طراحی پرینت فاکتور فروش رسمی و نکات آن

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

فاکتور فروش

هر کسب و کاری که دارید باید بدانید که داشتن یک فاکتور که به زیبایی طراحی شده باشد، می‌­تواند تاثیر بسزایی در برند شما اعمال کند. به هرحال شما هر فاکتوری که برای کسب و کار خود طراحی نمایید باید طبق استانداردهای قوانین وزارت امور اقتصاد و دارایی طراحی شده باشد.

به طور کلی فاکتور فروش یک سند حسابداری است که نشان می‌دهد یک معامله تجاری به ثبت رسیده است. یا می‌توانیم این گونه بگوییم که فاکتورهای فروش سوابقی از خدمات ارائه شده به مشتری، زمان ارائه خدمات و میزان بدهی مشتری را در خود ثبت می‌­کنند.

در واقع هدف از فاکتورهای فروش ارائه جزئیات خدمات ارائه شده به مشتری توسط تجارت شما می‌­باشد. فاکتورهای فروش نمادی از تعهد در قبال پرداخت هزینه به تجارت شما ایجاد می‌­کنند.

معرفی انواع فاکتور

در واقع مراکز و تجارت‌­ها باید به هنگام طراحی فاکتور فروش مخصوص تجارتشان به این نکته توجه کنند که دقیقا به چه نوع فاکتوری نیاز دارند. به طور کلی فاکتورهای فروش به دو نوع رسمی و غیررسمی تقسیم می‌­شوند.

  1. فاکتورهای غیر رسمی به فاکتورهایی گفته می‌شود که مورد استفاده مشاغلی هستند که فاکتورهایشان را فقط بر اساس خواسته مشتری به آنها ارائه می‌دهند­. همچنین این کسب و کارها دیگر نیازی ندارند تا نسخه‌ای دیگر از فاکتورشان را نزد اداره امور دارایی ببرند.
  2. فاکتور رسمی هم به فاکتوری گفته می‌شود که باید بر طبق قوانین وزارت امور اقتصاد و دارایی تنظیم و سپس طراحی گردد. همچنین در صورتی که صاحبان این مشاغل یک نسخه از فاکتورهای خود را به این اداره تحویل ندهند، برای آن‌ها از جانب اداره امور دارایی جریمه تعیین خواهد شد که باید بپردازند.

طراحی پرینت فاکتور فروش رسمی و نکات آن

طراحی فاکتور فروش

اگر قصد طراحی پرینت فاکتور فروش رسمی را دارید، در همین ابتدا باید به شما بگویم که طراحی این فاکتورها کمی متفاوتت­ر از فاکتورهای عادی می‌­باشند.

در طراحی این فاکتورها شما باید یک سری ویژگی‌­هایی را که مورد تایید وزارت دارایی می‌­باشد و در ماده ۱۹ قانون مالیات ارزش افزوده هم عنوان شده است را به درستی رعایت نمایید. بطور کلی فاکتورهای رسمی باید دارای ویژگی‌­های زیر باشند:

  1. شامل مهر و امضای خریدار و فروشنده در فاکتور باشد.
  2. این فاکتورها باید شامل مشخصات دقیقی از فروشنده و خریدار من جمله کدهای ملی، کد پستی، آدرس و شماره اقتصادی آن‌­ها باشد.
  3. در واقع می‌­توان اینگونه گفت که مهمترین ویژگی­های فاکتور­های رسمی که آن­ها را از سایر فاکتورها متمایز می‌کند، قید کردن شماره سریال در آن است.
  4. طبق چیزی که اداره امور دارایی در طراحی این فاکتورها مشخص کرده است، باید شماره سریال با رنگ قرمز در قالب‌ افست به همراه کمی برجستگی به چاپ برسد.
  5. شما باید در این این فاکتورها تعداد و قیمت کالاهایی که به مشتریان ارائه داده‌­اید را به درستی قید کنید.
  6. همچنین توجه کنید که فاکتور شما باید به دور از هرگونه خط خوردگی باشد.
  7. فاکتور رسمی که به اداره دارایی ارائه می‌­دهید باید اصل باشد و ارائه کپی از آن مورد قبول اداره دارایی نیست.
  8. شما باید تخفیفاتتان را قبل از محاسبه مالیات به درستی اعمال نمایید.

طراحی پرینت فاکتور رسمی

داشتن یک فاکتور رسمی فروش با کیفیتی بالا و طراحی بی نظیر می‌تواند همانند برند­تان نشان دهنده هویت شرکت شما باشد. همانگونه بالاتر برای­تان درباره نکات تعیین شده در طراحی فاکتور رسمی از جانب اداره امور دارایی توضیح دادیم، شما برای طراحی یک فاکتور رسمی نیاز دارید تا ابتدا آرم و برند رسمی شرکتتان را در کاغذی که می‌­تواند از نوع کاربن لس یا کاغذ تحریری باشد در سمت راست و یا حتی وسط صفحه بنویسید.

سپس طبق مقررات اداره کل امور دارایی باید با رنگ جوهری قرمز و با چاپی نسبتاً برجسته، شماره سریال را در سمت چپ فاکتور رسمی خود قید کنید.

همچنین فراموش نکنید که در طراحی فاکتور رسمی تنها آرم و شماره سریال، اطلاعات خریدار و فروشنده نیستند که از اهمیت بالایی برخوردارند، بلکه شما موظفید تا در هنگام طراحی یک فاکتور رسمی شماره تماس، نام شرکت، آدرس، تاریخ دقیق و سایر مشخصاتی از این قبیل را نیز به درستی درج کنید.

فاکتور

نکته دیگر که در زمینه چاپ و طراحی این فاکتورها از اهمیت بالایی برخوردار است، این می‌­باشد که شما می‌­توانید در تعداد برگ­ه ای فاکتور رسمی مالیاتی خود بنا بر سلیقه شخصی خودتان از صفحاتی تک برگی، دوبرگی یا بیشتر استفاده کنید.

نتیجه گیری

فاکتورهای فروش جزو موارد مهمی می‌­باشند که نیاز به توجه زیادی دارند؛ زیرا این فاکتورها حاوی سوابق درج شده از خدمات یا محصولاتی می‌­باشند که شما به مشتریانتان ارائه داده‌­اید.

همچنین شما با داشتن یک طراحی مناسب برای فاکتور­تان می‌­توانید بهتر به معرفی هویت اصلی شرکت­تان به مشتریان بپردازید. همان­گونه که در این مقاله برای شما توضیح دادیم به طور کل دو نوع فاکتور وجود دارد، فاکتورهای رسمی و غیررسمی.

در چاپ و طراحی فاکتورهای رسمی در ایران باید حتماً ویژگی‌­های تعیین شده از جانب وزارت دارایی را مد نظر قرار داد. ما در این مقاله این ویژگی ها را نیز برایتان شرح داده‌­ایم.

بیشتر بخوانید :


 

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو