رسانه تعاملی یا VOD چیست؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

رسانه تعاملی یا VOD چیست؟

رسانه تعاملی

شهریت فراوانی که رسانه‌های تعاملی یا VOD در سال‌های اخیر پیدا کرده است باعث شده تا علاوه بر مخاطبان و مشتری‌های این دسته از پلتفرم‌ها، کسب‌وکارها نیز فرصت را برای استفاده خدمات مربوط به آن مانند تبلیغات را پیدا کنند.

لغاتی مانند SEO، PPC، یا CRO حتما تا کنون زیاد به گوشتان خورده و شاید فکر کنید راه‌اندازی کسب‌وکار بدون استفاده از مفاهیم مربوط به این لغات کاری امکان‌ناپذیر است. اما VOD یا سرویس تعاملی نیز به همان اندازه که این لغات مهم هستند به زودی جای خود را در میان کسب‌وکارها باز خواهد کرد. البته اگر تا کنون این کار را نکرده باشد.

نقشی که در گذشته تلویزیون‌های سنتی در موفقیت کسب‌وکارها ایفا می‌کردند انکار‌ناپذیر است. اما آیا امروزه نیز تلویزیون سنتی تا همان حد تاثیر‌گذار است؟ قطعا نمی‌توان تلویزیون سنتی را امروزه نیز بازیگری باز نشسته تلقی کرد، اما به خوبی می‌توان حس کرد که این نوع کانال‌های سرگرمی به مرور در حال دادن جای خود به رسانه‌های تعاملی یا VOD هستند. همین مساله باعث شده تا بازیگران مهم عرصه کسب‌وکار مانند برادران وارنر، آمازون، اپل و دیزنی روی به سرمایه‌گذاری‌های سنگین در این زمینه بیاورند. در داخل کشور نیز رسانه‌های تعاملی به سرعت در حال رشد هستند. فلیمو و نماوا از جمله این رسانه‌ها هستند. در سال‌های اخیر و با شیوع ویروس کرونا و افزایش ساعات خانه‌نشینی مردم، کاربران رغبت زیادی به ثبت نام در این وبسایت‌ها از خود نشان داده‌اند. این اقبال عمومی به حدی زیاد بوده که برخی از این سایت با مشکل زیر‌ساخت مواجه شده و مجبور تقویت آن شدند.

با فراپیام در این مقاله همراه باشید تا ابتدا به سراغ اینکه رسانه‌های تعاملی چیست برویم، سپس انواع آن را برایتان بازگو کنیم و در انتها در مورد اینکه چرا و چگونه کسب‌وکارها باید از رسانه تعاملی یا VOD استفاده کنند برویم.

همه چیز درباره رسانه تعاملی یا VOD

با مقدمه‌ای که در مورد رسانه تعاملی گفتیم احتمالا تا حدودی متوجه شده‌اید که این نوع رسانه‌ که به آن‌ VOD نیز گفته می‌شود چیست. اما تعریف رسانه‌های تعاملی یا VOD چیست؟ بهتر است ابتدا بگوئیم VOD مخفف چیست؟ VOD مخفف Video On Demand است. و این یعنی ویدئو در لحظه درخواست. توجه به این سه کلمه می‌تواند بهترین تعریف برای رسانه تعاملی یا VOD باشد. به محض اینکه در خواست کنید، در هر ساعتی از شبانه‌روز فقط کافی است که با توجه به پلتفرم، اشتراک داشته باشید، یا وارد حساب کاربری خود شده باشید یا حتی هیچ‌یک از اینها و از ویدئوهای جذاب و گوناگون رسانه تعاملی مورد نظر استفاده کنید.

VOD چیست

قرن بیستم بشر شاهد سله بی‌چون و چرای تلویزیون بود. اما به مرور و در سال ۱۹۹۵ جرقه پخش برنامه‌های ویدئویی در بستر اینرتنت زده شد. کمپانی‌هایی مانند یونی، پارامونت، برادران وارنر و یونیورسال با توسعه زیرساخت‌های مربوط به پخش ویدئو در بستر اینترنت در سرعت گرفتن رواج رسانه‌های تعاملی یا VOD نقش به سزایی داشتند.

جریان اصلی در رسانه تعاملی در جهان را غول‌هایی مانند نتفلیکس و هولو تشکیل می‌دهند. این رسانه‌ها با سرمایه‌گذاری‌های هنگفت به سرعت به موفق‌ترین کسب‌وکارها در این زمینه تبدیل شدند. اما امروزه دیگر بیشتر کسب‌وکارها اهمیت VOD را درک کرده و رسانه تعاملی اختصاصی کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کرده‌اند. آمازون و اپل اولین کسب‌وکارهایی بودند که رسانه تعاملی اختصاصی خود را راه‌اندازی کردند. در کشورمان نیز فیلیمو و نماوا دو سرویس SVOD فعال و با کیفیت هستند. در ادامه در مورد SVOD توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد.

انواع رسانه‌های تعاملی یا VOD چیستند؟

بسته به نوع خدمات‌رسانی که ارائه می‌شود، یا نحوه درآمدزایی کسب‌وکارها رسانه‌های تعاملی یا VOD به انواع مختلفی دسته بندی می‌شوند. این دسته‌بندی‌ها عبارت‌اند از:

  • SVOD
  • TVOD
  • AVOD

در ادامه به توضیح این انواع خواهیم پرداخت.

نوع SVOD یا Subscription Video On Demand

«تماشا کن تا زمانی که از هوش بروی». این جمله‌ای است که در مورد این نوع رسانه‌های تعاملی یا VOD به کار برده می‌شود. در این روش شما مبلغی پرداخت می‌کنید و به شکل نامحدود می‌توانید از پلتفرم مورد نظر استفاده کنید. در این نوع رسانه‌ها معمولا کاربران به علت نداشتن قرارداد بلند‌مدت در صورتی که از محتوای ارائه شده ناراضی باشند خیلی زود پلتفرم را ترک می‌کنند. به همین دلیل این نوع کسب‌وکارها با ارائه محتوای تخصصی یا گرفتن مجوز پخش سریال و فیلم سینمایی سعی در حفظ مشتری‌های خود دارند.

معروف‌ترین SVOD در جهان کمپانی بزرگ نتفلیکس است. هزینه ماهانه‌ای که نتفلیکس دریافت می‌کند، ۸٫۹۹ دلار است. پس از آن HBO با ارائه محتواهای جذاب سریالی، سینمایی و خبری در رتبه دوم قرار دارد. هزینه‌ای که نتفلیکس دریافت می‌کند، ۱۴٫۹۹ دلار است. سرویس‌های دیگر:

  • دیزنی پلاس
  • آمازون پرایم تی وی
  • اسلینگ تی وی
  • فیوبو تی وی
  • هولو

سرویس‌های ایرانی فعال در این زمینه:

  • آیو
  • اپیدو
  • فیلم‌نت
  • پلان
  • لنز
  • تیوا
  • آی‌سیما
  • تماشاخونه
  • کاناپه
  • دیجیتون
  • سیمای همراه
  • سینما مارکت

نوع TVOD یا Transactional Video on Demand

در این نوع از رسانه‌های تعاملی یا VOD کابر محتواها را خریداری می‌کند و به عبارتی به همان میزانی که ویدئو تماشا می‌کند، پول پرداخت می‌کند.  سرویس‌های تعاملی TVOD معمولا درآمد بیشتری برای تولید‌کننده‌های محتوا به همراه می‌آورند. و از طرفی محتوایی که ارائه می‌دهند نیز به‌روز‌تر است. برخی از غول‌های این نوع از پلتفرم‌ها اپل آیتونز، اسکای باکس آفیس، آمازون ویدئو استور و پلی‌استیشن ویدئو هستند.

نوع AVOD یا Advertising Video on Demand

در این نوع از پلتفرم‌ها منبع درآمد تولید‌کننده‌های محتوا و صاحب پلتفرم از طریق نمایش تبلیغات در بین زمان‌های پخش‌محتواها است.

البته ممکن است برخی پلتفرم‎‌ها ترکیبی از انواع گفته شده باشند. مثلا یوتوب معروف‎‌ترین سرویس AVOD فعال در حوزه رسانه‌های تعاملی یا VOD سرویس SVOD نیز ارائه می‌دهد و می‌توانید با پرداخت هزینه دوره‌ای نمایش تبلیغات را برای خود حذف کنید.

رسانه‌های تعاملی یا VOD چه کمکی به کسب‌وکارها می‌کنند؟

رسانه تعاملی چیست

به چند دلیل رسانه‌های تعاملی برای کسب‌وکارها می‌توانند مفید واقع شوند.

در دسترس بودن مداوم محتوا بهترین دلیل برای این است که رسانه‌ها نسبت به پخش محتوای خود در رسانه‌های تعاملی یا VOD یا حتی تاسیس رسانه اختصاصی خود اقدام کنند. محتوا پلی است میان مشتری و کسب‌وکار. شما می‌توانید از طریق محتوا با مشتری خود ارتباط قرار کنید، به او آموزش دهید و همچنین در نهایت او را تشویق به انجام اقدام مورد نظرتان کنید.

فراموش نکنید که به کم رسانه‌های تعاملی می‌توانید، از محتوای ویدئویی نه تنها به عنوان بخشی پایه‌ای از بازرایابی محتوایی خود که به عنوان منبع درآمد استفاده کنید. هرچه که تا کنون در مورد ارزش محتوای ویدئویی گفته شده است در رسانه‌های تعاملی کارکردی دوچندان به خود می‌گیرند. چرا که شما در حال کار کردن بر روی پلتفرمی اختصاصی برای ویدئو هستید. پس رمز موفقیت کسب‌وکارها به کمک رسانه‌های تعاملی یا VOD به علت محتوامحور بودن آن است.

نتیجه‌گیری

رسانه‌های تعاملی یا VOD نه تنها به عنوان بخشی از کسب‌وکار بلکه به عنوان یکی از پایه‌های آن حتما بایستی به کار گرفته شود. نرخ بازگشت سرمایه ROI فوق‌العاده‌ای که این پلتفرم‌ها دارند غیرقابل تصور است. پس شاید به فکر ساخت همچین پلتفرمی به عنوان بخشی از کسب‌وکارتان کار نامعقولی به نظر نرسد.

از اینکه در این مطلب از شبکه دانش فراپیام نیز تا انتها با ما همراه بودید نهایت تشکر را دارا هستیم. لطفا با ارائه نظرات و پیشنهادات خود ما را در بهتر کردن هر چه بیشتر مقالاتمان یاری کنید.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
1 1 رای
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو