سود انباشته چیست؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

همه چیز درباره سود انباشته

سود انباشته

سود انباشته یکی از روش‌هایی است که به یک شرکت سرمایه گذاری کمک می‌کند تا بتواند به نحو مناسبی پیشرفت نماید. شرکت‌ها می‌توانند با انجام معاملات و یا تولیدات، سود مثبت یا منفی داشته باشند. سود مثبت می‌تواند به سهامدارن و شرکت کمک بسیار زیادی کرده و موجب کسب درآمد برای آن‌ها و همچنین افزایش سرمایه شرکت و پیشرفت آن می‌شود. سودی که شرکت به دست می‌آورد معمولا به دو بخش تقسیم می‌شود.

بخشی از این سود به سرمایه‌گذاران اختصاص داده می‌شود و قسمتی از سود نیز صرف افزایش سرمایه شرکت می‌شود. به این سود که به سهامدارن پرداخت نمی‌شود و در شرکت باقی می‌ماند سود انباشته گفته می‌شود. سود انباشته هر سال با سود انباشته سال‌های قبلی جمع می‌شود و دلیل نام گذاری این سود نیز همین است.

سود انباشته برای رفع نیازهای مختلف شرکت مانند خرید وسایل ضروری، خرید مواد اولیه مورد نیاز، خرید ماشین آلات مورد نیاز، هزینه برای افزایش کیفیت خدمات در شرکت‌های خدماتی، توسعه شرکت و… به کار گرفته می‌شود. در ادامه این مقاله از شبکه دانش فراپیام شما را بیشتر با سود انباشته و مفاهیم آن آشنا می‌کنیم.

سود انباشته یا همان Retained Earnings را می‌توان قسمتی از سود یک شرکت نامگذاری کرد که در میان سهامداران توزیع نشده و جهت سرمایه گذاری مجدد در شرکت نگهداری می‌شود. این سود در ترازنامه شرکت ثبت می‌شود و تمامی تغییرات آن در داخل حساب‌های مالی شرکت ثبت می‌گردد.

سود سهام چیست؟

هر شرکتی در زمینه خاصی فعالیت می‌کند و بسته به آن فعالیت درآمدی را به دست می‌آورد. برای مثال ممکن است یک شرکت در زمینه دارو فعالیت نماید و با تولید داروی خاصی کسب سود کند.

اگر فرض کنیم این شرکت تمام هزینه‌ها را کم کند و در نهایت ۱ میلیارد تومان سود ببرد و اگر تعداد سهام شرکت ۲۰۰ میلیون برگه باشد در آن صورت شرکت برای هر سهم ۵ تومان سود می‌برد. این ۵ تومان در واقع به عنوان سود سهام در نظر گرفته می‌شود و گفته می‌شود این شرکت ۵ تومان سود دارد.

منظور از سود نقدی چیست؟

بعد از آشنایی با سود سهام نوبت به سود نقدی می‌رسد. اگر فرض کنیم در شرکت قبلی که مثال زدیم سال مالی شرکت به پایان برسد، شرکت وظیفه دارد در جلسه‌ای در خصوص سود شرکت به سهامداران خود توضیح دهد. این شرکت از ۵ تومان به دست آمده ۲٫۵ تومان را میان سهامداران تقسیم می‌کند که این سود را «سود مجمع سهام» یا سود نقدی می‌نامند.

اهمیت سود انباشته در بورس چیست؟

سود انباشته نقش بسیار مهمی در تحلیل‌های بورسی ایفا می‌کند. لازم است شرکت‌های بورسی به میزان سود انباشته شرکت توجه ویژه‌ای داشته باشند. سود انباشته از دارایی‌های شرکت به حساب می‌آید و در تحلیل‌ها و ارزش‌گذاری سهام بسیار موثر است.

تحلیل‌گرهای مبتدی بورس معمولا سود انباشته را برای هر سهم جداگانه حساب می‌کنند؛ این در حالی است که می‌توان گفت سود انباشته به عنوان پارامتری در ارزش‌گذاری سهام است. برای محاسبه سود انباشته برای هر سهم تنها کافی است میزان سود انباشته را بر تمام سهام یک کشور تقسیم نمایید.

مشاهده سود انباشته شرکت‌ ها

برای مشاهده سود انباشته یک شرکت می‌توان از سامانه «کدال» استفاده کرد. برای این کار کافی است به سامانه کدال مراجعه نموده و در بخش جست‌وجوی اطلاعیه‌ها نماد شرکت مورد نظر را پیدا کنید.

سپس نوع اطلاعیه را روی صورت‌های میان دوره‌ای قرار داده و پس از آن گزینه سرچ را انتخاب کنید؛ سپس می‌توانید مبلغ سود انباشته شرکت را مشاهده نمایید.


همچنین بخوانید : سند حسابداری چیست؟


افزایش سرمایه چیست؟

بودجه

افزایش سرمایه از روش‌هایی است که با کمک گرفتن از آن شرکت‌ها از نظر مالی تامین می‌شوند. شرکت‌ها برای این که بتوانند وسایل ضروری خود را خریداری کنند و یا برای افزایش سرمایه شرکت و یا برای توسعه شرکت نیازمند افزایش سرمایه هستند.

همچنین گاهی برای بهبود عملکرد یک شرکت از روش افزایش سرمایه استفاده می‌شود. افزایش سرمایه معمولا از چند روش انجام می‌گیرد که عبارت‌اند از:

  1. افزایش سرمایه از سود انباشته
  2. افزایش سرمایه از تجدید دارایی‌ها
  3. افزایش سرمایه به روش صرف سهام
  4. افزایش سرمایه از محل برآورده نقدی

افزایش سرمایه از سود انباشته چگونه است؟

بعد از به دست آوردن سود انباشته یک شرکت می‌تواند در صورتی که سود انباشته به میزان قابل توجهی باشد، افزایش سرمایه از طریق سود انباشته را انجام دهد. در این روش جریان پولی جدیدی وارد شرکت نمی‌شود و با تقسیم سهام میان سهامداران از آن‌ها پولی دریافت نمی‌شود در نتیجه برخی افراد این سهام را سهام جایزه می‌نامند.

در روش افزایش سرمایه درصد سهام سهام‌داران و سرمایه آن‌ها هیچ تغییری نمی‌کند؛ به این معنا که هر میزان سهام وارد سبد آن‌ها می‌شود قیمت هر سهم کاهش پیدا کرده. در نتیجه این روش ادامه دارد تا میزان سرمایه گذاری قبل و بعد از افزایش سرمایه برابر شود.

نکته مثبت در روش افزایش به روش سود انباشته این است که تقاضا برای خرید افزایش پیدا کرده و در نتیجه سهام و شرکت هر دو رشد می‌کنند.

سود انباشته چگونه به شرکت کمک می ‌کند؟

سود مازادی که علاوه‌بر سود سهامدارن وجود دارد می‌تواند میان سهامدارن تقسیم شود. از طرفی برخی از سهامداران می‌خواهند به مدیر اعتماد کرده و سود اضافه را در اختیار شرکت قرار دهند. به این ترتیب در مواقع ضروری برای رفع نیازهای شرکت و همچنین جهت توسعه شرکت از این سود بهره گرفته می‌شود.

معمولا مدیر شرکت کسی است که تصمیم می‌گیرد بخشی از سود را به عنوان سود انباشته در شرکت نگهداری نماید و یا تمام سود را بین سهامدارارن تقسیم کند. ممکن است بر حسب نیاز هیچ گونه سود سهامی به سهامداران پرداخت نشود و یا سود پرداختی بسیار کم و جزئی باشد؛ زیرا مدیر این شرکت تصمیم گرفته از سود شرکت برای توسعه شرکت استفاده نماید.

البته تمام این شرایط برای زمانی است که سود انباشته باشد؛ زیرا در غیر این صورت زیان انباشته داریم که شرایط را بسیار متفاوت می‌کند.

نکات سود انباشته

  1. می‌توان سود به دست آمده را میان سهامدارن توزیع کرد.
  2. همچنین در برخی موارد می‌توان از این سود برای انجام فعالیت‌های تجاری شرکت بهره گرفت و در جهت توسعه آن به کار برد.
  3. از سود انباشته می‌توان برای تولید محصولات جدید استفاده کرد.
  4. از سود انباشته می‌توان برای مشارکت احتمالی و ادغام با شرکت‌های دیگر برای کسب سود کمک گرفت.
  5. از سود انباشته می‌توان برای خرید سهام استفاده نمود.
  6. از سود انباشته در برخی موارد جهت وام تجاری استفاده می‌شود.

اهمیت درآمد انباشته

مهم است افراد درک کنند که درآمد انباشته پول نقد و یا پول نقد اضافه بعد از پرداخت سود سهام به سهامداران را نشان نمی‌دهد. سود انباشته در واقع نشان دهنده این موضوع است که یک شرکت با سود خود چه فعالیتی انجام داده و چگونه آن را به کار گرفته است.

همچنین سود انباشته سود شرکت از زمانی که تاسیس گردیده تا فعالیت مجدد در تجارت را نشان می‌دهد. منظور از سرمایه گذاری مجدد کاهش بدهی‌ها یا خرید دارایی‌های است.

به اعتقاد برخی دیگر از سرمایه‌گذاران درآمد انباشته نشان‎ دهنده سیاست شرکت است؛ به این معنا که سیاست‌های مالی شرکت را انعکاس می‌دهد و انعکاس دهنده تصمیمات شرکت برای سرمایه‌گذاری دوباره و همپنین پرداخت سود به سهامداران است.


همچنین بخوانید : وظایف حسابدار چیست؟


بیشترین تجزیه و تحلیلی که در مورد سود انباشته وجود دارد بر اقداماتی است که سبب می‌شود این روش بیشترین بازده را برای شرکت و سرمایه گذاران ایجاد نماید.

تاثیر سود سهام بر سود انباشته

سود

تقسیم سود سهام به سهامدارن معمولا به دو روش نقدی و غیر نقدی انجام می‌شود. در هر دو روش انتخاب می‌توان گفت که سود انباشته شرکت کاهش پیدا می‌کند. زیرا پرداخت سود سهام موجب کاهش وجه نقد و خروج آن از شرکت می‌گردد.

در حساب‌های نقدی این خروج پول با عنوان فروکاست پول نوشته می‌شود. در نهایت این اتفاق سبب کاهش ارزش دارایی‌ها و حجم ترازنامه می‌شود.

زیرا در واقع شرکت قسمتی از دارایی‌های در گردش خود را از دست می‌دهد. این در حالی است که سود سهام ملزم به خروج وجه نقدی نیست و بخشی از سرمایه شرکت به عنوان سود انباشته در نظر گرفته می‌شود.

تخصیص سود در این روش بر حجم نهایی ترازنامه تاثیری ندارد اما قیمت نهایی سهم را کاهش می‌دهد. در نهایت سود انباشته هر دوره در پایان آن با اضافه کردن سود و زیان خالص، به دوره آغازین و همچنین کم کردن سود سهام از این مقدار، ترازنامه سود انباشته به دست می‌آید.

سود و زیان انباشته در ترازنامه چگونه ثبت می‌شود؟

پس از آشنایی با سود انباشته یکی از سوالاتی که به وفور مطرح می‌شود این است که سود انباشته در ترازنامه به چه صورتی وارد می‌شود.

برای محاسبه سود انباشته در ترازنامه سود انباشته اولیه به سود و زیان خالص افزوده شده و در نهایت سود سهم از آن کم می‌شود. در واقع می‌توان گفت هدف سود انباشته ایجاد پیوندی کاربردی بین ترازنامه و صورت درآمدها است. اگر بخواهیم فرمولی برای سود انباشته به دست آوریم می‌توان از فرمول زیر استفاده کرد.

سود سهام – سود نقدی – درامد یا زیان خالص + سود انباشته دوره آغازین = سود انباشته

سخن آخر

سود انباشته یکی از روش‌هایی است که می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا بتوانند فعالیت‌های خود را توسعه داده و شرکت‌ها به واسطه این سود می‌توانند به رفع نیازهای خود پرداخته و خدمات جدیدتری ارائه دهند.

سود سالانه یک شرکت معمولا به دو قسمت تقسیم می‌شود که بخشی از آن به عنوان سود در اختیار سهامدارن قرار می‌گیرد و بخش دیگر به عنوان سود انباشته وارد سرمایه‌های شرکت می‌شود.

با کمک این سود می‌توان فعالیت‌های مفیدی برای شرکت انجام داد و از آن برای ارتقای شرکت استفاده کرد. سود انباشته هر سال در ترازنامه با استفاده از فرمول خاصی وارد می‌شود.

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو