حساب ارزی چیست و چگونه کنترل می‌شود؟

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

حساب ارزی

اگر غالباً نیاز به پرداخت به خارج از کشور پیدا می‌کنید، متخصصان آنلاین می‌توانند به شما کمک کنند تا چنین پرداخت‌هایی را انجام دهید.

لازم است بدانید که حساب‌های ارزی خارجی فقط به شما در مدیریت امور مالی کمک نمی‌کنند. شما با کمک حساب‌های ارزی می‌توانید با معاملاتی ساده در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی کنید. در این مقاله از شرکت نرم افزاری فراپیام به بررسی حساب ارزی، انواع ارز برای حساب ارزی، مقایسه حساب‌های ارزی و چگونگی کار یک حساب ارزی خواهیم پرداخت. پیشنهاد می‌کنیم با ما تا انتها همراه باشید.

حساب ارزی چیست؟

به حساب ارز خارجی، چند ارز یا حساب بدون مرز نیز گفته می‌شود. حساب ارزی نوعی حساب است که امکان ارسال و دریافت وجوه به چندین ارز خارجی را به شما می‌دهد.

حساب ارزی می‌تواند به طرز بالقوه‌ای روش فعلی شما در انجام تجارت بین المللی را تغییر دهد. از طریق این حساب‌های بدون مرز، وجوه یا به دلار آمریکا مبادله یا با واحد پول معامله نگهداری می‌شوند. به منظور تجارت و یا رفع نیازهای شخصی می‌توانید از حساب ارزی استفاده کنید.

بسته به حساب، موجودی شما حتی ممکن است شامل اندکی سود شود. بانک‌های بین‌المللی مانند سیتی بانک یا HSBC ممکن است امکان سپردن و برداشت پول از حساب ارزی در یک شعبه یا بصورت آنلاین را به شما بدهند. برخی از بانک‌ها نیز فقط ارزهای اصلی را برای برداشت در شعبه ارائه می‌دهند. منظور ما از ارزهای اصلی دلار، پوند و ین است.

CD‌های ارزی نوع خاصی از کالاهای سرمایه گذاری هستند. شما از طریق آن‌ها می‌توانید از طریق یک حساب مستقر در ایالات متحده آمریکا در ارزهای خارجی سرمایه گذاری کنید. سرمایه گذاران باتجربه ابزارهای معاملاتی رایج در فارکس را به خوبی می‌شناسند. شناخت این موارد می‌تواند در نهایت، خرید و فروش ارزهای خارجی را برای شما ساده‌تر ‌کند.

حساب ارزی چگونه کار می‌کند؟

حساب بانکی معمولی شما می‌تواند مبادلات ارزی را به دلار آمریکا به منظور مبادلات ارزی انجام ‌دهد. با این وجود یک حساب ارزی به شما امکان می‌دهد وجوه خود را به چندین ارز ارسال و دریافت کنید. شما با استفاده از این روش می‌توانید با یک معامله ساده در هزینه‌های‌تان صرفه‌جویی ‌کنید.

در این موارد دیگر نیازی به نگرانی درباره نوسانات کوتاه مدت ارز ندارید. توانایی جابجایی بین ارزها به شما کمک می‌کند، بدون پرداخت هزینه اضافی پرداخت‌های خود را به راحتی انجام دهید. این هزینه‌های اضافی معمولاً برای نقل و انتقالات بانکی یا انتقال از یک بانک به بانک دیگر اخذ می‌شوند.

ارزهایی که معمولاً در یک حساب ارزی پذیرفته می‌شوند عبارتند از:

  • دلار آمریکا
  • دلار استرالیا (AUD)
  • پوند استرلینگ انگلیس (GBP)
  • یورو
  • دلار هنگ کنگ (HKD)
  • دلار کانادا (CAD)
  • ین ژاپن (JPY)
  • دلار نیوزیلند (NZD)
  • دلار سنگاپور (SGD)

به طور کلی سه شیوه کنترل اصلی برای مبادلات ارزی وجود دارد.

  1. قابلیت تبدیل: برخی از کشورها ارزهایی دارند که خارج از مرزهای آن‌ها به راحتی قابل تبدیل نیستند. این امر گاهی می‌تواند مانع از تجارت و تبدیل ارز در خارج از کشور شود.در حالی که برخی کشورها با ارزهای محلی خود، حداقل کنترل جریانات مرزی را با ارزهای دیگر (خارجی) اعمال می‌کنند. بسیاری از آن‌ها کنترل‌های شدیدی بر جریان‌های مرزی اعمال می‌کنند.
  2. رژیم‌های ارزی:برخی از کشورها ارزش پول خود را بسیار دقیق مدیریت می‌کنند. این مدیریت می‌تواند به صورت نرخ‌های ارزی باشد. جایی که ارزش ارزی واحد پول مستقیماً به ارز دیگری ثابت شود، یا این که به صورت یک باند مدیریت شده باشد، ارز می‌تواند نوسان کند.
  3. تحرک سرمایه: مقررات مربوط به تحرک سرمایه، جریان آزاد ارزها در بازارها را محدود می‌کند.

 مکانیسم‌های مورد استفاده برای جریان سرمایه عبارتند از:

  • حساب جاری: حساب جاری باز به این معنی است که تسویه حساب تجاری در آن سوی مرزها نسبتاً آسان است. اگرچه ممکن است هنوز هم نیاز به رعایت معیارهای واجد شرایط بودن داشته باشد، مانند نظارت توسط بانک‌ها و ارگان‌های دولتی. حساب جاری بسته نیز به این معنی است که جریان تجارت نیاز به تأیید مقامات مربوطه دارد.
  • حساب سرمایه: بسیاری از کشورها کنترل شدیدی بر جریان سرمایه بین مرزی خود دارند. در این کشورها برای همه سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی و یا سایر اهداف نیاز به تصویب دولت است.

جوانب مثبت و منفی حساب ارزی چیست؟

حساب ارزی چیست

حساب‌های بدون حاشیه مناسب می‌توانند در وقت و هزینه شما صرفه‌جویی کنند. با این وجود فراموش نکنید که حساب ارزی کاملا بی‌خطر هم نیست. با رعایت جوانب مثبت و منفی آن می‌توانید به خوبی از خود محافظت کنید:

  • مثبت

چندین ارز را نگه دارید: ضمن جلوگیری از مبادله بین ارزها، باید وجوه خود را با استفاده از ارزهای مختلف، ارسال و دریافت کنید. اگر با ارزهای کوچک یا عجیب‌وغریب معامله می‌کنید، بهتر است با متخصصان انتقال پول بین المللی دیداری داشته باشید؛ زیرا این افراد می‌توانند طیف وسیع‌تری از معاملات غیرمعمول را به شما معرفی کنند.

اهرم نرخ ارز: اکثر حساب‌ها به شما امکان می‌دهند بین ارزها جابه‌جا شوید و از نرخ ارز قوی بهره‌ ببرید. در این صورت با انجام معاملات بزرگ تجاری می‌توانید یک بخش از پول را در جیب خود نگه دارید.

ارزهای خود را دوست بدارید: بسیاری از حساب‌های ارزی به شما امکان پرداخت ارزهای منتخب را می‌دهند.

هزینه‌های ماهانه قابل اجتناب: بسته به شغل شما، برخی از موسسات ممکن است از هزینه‌های نگهداری و هزینه‌های دیگر در حساب‌های ارزی شما صرف نظر کنند.

حفاظت از اضافه برداشت: اگر از زمان پرداخت ارزهای خارجی خود مطمئن نیستید، بسیاری از بانک‌ها به شما اجازه می‌دهند کسری موقت ارزهای خاص را داشته باشید.  اگرچه ممکن است برای دریافت هزینه‌های‌تان اندکی جلب توجه کنید.

از دیگر مزایای حساب‌های ارزی می‌توان به:

هزینه‌های تبدیل کمتر، بدون نیاز به هزینه ماهانه و بدون هرگونه هزینه معاملات خارجی اشاره کرد. این موارد نقش بسزایی در ایجاد یک حساب ارزی ایفا می‌کنند.

  • منفی‌

هزینه‌های متفرقه : ممکن است انتظار داشته باشید که در برخی از معاملات خود هزینه‌های ویژه رسیدگی به پول و اضافه برداشت از شما گرفته شود. شما باید کمترین هزینه‌هایی را که برای اخذ آن واجد شرایط هستید را پیدا کنید.

حداقل‌های بالا: بانک شما از طریق اخذ کارمزد بالای روزانه به شما ضربه می‌زند. در صورت بروز چنین شرایطی باید آن را متوقف کنید. بهتر است سایر بانک‌های بین المللی را نیز بررسی کنید و از کارمزد آن‌ها مطلع شوید.

کم علاقه: اگر حسابتان سودآور است، انتظار نداشته باشید که این سود به اندازه حساب پس‌انداز استاندارد شما باشد. دلیل مشهوریت حساب‌های ارزی به دلیل نرخ‌ پایین بهره آن‌ها است.

تغییر ارزش ارز: ارزش پول شما دائماً در نوسان است. افزایش ارزش ارز یا سقوط ناگهانی آن روی کل موجودی حساب ارزی شما تأثیر می‌گذارد.

چگونه حساب‌های ارزی را مقایسه کنیم؟

پس از مقایسه حساب‌ها در چندین بانک، یک حساب ارزی پیدا کنید که به اندازه کافی در رفع نیازهای شما انعطاف‌پذیر باشد. فاکتورهایی که باید قبل از ایجاد یک حساب ارزی آن‌ها را بررسی نمایید، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ارزهای پشتیبانی شده:تنها تعداد انگشت شماری از بانک‌ها از حداقل ارزهای اصلی پشتیبانی می‌کنند. بهتر است ابتدا اطمینان حاصل کنید که کسانی که به طور مستمر درحال تجارتند توسط این بانک‌ها پذیرفته می‌شوند.
  • حداقل حساب:برخی از بانک‌ها به حداقل مانده حساب ماهانه نیاز دارند. برای جلوگیری از هزینه‌ها و محدودیت‌های بالا، باید یک بانکی را پیدا کنید که مطابق با جریان نقدی شما باشد.
  • هزینه‌های حساب:برای جلوگیری از غلفت درباره هزینه بالای نگهداری در هر ماه، از بانک‌ها لیست کاملی از هزینه‌ها را بخواهید. همچنین به دنبال پردازش یا رسیدگی به هزینه‌های مربوط به ارزها و معاملات خاص نیز باشید.
  • هزینه‌های تبدیل: علاوه بر تفاوت نرخ ارز، بانک‌ها هر بار که پول خود را به ارز دیگری تبدیل می‌کنید، ممکن است هزینه‌ای را از شما دریافت کنند.
  • مبالغ انتقال:محدودیت‌های معامله در هر بانک با بانکی دیگر متفاوت است. شما باید مطمئن شوید که حسابتان می‌تواند مبالغ پرداختی معمول و یا حداقل‌ها و حداکثرها را مدیریت کند.
  • سرعت چرخش:قبل از انتخاب حساب، باید بیاموزید که معامله معمولی بین بانک شما و حساب‌های خارج از کشور چقدر طول می‌کشد.
  • انعطاف پذیری و پشتیبانی:حساب‌های ارزی انتخابی امکان انتقال، واریز و برداشت از طریق تلفن، آنلاین یا شعبه را برایتان فراهم می‌کنند.  قبل از ایحاد حساب بهتر است در مورد هزینه‌های مربوط به هر گزینه سوالات اساسی بپرسید.

باید انتظار چه هزینه‌هایی را داشته باشیم؟

همه چیز درباره حساب ارزی

یک حساب بدون حاشیه می‌تواند هزینه ماهانه، هزینه‌ تعمیر، نگهداری و هزینه معاملات را برایمان به همراه آورد. توجه کنید که چنین هزینه‌هایی به سرعت جبران می‌شوند. 

هزینه‌های واریز یا برداشت: بسیاری از بانک‌ها سپرده‌های نامحدودی به شما ارائه می‌دهند. این بانک‌ها همچنین ممکن است تعداد مشخصی برداشت ماهانه بدون کارمزد را برایتان مجاز کنند.

هزینه‌های ماهانه خدمات: اگر نمی‌توانید حسابی بدون هزینه خدمات پیدا کنید، به دنبال شخصی بروید که از مانده بالایی از کارمزدش چشم پوشی کند. اطمینان حاصل کنید که برقراری تعادل، نیازهای تجارت شما را برآورده می‌کند.

هزینه‌های معامله: بسیاری از بانک‌های بین المللی مشارکت جهانی دارند. این مشارکت می‌تواند میزان هزینه شما برای هر معامله را به حداقل برساند.

هزینه‌های رسیدگی به پول نقد: برخی از بانک‌ها مبلغی را که می‌توانید در یک بازه زمانی مشخص به حساب خود واریز کنید را محدود می‌کنند. اگر محدودیت از یک حد خاص بیشتر شود، در آینده برای پردازش سپرده‌ها، هزینه‌ای از شما کسر می‌شود.

هزینه‌های اضافه برداشت: اگر مانده حساب شما به زیر صفر برسد، مانند حساب‌های بانکی معمولی، شما باید هزینه اضافه برداشت را پرداخت کنید.

هنگام مقایسه حساب‌ها، تقریباً بدانید که چه تعداد معامله از طریق حساب خود انجام می‌دهید. بسیاری از حساب‌ها و بانک‌ها برای تعداد زیادی تراکنش ماهانه، سپرده‌های نامحدود رایگان ارائه می‌دهند.

چگونه حساب ارزی باز کنم؟

ثبت نام برای حساب ارزی با افتتاح یک حساب بانکی تفاوت چندانی ندارد. شما به اطلاعات اولیه شخصی و مالی خود به همراه فرم‌های استاندارد و شناسنامه صادر شده توسط دولت نیاز خواهید داشت. بهتر است روی بانک‌هایی که حساب‌های ارزی ارائه می‌دهند تمرکز کنید، مانند:

  • کرانه باختری شرقی
  • HSBC
  • بانک جمهوری اول
  • همشهری بانک
  • سیتی بانک
  • اتحادیه بانک

آیا جایگزینی برای حساب ارزی داریم؟

اگر سالانه کمتر از (۱۲ میلیارد) دریافت می‌کنید یا اینکه مقداری، پول ارزی دریافت می‌کنید، ممکن است بخواهید گزینه‌های دیگری را نیز بررسی کنید. با انجام موارد زیر از برخی هزینه‌های ساخت و اداره حساب راحت خواهید شد.

  1. اسکناس به ارز خارجی صادر کنید، اما مشتریان خود را مجبور به پرداخت به حساب دلار استرالیا کنید. توجه به این نکته بسیار مهم است. برخی از بانک‌ها برای دریافت ارز، هزینه‌ای دریافت می‌کنند و در نهایت یک نرخ ارز شریکی به شما می‌دهند.
  2. ارز را اسکناس کنید و برای تبدیل پول از یک ارائه‌دهنده ارز غیربانکی مانند OFX یا WorldFirst کمک بگیرید. انجام این‌کار ممکن است بسیار ارزان‌تر و ساده‌تر از ارسال پول به حساب بانکی دلار استرالیا باشد.
  3. از مشتریان خود بخواهید که به شما دلار استرالیا پرداخت کنند. انجام اینکار یک گزینه خیلی آسان برای شما محسوب می‌شود؛ اما توجه داشته باشید که اینکار می‌تواند مشتریانتان را تحت فشار قرار دهد. در چنین شرایطی مشتریان ممکن است بخواهند هزینه کمتری به شما بپردازند؛ زیرا اکنون مجبور به پرداخت ارز خارجی نیز هستند. پرداخت ارز خارجی آن‌ها را در معرض خطر نرخ ارز قرار می‌دهد.

سخن پایانی

در صورت شناخت حساب‌های ارزی می‌توانند برایتان کاربرد زیادی داشته باشند. اگر کاربرد آن‌ها را ندانید ممکن است به طرق مختلفی ضرر کنید.

در این مقاله برایتان از انواع ارزهای قابل استفاده در حساب‌های ارزی نام بردیم. در ادامه نیز به بررسی مزایا و معایب حساب‌های ارزی پرداختیم و انواع کنترلرهای حساب‌های ارزی را بررسی کردیم. همچنین در مورد جایگزینی با حساب ارزی نیز توضیحاتی ارائه نمودیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب بتوانید در مورد ایجاد حساب ارزی به درستی تصمیم‌گیری کنید.

بیشتر بخوانید :


نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو