خدمات شما کمک زیادی کند. نظرسنجی از مشتریان یکی از خدماتی است که در بازاریابی ارائه می شود. در این راستا حتما از شما هم خواسته شده است که در نظرسنجی شرکت کرده و به سوالاتی در مورد نحوه فعالیت و ارائه خدمات و محصولات فروشگاهی پاسخ دهید. اما ممکن است شما به جواب دادن این سوالات مشتاق نباشید.با فراپیام همراه باشید.

 بیایید صادق باشیم، جلب مشارکت مشتریان در نظرسنجی­ها و دریافت بازخورد آنها می­تواند دشوار باشد. اما با آگاهی از چند نکته اساسی و چگونگی تشویق مشتریمی­توانید نظر افراد را برای پاسخگویی به نظرسنجی جلب نموده و کسب و کار خود را با توجه به آمار معنی­دار به دست آمده ارتقا بخشید.

با چه روش­هایی مشتریان را به شرکت در نظرسنجی تشویق نماییم؟

شما می­توانید با روش­های زیر علاقمندی و مشارکت مشتریان برای شرکت در نظرسنجی و احساس تعهد نسبت به پرسشنامه را برانگیزید:

تشویق مشتری با قدردانی از او در شبکه­های اجتماعی: شما می­توانید به همراه نظرسنجی، نظرات و فعالیت­های مشتریان خود را از طریق اینستاگرام یا توییتر نشان دهید، به طوری که آنها احساس کنند شما از آنان حمایت می­کنید.

برگزاری قرعه­کشی و در نظر گرفتن هدیه برای تشویق مشتری: این روش می­تواند نظر مشتریان را جلب کرده و آنان را ترغیب نماید تا در نظرسنجی شرکت کنند. برای مثال اگر شما یک فروشگاه اینترنتی در زمینه فروش لباس و کفش دارید می­توانید از مشتریان بخواهید که فرم نظرسنجی ارسالی را پر کنند و در عوض به قید قرعه از هدایایی نظیر لباس یا کفش بهره­مند شوند.

در نظر گرفتن هدیه به همراه پرسشنامه: تشویق مشتری برای شرکت در نظرسنجی از این روش نیز می­تواند مثمر ثمر واقع شود. با این کار مشتری متعهد می­شود که در ازاء دریافت هدیه، فرم نظرسنجی شما را تکمیل نماید. البته این روش گران بوده و ممکن است متقبل هزینه بالایی شوید. در ضمن این روش برای پرسش­نامه­های کتبی امکان­پذیر است، به عبارتی زمانی که شما با مشتریان خود روبرو می­شوید.

در نظر گرفتن آفرهای ویژه برای تشویق مشتریانی که در نظرسنجی شرکت می­کنند: یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر تشویق مشتری ارائه آفرهای ویژه است. برای مثال شما می­توانید برای روز تولد مشتریانی که وفادار بوده و نسبت به نظرسنجی­ های محصولات یا خدمات شرکت شما متعهد هستند تخفیفات ویژه­ای یا هدایایی را در نظر بگیرید. این وفاداری شما باعث می­شود که مشتریان هنگام خرید محصولات شما احساس خارق­العاده­ای داشته باشند.

شرکت کردن مشتری در نظرسنجی

عوامل تأثیرگذار در جلب توجه مشتریان برای شرکت در نظرسنجی

علاوه بر تشویق مشتری برای شرکت در نظرسنجی، مهم است که پرسشنامه شما نیز از اصول خاصی پیروی کرده باشد، اصولی که باعث می­شوند مشتریان انگیزه خود را تا پایان نظرسنجی حفظ کنند:

  • نظرسنجی­های مختصر: تحقیقات نشان داده­اند که طول نظرسجی یکی از عوامل مهم برای تشویق مشتری در نظرسنجی­ ها است و اینکه آیا او تمایل دارد آن را تکمیل کند یا خیر. در واقع اگر به دنبال ارزیابی جنبه خاصی از تجارت خود نیستید می­توانید نظرسنجی را به تعداد کمی از سوالات محدود سازید. مثلا می­توانید موارد زیر را از مشتری بخواهید؛ “لطفا تجربه استفاده از محصولات ما را ارزیابی نمایید.” یا “آیا ما را به یکی از اعضای خانواده و یا دوستان خود پیشنهاد می­کنید؟”آیا “مسئله­ای وجود دارد که بخواهید با ما در میان بگذارید؟”
  • زمان مناسب را برای نظرسنجی در نظر بگیرید: سعی کنید از مشتریانی که تجربه آنها از محصولات و خدمات شما هنوز تازه است به صورت حضوری در فروشگاه نظرسنجی ننمایید. زیرا آنها هنوز نتوانسته­اند جزئیات تجربه خود را به خاطر بسپارند و در نتیجه ممکن است بازخورد نادرستی از کسب وکار شما ارائه دهند.
  • از سوالات چند گزینه­ای و چک­ باکس استفاده نمایید: داده ها نشان می­دهند که مشتریان سوالات کمّی را نسبت به سوالات کیفی ترجیح می­دهند. سوالات چندگزینه­ای می­توانند برای تشویق مشتری و ترغیب او به پاسخگویی بهترین انتخاب باشند.
  • استفاده از طراحی زیبا در نظرسنجی­ها:طراحی جالب و زیبایی فرم­های نظرسنجی به احتمال زیاد می­تواند تشویق مشتری را برای تکمیل این فرم در پی داشته باشد. البته در کنار طراحی زیبا، سادگی و رابط کاربری آسان را فراموش نکنید.
  • از سوالات مبهم بپرهیزید: سوالات مبهم قطعا توأم با دریافت جواب­هایی مبهم است. اگر شما نمی­دانید که دقیقا به دنبال چه چیزی هستید و چه سوالی می­پرسید، به احتمال زیاد جواب­های نامشخصی نیز دریافت می­کنید و این می­تواند به ضرر کسب و کار شما باشد. پس از زبان ساده و جملاتی واضح بهره گیرید.

در مجموع لازم به ذکر است تشویق مشتری برای شرکت در نظرسنجی مسئله ه­ای است که در تمامی صنایع به چشم می­خورد. با این حال اگر شما از نظرسنجی­های کاملا هوشمندانه استفاده نمایید، با مشتریان خود با نهایت احترام رفتار کنید و نیز تشویق و ترغیب آنان را برای تکمیل نظرسنجی­ ها در نظر داشته باشید می­توانید بهترین بازخورد را از سوی آنان دریافت کنید.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو