راهکار‌های افزایش فروش در فروشگاه اینترنتی

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

راهکار‌های افزایش فروش در فروشگاه اینترنتی

امروزه در سرتاسر جهان ۴۷ میلیارد وبسایت اینترنتی وجود دارد. از طرفی تنها در آمریکا ۱٫۷ میلیون فروشگاه اینترنتی در حال فعایت است. طبیعی است که تمامی این فروشگاه‌ها به دنبال افزایش فروش فروشگاه اینترنتی خود باشند. فروشگاه‌هایی که تلاش می‌کنند با مواجه کردن مشتری با محصول یا محتوای خود آن‌ها را درگیر کرده و ترغیب به خرید کنند. اما چگونه فروش فروشگاه اینرنتی خود را افزایش دهیم؟

فراموش نکنید پس از خرید فروشگاه ساز اینترنتی برای افزایش فروش فروشگاه اینترنتی خود نباید از هیچ مرحله‌ای از سفر مشتری در وبسایتتان صرف‌‌نظر کنید. این مراحل ممکن است از مراحل مختلفی همچون بازدید کاربر از صفحات فرود وبسایت یا مرحله پرداخت پول تشکیل شده باشند. پس باید به طراحی هر یک از این مراحلی که سفر مشتری را تشکیل می‌دهند توجه خاصی مبذول نمایید.

یکی از مهم‌ترین شاخص‌های کلیدی عملکرد برای اندازه‌گیری میزان موفقیت فروشگاه اینترنتی نرخ تبدیل آن است. بنچمارک‌های جهانی برای نرخ تبدیل چگونه است؟ نرخ تبدیل استاندارد برای فروشگاه‌های اینترنتی از ۱ تا ۳ درصد می‌تواند متفاوت باشد. اما نرخ تبدیل چیست؟

ابتدا به سراغ توضیحی مختصر در مورد اصطلاح تبدیل در مارکتینگ می‌رویم. تبدیل به رخ دادن یک اقدام مطلوب توسط مشتری در وبسایت یا اپلیکیشن می‌گویند. این اقدام مطلوب ممکن است از خرید یک محصول تا دانلود یک فایل متفاوت باشد. اما نرخ تبدیل در فروشگاه‌های اینترنتی چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟ نرخ تبدیل در فروشگاه اینترنتی نمایانگر عددی است که از تقسیم تعداد اقدام مطلوب صورت پذیرفته که دراینجا خرید محصول است بر تعداد کل بازدید از وبسایت به دست می‌آِید.

تصمیم می‌گیرید چه محصولی را در فروشگاه اینترنتی خود بفروشید. وبسایت خود را طراحی می‌کنید، محتواهایی در آن قرار می‌دهید، از کانال‌های مختلف مانند گوگل ادز یا جستجوی ارگانیک سعی در افزایش ترافیک سایت خود به منظور افزایش نرخ تبدیل می‌کنید، اما نتیجه‌ای نمی‌گیرید. علت چیست؟ برای ایجادی مسیری لذت‌بخش‌تر و بهینه‌تر برای مشتری نیاز به رعایت نکاتی که در ادامه خواهیم گفت دارید. رعایت این نکات کمک بسیاری به شما برای داشتن مشتریان وفادار خواهد کرد. برای آشنایی بیشتر با موضوع به دست آوردن مشتریان وفادار می‌توانید به مقاله مرتبط زیر مراجعه کنید:

ده راه کار ساده برای داشتن مشتریان وفادار

به طور دقیق در این مقاله قصد داریم به راه‌های افزایش فروش اینترنتی فروشگاه‌های اینترنتی بپردازیم. همچنین در مورد عللی که فروش را کاهش می‌دهند نیز سخن خواهیم گفت. برای مراجعه به هر یک از بخش‌های مورد نظرتان می‌توانید بر روی لینک‌های زیر کلیک کنید:

  • برخی ابزار‌های افزایش فروش فروشگاه اینترنتی
  • هاتجر
  • برخی علت‌های کاهش فروش در سایت‌های فروشگاهی
  • راه‌کارهای افزایش فروش فروشگاه اینترنتی
  • نتیجه‌گیری

ابتدا به معرفی برخی ابزار‌هایی که برای افزایش فروش فروشگاه اینترنتی به‌کار گرفته می‌شوند، رفته‌ایم.

برخی ابزار‌های افزایش فروش فروشگاه اینترنتی

ابزارهای مختلفی وجود دارند که می‌توانند به افزایش فروش سایت فروشگاهی شما کمک کنند. هاتجر و گوگل آنالیتیکس دو نمونه از این ابزار‌ها هستند که قصد داریم در این بخش به معرفی آن بپردازیم:

هاتجر

هاتجر یک نرم‌افزار بسیار مناسب و سطح بالا برای گرفتن تست و رصد نحوه تعامل مشتری با سایت شماست. با استفاده از هاتجر شما می‌توانید، نحوه حرکت مشتری در وبسایت، میزان اسکرول کردن در صفحه یا کلیک کردن بر روی دکمه‌های مختلف سایت را مشاهده کنید.

یکی از توانایی‌های هاتجر این است که بسته به طرح شما، در هر آژمایش می‌تواند ۱۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ بازدید از صفحه را آنالیز کرده و داده‌های تجمیعی آن را تحلیل کند. یکی دیگراز این توانایی‌ها، ضبط کردن رفتار مشتری بر روی وبسایت شماست. به این وسیله شما می‌توانید بدون حدس‌وگمان و بی‌واسطه به رصد نوع تعامل کاربرتان با سایت فروشگاهی خود بپردازید. همچنین شما می‌توانید با استفاده از فیلتر‌هایی مانند طول بازدید از صفحه، میزان اسکرول کردن صفحه، کشور، شهر، دستگاه و مواردی از این دست، به بخش‌بندی کردن مشتریان خود و تحلیل رفتار‌های خاص آن‌ها بپردازید.

گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس از دیگر ابزار‌هایی است که کمک بسیاری به به بهینه کردن و افزایش نرخ تبدیل در فروشگاه‌های اینترنتی کمک می‌کند. این ابزار قدرتمند امکانات مختلفی از جمله موارد زیر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد:.

  • بازدیدکنندگان چگونه وبسایت شما را پیدا کرده‌اند؛ ممکن است این اتفاق از طریق روش‌هایی مانند جستجوی کلمه کلیدی، جستجوی مستقیم، جستجو در گوگل یا جستجوی ریفرال یا ارجاعی از سایت‌های دیگر روی داده باشد.
  • چه مدتی بازدید‌کننده در سایت شما باقی مانده است؛ این عدد از طریق ملاحظه متریک‌هایی مانند Time on site یا Average time duration به دست می‌آید.
  • بازدیده‌کننده‌ها بازگشتی هستند یا جدید؟
  • مواردی مانند مرورگر یا دستگاه مورد استفاده آن‌ها چیست؟ دستگاه‌ها می‌توانند، لپتاپ، موبایل یا تبلت باشند.
  • با استفاده از ست کردن اهداف می‌توان تعداد تبدیل‌ها و نرخ آن‌ها را اندازه‌گیری کرد و نحوه تعامل بازدید‌کننده‌ها با سایت را متوجه شد
  • امکان لینک کردن اکانت گوگل ادز و گوگل آنالیتیکس برای دنبال کردن متریک‌های مختلف کمپین‌های گوگل ادز و امکان انجام کارهایی مانند ریمارکتینگ و ریتارگتینگ

زمانی که این ابزار را نصب کنید،می‌توانید از گزارش‌های مختلف سفارشی‌سازی شده آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید با ست کردن هدف و ایونت، اقدامات انجام شده در سایت توسط بازدیدکننده‌ها را دنبال کنید.

راه‌کار‌های افزایش فروش فروشگاه اینترنتی

مسلما ایده‌آل بسیاری از سایت‌های فروشگاهی رسیدن به نرخ تبدیل بالا است. اما نکته‌ای که این فروشگاه‌ها در مسیر افزایش فروش فروشگاه اینترنتی خود توجهی به آن نمی‌کنند این است که این امر بدون تلاش و صرف زمان میسر نمی‌شود. در این راه باید موارد بسیاری رعایت شوند تا سایت شما مکانی مناسب برای خرید مشتریان تبدیل شود. مواردی که در انتها بایستی به جلب رضایت و اطمینان مشتری منجر شوند. در غیر این صورت با دادن تخفیف‌های مقطعی و استفاده از تاکتیک‌های مشابه در یک زمان خاص نمی‌توان فروش سایت فروشگاه اینترنتی خود را افزایش داد. شاید این اقدامات تاثیراتی در بازه انجام شده داشته باشند، اما مطمئنا اقداماتی که فکر‌نشده باشند و پس از به‌کار‌گیری تست و تحلیل نشوند نمی‌توانند منجر به افزایش نرخ تبدیل به صورت مستمر شوند. در ادامه سعی شده است اقداماتی که اعمال و تحلیل آن‌ها پس از به‌کار‌گیری می‌توانند منجر به افزایش فروش و نرخ تبدیل می‌شوند به طور کامل ذکر شوند و توضیحاتی در مورد هر یک از آن‌ها ارائه شود.

سرعت سایت را افزایش دهید

اگر زمان بارگذاری سایتتان تنها لحظاتی بیشتر از دو ثانیه طول بکشد، ۵۳ درصد مشتریانتان علاقه خود نسبت به سایت را از دست می‌دهند. به ازای هر یک ثانیه تاخیر شما ۷ درصد از فروش را از دست می‌دهید. فراموش نکنید از آنجایی که معمولا مشتری‌های جدید گزینه‌های بسیاری را در مقابل خود می‌بینند، به راحتی انتخاب خود را تغییر می‌دهند. از طرفی موارد انگشت‌شماری هستند که مانند سرعت پایین سایت برای مشتری ناامید‌کننده باشند. برای اینکه ببینید آیا سرعت سایتتان در حد مطلوبی قرار دارد یا خیر می‌توانید از ابزار گوگل تحت عنوان Google’s Page Speed Insight استفاده کنید.

این ابزار علاوه بر اینکه امتیاز سایت شما را به شما نشان می‌دهد مواردی مانند، بهینه کردن عکس‌های سایتتان در صورت بهینه نبودن، اصلاح ساختار سایت در صورت داشتن مشکل و مواردی از این دست را به شما پیشنهاد می‌کند. برای آشنایی کامل با موضوع سرعت بارگذاری سایت می‌توانید به مقاله مرتبط زیر مراجع کنید؛

  • ۱۰ راه برای افزایش سرعت بارگذاری سایت

با تحقیق بر روی کلمات کلیدی نرخ تبدیل را بهینه کنید

یکی از نکاتی که در افزایش فروش فروشگاه اینترنتی تاثیرگذار است انتخاب کلمات کلیدی مناسب و مرتبط با کسب‌وکار شما است. توجه به چند نکته در انتخاب کلمات کلیدی مهم است. ابتدا باید به این نکته توجه کنید که پایین بودن میزان سرچ یک کلمه کلیدی نسبت به کلمه کلیدی دیگر دلیلی بر بد بودن آن نیست. برای مثال ممکن است شما در حال فروش یک کتاب خاص در زمینه دیجیتال مارکتینگ باشید. فرض کنید کلمه کلیدی که انتخاب می‌کنید «دیجیتال مارکتینگ» باشد. آیا این کلمه کلیدی مناسبی است؟

هر چند که این کلمه، ترافیک بسیاری به سایت شما هدایت خواهد کرد، اما این کلمه یک کلمه با کاربرد وسیع است و ممکن است به دلایل مختلف جستجو شده باشد. از طرفی مسلما به دست آوردن جایگاه در چنین کلمه کلیدی می‌تواند نیازمند صرف هزینه و زمان بسیاری باشد. اما فرض کنید برای فروش کتاب خود در زمینه دیجیتال مارکتینگ از کلمه کلیدی «فروش کتاب در دیجیتال مارکتینگ» استفاده کنید. همان طور که مشخص است، کسی که این کلمه کلیدی را جستجو می‌کند، دقیقا می‌داند به دنبال چه چیزی است. پس اگر سایت شما تجربه خوبی را برای او فراهم کند و از طرفی محصولتان محصول خوبی باشد، این جستجو می‌تواند برای شما یک تبدیل به ارمغان آورده و منجر به فروش شود.

به طور کلی بهینه‌سازی سایت برای موتور‌های جستجو و بهینه‌سازی نرخ تبدیل دو نوع از انواع بهینه‌سازی هستند که باید به صورت همزمان روی دهند. حلقه ارتباط دهنده این دو نیز چیزی نیست به جز محتوا. نوشتن محتوای خوب و بهینه برای موتورهای جستجو در کنار ایجاد یک CTA یا دعوت به اقدام مناسب می‌تواند به خوبی ترافیک هدایت شده به سایت شما را به به سمت انتهای قیف بازاریابی هدایت کند.

ابزارهایی که می‌توانند در جستجوی کلمات کلیدی به شما کمک کنند عبارت‌اند از:

  • Google Keyword Planner
  • KW Finder
  • Moz’s Keyword Explorer
  • Keywords Everywhere
  • Keyword Tool

اینها نمونه‌هایی کابردی از ابزارهایی هستند که در جستجوی کلمات کلیدی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. دو نمونه از ابزارهایی نیز که در بخش اول توضیح داده شدند، یعنی هاتجر و گوگل آنالیتیکس نیز ابزارهای مناسب برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل هستند. این دو سته از ابزارها در کنار هم می‌توانند فروش فروشگاه اینترنتی شما را افزایش دهند.

از طراحی واکنش‌گرا استفاده کنید

استفاده از طراحی واکنش‌گرا می‌تواند منجر به نتایج خوبی در افزایش نرخ تبدیل سایت فروشگاهی شما شود. اما طراحی واکنش‌گرا چیست؟ طراحی واکنش‌گرا به نوعی از طراحی می‌گویند که در آن صفحات سایت شما در هر دیوایس یا وسیله‌ای اعم از لپتاپ، موبایل و تبلت به صورت کاملا استاندارد و مناسب نمایش داده شوند. این طراحی می‌تواند با حذف مواردی از جمله اسکرول کردن‌های طاقت فرسا و مواردی از این دست منجر به بهبود تجربه بازدیدکنندگان شود. حدس زده می‌شود که تا انتهای سال ۲۰۲۰، ۵۰ درصد از سهم بازار مشتریان فروشگاه اینترنتی که از موبایل اسفاده می‌کنند تشکیل دهد. به همین دلیل است که در حال حاضر گوگل اهمیت بسیار زیادی به سایت‌هایی که در طراحی واکنش‌گرا نسبت به سایت خود تلاش می‌کنند، می‌دهد.

محتوای خود را بهبود ببخشید

شاید شما نیز شنیده‌ باشید که «محتوا پادشاه است». نوشتن محتوای قوی در مسیر افزایش فروش فروشگاه اینترنتی شما می‌تواند یک امر حیاتی باشد. فراموش نکنید بسته به کانالی که محتوا را منتشر می‌کنید و مهم‌تر از آن پرسونای مخاطبینی که محتوای شما را دنبال می‌کنند، محتوای شما نیز باید تغییر شکل دهد. مثلا باید بدانید که در محتواهای وبلاگ مهم‌ترین المان باید آموزش باشد. معمولا خوانندگان وبلاگ‌ها به دنبال یادگیری هستند. اگر این یادگیری در قالب‌های مختلف از جمله Storytelling یا داستانی به مخاطب منتقل شوند، در صورتی که این امر به درستی روی دهد، می‌تواند در کنار یادگیری برای مخاطبان جذابیت نیز ایجاد کنید. اگر قصد دارید محتوای نقد و بررسی محصول بنویسید باز هم دادن اطلاعات مهم‌ترین المان است. سعی کنید به جای تعریف از محصول خود ویژگی‌های آن را به مخاطب منتقل کنید.

مطمئنا فروختن محصول خوب از بایدهای اخلاقی و حرفه‌ای هر کسب‌وکاری است که باید رعایت شود. به همین دلیل است که نیاز به بزرگ‌نمایی نیست.

بیشتر سعی کنید نیاز مخاطب را حدس زده و منطبق با این نیازها مختوا تولید کنید. در انتها المان اصلی شما برای تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی معمولا باید جذابیت باشد. البته که محتواهای شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توانند آموزنده باشند یا اطلاعات یک محصول را در اختیار مخاطب قرار دهند، اما فراموش نکنید که مردم معمولا برای وقت‌گذرانی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. پس اکثر مواقع باید اولویت شما جذابیت باشد.

اما مهم‌ترین بخش مربوط به تبدیل مشتری در یک محتوا، بخش CTA یا دعوت به اقدام است. CTA مخفف Call To Action است. با قرار دادن CTA مناسب در محتوای خود شما می‌توانید مشتری را در سفر اینترنتی خود به انتهای قیف بازاریابی هدایت کنید.

بد نیست بدانید شکلی که چشم بازدید‌کننده‌ها صفحات را دنبال می‌کند به شکل زیر و مانند حرف «F» است. قرار دادن عنوان مناسب و تحریک‌کننده و زیربخش‌هایی که به کاربر کمک می‌کنند تا دقیقا چیزی که می‌خواهد را پیدا کند از نکات اساسی است که می‌توان از این شکل به آن پی برد.

امکان یافتن محصولات به راحتی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر سایت فروشگاهی که طراحی مناسب آن می‌تواند تاثیر چشمگیری در افزایش فروش فروشگاه اینترنتی شما داشته باشد نوار جستجوی آن است. مشتری باید بتواند آن‌چه که می‌خواهد را به راحتی پیدا کند. یکی از مواردی که در حد سرعت بارگذاری سایت مهم است همین نحوه یافتن راحت محصولات توسط مشتری است. بازدید‌کننده‌ها معمولا بی‌حوصله هستند و انتخاب‌های زیادی را در پیش روی خود می‌بینند. پس علاوه بر اینکه باید نوار جستجوی شما بولد و به راحتی قابل پیدا شدن باشد، باید از الگوریتم‌های جستجو نیز به درستی استفاده کرده باشید، تا مشتری بتواند دقیقا همان چیزی که به دنبال آن است را به دست بیاورد. به طور میانگین ۳۰ درصد از بازدید‌کننده‌های سایت‌ها از ابزار جستجوی سایت استفاده می‌کنند. مهم‌تر از آن معمولا کسانی که توسط جستجو، محصول مورد نظر را پیدا می‌کنند به مشتری تبدیل می‌شوند. فراموش نکنید که حتما از داده‌های داخلی سایت خود استفاده کنید. ممکن است محصولی را در یک کتگوری خاص قرار داده باشید و مشتری در کتگوری دیگری به دنبال آن محصول بگردد. در این مواقع است که با تحلیل داده‌های ارزشمند درون وبسایتتان، می‌توانید بسیاری از مشکلات مشتریان را متوجه شده و آن‌ها را مرتفع کنید.

مقبولیت اجتماعی خود را افزایش دهید

افزایش فروش سایت فروشگاهی مسلما وابستگی بسیاری به نظرات دیگران در مورد محصول شما دارد. با فراهم کردن امکان نظر دادن و بیان دیدگاه‌ها توسط مشتری موقعیتی مناسب در وبسایت خود فراهم کنید تا بازدید‌کنندگان بتوانند به شما اعتماد کنند. هیچ چیز به اندازه اعتماد مهم نیست. حتی اگر برای بار اول محصولی را به فردی بفروشید، ولی اعتماد او را جلب نکرده باشید این کار شما اثرات مخربی بر روی کسب‌و‌کارتان خواهد گذاشت. چرا که علاوه بر اینکه امکان فروش دوباره محصول به فرد مورد نظر را از دست داده‌اید، امکان اینکه مشتری شما برای شما مشتری جدید بیاورد را نیز از خود سلب کرده‌اید. این تمام ماجرا نیست. شما ممکن است با تبلیغات منفی که فرد مورد نظر نسبت به برند شما نزد دوستان و آشنایان خود انجام می‌دهد، چندین مشتری احتمالی دیگر را نیز از دست داده باشید.

از دیگر راه‌های به دست آوردن مقبولیت اجتماعی قرار دادن امکان لایک کردن یا پسندیدن و امکان به اشتراک‌گذاری محتوا یا محصول در شبکه‌های اجتماعی است. اگر محصولات و پست‌های وبلاگ شما به حد خوبی از اشتراک‌گذاری و پسندیده شدن رسیده باشند می‌توانید اعداد مربوط به تعداد انجام این اقدامات را نیز به بازدید‌کننده‌ها نمایش دهید تا نزد آن‌ها مقبولیت کسب کنید. اما در صورتی که این اعداد کوچک باشند، نمایش آن‌ها می‌تواند تاثیرات منفی بر کسب‌و‌کار شما داشته باشد.

فرآیند خرید را ساده کنید

هر چند داشتن اطلاعات مشتری کمک بسیاری به فر‌آیندهایی از جمله ریمارکتینگ و ریتارگتینگ می‌کند، اما گاهی مشتری تنها می‌خواهد خرید را انجام دهد و علاقه‌ای به دادن اطلاعات خود ندارد. به اعداد زیر توجه کنید:

  • ۴ درصد به علت مطمئن نبودن از ارسال کالا سایت را ترک می‌کنند
  • ۸ درصد از بازدید‌کننده‌ها به علت نداشتن کد تخفیف سایت را ترک می‌کنند
  • ۹ درصد به علت فر‌آیند طولانی مدت پرداخت پول سایت را ترک می‌کنند
  • ۱۵ درصد به علت نگرانی نسبت به دادن اطلاعات کارت خود سایت را ترک می‌کنند
  • ۱۷ درصد به علت موکول کردن زمان خرید به وقت دیگری سایت را ترک می‌کنند
  • ۲۲ درصد به علت نیازمند ساخت اکانت بودن فرآیند خرید سایت را ترک می‌کنند
  • ۲۵ درصد به علت هزینه‌ بالای ارسال سایت را ترک می‌کنند

همان طورکه ملاحظه می‌کنید، مورد سوم و ششم به خوبی نشان می‌دهند که بخش معناداری از بازدید‌کننده‌ها به این دو علت سایت را ترک می‌کنند. با قرار دادن امکان پرداخت به صورت مهمان یا همان Guest Chekout می‌توانید این بازدید‌کننده‌ها را به مشتری تبدیل کنید. همچنین می‌توانید به مشتری این امکان را بدهید که اگر تمایل داشت بعدا ثبت نام کند.

پیشنهاد ارسال رایگان دهید

فراموش نکنید پول دادن برای حمل و نقل کالا برای مشتری سخت است. دلیل آن این است که معمولا مشتری‌ها ارسال را جزوی از وظایف جداناشدنی از فروشگاه‌های اینترنتی می‌دانند. به همین دلیل است که سایت‌هایی که هزینه ارسال دریاف می‌کنند در افزایش فروش فروشگاه اینترنتی خود ناموق هستند. هر‌‌چند حمل و نقل خود یک شاخه از علومی است که در دانشگاه تدریس می‌شود، اما شما با به‌کار‌گیری اقدامات ساده‌ای از آن که با مارکتینگ در اشتراک است می‌توانید به افزایش فروش کمک کنید. مثلا می‌توانید برای خرید‌های بالای ۱۰۰ هزار تومان ارسال رایگان در نظر بگیرید.

امنیت سایت را افزایش داده و آن را بولد کنید

واضح است که هیچ‌کس دوست ندارد پولی که برای به دست آوردن آن زحمت کشیده است را به راحتی از دست بدهد. فراموش نکنید شما نسبت به اطلاعات افرادی که به سایت شما اطمینان کرده‌اند مسئولید. با تاکتیک‌هایی مانند، نشان اعتماد الکترونیکی، HTTPS کردن سایت و مواردی از این دست به مشتری این اطمینان را دهید که اطلاعات او به خوبی حفظ می‌شوند.

بخش‌های فروش ویژه و تخفیف‌دار خود را تبلیغ کنید

تحقیقات نشان داده‌اند که ۴۵ درصد از مشتریان تنها محصولاتی را که دارای تخفیف باشند را می‌خرند. این موضوع به خوبی نشان‌دهنده اهمیت ارائه تخفیف است. با ارائه پیشنهاد‌های جذاب به مشتری سعی کنید یکی از مزیت‌های رقابتی شما، حداقل در برخی کالا‌ها و کتگوری‌ها ارائه قیمت مناسب باشد. اعدادی مثل ۲۵ دزصد تخفیف، یا ۵۰ درصد تخفیف ویژه حراج بهاره، می‌توانند نمونه‌های جذابی برای مشتری باشند.

حتما شنیده‌اید که برای فروش یک محصول باید آن نیاز را در فرد مورد نظر ایجاد کنید. اما هنر قیمت‌گذاری مناسب به نحوی است که این امکان را می‌دهد تا مشتری گاه محصولات را صرفا به علت قیمت پیشنهادی آن خریداری کند.

حس اضطرار به وجو بیاورید

استفاده از CTAs مناسب می‌تواند منجر به افزایش فروش ۳۳۲ درصدی فروشگاه اینترنتی شما شود. یکی از تاکیتیک‌ها برای نوشتن CTA مناسب به وجود آوردن حس اضطرار در مشتری است. به جای استفاده از جملاتی مانند «از اینجا خرید کنید» می‌توان از جملاتی مانند «همین حالا خرید کنید» استفاده کرد.

برای محصولات خود ویدئو بسازید

ویدئو‌ها تنها معرف یک محصول نیستند. بلکه تصویر، به شما این فرصت را می‌دهد با ایجاد جذابیت، احساسات مشتری را درک کنید و به او حس خوب بدهید. هر‌چند از ملزومات اولیه داشتن محصول خوب است. ولی ساختن ویدئو‌های مرتبط نشان داده‌اند که تاثیر بسیاری بر انتخاب مشتری دارند. ۷۳ درصد از بازدید‌کنندگان می‌گویند نسبت به محصولی که در مورد آن ویدئو می‌بینند راغب‌تر هستند.

از ابزار‌های چت و گفتگوی زنده در سایت استفاده کنید

۴۷ درصد از مشتریان نسبت به خرید کالا در مواردی که به صورت زنده و مستقیم گفتگو می‌کنند راغب‌تر هستند. ابزارهایی مانند Olark امکان نصب این قابلیت فوق‌العاده را روی سایتتان فراهم می‌کنند. با استفاده از این نرم‌افزار شما می‌توانید به اطلاعاتی از قبیل صفحاتی که مشتری در حال بازدید از آن‌هاست، یا اطلاعات تماس و ایمیل مخاطب در صورتی که قبلا در سایت ثبت نام کرده باشد، دست پیدا کنید.

برخی علت‌های کاهش فروش سایت‌های فروشگاهی

یکی از مواردی که در نهایت افزایش فروش فروشگاه اینترنتی منجر می‌شود، شناسایی علت‌های کاهش فروش سایت فروشگاهی شما و بر‌طرف کردن آن‌ها است. در ادامه به توضیح برخی از آن‌ها پرداخته‌ایم.

سایت در نگاه اول جذاب نیست

ممکن است کابر به صفحه فرود شما وارد شود ولی ویژگی‌هایی مانند شلوغ بودن صفحه، استفاده از رنگ‌های نامناسب و مواردی از این دست حس خوبی به او ندهد و خیلی زود صفحه فرود سایت شما را ترک کند. از طرفی حتی اگر این موارد را نیز رعایت کرده باشید، ممکن است کاربر نتواند به خوبی اطلاعاتی که می‌خواهد را از سایت شما به دست بیاورد. برخی از علل عدم توانایی در یافتن اطلاعات:

  • مناسب نبودن محل جستجو در سایت و عدم توانایی در پیدا کردن آن
  • مناسب نبودن ابزار‌های فیلترینگ کالا در سایت: مسلما دوست ندارید مشتری را با دنیایی از اطلاعات به هم‌ریخته در سایت تنها بگذارید. باید به او این امکان را بدهید تا با اعمال فیلتر‌های مختلف بتواند بهتر به مقصود خود برسد.
  • مناسب نبودن نتایج جستجو: ممکن است مشتری نوار جستجو را پیدا کند، فیلتر‌های خود را نیز اعمال کند، اما سایت نسبت به این اقدامات واکنش مناسبی از خود نشان ندهد

عدم تارگت کردن و بخش‌بندی درست بازار

یکی از لایلی که می‌تواند منجر به کاهش فروش شود این است که مشتریان را به خوبی تارگت نکرده باشید. به بیان ساده‌تر یعنی اینکه ندانید در حال فروش محصول خود به چه کسانی هستید. زمانی که با توجه به محصولی که می‌فروشید، مشتری خود را بشناسید می‌توانید محتواهای مناسب او تولید کنید، عادات خرید او را درک کنید و مواردی از این دست. سعی کنید پس از تارگت کردن مشتری با استفاده از ابزارهای تحلیل، رصد کنید که چه کسانی در حال خرید از شما هستند و آیا مشتریانی که انتخاب کرده‌اید، با این افراد مطابقت دارند یا خیر. فراموش نکنید مشتریانی که تارگت می‌کنید با توجه به رشد کسب‌و‌کار شما، تغییرات فرهنگی و مواردی از این دست مدام در حال تغییر کردن هستند.

محصول شما مناسب نیست

فراموش نکنید اگر محصول مناسبی نداشته باشید، نمی‌توانید به فروش خوب دست پیدا کنید. سعی کنید با ارائه محصولات مناسب در فروشگاه اینترنتی خود، دغدغه نداشتن محصول مناسب را از ذهن خود حذف کنید. فراموش نکنید باید تمام محصولاتی که در حال فروش آن‌ها هستید، محصولات مناسبی باشند و حتی چند نمونه محصول نامناسب می‌تواند به تصور دیگران از برند شما لطمه بزند. به یاد داشته باشید امروزه، اخبار و اطلاعات با سرعت بسایر زیادی فراگیر می‌شوند و یک اشتباه می‌تواند به قیمت آسیب دیدن برند شما تمام شود.

عکس‌های محصولاتتان مناسب نیست

استفاده از عکس‌های کوچک و نامشخص به شدت نرخ تبدیل شما را کاهش می‌دهند. مشتری باید چیزی که می‌بیند را خریداری کند. از زیباسازی بیش از حد محصول در عکس خودداری کنید و سعی کنید محصول را دقیقا به همان شکلی که است نشان دهید.

سخن آخر

سنگ بزرگ نشانه نزدن است. همان‌طور که ملاحظه می‌کنید مواردی که منجر به افزایش فروش فروشگاه اینترنتی شما می‌شوند کم نیستند. سعی کنید با آسان‌ترین‌ها آغاز کنید. البته فراموش نکنید بعضی از موارد گفته شده مانند تولید محتوای مناسب هر چند به نسبت کار زمان‌بری هستند اما اجرای آن‌ها بسیار حیاتی است. به طور کلی سعی کنید تعادلی بین، آسان بودن و مهم بودن نکات ایجاد کنید و نسبت به اجرای آن‌ها اولویت‌بندی کنید. تحلیل داده‌ها را فراموش نکنید. شما باید نتایج کار خود را ببینید. این نتایج می‌توانند از افزایش فروش گرفته تا افزایش ترافیک سایت متفاوت باشند. درک این نکته که هر اقدام چه نتایجی به همراه دارد در مسیر تحلیل بسیار مهم است.

در انتها باید بگوئیم تمام تلاش ما در فراپیام ایجاد تجربه مناسب برای شماست. شما نیز می‌توانید با بیان دید‌گاه‌ها و پیشنهادات خود ما را در این امر یاری کنید.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو