طراحی مناسب UX و UI و بهبود فروش در فروشگاه اینترنتی

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

طراحی مناسب UX و UI و بهبود فروش در فروشگاه اینترنتی

ui-ux

امروزه هر کسب‌وکاری برای موفقیت و پیشی‌گرفتن از رقیبانی که در بازار وجود دارد محصولات خود را علاوه‌بر بازار سنتی در فضای مجازی نیز معرفی می‌کند و برخی با استفاده از  فروشگاه ساز اینترنتی اقدام به فعالیت در فضای آنلاین می کنند. برای این که یک برند بتواند برای معرفی و فروش محصولات و خدمات خود در فضای مجازی فعالیت موثری داشته باشد باید یک وب سایت ایجاد کند. یکی از مواردی که در تاثیرگذاری یک وب سایت اهمیت زیادی دارد و می‌تواند سبب فروش محصولات شود، طراحی ظاهری و دسترسی آسان به آن سایت است.

درواقع رقابت و هدف اصلی طراحان، ایده‌پردازان و بازاریاب‌ها ایجاد فضایی مناسب و زیبا برای خرید مخاطبان است اما چگونه می‌توان فهمید که چه محیطی برای خرید مخاطبان مناسب است؟

اگر شما طراح یک سایت هستید یا می‌‌خواهید برای کسب‌وکارتان یک سایت راه‌اندازی کنید باید بدانید که مردم از وب سایت شما یک اتفاق غیر ممکن نمی‌خواهند بلکه انتظار آن‌ها این است که بتوانند خرید خود را از سایت شما به‌راحتی انجام بدهند.

برای این که مخاطب یک سایت بتواند به راحتی به خواسته خود برسد باید نکاتی را در هنگام طراحی سایت رعایت کنید. در این مقاله از فراپیام قصد داریم شما را با دو اصطلاح بسیار مهم UI و UX آشنا کنیم که می‌تواند در موفقیت سایت شما تاثیر زیادی داشته باشد پس تا آخر مقاله همراه ما باشید.

(UI (User Interface

افرادی که فروشگاه مصالح ساختمان‌سازی، دکوراسیون داخلی، شیرآلات ساختمانی و… دارند معمولا به ظاهر فروشگاه خود اهمیت زیادی می‌دهند تا بتوانند مشتری را تحت تاثیر قرار بدهند. شکل ظاهری وب سایت هم مانند فروشگاه‌های مصالح ساختمان‌سازی باید زیبا و تاثیرگذار باشد. درواقع اصطلاح UI به تمام فعالیت‌هایی می‌گویند که سبب زیبایی و اثربخشی یک سایت برای جذب مشتری می‌شود و برای این که بتوان یک سایت را جذاب کرد باید به یک‌سری نکات کلیدی توجه شود که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

  • صفحه اصلی

شروع سفر مشتری به دنیایی که یک وب سایت ایجاد کرده است از صفحه اصلی آن شروع می‌شود. اولین نکته‌ای که در طراحی صفحه اصلی وب سایت اهمیت دارد این است که مخاطبی که برای اولین بار به سایت شما مراجعه می‌کند از فعالیت و خدمات شما اطلاعی ندارد پس باید از این صفحه برای معرفی خدمات و محصولات‌تان استفاده کنید.

دسترسی آسان به بخش‌های مختلف یک سایت برای مخاطبان اهمیت زیادی دارد بهتر است زمانی که وب سایت را طراحی می‌کنید آیتم‌های موردنظر مخاطب را در صفحه اصلی قرار دهید. آیتم‌های مهم صفحه اصلی عبارتند از:

  1. آیتم‌های راهنمایی برای دسترسی به بخش‌های مختلف سایت
  2. گزینه تماس با ما
  3. اهداف سایت
  4. لوگو مخصوص سایت که به‌عنوان هویت برند معرفی می‌شود
  5. لینک مربوط به شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام
  6. اعتمادسازی وب سایت
  • کادر جست‌وجو

معمولا مدت زمانی که بازدیدکنندگان در یک وب برای یافتن محصول موردنظرشان صرف می‌کنند خیلی طولانی نیست و اگر نتوانند بعد از چند دقیقه چیزی را که می‌خواهند پیدا کنند از سایت خارج می‌شوند. برای این که بتوانید بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کنید باید بتوانید در کم‌ترین زمان ممکن مخاطب را به محصول موردنظرش برسانید برای این کار می‌توانید از کادر جست‌وجو استفاده کنید. برای استفاده موثر از کادر جست‌وجو باید به نکاتی توجه کنید مانند:


همچنین بخوانید : مراحل دریافت اینماد برای سایت


  1. کادر جست‌وجو باید به اندازه کافی بزرگ باشد
  2. زمانی که مخاطب از کادر جست‌وجو استفاده می‌کند بهتر است نتایج جست‌وجو را به‌صورت لیست ببیند
  3. بهتر است در کنار گزینه جست‌وجو، گزینه مشاهده سریع را اضافه کنید تا مخاطب بتواند بدون خارج‌شدن از صفحه جست‌وجو اطلاعات داده شده را ببیند
  4. ایجاد یک بخش خاص برای جست‌وجو
  5. امکان استفاده از کد محصول برای جست‌وجو
  6. برای جست‌وجو آسان توسط مخاطب بهتر است امکانی را ایجاد کنید که کلمات به‌صورت اتوماتیک کامل بشود
  7. بهتر است امکان پیداکردن نتایج مرتبط با کلمات جمع، مفرد و یا غلط املایی را در بخش جست‌وجو ایجاد کنید
  • تصاویر باکیفیت

ux

یکی تاثیرگذارترین مواردی که می‌تواند سبب جذب مخاطب به سمت سایت شود عکس‌های مربوط به محصولات و محتوای سایت است. زمانی که فردی برای خرید به یک فروشگاه می‌رود می‌تواند قبل از خرید نهایی محصول، آن‌ را لمس کند و از نزدیک ببیند اما این امکان برای افرادی که به‌صورت مجازی خرید می‌کنند وجود ندارد.

ارائه عکس‌های با کیفیت HD از تمام زوایای محصول این امکان را به مخاطب می‌دهد که بتواند محصول را دقیق‌تر ببیند و با اطمینان بیش‌تری خرید خود را انجام دهد.نمایش عکس محصول به‌صورت ۳۶۰ درجه سبب می‌شود اعتماد مخاطبان به محصولاتی که ارائه می‌دهید بیش‌تر شود و با دید بازتری آن‌چه که می‌خواهند را انتخاب کنند.

  • پخش ویدیوهای مناسب

یکی از مواردی که به اطمینان مخاطب از انتخاب و خرید خود از وب سایت شما کمک می‌کند ارائه ویدیوهایی از معرفی محصول است. برای مثال اگر محصولی که می‌خواهید ارائه کنید لباس باشد می‌توانید با نمایش یک ویدیو اطلاعات مفیدی به مخاطب بدهید مانند این که حالت نهایی لباس برتن مخاطب چگونه خواهد بود. همچنین با ارائه یک‌سری توضیحات درباره محصول‌تان می‌توانید درصد افرادی که به سمت خرید از سایت شما می‌روند را افزایش بدهید.

  • تولید محتوا توسط مخاطبان

ارائه امکان نظردهی درباره محصولات توسط مخاطبان همراه با عکس، به مشتریان این امکان را می‌دهد که خرید خود را با رضایت بیش‌تری انجام بدهند. شما می‌توانید از مشتریان خو بخواهید نظرات‌شان را در سایت و فضاهای مجازی دیگر به اشتراک بگذارند و شما را تگ کنند تا بقیه بازدیدکنندگان با برند و محصولات شما بیش‌تر آشنا شوند.

  • پرداخت

نکته مهمی که در جذب مشتری برای انجام خریدهای بیش‌تر در آینده وجود دارد این است که امنیت اطلاعات حسابی که با آن پرداخت را انجام می‌دهد حفظ شود. برای ایجاد یک درگاه پرداخت امن باید از پروتکل SSL استفاده کنید این کار باعث اثر مثبت در نتایج موتورهای جست‌وجو هم می‌شود.

(UX (User Experience

طراحی ui و ux

سایت شما هرچه‌قدر هم که UI خوبی داشته باشد اگر رابطه کاربری سایت شما بهینه نباشد بازدیدکنندگان به سمت جست‌وجو در وب سایت شما نخواهند رفت. UX یا تجربه کاربران یک سایت به‌قدری مهم است که می‌تواند باعث افزایش نرخ فروش شما بشود. برای این که بتوانید UX سایت خود را ارتقا بدهید باید چند کار را انجام دهید؛ اولین کار قرار دادن مخاطب در کانون توجه سایت است یعنی باید اهداف مخاطبان خود را بررسی کنید و ببینید چگونه می‌توانید این اهداف را عملی سازید.

قدم بعدی برای ارتقا UX سایت بهینه کردن سرعت اجرای سایت است اگر سرعت اجرای سایت شما پایین باشد مخاطب خسته می‌شود و سایت شما را ترک می‌کند و ممکن است دیگر سمت برند شما نرود. درواقع اگر UI سایت شما سبب شد سرعت سایت پایین بیاید باید آن را بهینه کنید تا به UX صدمه نزند بسیاری از سایت‌های معروف مانند آمازون UI قوی ندارند اما این قضیه تاثیری بر عملکرد آن نداشته است.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو