همه چیز درباره فیش حقوقی آنلاین

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

فیش حقوقی

یکی از مسائلی که کسب و کارهای کوچک و بزرگ با آن سروکار دارند، مسائل مربوط به حقوق و دستمزد افراد است. این موضوع که یکی از مسائل مهم دنیای محاسبات و اعداد و ارقام به حساب می‌آید، سختی و مسائل مربوط به خود را دارد؛ اما بسیاری از افراد فکر می‌کنند که این کار بسیار راحت و ساده است.

در ادامه این مقاله از شبکه دانش فراپیام نکاتی را در رابطه با این موضوع در اختیارتان قرار می‌دهیم تا با هر آنچه لازم است بدانید آشنا شوید.

دستمزد و حقوق در واقع به مبلغی گفته می‌شود که شما در ازای مقدار کاری که برای یک سازمان و شرکت انجام داده‌اید، دریافت می‌کنید. به طور کلی باید متذکر شد که سازمان باید به صورت دوره‌ای و در مدت زمان‌های مشخص به پرسنل خود مبلغی را به عنوان حقوق بپردازد.

دقت باشید که به طور معمول مبنایی که برای تعیین حقوق انتخاب شده است، ساعت خواهد بود که در مجموع ماه محاسبه و پرداخت می‌شود.

حقوق و دستمزد چگونه محاسبه می ‌شود؟

برای محاسبه دستمزد و حقوق، حسابدار یک شرکت و سازمان باید در رابطه با مسائل گوناگونی چون میزان حقوق پایه، هزینه مسکن، انواع مزایایی که در نظر گرفته شده است، هزینه عائله‌مندی و … اطلاعاتی را داشته باشد تا بتواند حقوق و دستمزد پرسنل را محاسبه کند.

در سازمان و شرکت‌ها برای آنکه تعیین و پرداخت حقوق به شکل درست صورت گیرد، پرسنل باید زمان ورود و خروج خود در اداره یا سازمان ثبت کنند تا در پایان ماه کاری، چنین موضوعی ملاک بررسی و تعیین حقوق قرار گیرد. از همین جهت شاهد استفاده از دستگاه‌های حضور زن و یا همچنین نیروهای متخصص برای محاسبه چنین موضوعی هستیم.

در آخر ساعت ورود و خروج که از طریق چنین سیستم‌هایی به ثبت رسیده است، در کنار دیگر موارد چون اضافه‌کاری‌ها، مرخصی‌ها، تعجیل یا تاخیر در ورود و خروج و … در اختیار حسابدار قرار می‌گیرد و فرد با در نظر گرفتن تمامی مسائل دستمزد و حقوقی را برای پرسنل در نظر خواهد گرفت.


همچنین بخوانید : قانون اضافه کاری


فیش حقوقی چیست؟

در کنار مسائل مربوط به حقوق و دستمزد، موضوع دیگری نیز وجود دارد که به احتمال تا به حال در رابطه با آن نکات گوناگونی را شنیده‌اید و آن فیش حقوقی است. باید متذکر شد که فیش حقوقی در واقع فرمی به حساب می‌آید که در آن مشخصات مربوط به کارگر یا کارمند با تمام جزئیات مربوط به حقوق، مزایا دریافتی، وام‌ها و … به ثبت می‌رسد.

استفاده از برنامه و نرم‌ افزارهای گوناگون برای تهیه فیش حقوقی

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که تهیه فیش حقوقی کاری ساده و آسانی است؛ در حالی که باید متذکر شد این‌چنین نیست و فرایند مربوط به آن سختی و پیچیدگی مربوط به خود را دارد.

برای مثال می‌توان به امکان رخ دادن خطا در انجام محاسبات اشاره کرد. دقت داشته باشید که این موضوع زمانی که تعداد کارکنان افزایش پیدا کند، بیشتر نیز دیده می‌شود. از همین جهت باید به فکر راه و روشی بود تا از طریق آن محاسبه مربوط به حقوق و دستمزد به طور دقیق و ساده‌تر انجام شود.

امروزه به سبب اهمیت تعیین حقوق و دستمزد، نرم افزار های حسابداری گوناگونی طراحی شده است که از طریق آن‌ها امکان بررسی چنین موضوعی به شکل ساده‌تر انجام می‌شود. علاوه بر دقت کار بالا و سادگی انجام محاسبه، سرعت کار را نیز باید نام برد.

مسما استفاده از نرم‌افزارها برای محاسبه حقوق و دستمزد، در مقایسه با انجام این کار توسط نیروی انسانی سرعت بیشتری خواهد داشت؛ بنابراین باید به صورت کلی متذکر شد که استفاده از چنین نرم‌افزارهایی، انتخاب مناسب‌تری خواهد بود.

فیش حقوقی آنلاین به چه شکل در بهره ‌وری کارکنان تاثیر می‌ گذارد؟

 

مسلما یکی از موضوعاتی که می‌تواند سبب رضایت کارکنان و پرسنل شود، تامین حقوق و دستمزد مناسب است. از همین جهت صاحبان کسب و کار باید به این موضوع توجه کافی داشته باشند تا بتوانند بهترین شرایط را فراهم آورند. در واقع باید متذکر شد که اگر این موضوع به درستی انجام شود، تاثیرات مثبتی به همراه خواهد داشت و برعکس اگر مشکلی پیش آید، شرایط بدتر خواهد شد.

حال نکته‌ای در این راستا وجود دارد و آن این است که بسیار از مدیران گمان می‌کنند که استفاده از نرم‌افزارهای فیش حقوقی آنلاین تنها هزینه بسیاری را به همراه خواهد داشت و مزیت و سودی برای آن به نظر نمی‌رسد.

در حالی که باید متذکر شد این‌چنین نیست و مزایا در نظر گرفته شده برای فیش حقوقی آنلاین بسیار بیش از آن چیزی است که فکر می‌کنید. در ادامه به بررسی این دست از مزایا می‌پردازیم تا شما نیز از آن‌ها مطلع شوید.

مزیت ‌های در نظر گرفته شده برای فیش حقوقی آنلاین

  • امکان خطا به کمترین حالت ممکن می‌رسد.
  • شرایط استفاده از فیش حقوقی آنلاین صرفه بیشتری را برای شما به همراه خواهد داشت.
  • نیازی به حضور کارکنان در سازمان و شرکت نیست.
  • استفاده از نرم‌افزارها برای شرایط مربوط به محیط زیست بهتر است؛ چرا که دیگر نباید از کاغذ و برگه استفاده کرد.
  • امکان ایجاد پروفایل برای هر یک از پرسنل در نرم‌افزار وجود دارد و آن‌ها می‌توانند مسائل مربوط به حقوق و دستمزد خود را در هر لحظه و شرایط بررسی کنند.
  • در نرم‌افزارهای مربوط به فیش حقوقی آنلاین، بخشی در نظر گرفته شده است که می‌توانید از طریق آن گواهی اشتغال به کار دریافت کنید.
  • تمام اطلاعات مربوط به حقوق و دستمزد و همچنین دیگر مسائل به طور کامل محرمانه می‌ماند.

چگونه حقوق پایه در حسابداری تعیین و انتخاب می‌ شود؟

اولین موردی که باید در راستای تعیین حقوق کارکنان انجام شود، تعیین حقوق پایه است. دقت داشته باشید که حقوق پایه به صورت سالانه مورد بررسی قرار می‌گیرد و این کار توسط شورای عالی کشور انجام می‌شود.

باید متذکر شد که شورای عالی تشکیل شده از دولت، نماینده کارفرمایان و کارگران است که این دست از افراد چنین موضوعی را بررسی می‌کنند و پس از آنکه حقوق پایه تعیین شد، آن را به دیگر واحدهای اقتصادی اطلاع می‌دهند.

البته دقت داشته باشید که همه شغل‌ها حقوق پایه ندارند و گاهی اوقات قراردادی بین کارکنان و کارفرمایان صورت می‌گیرد که در این قرارداد مبلغی به صورت توافقی انتخاب می‌شود که برای مثال می‌توان به پرداخت دستمزد به شکل ساعتی، هفتگی، ماهانه یا سالانه اشاره کرد.

دقت داشته باشید که حتما در چنین شرایطی، بین شما و کارفرمایی که دارید، یک قرارداد نوشته شود تا در ادامه مشکلی برای شما و حقوقی دریافتی که باید داشته باشید، پیش نیاید.

بررسی و انجام محاسبات مربوط به مزایا در نظر گرفته شده برای کارکنان

فیش حقوقی آنلاین

یکی دیگر از مواردی که در زمان پرداخت حقوق به کارمند باید مورد توجه قرار گیرد، این است علاوه بر مبلغ خالص، مزایا در نظر گرفته شده برای کارکنان نیز بررسی شود. از همین جهت حسابدار سازمان باید طبق قوانین وزارت کار مزایای یک کارمند را مورد بررسی قرار دهد.

 از جمله مزایایی که می‌توان در نظر گرفت، باید به مواردی چون حق مسکن، حق اولاد، حق بن، حق سنوات، عیدی و پاداش، عائله‌مندی، خواروبار، پاداش‌ها، عیدی‌ها، حق ماموریت و … اشاره کرد. البته دقت داشته باشید که برخی از این موارد زمانی به شما تعلق می‌گیرد که متاهل یا صاحب فرزند شوید.

در واقع باید گفت بخشی از موارد نام برده شده، به عنوان پاداش برای یکی از فعالیت‌های شما به حساب می‌آیند که باید در ابتدا صورت گیرند تا برای شما فعال شوند. در ادامه برخی از مزایا را به طور کامل برای شما بررسی خواهیم کرد.

مزایای مستمر تاثیرگذار بر حقوق و دستمزد

مزایای مستمر از جمله مزایایی به حساب می‌آیند که به صورت نقدی یا غیر نقدی برای کارکنان در نظر گرفته می‌شوند. برای مثال می‌توان به مواردی چون اتومبیل، بن تهیه مواد غذایی و پوشاک، سبدهای کالا و … که از جمله مزایای مستمر غیر نقدی و مواردی چون حق ایاب و ذهاب، حق کشیک و حق مسئولیت که مزایای نقدی هستند، اشاره کرد. البته باید متذکر شد که تمام این موارد با تشخیص و تایید کارفرما انجام می‌شوند.

مزایای غیرمستمر تاثیرگذار بر حقوق و دستمزد

بسیاری از افراد گمان می‌کنند مبلغی که در راستای اضافه‌کاری دریافت می‌کنند، از جمله مزایا غیرمستمر به حساب می‌آید. در حالی که باید متذکر شد این‌چنین نیست و در واقع مزایا غیرمستقیم به مواردی چون عیدی آخر سال، هزینه درمان، هزینه پوشاک، حق ماموریت، هزینه‌هایی که برای بازخرید و … دریافت می‌کنند گفته می‌شود.

از همین جهت حسابدار یک شرکت و سازمان باید تمام این موارد را مورد بررسی قرار دهد و بر اساس آن‌ها حقوق کارمند یا کارگر را تعیین کند.

حق عائله‌ مندی چیست و چه تاثیری بر حقوق دارد؟

کارکنانی که متاهل و صاحب فرزند هستند، حق عائله‌مندی یا حق فرزند دارند. این قانون که توسط اداره کل کار و رفاه اجتماعی تعیین شده است، به شرایطی گفته می‌شود که هر فرد به ازای هر فرزندی که دارد، به ازای ۱۰ درصد از حقوق ماهانه خود مبلغ بیشتری را دریافت می‌کند.

البته در این راستا نیز نکات و محدودیت‌هایی وجود دارد. برای مثال فرزندان تا زمان معینی از حق عائله‌مندی می‌توانند استفاده کنند و پس از آن دیگر مبلغی برای آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود. در ادامه خصوصیات فرزندی که واجد شرایط دریافت حق فرزند است را نام خواهیم برد تا از آن‌ها مطلع شوید.

  • سن فرزند دختر و پسر کمتر از ۱۸ سال باشد.
  • دختری که بیش از ۱۸ سال دارد، باید مجرد باشد.
  • فرزندی که بالای ۱۸ سال دارد و در حال اشتغال به تحصیل است.
  • فرزندانی که به دلیل بیماری یا نقص عضو امکان کار کردن ندارند و این موضوع توسط کمیسیون پزشکی نیز تایید شده باشد.

چگونه سنوات و عیدی کارگران محاسبه می ‌شود؟

در پایان هر فصل یا دوره مالی، مبلغی توسط هیئت دولت تعیین می‌شود که به آن پاداش و عیدی می‌گویند. این مبلغ باید پس از کسر معافیت‌های قانونی در اختیار کارکنان قرار گیرد.

البته نکته دیگری نیز وجود دارد و آن این است که مبلغ عیدی تعیین می‌شود؛ اما هیئت‌مدیره‌ها می‌توانند مبلغ دیگری را که صلاح می‌دانند به کارکنان خود دهند. پس باید گفت این موضوع به طریقی به نظر هیئت‌مدیره بستگی دارد.

مواردی که شامل کسر از حقوق می ‌شوند

در کنار تمام مواردی که سبب اضافه شدن مبلغی به حقوق می‌شوند، باید متذکر شد که برخی از اوقات کسری‌هایی نیز برای دستمزد در نظر گرفته می‌شود. دقت داشته باشید که کسری‌های حقوق به صورت کلی شامل دو دسته می‌شود. این دو دسته را می‌توان مواردی چون کسورات قانونی و کسورات توافقی در نظر گرفت.

همچنین در راستای مثال می‌توان مواردی چون مالیات و حق بیمه که کسورات قانونی و اقساط و وام که کسورات توافقی هستند، اشاره کرد. دقت داشته باشید که کسورات نوعی بدهی به حساب می‌آیند که باید پس از مدت زمانی به مراجع پرداخت شوند.

آیا در فیش حقوقی آنلاین می ‌توان تمامی این موارد را مشاهده کرد؟

همان‌طور که در طول محتوا گفته شد، امکان تهیه فیش حقوقی آنلاین برای کارمندان وجود دارد؛ اما شاید برای بسیاری از افراد این سوال به وجود آید که آیا امکان بررسی و دیدن تمام موارد نام برده شده در چنین فیش حقوقی وجود دارد یا خیر که در این راستا پاسخ بله خواهد بود.

شما می‌توانید از طریق نرم‌افزارهای گوناگونی که برای تهیه فیش حقوقی آنلاین در نظر گرفته شده‌اند تمام مسائل مربوط به حقوق کسب و کار خود را مشاهده کنید.

به نوعی باید گفت در چنین فیش‌های حقوقی تمام حق‌هایی که شما از آن‌ها بهره‌مند هستید، قابل دیدن هستند و با ریز جزئیات نوشته شده‌اند. از همین جهت شما می‌توانید از چنین سیستمی استفاده کرده و به هر اطلاعاتی که می‌خواهید در هر زمان دست یابید.

برای دریافت فیش حقوق آنلاین به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟

یکی از سوالاتی که امکان دارد برای شما پیش آید این است که دریافت فیش حقوقی آنلاین نیازمند کدام دسته از اطلاعات است که در راستای پاسخ به این سوال باید متذکر شد برای دریافت فیش حقوقی آنلاین به مواردی چون شماره دفتر کل، شماره حساب، شماره ملی و کد امنیتی که در نظر گرفته می‌شود نیاز دارید.

زمانی که شما این دست از اطلاعات را در کادرهای تعیین شده وارد کنید، فیش حقوقی برایتان به نمایش در خواهد آمد. البته موارد دیگری چون نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد و غیره نیز از شما پرسیده خواهد شد که باید به تمامی آن‌ها پاسخ دهید.

در فیش حقوقی آنلاین چه اطلاعاتی درج شده است؟

یکی از موضوعاتی که برای کارکنان سوال پیش آورده، این است که در یک فیش حقوقی آنلاین چه مواردی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را دید؟ باید متذکر شد که در این راستا اطلاعات گوناگونی چون مزایا در نظر گرفته شده برای کارمند، پرداخت‌های ماهانه، وام‌هایی که دریافت کرده‌اید، قسط‌هایی که پرداخت شده‌اند، میزان حق اولاد، عیدی در نظر گرفته شده، پاداش‌ها و … قابل دیدن هستند.

در صورت تمایل به بررسی چنین موضوعاتی، می‌توانید به راحتی فیش حقوقی خود را به صورت آنلاین و به راحتی دریافت کنید و هر اطلاعاتی که در این راستا نیاز دارید را به دست آورید.

جمع ‌بندی

موضوعی که در این مقاله در رابطه با آن صحبت شد، فیش حقوقی آنلاین بود. شما می‌توانید این فیش را به راحتی، دقت بالا و سرعت به دست آورید و هر اطلاعاتی که نیاز دارید را پیدا کنید. همچنین در طول متن به اطلاعاتی که نیاز دارید نیز اشاره کردیم. اکنون می‌توانید در صورت تمایل به دریافت چنین فیشی بپردازید و از آن در زمینه مورد نیاز استفاده کنید.

بیشتر بخوانید :


نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو