بیمه بیکاری چیست

احسان مهدیزاده
زمان مطالعه : 12دقیقه دیدگاهها

بیمه بیکاری

بیمه بیکاری از جمله بیمه‌های بسیار کاربردی شناخته می‌شود و می‌تواند در شرایط اضطراری بسیار مفید و کمک‌کننده باشد. با اطلاع از شرایط خاص این بیمه می‌توانید از آن به نحو احسن استفاده کنید. توجه داشته باشید که این نوع بیمه از جمله بیمه‌هایی است که در بسیاری از شرایط اقتصادی می‌تواند برای افراد شرایط مقرون به‌صرفه‌ای را به وجود آورد.

از نظر قانونی این بیمه به افرادی ارائه می‌شود که وابسته به شرایط خاصی هستند و نمی‌توانند امکان کار کردن را تا زمان نامشخصی برای خود به وجود آورند.

این بیمه توسط افرادی که به هر دلیلی از از کار اخراج شده‌اند یا به هر دلیلی شغل خود را از دست داده‌اند مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ شرایط بیکاری و اوضاع اقتصادی در زمان کنونی نمی‌تواند زندگی افراد را با کیفیت و بهبود مناسبی همراه کند. در این شرایط است که بیمه بیکاری می‌تواند یک کمک خرج اساسی برای خانواده به حساب آید.

در بسیاری از شرایط حوادث خاصی مانند آتش‌سوزی، سیل و زلزله باعث می‌شود تا افراد شغل خود را به هر دلیل از دست بدهند و در این شرایط این بیمه به افراد تعلق می‌گیرد.

توجه به قانون کار و بیمه تأمین اجتماعی

توجه داشته باشید که شرایط خاصی برای دریافت بیمه بیکاری وجود دارد. برای دریافت این بیمه در ابتدای کار باید تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار بگیرید. این گزینه یکی از شرایط و مزیت‌های بیمه تامین اجتماعی به حساب می‌آید. همان‌گونه که می‌دانید اگر شما مشمول قانون کار و همچنین بیمه تامین اجتماعی قرار نگیرید نخواهید توانست از این بیمه بسیار کاربردی استفاده کنید.

این چنین است که به اهمیت بالای بیمه می‌توان پی برد. در برخی از شرایط متاسفانه افرادی که به بیمه تأمین اجتماعی و قانون کاری دسترسی ندارند و یا به اصطلاح تحت پوشش این بیمه نیستند، در شرایط سخت اقتصادی که به بیمه‌ بیکاری نیاز پیدا می‌کنند، متاسفانه بیمه به این افراد تعلق نمی‌گیرد.

پس سعی کنید این شرط اساسی و مهم را به عنوان یک امتیاز ویژه در نظر بگیرید تا بتوانید از شرایط این بیمه کاربردی به نحو احسن  استفاده کنید.

چه افرادی مشمول دریافت بیمه بیکاری هستند؟

یکی دیگر از شرایط اصلی برای دریافت بیمه بیکاری این است که نباید این بیمه را به تبعه کشور دیگری ارائه داد. تنها تبعه‌های ایرانی از این بیمه می‌توانند استفاده کنند. بیمه به هیچ عنوان به تبعه کشورهای دیگر تعلق نمی‌گیرد.

چنانچه این گزینه رعایت نشود صددرصد برای افراد و فردی که بیمه کرده است مشکلات بسیار زیادی به وجود خواهد آمد؛ پس سعی کنید به این نکته توجه داشته باشید تا با مشکلات خاصی رو‌به‌رو نشوید.

·نباید مستمری بگیر، بازنشسته و از کارافتاده باشید

شما نباید جزء افرادی باشید که شرایط خاصی از مستمری را دریافت می‌کنید و یا جزء بازنشتگان و حتی از کارافتادگان باشید؛ چرا که در این شرایط بیمه بیکاری به شما تعلق نمی‌گیرد و صددرصد مستمری ‌بگیران عزیز نمی‌توانند از شرایط خاص این بیمه نیز  استفاده کنند.

همچنین بازنشستگان که مستمری خاصی را دریافت می‌کنند، این بیمه به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد و از کار افتادگان نیز از بیمه بیکاری نباید خدماتی را دریافت کنند. توجه داشته باشید که بیمه بیکاری تنها به افرادی که شغل خود را به هر نحوی از دست داده‌اند ارائه می‌شود و در غیر این صورت این بیمه به افراد دیگر تعلق نمی‌گیرد.

·به پرداخت حق بیمه توجه داشته باشید

چنانچه شما قصد داشته باشید که از شرایط این بیمه اطلاعات بیشتری کسب کنید بهتر است به این نکته توجه کنید که برای دریافت بیمه بیکاری باید حق بیمه خود را پرداخت کنید؛ البته این حق بیمه توسط کافرما پرداخت و می‌شود.به واسطه این سابقه شما می‌توانید از این بیمه به نحو احسن استفاده کنید و خدمات قابل توجهی را دریافت نمایید.

عمدتا بسیاری از افراد به این امر هیچ توجهی ندارند و این چنین است که در شرایط سخت اقتصادی که بیکار می‌شوند حتی از بیمه بیکاری نیز نمی‌توانند بهره‌مند گردند.

قبل از بیکاری شما باید به این شرایط فکر کنید و حداقل یک پرداخت حق‌بیمه بسیار ناچیز را در سابقه پرداخت حق بیمه خود به ثبت برسانید. حتی این گونه بیان شده است که کارفرما‌ها و یا حتی افرادی که به صورت اختیاری بیمه شده‌اند نیز نمی‌توانند از این بیمه بسیار کاربردی استفاده کنند. پس به این نکات توجه داشته باشید تا بتوانید نسبت به شرایط بیمه بیکاری به نحو احسن استفاده کنید.

·اخراج از کار بدون اختیار

بیمه بیکاری چیست

همان‌طور که اشاره شد چنانچه شما به صورت اختیاری از کار استعفا بدهید، این بیمه شما تعلق نمی‌گیرد. به همین دلیل است که شما باید به این نکته کلیدی حتما برای بهره‌مندی از این بیمه کاربردی توجه داشته باشید.

این بیمه تنها به افرادی تعلق می‌گیرد که بدون خواست خود از کار اخراج شده‌اند. عمدتا بیمه عنوان شده به عنوان یک کمک‌خرج به آن‌ها تعلق می‌گیرد تا بتوانند دوباره به شرایط عادی برگردند و به یک کار دیگر مشغول شوند.

به این نکته توجه داشته باشید که شما حداقل باید ۳۰ روز بعد از اخراج خود از کار به اداره بیمه این مورد را گزارش دهید تا بتوانید از شرایط بیمه بیکاری به نحو احسن استفاده کنید. در غیر این صورت این بیمه به شما تعلق نخواهد گرفت.

یکی از شرایط ویژه که نیاز به پرداخت حق ‌بیمه نیز نیست، توجه به انواع جنگ، زلزله، آتش‌سوزی و سیل است که در هر صورت این شرایط به دست افراد نیست و خسارات ویژه را ایجاد می‌کند.

توجه به سابقه پرداخت بیمه

نکته مهم دیگر که در بین شرایط بیمه وجود دارد، سابقه پرداخت بیمه است که می‌تواند دریافت و زمان مقرر بیمه را مشخص نماید. شما باید با توجه به سابقه پرداخت حق بیمه خود از بیمه بیکاری به راحتی استفاده کنید.

افراد مجرد تنها ۳۶ ماه و افراد متاهل ۵۰ ماه می‌توانند از این بیمه استفاده کنند. با توجه به جدول بیمه بیکاری این گونه مشخص می‌شود که سابقه پرداخت بیمه چنانچه بین ۶ تا ۲۴ ماه باشد شما می‌توانید ۱۲ ماه را برای متاهلین و شش ماه را برای مجردها بیمه در نظر بگیرید.

اما چنانچه سابقه پرداخت بیمه شما بین ۲۵ تا ۱۲۰ ماه باشد، مدت زمان دریافت بیمه برای متاهلین ۱۸ ماه و برای مجردین عزیز ۱۲ ماه برآورد می‌شود. چنانچه شما سابقه پرداخت خود را بین ۱۲۰ تا ۱۸۰ ماه نظر بگیرید می‌توانید که دریافت با توجه به این سابقه بیمه برای متأهلین ۲۶ ماه و مجرد های عزیز ۱۸ ماه است.

اما چنانچه ۱۸۱ تا ۲۴۰ ماه سابقه پرداخت بیمه وجود داشته باشد متأهلین می‌توانند ‌۳۶ ماه و مجردین ۲۶ ماه را برای دریافت بیمه در نظر بیگرند. در آخر ۱۴۱ ماه به بالا را برای سابقه پرداخت بیمه اگر در نظر بگیرید، خواهید توانست ۵۰ ماهه برای متاهلین و ۳۶ ماه را برای مجردها به عنوان دریافت مقرری در نظر بگیرید.

اما نکته بسیار مهم دیگر این است که چنانچه بیکاری این افراد در زمانی باشد که ۵۵ یا بیشتر از ۵۵ سال سن داشته باشند این بیمه به آن‌ها تعلق می‎گیرد؛ البته در کنار ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه خود تا زمانی که به بازنشستگی برسند به نحو احسن می‌توانند از این بیمه استفاده کنند.

اما در هر صورت به قوانین موجود شما باید توجه داشته باشید. چنانچه ابخواهید از این بیمه استفاده کنید باید ۶ ماه سابقه کار را در پرونده خود به ثبت رسانده باشید؛ برخی دیگر به جای ۶ ماه یک سال را در نظر می‌گیرند.

مبلغ بیمه بیکاری

در بیمه بیکاری به افرادی که مشمول ان هستند مبالغ خاصی تعلق می‌گیرد و این میزان از بودجه به شرایط فرد بیمه شونده دارد. درواقع براساس قانون کار روزانه مبلغ خاصی را برای این افراد در نظر گرفته‌اند. شما می توانید حداقل ۵۵ درصد از حقوق خودتان را به عنوان بودجه این بیمه در نظر بگیرید؛ البته برای افراد متاهل و مجرد این رقم کاملا متفاوت است.

البته چنانچه شما حداکثر چهار نفر را تحت تکفل خود داشته باشید، ۱۰ درصد به آن اضافه می‌شود؛ اما در هر صورت مبلغی که شما دریافت می‌کنید ۱۰ تا ۱۵ هر ماه را می‌توانید در نظر بگیرید.

مدارک مورد نیاز برای بیمه بیکاری

چنانچه قصد داشته باشید که هم اکنون برای بیمه بیکاری اقدام کنید، توصیه ما به شما این است که مدارک آن را هرچه سریع‌تر برای ثبت نام این بیمه تهیه نمایید. مدارک مهمی مانند قرارداد کاری شما که از آن اخراج شده‌اید و این بیکاری و اخراج همان گونه که به آن اشاره شد به خاص شما نبوده است.

همچنین شما باید ۴ قطعه عکس ۳ در ۴ را به عنوان مدارک ثبت نام بیمه هرچه سریع‌تر تهیه نمایید. مدرک تحصیلی شما نیز جزء مدارک بسیار مهمی است که به هیچ عنوان نباید از آن غافل شوید. همچنین باید کارت پایان خدمت را به صورت کپی و یا اصل در اختیار داشته باشید که این مورد به اقایان مربوط است.

از تمامی صفحات شناسنامه و کارت ملی کپی و اصل را تهیه کنید. پوشه روغنی همراه با صفحه اول دفترچه بیمه نیز جزء موارد ضروری است که باید به آن توجه کنید. حتی نباید نامه‌ای که اشاره دارد شما کارفرما نیستید را از یاد ببرید که جزء موارد و مدارک مهم بیمه بیکاری به حساب می‌آید.

دلایل قطع بیمه بیکاری

بیکاری

اما در هر صورت شما باید بدانید که این بیمه در چه شرایط قطع می‌شود؛ چرا که اگر شما دوباره به سر کار خود برگردید بیمه بیکاری دیگر به شما تعلق نمی‌گیرد و خود به خود قطع می‌شود.حتی اگر در دوره‌های کارآموزی و یا حتی سوادآموزی شرکت نکنید، این بیمه به شما ارائه نخواهد شد.

اگر افراد شغل جدید را به واسطه دلایل پوچ و واهی قبول نکنند این بیمه برای آن‌ها کارایی خاصی نخواهد. اگر شما جزء مستمری‌بگیران و در گروه بازنشستگی  و از کارافتادگان قرار بگیرید این بیمه را نباید دریافت کنید.

زمانی که شما به کار قبلی خود بازگشتید، این بیمه برای شما قطع می‌شود و چنانچه فردی که از بیمه بیکاری استفاده می‌کند فوت کند به محض فوت نیز بیمه قطع می‌گردد؛ این بیمه برای بازماندگان خدماتی را ارائه نمی‌کند.

توجه به نکات کلیدی در خصوص بیمه بیکاری

 در بخش‌های قبلی نیز اشاره کردیم که چنانچه شما از بیمه بیکاری استفاده کنید بهتر است بدانید که طبق قانون کار اگر استعفا داده باشید، این بیمه به شما تعلق نخواهد گرفت.

حتی اگر بیمه متوجه شود که شما بدون اعلام این شرایط از بیمه استفاده می‌کنید تمامی مبلغ که شما از بیمه بیکاری دریافت کرده‌اید را باید کاملا برگردانید؛ چرا که بسیاری از افراد به این موضوع توجهی ندارند و فکر می‌کنند که اگر مشخص شود استعفا داده‌اند هیچ خسارتی را نباید پرداخت کنند که این چنین نیست و باید به این موارد توجه داشته باشید.

اگر به شغل قبلی خود برگشتید باید این نکته را به بیمه اعلام کنید و بهتر است بدانید که اگر این کار را انجام ندهید بیمه از زمان انجام کار در شغل مورد نظر بیمه را از شما بازخواهد گرفت. به همین دلیل است که نباید این موارد مهم و کاربردی را به هیچ عنوان از یاد ببرید.

توجه به مدرک فنی حرفه ای

چنانچه شما یک مستمری جزئی را در دستور کار خود دارید باز هم می‌توانید از این بیمه کاربردی استفاده کنید؛ چرا که مستمری جزئی هیچ ربطی به نوع بیمه ندارد و شما می‌توانید از بیمه بسیار کاربردی بیکاری نیز به نحو احسن استفاده کنید.

حتی در بسیاری از شرایط تمامی افرادی که شغل خود را از دست داده‌اند چنانچه دارای پروانه کسب و یا هر کدام از این موارد باشند می‌توانند بیمه بیکاری دریافت نمایند.

آن دسته از عزیزانی که مدرک فنی حرفه‌ای دارند این بیمه به آنها تعلق می‌گیرد و ارائه می‌شود. همان گونه که گفته شد چنانچه شما نیاز به کلاس سواد آموزی داشته باشید باید در کلاس‌های سواد آموزی به صورت اجباری برای دریافت مقرری این بیمه شرکت کنید.

کارگران بیمه شده

مسلما آن دسته از کارگرانی که در انواع ارگان‌های دولتی و عمومی کار می‌کنند و به صورت قراردادی به کار و فعالیت پرداخته‌اند و از بیمه نیز استفاده می‌کنند می‌توانند این بیمه را نیز در زمان بیکاری خود مورد استفاده قرار دهند.

همچنین آن دسته از کارگرانی که در بخش خصوصی مشغول به کار هستند، همراه با کارگران رسمی و حتی کارگرانی که در کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی که حتی قرارداد دائمی دارند در گروه بیمه‌شدگان این بیمه قرار می‌گیرند. اگر شما به صورت فصلی قرارداد کار معین و موقت را دارا هستید از این بیمه نباید غافل شوید.

bime bikari

سخن پایانی

ما سعی داشتیم که در این مقاله از شرکت نرم افزاری فراپیام شما را با بیمه بیکاری آشنا کنیم و مهمتر از همه یادآوری کنیم که تحت چه شرایطی می‌توانید از این بیمه کاربردی استفاده کنید؛ چرا که افراد مستمری بگیر، بازنشسته و از کار افتاده نمی‌توانند از این بیمه نیز استفاده کنند و در صورت نداشتن پرداخت حق بیمه این بیمه برای افراد در نظر گرفته نمی‌شود.

مهم‌تر از همه توجه به این نکته کلیدی است که بیمه بیکاری برای آن دسته از افرادی که به خواست خود از کار اخراج نشده‌اند تعلق می‌گیرد. سابقه پرداخت حق بیمه در دریافت مقرری بسیار تاثیر دارد و نباید از آن غافل شد. نوع مبلغ بیمه بیکاری در کنار مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در این بیمه از جمله مواردی بودند که ما در این مقاله به آن اشاره داشتیم.

در هر صورت بیمه بیکاری با توجه به دلایل خاصی قطع می گردد و شما این دلایل را در این مقاله مطالعه کرده‌اید. اما نکات و عوامل مختلف دیگری لحاظ شده است تا شما بدانید که با توجه به این عوامل باید خسارت‌هایی نیز در صورت رعایت نکردن بسیاری از قوانین وجود دارد.

این بیمه همان طور که گفته شد صددرصد می‌تواند به این موضوع مربوط شود که در شرایط خاصی همانند سیل، زلزله، جنگ و بسیاری از موارد این چنینی بدون حق بیمه ارائه می‌شود. توجه داشته باشید که این بیمه در شرایط اقتصادی نابسمان بسیار بیمه مهمی تلقی می‌گردد.

بیشتر بخوانید :


 

نویسنده: احسان مهدیزاده

								
برچسب ها :
0 0 رای ها
رتبه
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دانلود کاتالوگ دمو