دیجیتال مارکتینگ چیست؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال، به فرآیندی گفته می‌شود که با بکار بردن مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و ابزارهای دیجیتال، برای محصولات و خدمات خود یا بازاری پیدا می‌کنیم یا بازاری می‌سازیم. یک دیجیتال مارکتر حرفه‌ای کسی است که بر تمامی ابزارهای دیجیتال برای بازاریابی، تسلط داشته باشد. طبق پیش‌بینی‌های مجله فارستر، تا سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۵۰ میلیون دلار صرف Digital Marketing خواهد شد، پس بهتر است از قافله عقب نمانید.

اگر می‌خواهید به عنوان یک کارشناس خبره در این زمینه فعالیت کنید، باید از شناخت ابزارها و تکنیک‌ها شروع کنید. به همین دلیل ما در این مقاله از شبکه دانش فراپیام قصد داریم تا تمامی ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را به شما معرفی کرده و توضیحات کوتاهی نیز در مورد هر کدام ارائه دهیم. در مقالات بعدی به طور مفصل و جداگانه به هر ابزار خواهیم پرداخت.

اما قبل از هر چیز اجازه دهید تا توضیحات کوتاهی در مورد اهمیت و مزایای بازاریابی دیجیتال در اختیار شما قرار دهیم و از ضرورت تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ بگوییم.

اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارها

زنده ماندن در فضای رقابتی امروز آنچنان برای کسب و کارها سخت شده که دیگر چاره‌ای جز پیوستن به قافله پُرشتاب دیجیتال مارکتینگ را ندارند. استفاده از ابزارها و روش‌های دیجیتال مارکتینگ نه تنها باعث توسعه و رشد سریع کسب و کار شما خواهد شد، بلکه اثربخشی بیشتر و بهتری نسبت به سایر روش‌ها، خصوصاً روش‌های سنتی و آفلاین دارد.

عدم حضور کسب و کار شما در فضای دیجیتال، به معنی از دست دادن جامعه بسیار بزرگی از مخاطبان بالقوه است. بسیاری از کسب و کارهای کوچک یا نوپا مانند استارتاپ‌ها، بودجه کافی برای تبلیغات تلویزیونی یا بیلبوردی ندارند و در نتیجه بهره‌مندی صحیح از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. اما این موضوع تنها به استارتاپ‌ها ختم نمی‌شود، شرکت‌های بزرگتر نیز بودجه اختصاصی و گاهی قابل توجهی را برای بازاریابی آنلاین و آفلاین در نظر می‌گیرند.

طبق آمار، در سال ۲۰۱۹ حدود ۴٫۵ میلیارد کاربر فعال در فضای آنلاین وجود داشته که در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها فعالیت داشته‌اند. عدد بزرگی است نه، ۴٫۵ میلیارد یعنی تقریباً نیمی از جمعیت جهان!

مزایای دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارها

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) مزایای بسیاری برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ دارد که ما در ادامه تنها به بخشی از آن‌‌ها اشاره می‌کنیم.

۱- نتایج قابل اندازه‌گیری: با ابزارهایی چون Google Analytics، Webmaster، MailChimp، Buffer، Google AdWords، Hotjar، Ahrefs، Instagram Insights و چندین ابزار کاربردی دیگر می‌توانید براحتی نتایج را تحلیل کرده، تبلیغات خود را بهبود داده و رفتار کاربر را بسنجید.

۲- امکان شخصی ‌سازی تبلیغات: در بازاریابی آنلاین می‌توانید تبلیغات خود را تنها برای گروه مشخصی به نمایش بگذارید. در نتیجه جامعه هدف شما منسجم‌تر شده و امکان بازگشت سرمایه و رسیدن به تارگت مدنظر به شدت افزایش پیدا می‌کند.

۳- هزینه‌ پایین‌تر نسبت به روش‌های سنتی: روش‌های سنتی شامل تبلیغات تلویزیونی و تبلیغات بیلبوردی است که هر دو هزینه بسیار زیادی دارند و ممکن است نتواند جامعه مخاطبان کسب و کار شما را هدف قرار دهد.

۴- دسترسی به گستره بیشتری از مخاطبان: در حال حاضر تمامی افراد هر روزه شبکه‌های اجتماعی را چک می‌کنند و در نتیجه شما به گروه وسیعتری از مخاطبان نسبت به حالت آفلاین دسترسی دارید.

۵- دسترسی به مخاطبان تارگت شده: در تبلیغات آفلاین یا سنتی این امکان وجود ندارد که بتوان جامعه مخاطبان مشخصی را تعیین کرد. اما پس از شناخت مخاطبان و تعیین پرسونا، براحتی می‌توانید محل حضور آن‌ها را در بستر آنلاین تعیین کرده و سپس به تبلیغات و بازاریابی بپردازید.

۶- امکان بهینه‌ سازی استراتژی: با گزارشاتی که از تبلیغات آنلاین و کمپین‌ها بدست می‌آید براحتی می‌توان نقاط ضعف و قوت را مشخص نمود و استراتژی بازاریابی را بهینه کرد تا در تبلیغات بعدی به نتایج بهتری دست یافت یا قبل از اتمام کمپین، تغییرات لازم را اعمال کرد تا به هدف اصلی رسید.

۷- امکان تست روش‌های مختلف: برای رسیدن به شیوه تبلیغاتی مناسب کسب و کار شما و مخاطبانتان، می‌توانید با استفاده از متد A/B Test بهترین شیوه تبلیغاتی را انتخاب کنید. چیزی که در روش آفلاین و سنتی امکان‌پذیر نیست و در صورت اجرا نیز هزینه‌ بسیار زیادی را بر سازمان وارد می‌کند.

۸- افزایش امکان جذب مشتری: فضای دیجیتال (سایت و شبکه‌های اجتماعی) کار را برای کاربر راحتتر کرده است، چون تنها با چند کلیک می‌تواند کالای مورد نظر خود را خریداری کند. در نتیجه شما راحتتر می‌توانید مخاطبانتان را به پای صندوق خرید هدایت کنید.

۹- وایرال شدن در زمانی کوتاه: اگر مخاطبانتان محتوایی که تولید می‌کنید را دوست داشته باشند، بدون دریافت هیچگونه هزینه‌ای از شما، آن را به اشتراک می‌گذارند. نتیجه این کار وایرال شدن تبلیغات شما در زمانی کوتاه است. بنابراین بدون اینکه برای بخش دیگری از بازار تبلیغات کرده باشید، ممکن است مشتریان جدیدی جذب مجموعه شما شوند. البته این امر می‌تواند مزایا و معایبی داشته باشد.


همچنین بخوانید : بازاریابی b2b چیست ؟


۱۰- ارتباط راحتتر و سریعتر با مخاطبان: همه سایت‌ها صفحه ارتباط با ما دارند و در پایان هر صفحه نیز مخاطب می‌تواند نظرش را درج کند یا سوالش را بپرسد. در شبکه‌های اجتماعی نیز کاربران به راحتی می‌توانند با یک کسب و کار ارتباط برقرار کنند، چیزی که در تبلیغات آفلاین میسر نیست. این موضوع باعث افزایش تعامل یک کسب و کار با مخاطبانش می‌شود که در فضای آنلاین به معنای Engagement است و نتیجه آن تبدیل مخاطب به مشتری است.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing Strategy)

بکارگیری تمامی تکنیک‌‌ها و ابزارهای بازاریابی دیجیتال زمانی مفید خواهد بود که قبل از شروع به تبلیغات، یک استراتژی برای کسب و کار خود داشته باشیم. استراتژی دیجیتال مارکتینگ به ۲ بخش اصلی Organic و Paid تقسیم می‌شود. Organic Strategy در اصل شامل تمامی روش‌هایی است که به صورت رایگان ما را به هدف می‌رسانند، به این مفهوم که برای اینکه کاربر بر روی لینک شما کلیک کند، هزینه‌ای نمی‌پردازید. روش Organic اندکی زمان‌بر است اما می‌تواند مشتریان وفادارتری برای شما بسازد. یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ موفق بر روی هدف‌گذاری، بخش‌بندی، تمایز و ایجاد یک ارزش عالی تمرکز دارد.

برای نوشتن یک استراتژی دقیق و شفاف باید تجزیه و تحلیل بسیار دقیقی از داده‌ها، وضعیت بازار، عملکرد رقبا و رفتار مشتری داشته باشید.

پارامترهایی که در تعیین استراتژی دیجیتال مارکتینگ مؤثر هستند به قرار زیر است:

  • اهدافی که برای کسب و کار خود در نظر گرفته‌اید،
  • میزان بودجه‌ای که برای واحد بازاریابی دیجیتال در نظر گرفته‌اید،
  • نیازی که مخاطبان شما به دنبال رفع آن هستند،
  • امکاناتی که برای تبلیغات آنلاین و آفلاین دارید،
  • اندازه کسب و کار شما، اینکه در ابتدای مسیر هستید، یا یک کسب و کار بزرگ و قدیمی دارید،
  • و حتی تعداد نیرویی که در واحد مارکتینگ دارید.

برای تعیین یک استراتژی موفق باید زمان بگذارید و موارد بسیاری را بررسی و آنالیز کنید و در نهایت نیز در چند گام برنامه خود را تدوین کنید:

  • اهداف خود را از تبلیغات و بازاریابی تعیین کنید،
  • KPIها را تنظیم و در حین و پس از اجرای کمپین یا تبلیغات، آن‌ها را اندازه‌گیری کنید،
  • نتایج کمپین‌ها و تبلیغات قبلی را بررسی و ارزیابی کنید،
  • مخاطبان هدف را شناسایی کنید،
  • رقبای خود را شناسایی و عملکرد آن‌ها را تحلیل کنید،
  • بازار هدف خود را تحلیل کنید،
  • استراتژی و طرح اجرای کمپین و تبلیغات خود را تدوین کنید،
  • بودجه لازم را محاسبه کنید،
  • یک تقویم بازاریابی دیجیتال بنویسید،
  • وظایف مشخصی برای بخش‌های مختلف تیم بازاریابی دیجیتال تعیین کنید،
  • نتایج را در هر لحظه رصد، ارزیابی و مستند کنید،
  • در صورت نیاز به تغییر در بخشی از طرح، نترسید و تغییرات لازم را به منظور بهبود و اصلاح استراتژی اعمال کنید،
  • میزان موفقیت استراتژی خود را اندازه‌گیری و مستندسازی کنید.

عوامل بسیار زیادی در تعیین استراتژی دیجیتال مارکتینگ یک سازمان دخیل هستند که ما در بالا تنها به موارد کوچکی از آن‌ها اشاره کردیم. در مقاله‌ای دیگر به طور کامل به استراژی دیجیتال مارکتینگ و مراحل پیاده‌سازی آن خواهیم پرداخت.

ابزارها و تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ

برای اینکه بتوانید در دنیای پُرسرعت امروز از رقبای خود عقب نمانید، باید تا حد ممکن از تمامی ابزارهای بازاریابی دیجیتال استفاده کنید. برخی از این ابزارها می‌توانند هزینه‌ زیادی را به سازمان تحمیل کنند، بنابراین برای بکارگیری آن‌ها باید دانش کامل و کافی را داشته باشید. البته فراموش نکنید که مهمترین اصل قبل از هرگونه اقدامی، تدوین یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ است. بدون استراتژی، وقت و بودجه شما به جای جذب مشتری و افزایش فروش، تنها تبدیل به هزینه خواهد شد.

۱- بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM

بازاریابی موتورهای جستجو یا Search Engine Marketing، به مفهوم بکارگیری روش‌هایی است که در آن از تبلیغات پولی برای بالا بردن رتبه سایت در صفحه نتایج SERP استفاده می‌شود. از جمله مهمترین روش‌های بازاریابی موتورهای جستجو می‌توان به سئو (SEO) و تبلیغات کلیکی اشاره کرد. به طور کلی به مجموع فعالیت‌هایی که تحت عنوان سئو و تبلیغات کلیکی انجام می‌شود، SEM گفته می‌شود.

با سئو در ادامه آشنا خواهید شد، اما در مورد تبلیغات کلیکی همانطور که از نامش پیداست، به ازای هر کلیک مبلغی را باید پرداخت کنید. لازم به ذکر است مبلغی که به ازای هر کلیک می‌پردازید درواقع به میزان رقابتی بودن کلمه کلیدی انتخابی شما بستگی دارد. ما در مقاله‌ای جداگانه به طور مفصل در مورد تبلیغات کلیکی صحبت خواهیم کرد.

اما این تنها توضیحات کوتاهی بود و در مقاله بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM به طور کامل به این مقوله پرداخته خواهد شد.

۲- سئو (SEO) یا بهینه سازی موتورهای جستجو

Search Engine Optimization به مفهوم بهینه کردن سایت برای خزش بهتر موتورهای جستجو نظیر گوگل است. درست است که SEO بخشی از دیجیتال مارکتینگ است، اما آنقدر برای قرار گرفتن در رتبه‌های اول اهمیت دارد که گاهی شرکت‌ها از چند کارشناس سئو بهره می‌برند. اگر سایتی بهینه داشته باشید، موتورهای جستجو راحتتر سایت شما را می‌خزند یا به عبارتی Crawl می‌کنند و در نتیجه راحتتر نیز می‌توانند کاربران را به سایت شما هدایت کنند. بنابراین سئو شامل تمام کارهایی است که برای بالا بردن رتبه خود در صفحه SERP انجام می‌دهید.

سئو به ۲ بخش On-page و Off-page تقسیم شده و شامل ۳ روش اصلی زیر است:

  • سئوی کلاه سفید White Hat SEO
  • سئوی کلاه سیاه Black Hat SEO
  • سئوی کلاه خاکستری Gray Hat SEO

در مقاله سئو به طور کامل به این موارد پرداخته خواهد شد.

۳- بازاریابی محتوایی یا Content Marketing

کاربران امروزی دیگر آن‌هایی نیستند که از این فروشگاه به آن مغازه می‌رفتند تا کالای مورد نظرشان را پیدا کنند. آن‌ها آنلاین خرید می‌کنند و البته قبل از هر اقدامی در گوگل جستجو می‌کنند.

پس اگر مجموعه شما محتوای مفیدی از محصول و خدمات خود ارائه نکرده باشد، نباید انتظار ورود کاربران به سایت خود را داشته باشید. هیچکس به اندازه شما در مورد محصولات و خدماتتان اطلاع کافی ندارد، پس این تنها شما هستید که با انتشار محتوایی حرفه‌ای می‌توانید کاربران را وارد سایت خود کرده و آن‌ها را تا سبد خرید هدایت کنید. بنابراین مهم است که سایت شما در ابتدای صفحه نتایج SERP قرار بگیرد، چون هر چقدر بالاتر باشید قطعاً CTR بیشتری نصیبتان خواهد شد.

برای اینکه بتوانید مخاطبان را به کلیک بر روی لینک سایت خود ترغیب کنید، باید محتوایی به‌روز، کامل، مفید و البته جذاب بنویسید. محتوای خوب، آنی است که کلمات کلیدی یا به عبارتی کلماتی که کاربران سرچ می‌کنند به طور صحیحی در آن بکار رفته باشد. در اصل چیزی که باعث می‌شود موتورهای جستجو درک درستی از سایت شما و نوع محصول و خدمتی که ارائه می‌دهید داشته باشند، محتوای سایت شماست.

بازاریابی محتوایی دنیای عجیبی است و اگر قدم در این مسیر گذاشتید، باید اندکی صبور باشید تا نتیجه را ببینید. محتوا اشکال متنوعی دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– محتوای متنی، شامل مقاله، نقد و بررسی، صفحه محصول، درباره ما، تماس با ما

– محتوای تصویری، شامل تصویر، دیاگرام، اینفوگرافیک و …

اگر در یک جمله بخواهیم بازاریابی محتوایی را تعریف کنیم:

“بازاریابی محتوایی یا Content Marketing به مفهوم جذب و هدایت کاربران به سایت و ترغیب آن‌ها برای خرید از طریق تولید محتوای باکیفیت است”

در مقاله بازاریابی محتوایی (Content Marketing) به طور کامل به این مقوله می‌پردازیم.

۴- بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یا SMM

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یا Social Media Marketing همانطور که از نامش پیداست، به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام، توئیتر، لینکدین، پینترست، فیسبوک و تلگرام گفته می‌شود. همانطور که می‌دانید استفاده از این بسترها کاملاً رایگان است و البته مخاطبان بسیاری نیز خواهید داشت. یکی از جذابیت‌های SMM، در واقع امکان برندسازی، تبلیغات رایگان، همکاری با اینفلوئنسرها، برگزاری کمپین و مسابقه است. از طرفی می‌توانید از ابزارهای آنالیز نیز برای تعیین میزان موفقیت تبلیغات خود استفاده کنید.

در کشور ما اینستاگرام و لینکدین بیشترین میزان مخاطب را دارند و افراد می‌توانند از این شبکه‌های اجتماعی وارد سایت شما شده و خرید کنند یا بطور مستقیم از اینستاگرام خرید داشته باشند.

۵- بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ

در بازاریابی ایمیلی یا Email Marketing از طریق ارسال ایمیل‌های برنامه‌ریزی‌ شده، تلاش می‌‌شود تا مشتریان و کاربران با اهداف زیر وارد سایت شوند:

  • آشنایی با برند
  • افزایش آگاهی یا Awareness
  • اطلاع از آخرین محصولات و خدمات
  • افزایش فروش
  • افزایش تعامل کاربر یا Engagement

ایمیل مارکتینگ از جمله روش‌های دیجیتال مارکتینگ است که هیچ‌گونه هزینه‌ای برای کسب‌و‌کارها نداشته و از طرفی می‌توانید ایمیل‌ها را به صورت کاملاً شخصی‌سازی شده ارسال کنید. اگر بانک ایمیلی خوبی داشته باشید می‌توانید در دامنه بسیار وسیع اما تارگت شده‌ای مشتری جذب کنید.

میزان نرخ بازگشت سرمایه (ROI) در ایمیل مارکتینگ بسیار بالا است و همین موضوع اهمیت تدوین یک ایمیل اختصاصی و اصولی بر اساس پرسونا را نشان می‌دهد. فراموش نکنید که شما در این مسیر به سرنخ یا Lead واقعی نیاز دارید، بنابراین هر آدرس ایمیل می‌تواند برای شما به منزله یک مشتری ۱۰۰ درصدی باشد.

در نتیجه، انتخاب عنوان مناسب و ترغیب‌کننده برای ایمیل، می‌تواند کاربر را به سایت شما هدایت کند، حتی اگر ایمیل شرکت شما وارد پوشه Spam او شده باشد. به خاطر اهمیت و البته بازدهی بالای این ابزار بازاریابی دیجیتال، در مقاله ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) مفصل در مورد این روش توضیح خواهیم داد.

۶- بازاریابی موبایلی یا Mobile Marketing

بازاریابی موبایلی در واقع نوعی ابزار دیجیتال مارکتینگ است که در آن از طریق روش‌های زیر تلاش می‌شود یک کسب‌ و کار به اهداف بازاریابی خود دست پیدا کند.

– ارسال Push Notification به کاربران: این نوتیفیکیشن‌ها می‌تواند از طریق اپ شما و برای مشتریان فعلی ارسال شود یا می‌‌توانید با مجموعه‌هایی که این کار را انجام می‌دهند همکاری کنید تا در برخی اپ‌های پُرکاربر و پُرمخاطب، برای تبلیغ کالا و خدمات شما پوش بروند.

– تبلیغات پیامکی یا ارسال پیامک تبلیغاتی SMS (بازاریابی پیامکی): همه کسانی که سیم کارت ایرانسل دارند با این نوع تبلیغات آشنا هستند. لازم به ذکر است که اگر بتوانید خط خدماتی دریافت کنید قطعاً بازدهی تبلیغات شما افزایش خواهد یافت. این روش هزینه بسیار پایینی دارد و برای کسب‌ و کارهای نوپا بسیار کارآمد است. به دلیل اهمیت این موضوع بخشی از همین مقاله به بازاریابی پیامکی اختصاص پیدا کرده است که در ادامه می‌توانید مطالعه کنید.

تبلیغات ویدئویی بر روی اپ‌های موبایل یا بازی‌های مختلف: برای این کار باید با شرکت‌هایی که تبلیغات کلیکی انجام می‌دهند، همکاری کنید. ویدئوی شما در میانه بازی نمایش داده می‌شود و مخاطب برای رفتن به مرحله بعد چاره‌ای جز دیدن آن ندارد. فقط فراموش نکنید زمان این ویدئوها ۸ ثانیه است، پس تلاش کنید در این مدت کوتاه مخاطب را جادو کنید.

– تبلیغات بنری در اپ‌های موبایل: این تبلیغات می‌تواند در اپ خود شما یا در اپلیکیشن‌های پرمخاطب دیگر نمایش داده شود. فقط کافی است با یک شرکت تبلیغاتی قرارداد ببندید.

جالب است بدانید که هر کدام از این روش‌ها برای خود دنیایی هستند و لازم است در مورد هر کدام جداگانه توضیحاتی ارائه شود.

۷- بازاریابی درونگرا، ربایشی یا Inbound Marketing

با استفاده از بازاریابی درونگرا می‌توانید کاربران خود را به مشتریان وفادار و همیشگی تبدیل کنید. در بازاریابی درونگرا مخاطب احساس می‌کند که خودش تصمیم گرفته و به سمت شما آمده است، در نتیجه احتمال تبدیل شدن او به یک مشتری همیشگی، بسیار زیاد است. در این روش شما با ارائه محتوا و اطلاعات مفید، مرتبط و مناسب کاربر، او را به سمت خود جذب می‌کنید. پس مخاطب حس اجبار نداشته و در نتیجه احساس صمیمیت بیشتری با برند شما خواهد داشت. همین امر زمینه را برای وفادار ساختن او فراهم می‌کند.

از جمله روش‌های Inbound Marketing می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  • خبرنامه‌ الکترونیکی
  • ایمیل مارکتینگ
  • محتوای وبلاگ
  • اینفوگرافیک
  • ویدئوهای آموزشی
  • وبینار
  • کتاب الکترونیک
  • سئو
  • پادکست

در مقابل بازاریابی دروگرا یا جاذبه‌ای، بازاریابی برونگرا یا Outbound Marketing قرار داد. این نوع از بازاریابی بیشتر به روش‌های سنتی گفته می‌شود. از جمله روش‌های بازاریابی برونگرا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تبلیغات تلویزیونی
  • تبلیغات رادیویی
  • تبلیغات رادیویی
  • تبلیغات تلفنی

با توجه به گسترده بودن این دو نوع بازاریابی، در مقاله‌ای به طور کامل به بازاریابی درونگرا و بازاریابی برونگرا می‌پردازیم.

۸- تبلیغات کلیکی گوگل یا Google AdWords

تبلیغات در گوگل یا گوگل ادز، روش پُر هزینه‌ اما زود بازده‌ای است و مبلغی که بابت هر کلیک باید بپردازید به میزان رقابتی بودن کلمه کلیدی انتخابی شما بستگی دارد. هر چقدر رقابت بر روی یک کلمه کلیدی بیشتر باشد، طبیعتاً باید هزینه بیشتری بابت هر کلیک کاربر بر روی لینک سایت خود بپردازید. با گوگل ادز، سایت در رتبه ۱ تا ۴ صفحه اول نتایج SERP قرار گرفته و احتمال کلیک کاربر بر روی آن افزایش پیدا می‌کند. نتیجه این امر بالا رفتن Impression و نرخ کلیک (CTR) سایت شما است.

به صورت کلی تبلیغات در گوگل به ۲ دسته زیر تقسیم می‌شود:

– تبلیغات در صفحه نتایج SERP: همانطور که گفتیم در این روش سایت شما در رتبه ۱ تا ۴ صفحه اول گوگل قرار گرفته و علامت Ad نیز در کنار آن نقش می‌بندد. در این شرایط کاربر می‌داند که شما به دلیل انجام گوگل ادز در این رتبه قرار گرفته‌اید.

– تبلیغات نمایشی در زیرمجموعه‌های گوگل: در این روش تبلیغ شما در یکی از زیرمجموعه‌های گوگل نظیر یوتیوب نمایش داده می‌شود.

Google AdWords کاری بسیار تخصصی است و انتخاب کلمه کلیدی، زمان انجام تبلیغات و میزان بودجه نیاز به بررسی و ارزیابی بسیار دقیقی دارد تا بودجه شما صرف تبدیل مخاطب به مشتری شود.

به همین دلیل در بسیاری از شرکت‌ها ممکن است حتی یک نیرو برای این کار در نظر گرفته شود یا به طور کلی تبلیغات در گوگل، برون‌سپاری شود. لازم به ذکر است که نرخ بازگشت سرمایه در این روش بسیار بالا است و در نتیجه تمامی شرکت‌ها تلاش در انجام تبلیغات گوگل دارند. ما در مقاله دیگری به طور کامل در مورد تبلیغات کلیکی گوگل یا Google AdWords صحبت می‌کنیم تا بی‌گدار به آب نزنید.

۹- بازاریابی پیامکی یا SMS Marketing

برای بسیاری از مردم، تبلیغات پیامکی کابوسی تمام نشدنی است، و در نتیجه بسیاری از کسب ‌و کارها تمایلی به استفاده از این روش ندارد. در صورتیکه بازاریابی پیامکی یکی از ساده‌ترین و پُرسرعت‌ترین ابزارها برای ایجاد ارتباطی قوی با مخاطب است. این روش هزینه زیادی نداشته اما در عین حال می‌تواند برای موارد متعددی چون، اعلام کد تخفیف، معرفی محصول جدید، اطلاع از شارژ شدن مجدد یک محصول، ارائه لینک مقاله جدید وبلاگ و … استفاده شود.

لازم به ذکر است که این نوع بازاریابی نیاز به بررسی دقیق پرسونا و انتخاب متنی ترغیب کننده در کنار Landing Page مناسب دارد تا مخاطب پس از ورود به صفحه فرود داخل پیامک، به مشتری شما تبدیل شده و حتی خرید انجام دهد. ما در مقاله‌ای جداگانه اطلاعات خوبی از بازاریابی پیامکی یا SMS Marketing در اختیارتان قرار خواهیم داد.

۱۰- اینفلوئنسر مارکتینگ Influencer Marketing

به لطف شبکه اجتماعی چون اینستاگرام، دیگر کسی نیست که این نوع بازاریابی را نشناسد. این روزها در استوری و پست اینفلوئنسرهای زیادی، تبلیغات شرکت‌ها و برندهای مختلف را می‌بینیم. اخیراً این نوع بازاریابی آنچنان پیشرفت کرده که شرکت‌های زیادی بطور خاص به ارائه خدمات اینفلوئنسر مارکتینگ می‌پردازند. در نتیجه اگر خودتان فرصت این کار را ندارید، می‌توانید با این مجموعه‌ها قرارداد ببندید.

۱۱- بازاریابی ویدئویی یا Video Marketing

همانطور که از نامش پیداست، در بازاریابی ویدئویی برای اهداف مختلفی چون ایجاد آگاهی یا Awareness، جذب کاربر جدید، آموزش کاربران، معرفی یک محصول، افزایش تعامل کاربر، ورود به سایت، افزایش فروش، برندسازی و …، ویدئویی تبلیغاتی تهیه می‌شود. این روش از بازاریابی دیجیتال بسیار مؤثر است چون تقریباً تمامی کاربران در تمامی شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها و وبلاگ‌ها، تعامل و ارتباط بیشتری با ویدئو برقرار می‌کنند. علت این امر هم استفاده آسان و راحت از ویدئو و البته جذاب بودن آن است. کسب‌ و کارها تلاش می‌کنند کاربر را درگیر کنند، اما فراموش نکنید که اگر نتوانید در ۱۰ ثانیه اول مخاطب را مجذوب کنید، احتمال دیدن ویدئوی شما تا پایان، به شدت کاهش پیدا می‌کند.

لازم به ذکر است که در کنار اثرگذاری بسیار بالا و نتیجه عالی این روش، Video Marketing هزینه زیادی داشته و نیازمند ایده‌پردازی، تیم تولید محتوای متنی و تصویری و البته ایجاد یک صفحه فرود مناسب است تا کاربر پس از دیدن ویدئو وارد سایت شما شود. این روش نکات زیادی دارد و ما در مقاله‌ای دیگر اطلاعات خوبی را در مورد بازاریابی ویدئویی (Video Marketing) در اختیار شما قرار خواهیم داد.

۱۲- رپورتاژ یا Advertorial

رپورتاژ معمولاً در قالب یک مقاله خبری و از زبان یک خبرنگار نوشته شده و در سایت‌های خبری نیز درج می‌شود. بسته به اینکه رتبه سایت مورد نظر شما چقدر باشد، قیمت هر رپورتاژ می‌تواند متفاوت باشد. جالب است بدانید که مخاطب در وهله اول متوجه تبلیغاتی بودن مقاله نشده و تنها زمانی که به انتهای مطلب می‌رسد با پیشنهاد نویسنده برای بازدید از سایت X در قالب یک CTA زیبا مواجه می‌شود. هیچ اجباری نیست، چون مخاطب با خواندن مقاله شماست که ترغیب می‌شود بر روی لینک انتهای آن کلیک کند، پس سعی کنید رپورتاژی بنویسید که نرخ ورود کاربران به سایت شما را افزایش دهد.

دیجیتال مارکتینگ دنیای بسیار بزرگی است و تنها به حضور در شبکه‌های اجتماعی محدود نمی‌شود. حضور در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام تنها بخش کوچکی از بازاریابی دیجیتال است. برای اینکه بتوانید از تدوین استراتژی تا اجرا و نحوه گزارش‌گیری و آنالیز داده‌ها را فرا بگیرید، ابتدا باید منابع مناسبی برای آموزش انتخاب کنید. از جمله این منابع می‌توان به دوره های دیجیتال مارکتینگ که توسط موسسات زیادی برگزار می‌شود، اشاره کرد

سخن آخر

ما در این مقاله در مورد دیجیتال مارکتینگ به طور مفصل صحبت کردیم و در مورد هر یک از تکنیک‌ها و ابزارها گفتیم. همانطور که اشاره کردیم، در مقاله‌ای دیگری به طور کامل به هر ابزار خواهیم پرداخت پس مقالات بعدی را از دست ندهید. اگر می‌خواهید یک دیجیتال مارکتر قوی شوید، باید به صورت اصولی آموزش دیجیتال مارکتینگ را آغاز کنید.

یکی از مشاغلی که در این حوزه درآمد بسیار خوبی دارد، فعالیت به عنوان مشاور دیجیتال مارکتینگ است. در این شرایط شما باید به تمامی اصول، تکنیک‌ها و ابزارها، از نوشتن استراتژی گرفته تا اجرا و گزارش‌گیری تسلط داشته باشید. امیدواریم که این مطلب توانسته باشد به سوالات شما در مورد Digital Marketing پاسخ داده باشد، اما اگر هنوز سوالی هست که ذهن شما را مشغول کرده، کافی است برای ما کامنت بگذارید.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو