تقویم محتوایی وبسایت چیست؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

تقویم محتوایی وبسایت چیست؟

تقویم محتوایی

زمان تحویل پروژه‌‌ها نزدیک می‌شوند و شما تنها استرس و فشار را تحمل می‌کنید و روز آخر با همان فشار و استرس مقاله‌ای اورژانسی تهیه می‌کنید. مقاله‌ای که در لحظات آخر با فشار و استرس نوشته شود نه تنها برای کسب‌وکار شما مفید نخواهد بود، بلکه تاثیر منفی نیز بر روی آن خواهد گذاشت. اینجاست که تقویم محتوا به کمک شما می‌آید. به کمک تقویم محتوا می‌توانید از این تاثیر منفی جلوگیری کنید.

 طبق تحقیقی که Zazzle Media انجام داده، ۷۹ درصد صاحبان کسب‌وکار‌ها از اهمیت بازاریابی محتوایی باخبر هستند ولی تنها ۶ درصد از آن‌ها می‌دانند چگونه باید آن را به کار گرفت.

در این مقاله ابتدا در مورد چرایی اهمیت تقویم محتوا صحبت کرده‌ایم. سپس مراحل تدوین تقویم محتوایی را برایتان توضیح داده‌ایم. به سراغ چند نکته کاربردی در تدوین تقویم محتوا رفته‌ایم و در انتها ۴ مورد از تاکتیکهای محتوایی مناسب برای سایت‌های فروشگاهی را که می‌توان در تقویم محتوا گنجاند را بازگو کرده‌ایم.

چرایی اهمیت تقویم محتوا

اگر به تولید محتوا به چشم یک سرگرمی نگاه می‌کنید، احتمالا نیازی به تقویم محتوا نخواهید داشت. اما اگر در حال تولید محتوا برای یک کسب‌وکار هستید و با یک تیم سروکار دارید قطعا به آن نیاز خواهید داشت. اولین دلیلی که باید تقویم محتوایی داشته باشید این است که تقویم باعث می‌شود مواردی مانند وظایف هرشخص، تاریخ انتشار، تاریخ به‌روزرسانی و دیگر موارد را فراموش نکنید و همه چیز طبق برنامه پیش برود. همچنین فراموش نکنید که به کمک تقویم محتوا می‌توانید یک تیمی از نویسندگان را مدیریت کنید.

با مشخص کردن اینکه هر محتوا را چه کسی باید بنویسد این عمل به سادگی قابل دستیابی است. اما مهم‌ترین دلیلی که باید از این تاکتیک مارکتینگی استفاده کنید این است که شما با یک چشم‌انداز مواجه می‌شوید. برنامه چند ماه آینده خود را در یک صفحه می‌بینید و می‌توانید متوجه شوید که چه مواردی را می‌توان به آن اضافه یا از آن کم کرد.

داشتن تقویم محتوا نه تنها به ذخیره زمان کمک می‌کند، بلکه باعث نتایج مارکتینگی بهتری نیز می‌شود. با اینکه ۷۲ درصد از مارکترها اهمیت استراتژی محتوا را می‌دانند تنها ۳۰ درصد از آن‌ها این استراتژی را به شکل سند یا داکیومنت درمی‌آوردند.

تقویم محتوا چه کمکی به کسب‌وکار می‌کند؟

تقویم محتوای وبسایت

به کمک تقویم محتوا می‌توانید به موارد زیر دست یابید:

·        تدوین برنامه‌ریزی و استراتژی محتوا بر اساس اهداف کسب‌وکار و اهداف مارکتینگی: فرض کنید هدف مارکتینگی شما کسب لید یا سرنخ است. تقویم محتوا کمک می‌کند در تدوین برنامه‌ریزی خود انواعی از محتوا را انتخاب کنید که منجر به کسب لید می‌شوند. یا فرض کنید که صاحب یک وبسایت فروشگاهی هستید و هدف شما کسب درآمد از فروش محصولاتتان است. باید در برنامه‌ریزی محتوایی خود به مواردی که منجر به افزایش فروش در فروشگاه اینترنتی می‌شود توجه کنید.

·        می‌توانید به شکل مناسب از نتایج تحقیقات کلمه‌کلیدی و موضوع بلاگ پست استفاده کنید: یک تقویم محتوای مناسب تقویمی است که در آن بتوانید کلمات کلیدی و موضوعاتی که مشخص کرده‌اید را بگنجانید. به این شکل می‌توانید در سئو محتوای خود نیز بهینه‌تر عمل کنید.

·        کمک کردن به کمپین‌ها: می‌توانید به کمک تقویم محتوا و گنجاندن موضوعات مرتبط با کمپینی که در حال اجرای آن هستید به کمپین مورد نظر در کسب نتایج بهتر نیز کمک کنید.

۵ مرحله لازم و ضروری برای تدوین تقویم محتوا

برای تدوین هرنوع تقویم محتوایی لازم است که ۵ مرحله را پشت سربگذرانید. این مراحل:

·        اهداف بازاریابی محتوایی خود را مشخص کنید

·        بر روی عناوین ممکنی که می‌توانید از آن‌ها به عنوان موضوع محتوایی استفاده کنید تحقیق کنید

·        تحلیل کنید که مخاطب چه محتوایی را دوست دارد

·        ایده‌های محتوایی را مشخص کنید

·        نتایج را تحلیل کنید و تقویم محتوای خود را به‌روز نگه دارید

حال که به صورت تیتروار با این ۵ مرحله آشنا شدید در ادامه به توضیح هریک از آن‌ها می‌پردازیم:

مشخص کردن اهداف بازاریابی محتوایی

اولین مرحله در نوشتن تقویم محتوایی مشخص کردن اهداف خود از بازاریابی محتوایی است.  این اهداف می‌توانند پیوندی جداناشدنی با اهداف کسب‌وکار و اهداف مارکتینگی داشته باشند. به طور کلی معمولا برای هر کسب‌وکاری چندین مورد از موارد زیر در دسته‌بندی اهداف آن‌ها برای نوشتن تقویم محتوایی مرتبط قرار می‌گیرد:

·        هدایت ترافیک بیشتر به وبسایت

·        بهبود بهینه‌سازی موتور‌های جستجو یا سئو سایت

·        افزایش دادن آگاهی از برند

·        ایجاد وفاداری بین مشتریان و برند با ارائه محتواهای اثربخش و کاربردی برای آن‌ها

·        به دست آوردن لید یا سرنخ برای ایجاد لیستی از مشتریان جهت اجرای کمپین‌های نظیر ایمیل مارکتینگ

·        به دست آوردن مشتری‌های جدید یا تکرار خرید توسط مشتریان قدیمی جهت فروش بیشتر

واضح است بسته به اهدافی که شما دنبال می‌کنید باید محتواها و موضوعات مرتبط با آن را تولید کنید. مثلا برای فروش بیشتر در وبسایت‌های فروشگاهی باید تولید محتوای مربوط به وبسایت فروشگاهی را انجام دهید.

تحقیق بر روی عناوین و موضوعات ممکن

محتوا نویسی

در اینجا بحث پیرامون موضوعات ممکن به صورت موردی نیست. بلکه بحث بر سر انواع موضوعات و عناوین است. به موارد زیر توجه کنید:

·        برای به دست آوردن لید یا سرنخ از محتواهای قابل دانلود استفاده کنید

·        برای به دست آوردن ترافیک بیشتر از موضوعاتی استفاده کنید که برای بازدید‌کننده‌ها جذاب باشد.

·        برای بهینه‌سازی سئو سایت در کنار توجه به ارزشی که برای مشتری یا بازدید‌کننده ایجاد می‌کنید به هدف قرار دادن کلمه کلیدی مورد نظر هم توجه کنید.

·        برای ایجاد وفاداری به محتواهایی که سطح بالایی از ارزش را پیشنهاد می‌دهند نیاز دارید. این محتوا می‌توانند یک کتاب اینترنتی یا یک وبینار یا راهنماهای جامع و کامل باشند.

·        برای افزایش فروش و به دست آوردن مشتری جدید در مورد محصول خود بنویسید. مطالعات موردی می‌توانند نمونه خوبی برای این نوع اهداف باشند.

تحلیل کردن محتوای مورد علاقه مشتری

با استفاده از ابزارهایی که تحلیل را برای شما آسان می‌کنند استراتژی تدوین کنید که در راستای علایق مشتری باشد. به موارد زیر توجه کنید:

·        چه محتواهایی بیش از همه به اشتراک گذاشته می‌شوند؟

·        چه عناوینی موثرتر هستند؟

·        چه نوع فرمتی از محتوا برای مخاطب شما مناسب‌تر است؟( فرمت کوتاه یا بلند. درست کردن لیست یا راهنماهایی که به سوالاتی مانند چگونه پاسخ می‌دهند؟ کتاب اینترنتی یا مطالعه موردی؟)

·        محبوب‌ترین موضوعات کدامند؟

مشخص کردن ایده‌های محتوایی

در این مرحله شما اطلاعات زیادی در مورد مخاطب هدف خود کسب کرده‌اید، ترجیحات او را می‌دانید و از طرفی اهداف بازاریابی محتوایی خود را نیز مشخص کرده‌اید. حالا نوبت به ایده‌پردازی رسیده است. اگر عضوی از تیمی بزرگتر هستید با گذاشتن جلسات مرتبط به ایده‌پردازی دسته جمعی بپردازید.

در ابتدا ایده‌ها را قضاوت نکنید. فارغ از اینکه خوب یا بده هستند آن‌ها را بر روی کاغذ بیاورید. پس از اینکه تمام ایده‌ها را نوشتید آن‌ها را در راستای اهداف مارکتینگی خود قرار دهید. اگر ایده‌ها و اهداف هم‌راستا هستند آن را در تقویم محتوایی خود جای دهید، در غیر این صورت از قرار دادن آن در تقویم خود جلوگیری کنید.

تحلیل نتایج و به‌روز کردن تقویم محتوا

فرض کنید یک فایل پی دی اف قابل دانلود بر روی سایت خود قرار می‌دهید تا بتوانید از طریق آن تعداد مشخصی لید یا سرنخ جذب کنید. عددی که نتایج نشان می‌دهند با انتظارات شما اختلاف زیادی دارند. چه باید کرد؟ اگر ایراد موارد دیگیری مانند سرعت لود سایت یا تجربه کاربری نامناسب آن نباشد باید محتوای خود را مورد بررسی قرار دهید. ممکن است موضوع مناسبی انتخاب نکرده باشید یا مقدمه و معرفی خوبی برای فایل قابل دانلود خود ارائه نکرده‌اید.

با مانیتور کردن روزانه نتایج بازاریابی محتوایی خود و سنجش اینکه آیا در راستای اهداف مارکتینگی شما قرار می‌گیرند یا خیر باید همیشه تقویم محتوا را به‌روز نگه دارید. ممکن است نیاز باشد، نکاتی را به نویسنده‌ای گوشزد کنید، ممکن است کتگوری خاصی از موضوعات خیلی نتایج خوبی نداشته باشد و مواردی از این دست همگی به کمک مانیتور نتایج قابل شناسایی هستند.

تقویم-محتوایی-وب-سایت-چیست

چند نکته کاربردی در تدوین تقویم محتوا

حال که به طور کامل با مفهوم تقویم محتوا و مراحل ساخت آن آشنا شدید به بیان سه مرحله عملی برای تدوین تقویم محتوا می‌پردازیم:

۱٫     تاپیک‌ها یا موضوعات، نام نویسنده، تاریخ انتشار و توضیحات در مورد هر محتوا را در یک گوگل شیت ذخیره کنید.

۲٫     ددلاین یا زمان تحویل پروژه‌ها را در Google Calendar مشخص کنید.

۳٫     از یک پلتفرم مدیریت پروژه مانند ترلو برای سازماندهی کردن تیم محتوا و موضوعات محتوایی استفاده کنید.

توضیحاتی در مورد گوگل شیت

اولین کاری که باید انجام دهید این است که لیستی از تمام محتواهایی که می‌توانید تولید کنید تهیه کنید. نوشتن تمامی ایده‌ها باعث می‌شود که همگی قابل بررسی باشند و امکان اینکه روزی به پست وبلاگی تبدیل شوند وجود داشته باشد. البته قرار گرفتن ایده در این لیست الزامی برای شما به وجود نمی‌آورد که حتما آن را به پست وبلاگی تبدیل کنید. با قرار دادن آن‌ها در لیست تنها شانس بررسی همیشگی به ایده خود داده‌اید.

هنگامی که می‌خواهید ایده‌های خود را ثبت کنید موارد زیر را در کنار ستون موضوع، در ستون‌های جداگانه گوگل شیت خود قرار دهید:

·        تاریخ انتشار: مشخص‌کننده زمانی است که پیش‌بینی می‌کنید محتوای خود را منتشر کنید.

·        نمره محتوا: عددی بین ۱ تا ۳٫ ۱ به معنی اینکه عنوان در حد ایده است. ۲ یعنی کمی ایده را توسعه داده‌اید و ۳ یعنی ایده قابل نوشته شدن و قابل انتشار است.

·        نام نویسنده: مشخص‌کننده اینکه چه کسی می‌خواهد محتوا را آماده کند.

برای ایده گرفتن، خودتان را جای مشتری بگذارید و به جای پرسونای خود فکر کنید. تقریبا ۶۳ درصد از مارکتر‌ها با گذاشتن جلسات گروهی با یکدیگر و ایده‌پردازی‌های گروهی از همین روش استفاده می‌کنند.

نکته: برای تعداد مقاله‌هایی که در هرماه منتشر می‌کنید، عدد دقیقی وجود ندارد. اما تحقیقات نشان داده‌اند که کسب‌وکارهایی که ۱۶ پست وبلاگی در ماه منتشر کرده‌اند ۴٫۸ برابر کسب‌وکارهایی که ۴ پست منتشر کرده‌اند لید کسب کرده‌اند.

۴ تاکتیک محتوایی مناسب جهت تدوین تقویم محتوای وبسایت فروشگاهی

وبلاگ سایت فروشگاهی شما تنها مکانی برای به اشتراک گذاشتن محتوا با مخاطبانتان نیست. از این زاویه به وبلاگ سایت فروشگاهی خود نگاه کنید که می‌توانید در آن داستان برند خود، محتواهای فصلی، محتواهای مربوط به محصولات و مواردی از این دست با مخاطبانتان به اشتراک بگذارید. در ادامه شما را با شش روشی که می‌توانید به کمک آن‌ها تقویم محتوایی برای وبسایت فروشگاهی خود تدوین کنید آشنا خواهیم کرد:

استفاده از مناسبت‌های مختلف برای ساختار دادن به وبلاگ

همه تعطیلات را دوست دارند. با تولید محتوای مناسبتی پیرامون تعطیلات مختلف و پروموت کردن محصولاتی که مشتریان می‌توانند به کمک آن‌ها جشن بگیرند فرصتی مناسب برای افزایش فروش خود می‌توانید ایجاد کنید. همچنین می‌توانید در این مناسبت‌ها به همراه محتوای خود از تکنیک‌های مختلف فروش مانند کد تخفیف استفاده کنید.

استفاده از راهنمای محصولات

مهمترین فاکتور برای ما در تولید محتوا برای وبلاگ سایت فروشگاهی خود باید تولید ارزش برای مشتری باشد. به مشتری کمک کنید تا طعم یک تجربه لذت‌بخش را به کمک محتوای شما حس کند. یکی از روش‌های اعطای تجربه کاربری مناسب به مشتری استفاده از راهنمای محصولات است. شما می‌توانید با تحقیق بر روی کلمات کلیدی که کاربران در آن‌ها سوال در مورد محصولات مختلف پرسیده‌اند آن‌ها را به وبلاگ خود هدایت کنید.

برنامه ریزی برای محتوا

استفاده از محتوای رابطه‌ساز

فراموش نکنید که در وبلاگ خود نباید تماما در مورد خودتان حرف بزنید. در کنار داستان‌هایی که تیم مارکتینگی شما برایتان خلق می‌کنندبا طراحی لندینگ‌پیج‌های مناسب از داستان‌های واقعی مشتریان خود نیز استفاده کنید.

مثلا می‌توانید به از مشتریانتان بخواهید داستان اینکه چطور با محصولتان آشنا شدند را تعریف کنند. ایده قابل استفاده دیگر در ساختن رابطه با مشتری، استفاده از داستان‌های مرتبط با هرمحصول قبل از اینکه به دست مشتریان برسد است.

استفاده از داستان برند

داستان برند خود و محصولاتتان را در وبلاگتان منتشر کنید. این یکی از روش‌هایی است که آزمون خود را پس داده است. در مورد مسائل عمومی‌تر و ماموریت‌های کسب‌وکار خود حرف نزنید. جای آن‌ها در صفحه درباره ما است. بیشتر در مورد رویدادها و اتفاقاتی که در مسیر توسعه برند خود به آن‌ها برخورده‌اید صحبت کنید.

نتیجه‌گیری

اگر می‌خواهید محتواهای خود را به شکل منظم و به موقع منتشر کنید حتما به تقویم محتوا نیاز خواهید داشت. زمان‌بندی محتواها تنها روشی است که می‌توانید به کمک آن محتواهای عمیق در مورد موضوعات مختلف کسب‌وکارتان تولید کنید. تقویم محتوایی خود را بر روی یک ماه تنظیم کنید. یک ماه نه زمان کوتاهی محسوب می‌شود که نتوان در آن به یک چشم‌اندازی کلی رسید نه زمانی طولانی محسوب می‌شود که زمان‌بندی و مدیریت آن کار سختی باشد.

در انتها از اینکه این مقاله را تا انتهای آن مطالعه کردید نهایت تشکر را داریم. لطفا با ارائه نظرات و پیشنهادات خود زیر همین پست شبکه دانش فراپیام را در بهتر کردن هرچه بیشتر مقالات خود یاری کنید.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو