اگر فروشگاه آنلاین دارید شبکه های اجتماعی را فراموش نکنید!

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

اگر فروشگاه آنلاین دارید شبکه های اجتماعی را فراموش نکنید

SMM مخفف عبارت Social Media Marketing که به معنای بازاریابی شبکه های اجتماعی است و. یکی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود. در صورت بازاریابی مناسب در این شبکه‌ها، می‌توانید حجم زیادی از مخاطبان را جذب کرده و به کسب‌وکار خود رونق ببخشید. با توجه به فعالیت بخش زیادی از جامعه در پلتفرم‌های اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام، توئیتر و … حضور و بازاریابی در شبکه های اجتماعی، تقریباً برای هر کسب‌وکاری مفید واقع خواهد شد؛ اما باید در نظر داشته باشید که SMM یک کانال فروش مستقیم نیست و تنها ابزاری است برای کمک به فروش بیشتر به فروشگاه اینترنتی شماست ، درواقع فروش را مستقیماً انجام نمی‌دهد و صرفا برای فروشگاه ساز اینترنتی ترافیک ایجاد میکند.

آیا به بازاریابی رسانه های اجتماعی یا SMM نیاز است؟

هزینه مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی نسبت به سایر روش‌های دیجیتال مارکتینگ بالاتر است؛ درنتیجه در ابتدا باید بررسی کنید که آیا واقعاً به SMM نیاز دارید؟ باوجود حجم بالای مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی مختلف، تمامی کسب‌وکارها از بازاریابی در شبکه های اجتماعی بهره نمی‌برند، اما در کسب‌وکار خود موفق هستند. ابتدا باید انتظار خود از SMM را برای کسب‌وکارتان مشخص کنید و سپس از آن استفاده کنید. به‌صورت کلی می‌توان گفت که کسب‌وکارهای زیر به استراتژی SMM نیاز دارند:

• فروشگاه‌های آنلاین

• برندهای معروف

• محصولات مربوط به ورزش، سلامت و زیبایی

• محصولات مربوط به کودکان

• کالاهای لوکس

• و کسانی که قصد سرمایه‌گذاری زیادی در تبلیغات دارند.

پیش‌نیازهای اجرای SMM

پس از پی بردن به اینکه قطعاً به روش SMM نیاز دارید، باید از توانایی اجرای این روش نیز اطمینان حاصل کنید. برای این موضوع، باید به سه عامل وب‌سایت، بودجه و آنالیتیکس توجه کنید. منظور از آنالیتیکس داشتن یک ابزار تحلیلی برای رصد نتایج کمپین‌ها است و در ادامه منظور از دو مورد دیگر را توضیح داده‌ایم:

افزایش ترافیک وب سایت فروشگاهی

بدیهی است که SMM از طریق هدایت کاربران به وب‌سایت، باعث بالارفتن ترافیک وب‌سایت می‌شود و این وب‌سایت باید آمادگی پاسخ‌گویی به نیازهای مخاطبان را داشته باشد و درواقع ترافیک را به خریدار تبدیل کند. برای این منظور، راه ارتباطی در وب‌سایت قرار داشته باشد، مشتریان به‌راحتی خرید کنند، قیمت‌ها را چک کنند، سفارش دهند یا تماس بگیرند. درصورتی‌که چنین امکاناتی در وب‌سایت شما وجود ندارد، باید پیش از هزینه کردن برای SMM، وب‌سایت خود را به‌گونه‌ای که برای خدمت‌رسانی به مشتریان مناسب باشد، دوباره طراحی کنید.

میزان بودجه موردنیاز برای حضور در شبکه های اجتماعی

پیش از اجرای SMM یا بازاریابی در شبکه های اجتماعی، باید میزان بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته‌اید را مشخص کنید. به خاطر داشته باشید که حضور و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و ترک ناگهانی آن‌ها کاری غیرحرفه‌ای است و باعث خراب شدن اعتبار شما خواهد شد. مخاطبان در چند ماه نخست، تنها با شبکه‌های شما درگیر می‌شوند و نمی‌توان از همان ابتدا انتظار سود زیاد داشت. سؤالی که پیش می‌آید این است که چقدر هزینه کنید تا SMM بازدهی خوبی برای شما داشته باشد؟ پاسخ به این سؤال برای هر کسب‌وکاری متفاوت است، اما به‌طورکلی پیشنهاد می‌شود که ۲۵ درصد از کل هزینه‌ای که برای تبلیغات و سئو در نظر گرفته‌اید را برای SMM خرج کنید.

اما مزایای شبکه های اجتماعی برای وب سایت های فروشگاهی

یکی از مهمترین مزایای شبکه های اجتماعی برندسازی است. امروز کاربران زمان زیادی را در طول روز در شبکه های اجتماعی صرف می‌کنند، پس دیده شدن نام برند و وب سایت شما در آن‌ها، به معنی کمک به شناخته شدن خواهد بود. کاربری که به طور مرتب مطالبی از وب سایت شما را در رسانه های اجتماعی مشاهده کند، خواه ناخواه این نام در ذهنش نقش خواهد بست.

افزایش بازدید

تعدد کاربران در شبکه های اجتماعی سبب می‌شود بازدید وب سایت شما افزایش پیدا کند که یکی از مهمترین اصول در موفقیت یک فروشگاه اینترنتی است. کاربران امروز بیشتر از شبکه های اجتماعی به منظور دسترسی به مطالب مختلف استفاده می‌کنند. به همین دلیل یکی از مزایای شبکه های اجتماعی برای شما افزایش مخاطب خواهد بود.

لینک سازی

همانطور که می‌دانید بدون سئو سایت کار به هیچ جایی نخواهید برد. درست است که اصول سئو باید توسط متخصصان بر روی وب سایت شما پیاده شود، اما می‌توان گوشه‌ای از فعالیت‌ها را خود به دست گرفت. یکی دیگر از مزایای شبکه های اجتماعی لینک سازی است. گوگل به حضور فعال وب سایت ها در این رسانه ها اهمیت زیادی می‌دهد و دوست دارد لینک‌های زیادی از وب سایت‌ها در شبکه های اجتماعی ببیند.

استفاده رایگان

برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی باید بسته به درخواست‌های خود هزینه‌هایی را پرداخت کنید، حال آنکه استفاده از شبکه‌های اجتماعی رایگان بوده و نیازی به پرداخت هزینه وجود ندارد. می‌توان برخلاف وب سایت خود، بدون ترس از پر شدن فضای حافظه، هر میزان اطلاعات را در آن‌ها بارگذاری کرد.

سهولت در دسترسی

مزایای شبکه های اجتماعی به همین موارد ختم نمی‌شود. همه رسانه های اجتماعی دارای اپلیکیشن‌های موبایل برای سیستم عامل‌های مختلف هستند که دسترسی به آن‌ها را ساده‌تر می‌کند. امروز کاربران ابزارهای موبایلی را بسیار بیشتر ترجیح می‌دهند، به همین دلیل با فعالیت در شبکه های اجتماعی بیشتر دیده خواهید شد.

در کدام شبکه های اجتماعی فعالیت کنیم؟

درست است که با فعالیت در هر شبکه اجتماعی از بیشتر مزایای آن مخصوصا لینک سازی بهره برده و امتیاز خود نزد گوگل را زیاد می‌کنید، اما بسته به محل زندگی خود، بازخورد متفاوتی از هر کدام خواهید داشت. به عنوان نمونه قرار دادن لینک های وب سایت شما در فیس بوک و همچنین گوگل پلاس اهمیت زیادی از نظر سئو دارد، اما متاسفانه تعداد کاربران ایرانی فعال در آن‌ها بسیار کم است. به همین دلیل در فاکتورهایی همچون برندسازی و افزایش بازدیدکننده آن‌چنان موفق نخواهید بود.

سخن آخر :

بهتر است به منظور لینک سازی و بهره بردن از مزایای شبکه های اجتماعی، در تمامی موارد محبوب و حتی آن‌هایی که زیاد شناخته شده نیستند فعالیت کنید، اما عمده تمرکز خود را بر روی تلگرام و اینستاگرام قرار دهید. این دو، محبوب‌ترین شبکه های اجتماعی نزد کاربران ایرانی هستند و بدون شک بازدیدکننده‌های زیادی از آن‌ها دریافت خواهید کرد.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو