شرکت خدمات مالی چیست و چه وظایفی دارد؟

رضا خانی
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

به طور کلی خدمات مالی به خدمات اقتصادی ارائه شده توسط صنعت مالی گفته می‌شود که طیف وسیعی از کسب و کار ها در بر می‌گیرد و پول را مدیریت می‌کند؛ از جمله اتحادیه‌های اعتباری بانک‌ها، شرکت‌های کارت اعتباری، شرکت‌های بیمه، شرکت‌های حسابداری، شرکت‌های مالی مصرف‌کننده و کارگزاری‌های سهام صندوق‌های سرمایه گذاری و غیره. اقتصاد از بخش‌های مختلفی  تشکیل شده است؛ این بخش‌ها متشکل از مشاغل مختلفی هستند که کالاها و خدمات را به مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهند. شرکت‌هایی که در یک بخش با هم گروه‌بندی می‌شوند محصولاتی مثل نرم افزار حسابداری و مالی یا خدمات مشابهی را ارائه می‌دهند‌. به عنوان یک مثال، شرکت‌هایی که خدمات کشاورزی ارائه می‌دهند بخش کشاورزی را تشکیل می‌دهند. شرکت‌هایی که خدمات تلفن همراه را ارائه می‌دهند بخشی از مخابرات هستند. در این مقاله به بخش خدمات مالی که یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد است، می‌پردازیم.

 

خدمات مالی به چه معناست؟

خدمات مالی یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین بخش‌های اقتصاد را تشکیل می‌دهد. در واقع طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های خاص‌تر مانند بانکداری سرمایه‌گذاری و بیمه است. خدمات مالی به فعالیت شرکت‌های خدمات مالی و متخصصان آن‌ها محدود می‌شود، در حالی که محصولات مالی کالاها، حساب‌ها یا سرمایه گذاری‌هایی هستند که آن‌ها ارائه می‌دهند.

همان‌طور که قبلاً به آن اشاره کردیم خدمات‌های مالی فرآیندهایی هستند که از طریق آن مصرف‌کنندگان یا کسب و کارها کالاهای مالی را به دست می‌آورند.

به عنوان مثال، یک ارائه‌دهنده سیستم پرداخت زمانی که پول‌ها را می‌پذیرد و انتقال می‌دهد، خدمات مالی را ارائه می‌کند. همچنین بین پرداخت‌کنندگان و گیرندگان این شامل حساب‌هایی است که از طریق کارت‌های اعتباری و نقدی‌، چک‌ها و انتقال الکترونیکی پول‌ها تسویه شده‌اند.

شرکت‌های فعال در صنعت خدمات مالی، پول را مدیریت می‌کنند. به عنوان مثال، یک مشاور مالی دارایی‌ها را مدیریت می‌کند و از طرف مشتری مشاوره می‌دهد. مشاور مستقیماً سرمایه گذاری یا هیچ محصول دیگری را ارائه نمی‌دهد، بلکه جابه‌جایی پول‌ها بین پس‌اندازکنندگان و ناشران اوراق بهادار و سایر ابزارها را تسهیل می‌کند. این خدمات به جای یک دارایی ملموس، یک وظیفه موقت است.

 

اهمیت شرکت خدمات مالی چیست؟

بخش خدمات مالی محرک اصلی اقتصاد یک کشور است در واقع جریان آزاد سرمایه و نقدینگی را در بازار فراهم می‌کند. وقتی این بخش قوی باشد اقتصاد رشد می‌کند و شرکت‌های این صنعت بهتر می‌توانند ریسک موجود را مدیریت کنند.

به علاوه قدرت بخش خدمات مالی نیز برای شکوفایی جمعیت یک کشور مهم است. وقتی بخش مالی و اقتصاد قوی باشد، مصرف‌کنندگان عموماً درآمد بیشتری دارند. این باعث افزایش اعتماد به نفس و قدرت خرید آن‌ها می‌شود. زمانی که برای خرید‌های بزرگ به اعتماد نیاز دارند به این بخش‌ها مراجعه می‌کنند.

با این حال اگر بخش خدمات مالی شکست بخورد می‌تواند اقتصاد یک کشور را به پایین بکشاند و منجر به رکود شود. وقتی سیستم مالی شروع به فروپاشی می‌کند اقتصاد آسیب خواهد دید. سرمایه به مرور زمان از بین می‌رود؛ زیرا وام‌دهندگان کنترل وام‌دهی را از دست می‌دهند؛ همچنین باعث افزایش بیکاری و کاهش دستمزدها می‌شود.

همانطور که گفته شد شرکت‌های خدمات مالی انواع مختلفی دارند و هرکدام وظیفه‌های مخصوص به خود را انجام می‌دهند؛ در این‌جا قصد داریم برخی از آن‌ها را معرفی کنیم و با وظایف آن‌ها آشنا شویم:

  • بانکداری

بانک‌ها یکی از انواع بسیار رایج شرکت‌های خدمات مالی هستند و خدمات و محصولات زیادی را ارائه می‌دهد که همه ما تا حدی با آن‌ها آشنایی داریم‌. بانک‌های سرمایه گذاری ممکن است بسیاری از این خدمات را ارائه دهند اما دارایی‌های مشتریان خود را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ نیز مدیریت می‌کنند.

بانکداری شامل تحویل سپرده به حساب‌های چک و پس‌انداز و همچنین وام دادن به مشتریان است. حدود ۱۰ درصد از پولی که به بانک‌ها سپرده می‌شود باید در دسترس بماند و ۹۰ درصد دیگر برای وام در دسترس است. سودی که بانک از این وام‌ها به دست می‌آورد به مشتریانی تعلق می‌گیرد که پول را به بانک سپرده‌اند.

  • مشاوره

این شاخه از خدمات مالی به افراد و سازمان‌ها انجام وظایف مختلف کمک می‌کند. مشاوران مالی می‌توانند به بررسی سرمایه‌گذاری‌ها، ارائه خدمات ارزیابی برای کسب و کارها‌، کمک به تلاش‌های املاک و غیره کمک کنند. در هر مورد مشاوران به راهنمایی افراد در جهت درست هنگام تصمیم‌گیری مالی کمک می‌کنند.

  • مدیریت ثروت

این نوع خدمات مالی به افراد کمک می‌کند تا به صورت هوشمندانه پول خود را پس‌انداز کنند و در صورت امکان از سرمایه خود بازده دریافت کنند. اگر از طریق کارفرمای خود یک برنامه ۴۰۱k دارید، این می‌تواند یکی از انواع مدیریت ثروت باشد.

  • صندوقهای سرمایهگذاری مشترک

موسسات صندوق سرمایه گذاری مشترک نوعی سرمایه گذاری را ارائه می‌دهند که چندین طرف در آن سهیم هستند. این سرمایه‌گذاری‌ها توسط یک متخصص مدیریت می‌شود و نه توسط خود سرمایه‌گذاران. خرید یک صندوق مشترک به اندازه برخی از سرمایه‌گذاری‌های سنتی در أوراق، بازار سهام یا موارد مشابه نیست. بنابراین آن‌ها گزینه محبوب برای افرادی هستند که کمی در امور مالی خود مردد هستند‌. سرمایه گذاری‌ها نیز متنوع هستند و این باعث می‌شود به کاهش ریسک کمک بزرگی کنند.

  • بیمه

بیمه یکی از رایج‌ترین در دست خدمات مالی به شمار می‌رود. اکثر مردم درک درستی از بیمه دارند. این سیستمی است که شما به صورت ماهانه یا سالانه به آن پرداخت خواهید داشت و به عنوان یک شبکه ایمنی عمل می‌کند.

همچنین هزینه‌های برخی از مخارج بزرگ را که اغلب غیر قابل پیش‌بینی نیز هستند، پوشش می‌دهد. همان طور که می‌دانید بیمه از انواع مختلفی تشکیل شده است: مانند بیمه سلامت، خودرو، خانه بیمه عمر و اجاره دهندگان.

بیمه به عنوان یک خدمت مالی در نظر گرفته می‌شود؛ زیرا در برابر از دست دادن پول یا دارایی محافظت می‌کند و به این دلیل خود شرکت‌های بیمه اغلب به شدت درگیر سرمایه‌گذاری هستند.

حق بیمه‌های جمع‌آوری شده توسط یک شرکت بیمه از نظر آماری احتمالاً به طور کامل باز پرداخت نمی‌شود. پس از مدتی، یک شرکت بیمه پول بیشتری از حق بیمه‌ها جمع می‌کند که باید به عنوان خسارت پرداخت کنند و این وجه نقد اضافی به عنوان شناور نامیده می‌شود.

همچنین این امکان وجود دارد که یک شرکت بیمه سهام شناور خود را برای کسب بازده، سرمایه‌گذاری کند و در نتیجه به نوعی خود را بیمه کند.

  • ارز خارجی

ارز خارجی نوعی از خدمات مالی است که اغلب در مقیاس کوچک  و توسط مشاغل کوچک خارج از فرودگاه‌ها یا شهرهای بندری پررفت‌وآمد انجام می‌شود.

همچنین بسیاری از بانک‌های تجاری نیز خدمات ارزی را ارائه می‌دهند. این‌ها عمدتاً شامل معامله یک ارز برای ارز دیگر به ارزش بازار آن و منهای کمیسیون آن است.

ارزهای خارجی در مقیاس بزرگ حوزه‌ای را در بر می‌گیرد که در آن بانک‌ها مقادیر قابل ‌توجهی ارزهای خارجی را خریداری کرده و می‌فروشند. گاهی اوقات توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ و حتی برخی از معامله‌گران فردی درگیر می‌شود.

 

وظایف شرکت‌های مالی

در ادامه به وظایفی که شرکت‌های مالی در قبال دیگران دارند می‌پردازیم و آن‌ها را توضیح خواهیم داد:

  1. به عنوان اولین وظیفه شرکت‌های خدمات مالی باید گفت که ایجاد و حفظ ارتباط موثر با مشتریان جدید و برقراری رابطه صلح‌آمیز در جهت پیشرفت یک شرکت و همچنین وجود سازمان برای بهینه سازی کسب و کار و در نهایت دستیابی به کلیه اهداف فروش است.
  2. یکی دیگر از وظایف آن تجزیه و تحلیل نیاز مشتری برای توصیه و سفارشی کردن محصولات است؛ چرا که با شناخت دقیق مخاطب بسیاری از خلاها پر شده و راه حل‌های مالی مناسبی بر اساس وضعیت مالی مشتری به آن ارائه خواهد شد.
  3. یک شرکت خدمات مالی باید اداره و انجام فعالیت‌های مختلف مثل افتتاح حساب‌های شخصی و تجاری، تهیه و تکمیل پس‌انداز و سایر گواهی‌های مالی را مدیریت کند و در نهایت بتواند حساب‌ها را بررسی کند و به جزئیات آن دقت داشته باشد.
  4. همچنین توانایی حفظ و ارائه انواع خدمات مالی و راه حل‌های وام تجاری به مشتریان را داشته باشد و بتوانند در پاسخ به درخواست وام مراحل را به درستی پیش ببرد؛ همچنین برای تکمیل کلیه درخواست‌های وام آماده باشد.
  5. اگر در هنگام کار مشکل و مسائلی مربوط به خدمات مالی و وام‌ها پیش بیاید یک شرکت خدمات مالی باید بتوانند در محیطی حرف‌های تجزیه و تحلیل آن را انجام داده و مطابق با سلیقه مشتری محصولات را ارائه دهد.
  6. به علاوه این که باید بتواند ارزیابی و تایید کلیه درخواست‌های امام تجاری و شخصی را برای تسهیل پرداخت به موقع وام‌ها انجام دهد و با بررسی دقیق آن‌ها به درخواست‌های افراد راجع به نحوه پرداخت سر وقت وام‌ها پاسخ دهد‌.
  7. یکی دیگر از وظایف شرکت خدمات مالی نظارت بر مدیریت وام‌های شخصی و تجاری برای رفع معوقات وام سررسید سپرده یا وام و ارزش اعتبار آن است.
  8. حمایت از مشاوران سرمایه گذاری و نگهداری حساب‌های بیمه از دیگر وظایف شرکت خدمات مالی محسوب می‌شود.
  9. علاوه‌بر آن باید بتواند برای اطمینان از رسیدگی موثر به درخواست‌های مشتریان در بازه زمانی با نماینده خدمات مالی همکاری کند.
  10. برای توسعه و پیاده‌سازی برنامه‌های نرم افزاری سرمایه گذاری و بیمه با متخصصان فناوری اطلاعات همکاری کند؛ همچنین قابلیت جمع‌آوری و گردآوری کلیه مطالب بازاریابی بیمه و سرمایه‌گذاری و جمع‌آوری اطلاعات در مورد آخرین روندهای صنعت را داشته باشد.
  11. یکی از وظایف بسیار مهم شرکت خدمات مالی این است که روابط حرفه‌ای و مشارکتی را با کارمندان، مشتریان، فروشندگان و همه آژانس‌های داخلی یا خارجی را حفظ کند تا خدمات و تحویل به موقع محصول را تسهیل سازد.
  12. امکان مدیریت و ارائه راه حل‌ها برای شکایات و پیشنهادات طی مشورت با کارکنان ارشد را نیز داشته باشد. همچنین مدیریت و پاسخگویی به درخواست‌های خدمات توسط مشتریان در چهارچوب زمانی و بر اساس سیاست و رویه‌های شرکت از دیگر مسائل و مسئولیت‌های مهم یک شرکت خدمات مالی است.
  13. در آخرین مرحله از مسئولیت‌ها و وظایف شرکت خدمات مالی نظارت و راه‌اندازی سیستم پردازش داده‌ها برای عملیات‌های متفاوت روزمره مانند ورود تراکنش‌ها، برداشت‌ها و سپرده‌ها و همچنین نگهداری حساب به شمار می‌رود.

موارد بالا تنها قسمت کوچک و کلی از وظایف یک شرکت خدمات مالی محسوب می‌شوند؛ زیرا امروزه به علت حجم معاملات شرکت‌ها  وظایف متفاوتی دارند که باید بتوانند متناسب با نیاز مشتریان خود آن‌ها را ارائه دهند.

شرکت حسابداری نیز یکی از انواع شرکت‌های خدمات مالی است که وظایف مخصوص به خود را دارد. در واقع برای مدیریت قوی‌تر مسائل مالی برخی از شرکت‌ها امور حسابداری خود را به شرکت‌های حسابداری واگذار می‌کنند و وظایف مربوط به قسمت مالی را به آن‌ها میشه باشد تا تمرکز بهتری روی مسائل دیگر داشته باشند.

در ادامه به برخی از وظایف و خدمات این شرکت حسابداری خواهیم پرداخت:

 

وظایف و خدمات این شرکت حسابداری

در ادامه به برخی از وظایف و خدمات این شرکت حسابداری خواهیم پرداخت:

  1. همه اسناد نقدی روزانه را جمع آوری می‌کنند و اسناد صادر شده را تایید می‌کنند. تایید اسناد صادر شده می‌تواند از نظر امضا، شعبه، کد عنوان، ویژگی و وضوح اسناد ارائه شده باشد و همچنین دقت در مبالغ وارد شده چرا که جزئیات اسناد اهمیت بسیار زیادی دارد.
  2. یک شرکت حسابداری باید از جزئیات کامل هر مال با محتوای اسناد با خبر باشد و آن‌ها را تطبیق دهد تا بتواند اطمینان کامل را از آن‌ها حاصل کند. به علاوه مدارک که به صورت نقدی پرداخت شده‌اند را کاملاً مورد بررسی قرار دهد و امکان پیگیری اختیارات هر شخص در پرداخت را داشته باشد‌.
  3. قابلیت بررسی اعداد درج شده با شماره گذار در اسناد ارائه شده را داشته باشد و بتواند تمام اسناد و نامه‌های متنوع حسابداری را طبق دستورالعمل‌های داده شده صادر و امضا کند.
  4. کاملا به مسائل مربوط به حقوق پرسنل مزایا و دیگر مسائل آگاه و واقع باشد و اسناد مربوطه به آن‌ها را صادر کند.
  5. توانایی نگارش و صدور لیست کامل هزینه‌ها به همراه اسناد مربوط به آن‌ها طبق دستورالعمل‌های گفته شده توسط شرکت‌ها را داشته باشد.
  6. یک شرکت حسابداری موظف است که از حساب‌های مختلف و موجودی آن‌ها دانش کافی داشته باشد تا در صورت لازم و بروز مشکل برای رفع آن‌ها اقدامات مناسب را انجام دهد.
  7. یکی از وظایف قابل ذکر یک شرکت حسابداری این است که تمام اسناد را در حسابداری ثبت کند و به صورت خلاصه گزارش کاملی از فعالیت‌های روزانه را تهیه نماید.
  8. هنگامی که اشکال و مغایرتی در حساب‌ها وجود دارد یک شرکت حسابداری موظف است تمام آن‌ها را بررسی کند و سپس تغییرات ایجاد شده را با امضا و رضایت قسمت ریاست تایید کند.
  9. با دیدن هرگونه مشکل جدی اسناد صادر شده قبلی باید تمام آن‌ها را گزارش دهد و تمام حساب‌هایی که شرکت یک شرکت در بانک‌های مختلف دارد را کنترل کند و تمام امور مربوط به آن را پیگیری کند.
  10. یکی دیگر از وظایف مهم و تاثیر گذار شرکت‌های حسابداری این است که تمام اسنادی را که در رابطه با کسری یا فزونی حساب‌ها هستند کنترل کند و در نهایت با بررسی کامل از آن‌ها بتوانند تسویه‌حساب و مشخص شدن وضعیت هر کدام از حساب‌ها را کنترل کند‌.
  11. در نهایت کل اسناد ارائه شده باید به موقع و به صورت واضح و طبقه‌بندی شده به بایگانی ارسال شوند و همچنین بتواند تراز مالیاتی را به طور دقیق و کامل تهیه کند.

 

کلام آخر

همانطور که تا به الان به آن اشاره کردیم خدمات مالی یک قسمت بسیار مهم از اقتصاد هر کشور را تشکیل می‌دهند و قسمت مالی هر شرکت مهم‌ترین بخش آن است. چرا که پیشرفت و نتیجه تلاش‌های هر شرکت را مشخص می‌کند. به علاوه این که این شرکت‌ها انواع مختلفی دارند که آن‌ها را بررسی کرده‌ایم. با توجه به نیاز روزافزون شرکت‌های مختلف و گسترش و افزایش جمعیت قطعاً نیاز به افراد مختلف و متخصص در حیطه امور مالی بیشتر می‌شود و احتیاج است که خدمات و محصولات بهتری در این زمینه ارائه شوند. اگر شما یک شرکت حسابداری و خدمات مالی هستید باید با در نظر گرفتن نیازهای مشتریان و شناختن ویژگی‌های آن‌ها خدمات مناسب به آن‌ها را ارائه دهید؛ چرا که هرچه سابقه بهتری در این زمینه داشته باشید بیزینس‌ها و شرکت‌های زیادی شما را به عنوان ارائه دهنده خدمات مالی خود به دیگران انتخاب می‌کنند.

اگر هم به عنوان یک شرکت احتیاج به افراد متخصص در بخش خدمات مالی خود دارید می‌توانید از این شرکت‌ها در جهت پیشرفت خود کمک بگیرید. همچنین باید بدانید که کمک گرفتن و سپردن قسمت مالی به شرکت‌های مربوطه نقطه ضعف محسوب نمی‌شود. این برنامه‌ریزی دقیق سیستماتیک شما را نشان می‌دهد و به عنوان یک نقطه قوت تلقی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نکات مهم در مدیریت مالی شرکت

حسابداری بازرگانی و هرآنچه باید از آن بدانید

مدیر فروش (Sales Manager) کیست؟

 

نویسنده: رضا خانی

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو