تفاوت تبلیغات و روابط عمومی

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

تفاوت تبلیغات و روابط عمومی

تفاوت تبلیغات و روابط عمومی

همانطور که می‌دانید امروزه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، به قدری بر زندگی مردم تاثیر گذاشته ‌است که حتی شیوه‌های تبلیغاتی را نیز متحول نموده‌است؛ به طوری که امروزه اکثر افراد به کسب‌وکارها و تبلیغات اینترنتی روی آورده‌اند. در دنیای امروز علاوه بر تبلیغات تلویزیونی، روزنامه‌ها، بیلبوردها و مواردی از این دست در تبلیغات آنلاین نیز گسترش یافته‌اند. این تبلیغات معمولاً در قالب ویدیو، ایمیل، پست‌های تبلیغاتی و غیره انجام می‌شود. می‌توان گفت این تغییر و تحولات که بسیار سریع اتفاق افتاده‌اند، استراتژی خرید و فروش بازاریابان را تغییر داده‌اند.

ما در این مطلب از فراپیام قصد داریم تا تبلیغات و روابط عمومی و مزایای هر کدام را بررسی کرده و در نهایت، تفاوت آنها با یکدیگر را شرح دهیم.

انواع تبلیغات

ما هر روز تبلیغات مختلفی را در سایت‌ها، فیسبوک، اینستاگرام و تلگرام می‌بینیم. این نوع تبلیغات برای بازاریابی انواع برندها مورد استفاده قرار گرفته و اکثراً هم بازدهی خوبی دارند. چرا که کسب‌‌وکار‌ها می‌توانند تولیدات و خدمات خود را، با کمترین هزینه و در کمترین زمان ارائه دهند. در ادامه برای شفاف‌سازی موضوع، به طبقه‌بندی تبلیغات می‌پردازیم.

رپورتاژ آگهی

یکی از متداول‌ترین روشهای تبلیغات اینترنتی است که معمولاً معرفی و شرح خدمات در قالب مقاله‌هایی که در سایت‌ها منتشر می‌شوند، صورت می‌گیرد. یکی از مزایای این روش این است که شما می‌توانید به صورت هم‌زمان، یک یا چند لینک در مقاله خود قرار دهید تا افرادی که به دنبال دریافت محصول یا خدمت هستند، تنها با یک کلیک و در سریعترین زمان ممکن به آن خدمات دست یابند.

این لینک‌ها تاثیر بسزایی در افزایش ارائه خدمات دارند. همچنین لینک‌ها تاثیر بالایی در رتبه‌بندی گوگل دارد.

بنرها

بنر‌ها جزء ابتدایی‌ترین و ساده‌ترین روش‌های تبلیغات آنلاین هستند. تبلیغات بنرها اصولا به صورت تمام صفحه و گاه در سایزهای کوچک‌تر صورت می‌گیرند. در نهایت با نصب کردن آن در خیابان‌ها و اتوبان‌ها، توجه طیف گسترده‌ای از مخاطبین را به خود جلب می‌کنند.

تبلیغ در رسانه‌های اجتماعی

اگر بخواهید در شبکه‌های اجتماعی بازاریابی انجام دهید، باید مخاطبان خود را به صورت هدفمند انتخاب کنید. برای مثال جهت تبلیغ در سایت فیس‌بوک، میتوانید با توجه به محل زندگی، علایق، میزان تحصیلات و … مخاطبان خود را تفکیک کنید و در واقع تبلیغ خودتان را فقط به طیف خاصی از کاربران فیس بوک نمایش دهید. بدین منظور شما باید بدانید که احتمالا چه افرادی به محصول یا خدمتی که ارائه می‌دهید علاقه‌مند خواهند‌شد و آن را دنبال خواهند‌کرد.

تبلیغات ویدیویی

تبلیغات آنلاین ممکن است در قالب ویدیو های چند ثانیه‌ای صورت گیرد. یکی از مزایای این روش آن است که شما تنها در عرض چند دقیقه می‌توانید به کمک صدا، تصویر و نوشتار، خدمت یا محصولی که می‌خواهید ارائه دهید را به طور موثر معرفی کنید.


همچنین بخوانید : دیجیتال مارکتینگ چیست؟


ایمیل مارکتینگ

در ایمیل مارکتینگ ، فرد می‌تواند از طریق ارسال ایمیل به صورت هدفمند، مخاطبان خود را به استفاده از محصول و یا خدمت مورد نظر خود تشویق کند. از آنجایی که ایمیل کردن یکی از ابتدایی‌ترین راه‌های اینترنتی برای تعاملات اجتماعی است، این روش بسیار پرطرفدار است.

مزایای تبلیغات اینترنتی

دیجیتال مارکتینگ

حال که با انواع و اقسام تبلیغات آنلاین آشنا شدیم، آیا واقعاً این دسته از تبلیغات در شناخته شدن نام‌های تجاری و انواع برند‌ها می‌توانند تاثیر داشته‌باشند؟ چرا این روش‌ها امروزه بسیار کاربرد دارند؟ چه مزایایی باعث محبوبیت آنها شده‌است؟

اقتصادی بودن

یکی از دلایل اصلی رواج تبلیغات آنلاین، ارزانتر بودن آنهاست. همچنین شما می‌توانید هر کجا که باشید و در هر زمانی که بخواهید، تبلیغ خود را تنها با استفاده از اینترنت انجام دهید.

در دسترس بودن

زمانی که یک تبلیغ به صورت آنلاین منتشر می‌شود، مخاطبان می‌توانند در تمام طول شبانه‌روز، بدون نیاز به امکانات و بدون نیاز به صرف زمان زیادی به آن تبلیغ دسترسی پیدا کنند. این امر باعث افزایش بازدید از تبلیغات و افزایش فروش محصول و یا ارائه خدمات می‌باشد.

جامع بودن تعاملات

یکی از مزایای تبلیغات اینترنتی این است که مخاطب یا تبلیغ‌کننده، می‌توانند به آسانی با یکدیگر در ارتباط باشند. در واقع مخاطب می‌تواند پس از مشاهده تبلیغ، سوالاتی را که ممکن است برایش پیش بیاید با فرد ارائه‌دهنده خدمت در میان بگذارد. همچنین فرد می‌تواند از نظرات و تجربیات سایر افرادی که از آن محصول یا خدمت استفاده کرده‌اند آگاه شود.

تمام اینها باعث می‌شود که مخاطب بتواند به اطلاعات کامل و مفید و جامعی دست یابد. بدین طریق تعاملات تجاری گسترده‌تر می‌شوند. جالب است بدانید که هر چقدر آگاهی و اطلاعات یک فرد در مورد یک محصول بالاتر باشد، بیشتر به استفاده از آن تشویق می‌شود.

انتخاب مخاطبان به صورت هدفمند

همانطور که پیش‌تر گفته‌شد، به دلیل قابلیت هدف قرار دادن دقیق و مشخص گروه مخاطبان، می‌توان پیام‌ها را برای جذب نیازها و خواسته‌های معین آنها، طراحی کرد.اگر فرد تبلیغ‌کننده با مخاطبان خود آشنایی خوبی داشته‌باشد، می‌تواند اطلاعات خود را به صورت اختصاصی جهت رفع نیازهای آنها و مشکلاتی که ممکن است پیش رو داشته باشند، تنظیم کند و ارائه دهد. همین امر موجب می‌شود که آن تبلیغ، برای فرد بازدهی بیشتری داشته باشد و همچنین برای مخاطب نیز کاربردی تر باشد.

امکان بروزرسانی کردن تبلیغات

تبلیغات

از آنجایی که تبلیغات آنلاین دیجیتالی هستند، امکاناتی از قبیل ویرایش و به روز رسانی آسان را برای بازاریابان فراهم می‌کنند همچنین آنها هر لحظه می‌توانند از آمار بازدیدکنندگان و نظرات و میزان علاقه مندی آنها به موضوع، باخبر شوند. این فاکتورها باعث می‌شود تا فرد تبلیغ‌کننده به صورت دقیق، در مورد رضایتمندی مخاطبان خود، از آنها فیدبک بگیرد تا بتواند برای تبلیغات آینده خود بهتر تصمیم گیری کند.

معایب تبلیغات اینترنتی

شاید با این تفاسیری که تاکنون بیان شد، ممکن است تصور کنید که تبلیغات اینترنتی بی‌عیب و ‌نقص هستند. اما جالب است بدانید که این دسته از تبلیغات نیز معایب و محدودیت‌هایی دارند.

هزینه‌های تولید و نشر

اگر شما بخواهید تبلیغات هدفمند خود را با کیفیت بالا ارائه دهید، متعاقباً باید از تیم‌های تبلیغاتی قوی و ابزارهای حرفه‌ای استفاده کنید‌. اما علاوه بر آن شما برای پخش تبلیغ خود نیز، باید هزینه‌ای را متقبل شوید. پس می‌توان گفت که برای داشتن یک تبلیغ با کیفیت و اصولی شما باید برای دو مرحله ساخت و پخش تبلیغ، هزینه کنید ‌ البته میزان این هزینه‌ها برای هر نوع تبلیغی، در هر زمینه‌ای متفاوت است.

کم شدن بازدید از تبلیغات اینترنتی

از آنجایی که این روزها تبلیغات اینترنتی به وفور دیده می‌شوند، ممکن است احتمال مورد توجه قرار گرفتن آگهی شما کاهش یابد. چرا که امروزه با رواج یافتن تبلیغات زرد و بی‌کیفیت، اعتماد مخاطبان نیز نسبت به قبل کمتر شده است.

محدود بودن گروه سنی کاربران

اکثر کاربران اینترنتی، در گروه سنی مشابهی قرار دارند. در واقع می‌توان گفت افرادی که در گروه سنی بالاتر هستند، استفاده آنچنانی از اینترنت و تبلیغات اینترنتی (مخصوصاً به اندازه جوانان) ندارند. در نتیجه ممکن است بسیاری از تبلیغاتی که مخاطب هدف آنها در گروه سنی بالاتر و یا حتی در گروه‌های سنی پایین هستند، مورد توجه قرار نگیرند؛ حتی در صورت با کیفیت بودن.

روابط عمومی

یکی از جنبه‌های مهم ارتباطات بازاریابی یکپارچه، روابط عمومی است. در واقع این روابط مشاغل را قادر می‌سازد که پیام تبلیغاتی خود را به طور موثر و به روشی معتبر تقویت کنند.

روابط عمومی یک ابزار مدیریتی قدرتمند برای شرکت‌ها، و برای رسیدن به اهداف تجاری آنها و ایجاد چهره  مثبت و حضور موثر آنها است. با این حال، روابط عمومی و تبلیغات اغلب به دلیل عدم اطمینان شرکت‌ها در مورد اینکه روابط عمومی چیست و چه کاری می‌تواند انجام دهد، کم‌تر استفاده شده و نادیده گرفته می‌شود.

مزایای روابط عمومی

  1. اعتبار برند تجاری خود را افزایش دهید: تبلیغات از طریق روابط عمومی به کسب و کار شما اعتبار می‌بخشد، زیرا محتوای آن معتبرتر و آموزنده‌تر است. مطالعات نشان می‌دهد روابط عمومی نسبت به تبلیغاتی که مدرن‌تر هستند، بیشتر دیده می‌شوند و اعتبار می‌یابند.
  1. بازار هدف خود را جذب کنید‌: روابط عمومی یک روش ساده‌تر را برای حفظ و جذب بازار هدف فراهم می‌کند. یک مقاله خوب درباره محصولات / خدمات شما در مجلات، می‌تواند در مقایسه با تبلیغات در همان مجله، جذابیت و تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد. علاوه بر این، با استفاده از چندین منبع رسانه‌ای از یک آژانس روابط عمومی ، می‌توانید پیام‌های اصلی خود را به طور موثرتری برقرار کنید. این امر به شما کمک می‌کند تا یک گام به اهداف شرکت خود نزدیک‌تر شوید.
  1. ارزش افزوده خود را بالا ببرید: روابط عمومی می‌تواند یک نقطه قوت منحصر به فرد (همان ارزش افزوده) به محصول شما ارائه دهد که می‌تواند شما را نسبت به رقبای خود متمایز کرده و در خط مقدم صنعت خاص خود قرار دهد. علاوه بر این روابط عمومی می‌تواند از طریق افزایش بازدید از محصولات و خدمات، نام تجاری شما را شخصی سازی کند، روابط قوی‌تری را برقرار کند ، شهرت و محبوبیت برندتان را ارتقا دهد ، به روند فروش شما کمک کند و نهایتاً ارزش افزوده شما را بالا ببرد. به طور کلی ، این یک سناریو برد-برد است.
  1. تصویر برند خود را بسازید: مردم غالباً تصور می‌كنند كه روابط عمومی، در مورد تبلیغ یک مورد خاص یا یک پیشنهاد ویژه است. این یک تصور غلط است؛ زیرا روابط عمومی کل تجارت شما را به سمت رشد و موفقیت بیشتر سوق می‌دهد. پس وقتی درست انجام شود ، می‌تواند تصویر تجاری مثبت‌تری را در ذهن مصرف‌کنندگان شما ایجاد کند؛ که این امر یک راه عالی برای بهینه‌سازی تعاملات بهتر برای شرکت شما محسوب می‌شود.

تفاوت‌های تبلیغات و روابط عمومی

روابط عمومی

هرچند تبلیغات و روابط عمومی تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند، اما بسیاری از کسب‌وکارها گمان می‌کنند که اگر تبلیغات گسترده انجام دهند دیگر نیازی به روابط عمومی نخواهند داشت. در این بخش قصد داریم تفاوت‌های تبلیغات و روابط عمومی را برای شما توضیح دهیم و به ۵ مورد از آن‌ها اشاره کنیم.

هزینه‌بر بودن در مقابل رایگان بودن

تبلیغات همیشه هزینه‌بر بوده‌اند و هستند. در حالی که روابط عمومی با استفاده از رسانه‌های خاص خود بدون هزینه مستقیم آگاهی از برند را نزد مخاطب هدف افزایش می‌دهد.

کنترل پیام

در تبلیغات شما باید آگاه باشید که پیام شما در چه زمانی و کجا به دست مخاطب می‌رسد. همچنین نسبت به محتوا و پیامی که منتشر می‌کنید که کنترل کامل دارید. در حالی که در روابط عمومی برای مثال شما را برای خبرنگار می‌فرستید و اوست که اختیار کامل بر اینکه چه جیزی منتشر کند دارد.

مدت‌زمان پوشش

در تبلیغات شما تا زمانی که بودجه داشته باشید می‌توانید به تصاحب جایگاه‌های تبلیغاتی بپردازید. در حالی که در روابط عمومی شما می‌توانید برای مثال موضوعات مختلفی را برای خبرنگاران فرستاده و در طول زمان از آن‌ها درخواست کنید آن را به طرق مختلف منتشر کنند.

باورپذیری

همیشه این دیدگاه نسبت به تبلیغات وجود داشته است که از آنجا که جایگاه‌ها خریداری می‌شوند طبیعی است که آن محصول تایید شود. اما زمانی که مطلبی که ارزش خبری دارد را برای رزونامه‌نگاری می‌فرستید و به فرض که به عنوان شخص سوم آن را تایید می‌کند این مساله ارزش بیشتری برای مخاطبان هدف شما دارد.

مخاطب هدف

هردوی تبلیغات و روابط عمومی در یک چیز مشترک هستند و آن مخاطب هدف است. اما روش‌هایی که هریک از آن‌ها می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند متفاوت است. تبیلغات موثر را می‌تواند در تلویزیون جایگاه‌های آنلاین، نتایج موتور جستجو و مواردی از این دست به کار گرفت. در حالی که روابط عمومی علاوه بر تلویزیون و نتایج گوگل می‌توان با نوشتن پست وبلاگی، نوشته شدن مقاله توسط یک خبرنگار، کانال‌های انتشار پادکست، شبکه‌های اجتماعی و مواردی از این دست به کار گرفت. پس اگر بخواهیم تبلیغات و روابط عمومی را به لحاظ مدیوم‌های انتشار مقایسه کنیم، باید بگوییم، روابط عمومی دارای مدیوم‌های موثر بیشتری است.

نتیجه‌گیری

در نهایت باید بگوییم اگر به دنبال توسعه یک کسب‌وکار موفق هستید، نمی‌توانید روابط عمومی را از کنار تبلیغات حدف کنید. هر‌دوی این زیر‌مجمو‌عه‌های بازاریابی برای پیشرفت مجموعه شما مورد نیاز هستند. روابط عمومی کمک می‌کند که ارتباط شرکت با عموم مردم به خوبی شکل بگیرد و به همین جهت تاثیر بسیار بالایی در شکل‌‌گیری تصویر برند خوب و بالا رفتن آگاهی از برند دارد. پس هریک از گزینه‌های تبلیغات و روابط عمومی را در زمان مناسب به کار ببرید.

امیدواریم این مطلب از شبکه دانش فراپیام برای شما عزیزان موثر واقع شده باشد؛ خواهشمندیم با نظرات سازنده و مفید خود، ما را در بهبود هر چه بیشتر ارائه مطالب، یاری بفرمایید

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو