آشنایی با انواع کیف ‌پول‌ ارزهای دیجیتالی

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

آشنایی با انواع کیف ‌پول‌ ارزهای دیجیتالی

انتخاب یک یا چند نوع از انواع کیف ‌پول‌ ارزهای دیجیتالی اولین قدم شما برای ارسال یا دریافت ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین، اتریوم، دش یا لیت کوین است. به طور کلی ۵ نوع کیف‌پول مختلف برای داد‌وستد ارزهای دیجیتالی وجود دارد که در این مطلب از شبکه دانش فراپیام به ترتیب مزایا و معایب هر یک از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

کیف پول ارز دیجیتال

نگاهی به اصطلاحات مرتبط با ارز دیجیتال

قبل از بررسی هریک از انواع کیف ‌پول‌ ارزهای دیجیتال، چند اصطلاح رمزنگاری رایج وجود دارد که آشنایی با معنا و مفاهیم آن‌ها خالی از لطف نیست.

کیف ‌پول گرم و کیف‌پول سرد

تفاوت بین کیف‌پول گرم و سرد صرفا در اتصال یا عدم اتصال انواع کیف ‌پول‌ ارزهای دیجیتال به اینترنت است. به عبارت دیگر کیف‌پول‌های گرم به اینترنت دسترسی داشته و کیف‌پول‌های سرد آفلاین هستند.

خطر دسترسی به اینترنت برای حریم خصوصی و امنیت مالی کاربران، باعث شده کیف‌پول‌های گرم نسبت به سرد امنیت کمتری داشته باشند، اما در مقابل به لطف کارایی بالا بسیار کاربرپسند هستند.

کیف‌پول سرد از انواع کیف ‌پول ارزهای دیجیتال است که برای «ذخیره سازی سرد» ارزهای رمزپایه از آن استفاده شده و برای امنیت بیشتر به صورت آفلاین ذخیره می‌شود. اگر بخواهیم این کیف‌پول‌ها را در دنیای واقعی به چیزی شبیه کنیم، بیشتر مانند یک گاوصندوق هستند تا کیف‌پولی که برای انجام معاملات روزانه با خود حمل می‌کنید.

به تناسب نیاز و کاربری شما کیف‌پول گرم برای انجام معاملات روزانه کوچک و کیف‌پول سرد برای نگهداری طولانی مدت مبالغ بالا به کار می‌آیند.

کلیدهای عمومی و خصوصی

به بیان خیلی ساده ارزهای رمزنگاری‌شده برای ورود به بلاکچین مرتبط، با یک کلید عمومی نشان داده می‌شود؛ در مقابل برای جابه‌جایی ارز، مبادله آن، خرید با آن یا تبدیل دوباره آن به پول FIAT، شما به کلید خصوصی برای باز کردن قفل آن نیاز دارید. معمولا کلید خصوصی شما در کیف‌پول یا به صورت آنلاین ذخیره می‌شود.

در نظر داشته باشید اگر به هر دلیلی کلید خصوصی خود را گم کنید، در واقع ارز رمزپایه شما هم گم می‌شود. به همین دلیل نحوه ذخیره کلیدهای خصوصی شما اهمیت بسیار زیادی دارد و نباید از آن ساده بگذرید.

به عبارت دیگر، بیت کوین یا سایر ارزهای رمزپایه هک نمی‌شوند، بلکه دستگاه‌هایی که کلیدهای خصوصی را ذخیره می‌کنند، می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند. درباره شیوه نگهداری از کلیدهای خصوصی باید بدانید بعضی از کیف‌پول‌ها این کلیدهای خصوصی را به صورت آفلاین نگه می‌دارند و سایر کیف‌پول‌ها یا صرافی‌ها اغلب آن‌ها را به صورت آنلاین برای شما ذخیره خواهند کرد.

بنابراین شما باید تصمیم بگیرید، چگونه قصد دارید کلید خصوصی خود را مدیریت و نگهداری کنید؟ شما می‌توانید هنگام انتخاب نوع کیف‌پول ارز رمزنگاری‌شده، درباره این موضوع تصمیم‌گیری کنید.

کیف‌ پول چند رسانه‌ای

یک کیف‌پول ارز رمزنگاری‌شده چند رسانه‌ای که به عنوان کیف‌پول «چند امضایی» نیز شناخته می‌شود، به انواع کیف‌پول‌های رمزنگاری‌شده گفته می‌شود که برای انجام معامله نیاز به چند ورودی مختلف دارند، یعنی مانند یک حساب بانکی مشترک هستند.

در چنین کیف‌پول‌هایی برای معاملات همه طرف‌ها باید رمز ورود خود را وارد کنند. این کیف‌پول‌ها برای استفاده خانواده‌ها یا سازمان‌ها ایده‌آل هستند.

کیف ‌پول چند ارزی

بعضی از کیف‌پول‌ها فقط یک نوع ارز رمزنگاری‌شده دارند، در حالی که برخی دیگر به شما این امکان را می‌دهند که انواع مختلفی از ارزهای رمزپایه را در یک مکان ذخیره کنید. این کیف‌پول‌ها در واقع جایی برای نگهداری همه ارزهای رمزپایه هستند.

به عنوان مثال کیف‌پولی مانند Exodus می‌تواند چندین ارز مانندBitcoin ،Ether ، EOS، Dash و سایر ارزها را ذخیره کند.

علاوه‌براین، بعضی ارزهای رمزپایه به شما این امکان را می‌دهند که «ارز دیجیتال A» را به «ارز دیجیتال B» تبدیل کنید. بنابراین اگر می‌خواهید بیت کوین خود را بگیرید و آن را به Ether تبدیل کنید، می‌توانید این کار را در کیف‌پول‌های خاصی انجام دهید که چنین ویژگی را دارند. این کار با ShapeShift امکان‌پذیر خواهد شد.

اگر کیف‌پول چند ارزی شما نتواند ارزهای رمزپایه موجود در آن را تبدیل کند، برای انجام این کار به صورت آنلاین باید مراحل دیگری را انجام دهید. به همین دلیل مهم است که قبل هر اقدامی، دنبال یکپارچه‌سازی ShapeShift برای کیف‌پول گرم خود باشید.

حالا که تاحدی با اصطلاحات و مفاهیم اولیه درباره کیف ‌پول ارزهای دیجیتال آشنا شدید، نگاهی به ۵ کیف ‌پول ارزهای دیجیتالی، مزایا و معایب آن‌ها خواهیم داشت.

انواع کیف ‌پول ارزهای دیجیتالی

کیف‌پول‌های رمزنگاری را می‌توان به پنج نوع تقسیم کرد. هر یک از این کیف‌پول‌ها سطح امنیتی مختلفی دارند تا از امنیت کلیدهای خصوصی شما اطمینان حاصل کنند. این کیف‌پول‌ها شامل کیف‌پول آنلاین (وب)، موبایل، دسکتاپ، سخت‌افزار و کاغذی هستند.

۱٫ کیف‌ پول آنلاین (وب) چیست؟

کیف‌پول‌های آنلاین معمولا کیف‌پول‌های رمزنگاری‌شده‌ای هستند که می‌توانید از طریق مرورگر وب به آن‌ها دسترسی پیدا ‌کنید. گاهی اوقات مردم تصور می‌کنند همه کیف‌پول‌های گرم همان کیف‌پول آنلاین هستند، اما چنین تصوری اشتباه است و می‌تواند باعث سردرگمی شما شود. وقتی درباره سیستم‌عامل‌های جداگانه‌ای بخوانید که کیف‌پول شما روی آن قرار دارد، مانند کیف‌پول‌های موبایل یا دسکتاپ، متوجه این موضوع خواهید شد. بنابراین چنین تصوری را از ذهنتان پاک کنید.

kife pol arz digital

در ضمن به عنوان یک توصیه هرگز بخش اعظم ارز دیجیتال خود را روی این کیف‌پول‌ها قرار ندهید؛ چراکه اغلب اوقات صرافی‌های آنلاین و کیف‌پول‌های آنلاین طعمه‌های آسانی برای هکرها هستند.

مزایای کیف ‌پول‌ آنلاین

  1. سریع‌ترین راه برای انجام معاملات، بدون تأخیر بین مکان برنامه و سرور هستند.
  2. ایده‌آل‌ترین گزینه برای نگه داشتن مقدار کمی ارز رمزنگاری‌شده محسوب می‌شوند.
  3. بعضی کیف‌پول‌های آنلاین می‌توانند چندین ارز رمزنگاری‌شده را مدیریت کنند و برای انتقال مبالغ بین آن‌ها به کار می‌آیند.
  4. می‌توانند از شبکه TOR برای حفظ حریم خصوصی بیشتر استفاده کنند.

معایب کیف ‌پول آنلاین

  1. کاربران این کیف‌پول‌ها همیشه در معرض کلاهبرداری فیشینگ، بدافزارها، هک خودی، حملات DDOS و… هستند.
  2. کیف‌پول شما در دستان شما نیست و اطلاعات هویتی و محرمانه‌تان هم در جای دیگری نگهداری و ذخیره می‌شود.
  3. رایانه شما برای بدافزارها و ویروس‌ها در دسترس است. (هرگز از کافی‌نت استفاده نکنید، سیستم‌عامل خود را به روز نگه دارید و سعی کنید نکات امنیتی مختلفی را روی سیستم خود اجرا و پیاده‌سازی کنید.

۲٫ کیف‌ پول موبایل چیست؟

کیف‌پول‌های موبایل این امکان را فراهم می‌کنند که بتوانید در هر مکانی با استفاده از گوشی همراه خود به ارزهای رمزپایه دسترسی داشته باشید. این کیف‌پول‌ها قابلیت‌ها و امکانات بیشتری نسبت به کیف‌پول‌هایی که کاملا مبتنی بر اینترنت هستند، ارائه می‌دهند؛ با این حال خطرات امنیتی بیشتری نیز به همراه دارند.

مزایای کیف‌ پول‌ موبایل

  1. از سایر کیف‌پول‌های رمزنگاری کاربردی‌تر و آسان‌تر بوده و برای پذیرش یا ارسال هزینه‌های پرواز مناسب هستند.
  2. نقاط قوت و امکانات بیشتری نسبت به کیف‌پول‌های آنلاین یا سخت‌افزاری مانند اسکنر QR Code دارند.
  3. می‌توانند از شبکه TOR برای حفظ حریم خصوصی بیشتر استفاده کنند.

معایب کیف ‌پول موبایل

  1. گوشی‌های هوشمند دستگاه‌هایی فوق‌العاده ناامن هستند. اگر تلفن شما با بدافزارها آسیب دیده یا روت شده باشد، هیچ برنامه‌ای رمزعبور شما را ذخیره نمی‌کند.
  2. تلفن‌های هوشمند به راحتی در دسترس بدافزارها و ویروس‌ها هستند.

۳٫ کیف‌ پول دسکتاپ چیست؟

کیف‌پول رمزنگاری دسکتاپ تا حدی امن‌تر از کیف‌پول آنلاین (وب) و کیف‌پول موبایل در نظر گرفته شده است، اما میزان امنیت این کیف‌پول‌ها به میزان توجه و رعایت نکات امنیتی آنلاین از سوی شما بستگی دارد.

ارز دیجیتال

استفاده از لپ‌تاپ‌های قدیمی‌تر، کاملا آفلاین و با یک سیستم‌عامل کاملا تمیز، می روشی بسیار موثر برای ذخیره‌سازی سرد ارزهای دیجیتالی است. درست مانند گوشی‌های هوشمند اکثر افراد یک لپ‌تاپ قدیمی دارند که آن را گوشه‌ای از خانه بلااستفاده گذاشته‌اند. چنین لپ‌تاپ‌هایی می‌توانند بهترین ابزار برای کیف‌پول دسکتاپ باشند.

مزایای کیف‌پول‌ دسکتاپ

  1. یکی از ساده‌ترین انواع کیف‌پول رمزنگاری‌شده است.
  2. اگر هرگز با آن لپ‌تاپ اتصال اینترنتی برقرار نشود، این شیوه یک راهکار عالی برای ذخیره‌سازی به روش سرماست.
  3. با این کیف‌پول‌ها، کلیدهای خصوصی در سرور فرد دیگر یا سیستم دیگری ذخیره نمی‌شوند.
  4. می‌توانند از شبکه TOR برای حفظ حریم خصوصی بیشتر استفاده کنند.

معایب کیف‌پول دسکتاپ

  1. در صورت اتصال به اینترنت، اخطارهای امنیتی و حریم خصوصی وجود دارد.
  2. رایانه شما برای بدافزارها و ویروس‌ها در دسترس است.
  3. بعضی از کیف‌پول‌ها مجوز حریم خصوصی و گواهی‌های امنیتی عجیبی درخواست می‌کنند.
  4. اگر فراموش کنید از اطلاعات کیف‌پول خود نسخه پشتیبان تهیه کنید و رایانه شما آسیب ببیند، شما همه چیز را از دست خواهید داد.

۳٫ کیف ‌پول سخت‌افزار چیست؟

کیف‌پول‌های سخت‌افزاری نسبت به کیف‌پول‌های وب و دسکتاپ، طرفداران کمتری داشته و چندان کاربرپسند نیستند؛ اما کار با آن‌ها راحت‌تر از کیف‌پول‌های کاغذی و اغلب ایمن‌تر از کیف‌پول‌های گرم است.

بعضی از کیف‌پول‌های سخت‌افزاری به باتری نیاز دارند و بعضی دیگر به این شکل کار نمی‌کنند. همچنین بعضی از این کیف‌پول‌ها مجهز به یک صفحه نمایشگر هستند. این ویژگی به شما کمک خواهد کرد تا برای تهیه نسخه پشتیبان به سراغ کامپیوترهای ناامن نروید، اما بعضی دیگر از این کیف‌پول‌ها چنین نمایشگری ندارند. همچنین اغلب اوقات می‌توانید به راحتی یکی از آن‌ها تهیه کنید. (البته در ایران تهیه آن‌ها چندان ساده نیست.)

این کیف‌پول‌ها برای ذخیره مقدار زیادی ارز رمزنگاری‌شده، بسیار مناسب هستند؛ چراکه نیازی به جابه‌جایی آنها نیست و می‌توانید کنترل بیشتری روی آن‌ها داشته باشید.

مزایای کیف‌پول‌ سخت‌افزار

  1. اگر دارای صفحه نمایش باشد، ایمن‌ترین روش برای ذخیره طولانی مدت ارزهای دیجیتال است.
  2. در بیشتر موارد امنیت این کیف‌پول‌ها نسبت به کیف‌پول‌های دیگر قوی‌تر است.

معایب کیف‌پول‌ سخت‌افزار

  1. استفاده از این کیف‌پول‌ها برای مبتدیان دشوار است؛ اما در صورتی که به خوبی بتوانید از آن‌ها استفاده کنید، بسیار کارآمد هستند.

۴٫ کیف‌ پول کاغذی چیست؟

کیف پول در ارز دیجیتال

پیش از ظهور کیف‌پول‌های سخت‌افزاری، کیف‌پول‌های کاغذی ایمن‌ترین و استانداردترین شیوه برای ذخیره‌سازی سرد ارزهای دیجیتالی بودند. ابتدا کیف‌پول کاغذی وجود داشت و بعد کیف پول کاغذی ایمن ساخته شد.

مزایای کیف‌پول‌ کاغذی

  1. یکی از ضدهک‌ترین گزینه‌های کیف پول ارزهای دیجیتالی است.
  2. در رایانه ذخیره نشده و دغدغه‌های نسخه پشتیبان یا حمله بدافزار و… را ندارد.
  3. کلیدهای خصوصی در سرور فرد دیگر یا سیستم دیگری ذخیره نمی‌شوند.

معایب کیف‌پول‌ کاغذی

  1. برای جابه‌جایی ارزهای رمزپایه تلاش بیشتری لازم است.
  2. کار با این کیف‌پول‌ها به درک فنی بیشتری نیاز دارد.

در آخر…

پیش از اینکه بخواهید هریک از کیف‌ پول ارزهای دیجیتال را به کار گیرید، باید اهداف خود از کار با این کیف‌پول‌ها و نیازمندی‌هایتان را مشخص کنید. همین موضوع می‌تواند کیف‌پول موردنیاز شما را مشخص کنید.

اگر تجربه‌ای از کار با کیف‌ پول ارزهای دیجیتال دارید،لطفا آن را با مخاطبان گروه مهندسی نرم افزار فراپیام در میان بگذارید.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو