آشنایی با شناسه هویت الکترونیکی بانکی (شهاب) و سامانه نهاب

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

کد شهاب

امروزه برحسب بخشنامه‌ای که از طرف بانک مرکزی مقرر شده است، شفافیت بیشتر در عملکردها باعث جلوگیری از مشکلات و یا سردرگمی ­ها در رابطه با اقدامات مختلف در امور بانکی می‌گردد. پس نیاز به انجام کار­ها برحسب دستورالعمل‌هایی است که باید در سیستم بانکی لحاظ گردد.

در واقع استفاده از این دستورالعمل­ ها در سیستم بانکی بسیار مهم و ضروری است و تمام کسانی که دچار مشکلاتی در رابطه با هویت کد شهاب هستند باید خیلی سریع نسبت به رفع آن اقدام کنند.

چون در انجام برخی از امورات بانکی محدود خواهند بود در واقع می­توان گفت که یک گونه شناسه هویت الکترونیکی بانکی یا همان کد شهاب است که باعث شده تمام امورات در بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری به صورت منظم انجام گردد.

هدف از ارائه و یا داشتن این هویت­ های الکترونیکی جلوگیری از پولشویی­ ها و افزایش شفافیت تراکنش ­های انجام شده در موسسات است. همچنین جهت تکمیل اطلاعات مشتریان و به گونه‌ای با هدف سازماندهی حساب­ های بانکی می‌توان از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کرد.

ضرورت سامانه نهاب و یا کد شهاب در سیستم بانکی

مشتریان مهم‌ترین عنصر در سیستم بانکی است که هویت آن‌ها از اهمیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است. به گونه‌ای حفظ این اطلاعات شخصی برای جلوگیری از بروز مشکلات اقتصادی و عدم دسترسی به اطلاعات توسط افراد سودجو مهم است. چون باعث جلوگیری از بسیاری مشکلات مانند پولشویی و یا مفاسد اقتصادی یکی از مهم‌ترین وظایف ارگان‌های دولتی و نهادهای قضایی در کشور است.

 پس باید نهایت کوشش در رابطه با افزایش امنیت و جلوگیری از دسترسی به اطلاعات مشتریان لحاظ گردد. با مدنظر قرار دادن این موضوع که سیستم ­های اطلاعاتی بانکی به صورت مستقل هستند و ساختار و دستورالعمل‌های خاصی برای حفظ اطلاعات و ارائه خدمات به مشتری دارند.

پس باید تمام زیرساخت‌های مورد نیاز جهت جمع‌آوری اطلاعات بانکی مشتریان به صورت مشترک در تمام موسسات و و بانک ­ها  انجام گردد تا بتوان بدون هیچ گونه مشکلی در زمان‌های آتی تمام امورات را به صورت قطعی و مطمئن انجام داد.

مهم‌ترین گزینه‌ای که در این میان وجود دارد این است که احتمال بروز مشکل به حداقل می­رسد و انجام کارها بسیار سریع‌تر شده و اکثر مشکلاتی که ممکن است امروز وجود داشته باشد برطرف می­گردد.

در واقع بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر ضرورت هویت سنجی الکترونیکی بانکی یا همان سامانه «نهاب» که در شبکه سراسری بانکی کشور لحاظ شده است تاکید بر آن می­‌نماید تا تمام اطلاعات هویتی بانک مشتریان به صورت کامل تکمیل شده و با امنیت فوق العاده بالا نگهداری گردد.

در واقع تمام این روند با هدف حفظ امنیت مشتریان و بهبود عملکرد و جلوگیری از بروز بسیاری از مشکلات انجام می­گردد.

کد شهاب چیست؟

شناسه هویت الکترونیکی بانکی

به کدهای ۱۶ رقمی که با هدف راحت ­تر کردن خوانایی و دست­یابی به اطلاعات مشتریان استفاده می‌­گردد کد شهاب یا همان شناسه هویت الکترونیکی بانکی گفته می­‌شود. که در واقع هر مشتری یک کد شهاب یا همان شناسه هویتی منحصر به‌فردی دارد که با استفاده از سامانه نهاب ایجاد می­‌گردد.

در واقع این شناسه هویتی باعث ارتباط میان بانک‌ها به سامانه «نهاب» و مانند شماره ملی منحصر به‌فرد است. برای هر فرد یک شناسه مشخص شده و به وسیله آن احراز هویت می­گردد.

لازم به ذکر است که برای دریافت کد شهاب درج کد ملی از طریق سایت بانک‌ها قابل دسترسی است. کسانی که صاحب کد شهاب نیستند و توسط سامانه «نهاب» تایید نشده‌اند حساب آنها مسدود می­‌گردد و بر حسب دستورالعملی که از طرف بانک مرکزی صادر شده است.

تمام کسانی که کد شهاب ندارند حساب هایشان مسدود می‌شود، پس نداشتن کد شهاب و دریافت شناسه هویتی از سامانه «نهاب»، یک اجبار بوده و به گونه‌ای به نفع تمام مشتریان است. پس باید تمام افراد نسبت به اخذ آن اقدام نمایند.

معرفی سامانه نهاب

سامانه «نهاب» یک سیستم جامع نگهداری اطلاعات مشتریان بانکی است که امکان ارائه و امکان دریافت انواع استعلام ­هایی که مرتبط با مشتریان است را بسیار راحت‌تر کرده. در واقع امکان دریافت استعلام از سایر سامانه­ ها مجاز شده است و تمام سازمان‌ها و ارگان‌هایی که مرتبط به هم هستند و نیاز به اطلاعات مشتری جهت انجام برخی از امورات را دارند.

به راحتی با متصل بودن به سامانه «نهاب» می‌توانند نسبت به دریافت اطلاعات مورد نیاز اقدام کنند که تمام اماکن دولتی و قضایی جزء این ارگان­ ها است. درواقع یک زیرساخت مشترک برای دسترسی به اطلاعات جامع تمام افراد در بین مراکز، در کشور بنا شده است که بسیاری از مشکلات موجود امروزه را برطرف کرده است.

چگونه می توانیم کد شهاب را دریافت کنیم؟

تمام کسانی که صاحب حساب بانکی هستند می‌توانند به شعبه افتتاح حساب بانکی مراجعه کرده و نسبت به تکمیل نمودن اطلاعات هویت خود اقدام کرده و کد شهاب را از شعبه مربوطه دریافت کنند.

مدارک لازم برای دریافت کد شهاب چیست؟

بر اساس دستورالعملی که از طرف بانک مرکزی مشخص شده است تمام بانک­ ها و مراکز مالی و دولتی برای صادر کردن کد شهاب دارای مجوز و اختیار کامل است. نداشتن اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس، شماره تماس و اطلاعات عمومی کلی برای دریافت کد شهاب در مراکز بانکی امکان پذیر است.

کسانی که نسبت به تکمیل اطلاعات خود اقدام نمی‌­کنند و کد شهاب ندارند در این حالت تمام حساب­ های آن‌ها مسدود می­‌گردد؛ پس خیلی راحت می­‌توانید با مراجعه به مراکز افتتاح حساب نسبت به دریافت کد شهاب اقدام کنید. کسانی که کد شهاب دریافت نمی‌کنند هیچگونه خدماتی را از بانک مذکور نمی­‌توانند دریافت کنند پس برای جلوگیری از بروز مشکلات و یا محدودیت‌های خدماتی باید خیلی سریع نسبت به دریافت آن اقدام کنید.

ضرورت ایجاد سامانه­ های مختلف توسط متخصصین کشور

در حال حاضر سامانه شهاب، سامانه نهاب و سامانه نماد به وسیله بانک مرکزی در اختیار مردم قرار گرفته که هدف کلی از ایجاد کردن این سامانه ­ها تسریع دسترسی به اطلاعات مشتریان است. همچنین باعث تسریع در انجام کارها و افزایش امنیت در بانک ­ها و موسسات دولتی و همچنین افزایش کیفیت خدمات ارائه شده و جلوگیری از بسیاری از مشکلات رایج و همچنین امنیت مشتریان است.

در حال حاضر سامانه نهاب و سامانه نماد زیرمجموعه‌های پولی بانک مرکزی هستند که باعث شده­اند تا یک بستر مناسب و مطمئن برای تبادل اطلاعات و داده بین سازمانی به راحتی امکان‌پذیر شود.

اهمیت سامانه نماد چیست؟

سامانه نماد امنیت، دقت، صحت و تسریع کارها را امکان‌پذیر کرده است و به گونه‌ای باعث شده است تا تمام افراد صاحب یک هویت دیجیتالی برای استفاده در مراکز مختلف دولتی، غذایی و بانکی شوند. در واقع هدف متخصصین از راه‌اندازی این سامانه ایجاد کردن یک بستر یکپارچه و کامل برای تبادل اطلاعات است. این مورد باعث می‌­شود تا بسیاری از مشکلات موجود در مراکز برطرف گردد.

سامانه نهاب و کد شهاب چه تفاوت­ هایی با هم دارند؟

سامانه هویت بانکی

«نهاب» یک سامانه است که وظیفه آن نگه داشتن اطلاعات مشتریان است. تمام مراکز مالی، دولتی و قضایی و اکثر اداره ­ها، شرکت ها، نیروی انتظامی، ثبت احوال و … می‌­توانند از این سامانه استفاده کنند. در صورتی که کد شهاب ارتباط‌دهنده بین سامانه نهاب و بخش‌های دولتی است.

در واقع افراد برای این که بتوانند به سامانه نهاب لاگین شوند یا به گونه ­ای برای استفاده از اطلاعات سامانه «نهاب» و رفع بسیاری از کارها در مراکز مختلف نیاز به کد شهاب است. یعنی هویت الکترونیکی یا همان کد شهاب باعث دسترسی به سامانه «نهاب» است. به ساده ­ترین شکل ممکن می­توان گفت که کد شهاب در واقع رابط بین سامانه «نهاب» و مراکز است.

افراد با مراجعه به بانک­ هایی که حساب افتتاح کرده‌اند می‌­توانند کد شهاب را دریافت نمایند. دریافت این کد برای تمام افراد ضروری بوده و عدم دریافت یا ناقص بودن اطلاعات در سامانه نهاب می‌تواند انجام بسیاری از امورات و خدمات در بانک‌ها را با محدودیت روبه‌رو کند و باعث مسدود شدن حساب مشتریان گردد.

چه کسانی باید نسبت به دریافت کد شهاب اقدام نمایند؟

تمام افرادی که اطلاعات هویتی آن‌ها در بانک‌ها ناقص است و به گونه‌ای که تمام اطلاعات آن‌ها در سامانه نهاب تکمیل نشده باید نسبت به دریافت شناسه شهاب اقدام کنند.

در حالت کلی اطلاعات عمومی اعم از کد ملی، نام خانوادگی، آدرس، شماره تماس و … برای تکمیل اطلاعات در سامانه نهاب و صدور کد شهاب مورد نیاز است. این پروسه بسیار کوتاه بوده و باید تمام کسانی که پیامک­ هایی در رابطه با ناقص بودن اطلاعات‌شان در سامانه دریافت می‌کنند نسبت به تکمیل اطلاعات و دریافت کد شهاب یا همان شناسه هویت الکترونیکی بانکی اقدام نمایند.

مزیت­ های وجود سامانه نهاب چیست؟

سامانه «نهاب» باعث شفافیت اطلاعات مشتریان شده است در واقع با وجود سامانه نهاب دیگر هیچ گونه مشکلی در رابطه با دسترسی به اطلاعات افراد وجود نخواهد داشت. می‌توان گفت «نهاب» یک پایگاه اطلاعاتی در بانک مرکزی است و تمام کسانی که در این مرکز اطلاعات خود را در تکمیل نکرده‌اند با محدودیت خدمات مواجه می‌شوند.

پس باید در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به تکمیل اطلاعات در این سامانه و به گونه‌ای داشتن هویت الکترونیکی بانکی اقدام کرد.

 پس تمام افراد حقیقی یا حقوقی که نسبت به تکمیل اطلاعات اقدام نکرده‌اند در این حالت حساب بانکی شان مسدود شده و با محدودیت مواجه می­شوند که در حالت کلی این سامانه بسیاری از مشکلات موجود در اکثر سازمان‌ها و مراکز دولتی را برطرف کرده است. انجام بسیاری از کارها و پروژه ­ها خیلی سریع‌تر و دقیق ­تر می‌­گردد.

در واقع می‌توان مانع بسیاری از مشکلات اقتصادی در جامعه شد. پس تمام کسانی که صاحب کد شهاب نیستند یا اطلاعات‌شان در سامانه نهاب ناقص است باید خیلی سریع به بانکی که حساب افتتاح کرده‌اند مراجعه کرده و نسبت به تکمیل اطلاعات خود اقدام نمایند.

از مهم‌ترین مزیت ­هایی که با راه‌اندازی سامانه نهاب ایجاد شده این است که تمام سازمان‌های سیستم مدیریت­ های سپرده و تسهیلات ارزی، بانکداری اینترنتی، بانک داری همراه، کانال‌های مشتریان و… یکپارچه شده است.

روند انجام کارها خیلی سریع‌تر، دقیق‌تر و مطمئن‌تر گردیده است و تمام مراکز دولتی و قضایی دیگر مجوز دریافت دسترسی به اطلاعات مشتریان از طریق سامانه نهاب را دارند. همچنین می‌توانند بسیاری از پروسه ­ها اداری را بدون مشکل انجام داده و از بروز مشکل جلوگیری نمایند.

وظایف سامانه نهاب چیست؟

  • جمع آوری اطلاعات مشتریان حقیقی و حقوقی به صورت کامل و نگهداری آن‌ها به صورت یک‌جا.
  • امکان دریافت انواع استعلام ­هایی که در رابطه با مشتریان بانکی برای صدور چک و یا متصل شدن به سامانه های مجاز دیگر مورد نیاز است.

ارائه اطلاعات کامل در رابطه با مشتریان، هنگام درخواست از طرف نهادهای دولتی و سازمان‌هایی که به گونه‌ای مجوز دسترسی به سامان «نهاب» و مجوز استفاده از آن را دارند.

نتیجه گیری در مورد سامانه نهاب

در حالت کلی سامانه نهاب یک پایگاه اطلاعاتی جامع و سراسری است که با هدف جمع آوری اطلاعات کامل و ارائه هویت الکترونیکی به تمام افراد، سازمان‌دهی و طراحی شده است.

وجود این سامانه باعث گردیده تا عملکرد در ادارات از حالت سنتی خارج شود و دیگر افراد برای ارائه اطلاعات در رابطه با خودشان نیاز به مدارک مختلف نداشته باشند؛ چون با یک بار ثبت اطلاعات در این سامانه امکان استعلام برای تمام نهادها و مراکز دولتی و قضایی مکان پذیر می­شود.

بدین ترتیب دیگر افراد هنگام مراجعه به مراکز مختلف نگرانی نداشتن مدارک مورد نیاز را نخواهند داشت. می‌توان گفت که انجام بسیاری از امورات برای افراد و برای افرادی که در مراکز مختلف کار می‌کنند بسیار راحت‌تر می‌شود.

شهاب

بدین ترتیب با سرعت، دقت و امنیت بسیار بالا می‌­توان انجام بسیاری از کارها را تسریع کرد. لازم به ذکر است که تکمیل اطلاعات در سامانه «نهاب» و داشتن هویت الکترونیکی و دریافت کد شهاب برای تمام افراد اجباری و مهم است.

پس باید خیلی سریع نسبت به تکمیل اطلاعات خود اقدام نمایید بدین ترتیب می‌­توانید از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کنید. در واقع این سامانه توسط متخصصین و مسئولین کشور با هدف ساماندهی و نظام‌دهی بیشتر به انجام امورات را در مراکز بانکی، دولتی و قضایی انجام شده است.

بدین ترتیب می­توان از بروز بسیاری از مشکلات رایج با وجود این سامانه جلوگیری کرد به شرطی که تمام افراد نسبت به تکمیل اطلاعات در این سامانه اقدام کرده و در جهت تسریع تکمیل این سامانه، مسئولین را یاری نمایند.

خوشبختانه امروز امکاناتی که دنیای مجازی در اختیار مردم قرار داده است باعث شده تا امکان رفع بسیاری از مشکلاتی که امروزه در دنیای واقعی وجود دارد به راحتی امکان‌پذیر شود.

در واقع هر روزه متخصصین و مسئولین با بررسی نیازهای مردم و مراکز مختلف سعی می‌کنند تا با طراحی و تدوین سامانه‌های مختلف بتوانند انجام بسیاری از امورات را بسیار راحت‌تر و سریع‌تر نمایند. همچنین بتوانند اکثر مشکلات روزانه مردم را برطرف کنند که این موارد باعث می‌گردد تا مراجعات به مراکز مختلف کمتر گردد و انجام کارها سریع‌تر شود.

در واقع یک بستر مناسب با امنیت بالا برای حفظ اطلاعات مشتریان مهیا شده است که باعث می‌شود تا افراد سودجو و کسانی که خواستار دسترسی به اطلاعات محرمانه مشتریان هستند با مشکل مواجه شوند.

به گونه‌ای سبب افزایش فوق‌العاده امنیت شده است که این مورد تاثیر فوق‌العاده بالایی در مشکلات اقتصادی دارد و می‌تواند از پولشویی­ها و بسیاری از مشکلاتی که امروزه در جامعه مشاهده می‌گردد جلوگیری کند.

خوشبختانه افراد متخصص و حرفه‌ای که در کشور ما وجود دارند هر روزه با هدف ارائه خدمات بهتر و باکیفیت‌تر به مردم تمام تلاش خود را می‌کنند تا تمام شکاف و یا مشکلات به را صورت اصولی برطرف کنند. در واقع در این میان مشارکت مردم و به گونه‌ای همراهی و همکاری مردم مهم‌ترین گزینه‌ای است که می‌تواند دولت و مسئولین را در برطرف کردن مشکلات موجود در جامعه یاری کند.

 پس اگر شما هم جزء افرادی هستید که خواهان داشتن جامعه‌ای با حداقل مشکل و برطرف کردن بسیاری از مشکلات روزمره هستید در این حالت با کمک به دولت و مسئولین و انجام وظیفه خود به عنوان فردی از جامعه می‌­توانید کمک شایانی به مسئولین نمایید.

خوشبختانه روزبه‌روز با پیشرفت علم و تکنولوژی و طراحی سامانه­ های مختلف تمام کار­ها به مرور زمان از حالت سنتی به مدرن تغییر حالت داده و به راحتی می‌توان بسیاری از کارها را خیلی سریع‌تر انجام داد.

بیشتر بخوانید :


 

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو